Minden idők legértékesebb darabja a magyarországi aukciós piacon: elárverezik Tiziano Bűnbánó Magdolnáját
– A Nagyházi Galéria eseményén kerül kalapács alá a reneszánsz festő remekműve
Fennállásának negyvenedik évfordulóját ünnepli idén a Nagyházi Galéria és Aukciósház. A jubileum alkalmából gazdag, ezernégyszáz tárgyat felvonultató, december 8-ig látogatható tárlat nyílt. A bemutatott alkotásokra nagyszabású árveréseken lehet licitálni decemberben. A kiállítás legértékesebb darabja Tiziano Vecellio Bűnbánó Magdolna című képe.
A velencei festészet legragyogóbb korszakát reprezentáló Tiziano a XVI. században többféle változatot készített Bűnbánó Magdolnáról – egy műkedvelőkből és a festő életében fontos személyekből álló közönségnek. Az itáliai reneszánsz neves olasz kutatójától, Andrea Donatitól a kiállítás megnyitójának sajtóeseményén megtudhattuk, hogy a szentről készített mű első változatát 1531 márciusa és áprilisa között festette meg. – A megbízás II. Federico Gonzaga-tól érkezett, amely megbízást Alfonso d’Avalos szorgalmazott Fabrizio Maramaldo közvetítésével. A festményt azonban eredetileg Pescara márkija özvegyének szánták – mondta.
Az Ischián tartózkodó Vittoria Colonna-nak ugyanis az a merész ötlete támadt, hogy összehasonlítja Tiziano és Michelangelo képeit, és mindkettőtől egy „lehető legjobban könnyező” Magdolna-kompozíciót rendel. A festményt egy meghatározott helyen kellett elhelyezni, feltehetően Vittoria Colonna dolgozószobájában, aki a korabeli hölgyekhez hasonlóan gyűjtötte a Bűnbánó Magdolnát ábrázoló festményeket. Tiziano a kapott utasításokat követve felvázolta a szent alakját, de nem sokkal később jelezte, hogy „másmilyet” és „még szebbet” kíván festeni.
Andrea Donati a Nagyházi Galéria eseményén (forrás: Art is Business)
– Tiziano követte, de egyben meg is újította a fiatal, bűnbánó prostituáltként, ruha és ékszerek nélkül ábrázolt Mária Magdolna ikonográfiáját – ismertette Andrea Donati. – Ez a megrendelés újabb lehetőséget kínált neki, hogy ismét a klasszikus antik szobrászatból merítsen ihletet. Egy félalakos aktot festett, akinek aranyló, szőke hajzuhataga alatt két duzzadó keble hullámzik. A mantovai udvarba érkező képet megcsodálta Federico Gonzaga és Isabella d’Este is, ám azt, hogy a megrendelő márkiné mit szólt hozzá, nem tudjuk pontosan. Valószínűleg nem nyerte el a tetszését a festmény leplezetlen erotikája. 1535-ben, miután örökre elhagyta Nápolyt és visszatért Rómába, Vittoria Colonna kisebb Bűnbánó Magdolna-gyűjteményét az unokaöccsére hagyta – mesélte a szakember.
