Ősbemutatók, újragondolt ikonikus előadások és kortárs bábfesztivál
by artisbusiness.hu 2025. Sep 30.

Ősbemutatók, újragondolt ikonikus előadások és kortárs bábfesztivál

– Ilyen lesz a Budapest Bábszínház következő évada

A Budapest Bábszínház 2025/2026-os évadában – ahogyan azt a társulattól már megszokhattunk – gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt izgalmas előadásokat kínál: a fantasy, a klasszikus irodalom és a kortárs vizuális kultúra találkozik a színpadon, a Semmi 2.0 street art-inspirálta látványvilágában és a Lázár Ervin-mesék újragondolt előadásaiban.

Ősbemutatóval veszi kezdetét az évad: Fábián Péter állítja színpadra saját adaptációjában Arjun P. Anand fantasy-író ifjúsági regény-trilógiájának első részét A sárkányfutó átka címmel. A regényfolyam a Sakk Univerzumában játszódik, és a világon először a Budapest Bábszínházban kerül színpadra. A tíz éven felülieknek szóló nagyszínpadi előadás főhőse Szofi. A kamaszlány a szülei válása után egy sakkverseny döntőjére készül, ám egy váratlan lépés sorsfordító játszma kellős közepébe repíti. A készülő előadás a Helló, Héraklész! és a Gengszter nagyi által kijelölt úton halad: lebilincselő, látványos fantasy kiskamaszoknak. 

A bábszínház művészei A sárkányfutó átka című darabot próbáljákA bábszínház művészei A sárkányfutó átka című darabot próbálják

A második bemutató az Orlai Produkciós Irodával koprodukcióban készülő Akik már nem leszünk sosem. Krusovszky Dénes kultikus regényének egyik részéből Barna Zsombor bábművész készít felnőtteknek szóló, egyszemélyes tárgyjátékos előadást, amelyet a Kemény Henrik Teremben mutatnak be novemberben. A produkció rendezője Dékány Barnabás, a színpadi adaptációt Macsuka Patrik írja. 

Februárban különleges premierre készül a társulat: a 2013 óta hatalmas sikerrel játszott Semmi címűelőadás megújult formában költözik át az Ország Lili Stúdióból a Nagyszínpadra. Hoffer Károly rendezése az elmúlt tizenkét évben ikonikus előadássá vált, középiskolások generációi nőttek fel rajta. A világ sokat változott, Janne Teller regénye azonban semmit sem vesztett aktualitásából az évek során. A színház új, fiatal szereposztással és a kortárs könnyűzenei szcéna két népszerű előadója, cserihanna és Bongor közreműködésével, új zenével mutatja be a produkciót a nézők következő nemzedékének Semmi 2.0 címmel. Az eredeti szereposztás egy búcsúszéria erejéig még utoljára összeáll 2025 őszén, majd egy exkluzív eseményen adja át a stafétát a következő generációnak.

Jelenet a Semmi című előadásbólJelenet a Semmi című előadásból

Jövőre lenne kilencven éves a XX. század legnagyobb magyar mesemondója, Lázár Ervin. A Budapest Bábszínházban az elmúlt években több nagy sikerű produkció is született a meséiből, a nézők közül sokan emlékezhetnek A legkisebb boszorkány, A hétfejű tündér, vagy a Szegény Dzsoni és Árnika című előadásokra. Az évad utolsó bemutatója is az író előtt tiszteleg: a Berzsián és Dideki meseregényéből Veres András rendez előadást az Ország Lili Stúdióban. A barátságról és a közösség erejéről szóló, immár klasszikussá vált történet kisváros csodabogár lakóinak kalandjait meséli el bábbal és élő zenével, hat éven felülieknek.

A Budapest Bábszínház tervei között szerepel, hogy 2026 tavaszán újra megrendezik a 2022-ben hagyományteremtő szándékkal elindított Abstract Budapesti Nemzetközi Kortárs Bábfesztivált. Az esemény keretében Budapestre hoznák a kortárs bábművészet legizgalmasabb alkotóit, legérdekesebb előadásait.

Ezzel párhuzamosan a tavaszi időszakban már a következő évad első bemutatójának előkészítő munkáin dolgoznak majd:. 2026 őszén Keresztes Tamás rendezésében mutatják be Az ember tragédiáját. Az alkotók tervei között szerepel a nagyívű alkotófolyamat komplexitásának bemutatása: folyamatosan hírt adnak a munka fázisairól a különböző felületeiken és ehhez kapcsolódva szabadegyetemi előadás-sorozatot is elindítanak.

A társulat életét évek óta nyomon követő nézők jól tudják, hogy a Bábszínház minden évadhoz egyedi arculatot választ. Az inspirációt ezúttal az új bemutató, a Semmi 2.0 street artos vizualitása adta. A bábjáték és a street art közös nyelve a játékosság, a rétegzettség és a különleges képesség, hogy egyszerre reflektáljanak a világra gyermeki kíváncsisággal és felnőtt mélységgel. A stílus nem puszta esztétikai választás, hanem állásfoglalás is: a művészet helye nemcsak a színpadon vagy galériák falán van, hanem ott is, ahol nem számítunk rá. E vizualitás nyitottságot, bátorságot és korszerűséget sugall, a Budapest Bábszínház idei évadát is átható szellemiségre utal: élő kapcsolatban lenni a világgal, reagálni rá, és új formákon keresztül mesélni róla. A színészekről készült portrésorozat is a Semmi 2.0 előadáshoz kapcsolódik. A szimbolikus „fontos dolgok halmát” a művészeik személyes, választott tárgyaikból együtt rakták össze. 

Az évad bemutatóiról és előadásairól bővebben ITT olvashatnak.

Nyitókép: a Budapest Bábszínház társulata (a nyitóképet és a cikkben szereplő fotókat Piti Marcell készítette)

Lásd még:

Ellinger Edina: „A minőség a legjobb brandépítés” – Interjú a Budapest Bábszínház igazgatójával

Báb, pop, szabadság – Beszélgetés Cseri Hanna énekes-dalszerzővel, a Budapest Bábszínház zenei vezetőjével

„A báb csodálatos absztrakció” – Interjú Szikszai Rémusz színész-rendezővel

Itt nem csak a báb, de a színház műfaját is megszereti a néző – Interjú Pintér Judittal, a Budapest Bábszínház gazdasági igazgatójával

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