Habár az eredeti megrendelő nem volt maradéktalanul elégedett, a mű széles körben népszerű lett, többen is rendeltek a festőtől Bűnbánó Magdolna-képet. Később Tiziano úgy döntött, hogy átdolgozza az eredeti kompozíciót, elhagyta a glóriát és drapériával takarta el, így tette impozánsabbá a figurát: a későbbi képeken a nőalakra már fehér tunika és a hagyományos zsidó imához használt piros-fekete csíkos kendő (tallèd vagy tallit) került. A különböző festményeken a szövet hol kevéssé, hol jobban takarja az asszonyt: a most kalapács alá kerülő alkotáson teljesen elfedi a melleket. Többek között ebből is arra következtet a szakember, hogy a kép egy, a szigorú V. Pius pápasága alatt hivatalban lévő egyházi személynek készülhetett. Változás továbbá, hogy a képen nem csak az első verzióból ismert kenőcsösedény látható, hanem a koponyára támasztott nyitott Szentírás is. – A tunika és a haj könnyedén omlik, szabadon hagyva a nyakat, a vállat, a jobb kart és a bal könyököt, finoman érzékeltetve a mellek érzéki formáját. Tiziano megváltoztatta a hátteret is, a jelenet már nem holdfényben, hanem a ködös, szikrázó hajnalban játszódik, a barlang bejárata és a távoli hegyek kékjébe vesző mező között – magyarázta Andrea Donati. – A gyönyörű, szőke, bűnbánatot gyakorló női figura az első éjjeli virrasztás végén jelenik meg, könnyei a reggeli harmatra emlékeztetnek – tette hozzá.
Tiziano Vecellio, Bűnbánó Magdolna (forrás: Nagyházi Galéria)
Tiziano a szentet hírnökévé, szószólójává tette, ajándékkét küldte hercegeknek, uralkodóknak és egyházi méltóságoknak, hogy támogatásért és szívességért folyamodjon. Otthonában mindig volt egy Mária Magdolna-festmény 1531-től egészen a haláláig, 1576-ig. Így vált a Bűnbánó Magdolna a gyűjtők körében a legkeresettebb alkotásává és munkásságának szimbólumává.
A festmény kikiáltási ára 110 millió forint.
Jótékonysági árverés Számos kortárs alkotó összesen több mint húsz festményt, szobrot ajánlott fel a jubileumi árverésre. A művek eladásából befolyó teljes összeget a galéria a ZoNa Alapítványnak adja, ekként támogatva a gyerekeket, akik árván vagy félárván maradtak a rendőrség kötelékébe tartozó szüleik elvesztése után. A jótékonysági aukcióra 2024. december 11-én, 17:00-kor kerül sor. |
A jubileumi aukció további kiemelt alkotásai
Díszláda
Bachruch Antal császári és királyi udvari szállító mesterjeggyel ellátott díszládáját is elárverezik, amely láda fedelének belső felületén Erzsébet királyné és Ferenc József császár képmása látható.
Kikáltási ár: 6 millió forint.
Flamand falikárpit
Erre a XVI. század végi, impozáns méretű és rendkívül jó állapotú flamand falikárpitra is lehet licitálni. A több mint négyszáz éves darab egykor feltehetően uralkodói vagy főúri megrendelésre készült, a késő reneszánsz flamand falikárpitszövő műhelyekben készült darabok ugyanis saját korukban is a luxuriák körébe tartoztak. A kivételes minőségükről és kivitelezésükről ismert gobelinek a legnagyobb múzeumi gyűjteményeknek is kiemelkedő darabjai.
Kikiáltási ár: 22 millió forint.
Vaszary János: Ülő lány, 1935 körül
A szivárvány minden színében pompázó olajfestmény egy ablakban ülő, napfürdőző kislányt ábrázol. Az Ülő lány csak apró részletekben és a színezés tekintetében eltérő, de jelzetlen párdarabja a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményében található. Vaszary tehát legalább két alkalommal futott neki a témának, de csupán az egyiket, a most árverésre bocsátott művet tartotta befejezettnek, melyet a kézjegyével is hitelesített.
Kikiáltási ár: 12 millió forint.
A kiállításról és az aukcióról további információt a Nagyházi Galéria és Aukciósház oldalán talál.
Nyitókép: Tiziano Vecellio, Bűnbánó Magdolna, részlet (forrás: Nagyházi Galéria)
Lásd még:
A világ legdrágább gyümölcse – Maurizio Cattelan műve, a Comedian (Komédiás) 6,2 millió dollárért kelt el
Ezek a művészek hozzák a legnagyobb forgalmat az aukciós piacon – Elkészültek a legfrissebb hazai aukciós adatok
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!