Ötvenévnyi előkészület után megnyílt Milánó legújabb múzeuma
– A Palazzo Citterio a modern képzőművészet jelentős alkotásaival várja a látogatókat
Öt évtizeddel azután, hogy először fogalmazták meg a terveket, Milánó idén decemberben megnyitotta a modern és kortárs művészetek előtt tisztelgő új, nagy jelentőségű múzeumát. A Palazzo Citterio a névadó grandiózus, XVIII. századi rezidenciában talált otthonra, mindössze kétszáz méterre a Pinacoteca di Breratól.
E fejlesztés a már régóta „Grande Brera” néven emlegetett kulturális komplexum megvalósulását jelenti, amelynek központjában a most nyílt Palazzo Citterio, a Pinacoteca di Brera és a Braidense könyvtár áll – utóbbi, akárcsak az új múzeum, a Pinacoteca di Brera, Olaszország egyik leghíresebb művészeti galériája irányítása alá tartozik.
A Palazzo Citterio belső terei (fotó: Walter Vecchio)
A cél „egy nagy múzeumi komplexum létrehozása Milanóban, amely látogatószám és bevételek tekintetében Firenze és Róma modelljét követi” – nyilatkozta a The Art Newspapernek Angelo Crespi, a Brera igazgatója. Milanónak ugyanis az ország egyik legfontosabb művészeti központjaként szüksége volt egy új, modern és kortárs művészeteknek szentelt múzeumra, amely kiegészíti a már meglévő, híres intézményeket.
Angelo Crespi (forrás: Palazzo Citterio)
A Citterióra vonatkozó tervek már 1972-ben születtek: az olasz kormány ekkor vásárolta meg az épületet Franco Russoli, a Pinacoteca akkori igazgatójának kérésére. A Palazzo Citterio épülete ugyanis több mint kétszáz éve a milánói kulturális élet szerves része, és több mecénás adományának köszönhetően már addig is fontos gyűjteményeket őrzött, egyértelmű volt tehát, hogy a jövőben is művészeti funkciókat lásson el.
Palazzo Citterio (fotó: Walter Vecchio)
Az olasz kormányok gyakran változó prioritásai és politikai döntései miatt azonban az előkészületek és a tényleges megvalósítás sokáig elhúzódtak. Az épület felújítását James Stirling brit építész kezdte az 1980-as években – a munka éveket csúszott, többek között a számos műemlékvédelmi szabály és előírás betartása lassította a folyamatokat, ráadásul a felújítások költségei gyakran meghaladták az előre tervezett összegeket, így a projekt több szakaszban zajlott. Stirling 1992-es halála ismét évekre megakasztotta a felújítást.
A munkálatok újabb 23 millió eurós befektetés után kaptak új lendületet, ám a 2018-as befejezés után sem nyithatott meg az intézmény – az épület akkor még műszaki szempontból nem bizonyult megfelelőnek ahhoz, hogy a kortárs múzeum helyet kapjon benne.
Pablo Picasso: Bikafej, 1942 (forrás: Palazzo Citterio)
Az egész Grande Brera komplexum új lendületet kapott októberben, amikor Leonardo Da Vinci Utolsó vacsora (1495—98 körül) című művét a Pinacotecára bízták a kulturális minisztérium átszervezése keretében. Crespi szerint a mű átvétele – amely a Santa Maria delle Grazie kolostor refektóriumát díszíti, és az UNESCO világörökség része – az összes bevételt tízmillió euróra, a látogatók számát pedig másfél millióra növelheti.
Végül bő ötven évvel az első tervek elkészülte után, idén december 7-én nyithatta meg kapuit a nagyközönség előtt.
Umberto Boccioni: Zendülés a galériában
A Pinacoteca di Brera, amely Caravaggio, Tiziano és Bellini műveivel büszkélkedhet, Olaszország egyik legtekintélyesebb múzeuma. Ezt a jelentős gyűjteményt egészíti ki mostantól további kétszáz modern és kortárs műalkotás a Citterióban, köztük Pablo Picasso Bikafej (1942) alkotása, egy 1919-es Csendélet Giorgio Moranditól, Umberto Boccioni Zendülés a galériában (1910) című műve és Pellizza da Volpedo La Fiumana (1898) című előtanulmánya. De a múzeumban kiállítják Amedeo Modigliani és Georges Braque munkáit is. Az intézmény gyűjteménye, amely a Jesí és Vitali családok adományainak köszönhetően alakult ki, a jövőben is folyamatosan bővül, várhatóan Mario Schifano és Arturo Martini műveit is kiállítják.
Amedeo Modigliani: A telt gyermek, 1915 körül (forrás: Palazzo Citterio)
Milánóban több kortárs múzeumot is találhatunk, íme a legfontosabbak: Museo del Novecento: Milánó egyik legismertebb kortárs múzeuma, a XX. század alkotásait mutatja be. Az épület a híres Piazza del Duomo közelében található, és a modern művészetek nagy alkotásait vonultatja fel, köztük Boccioni, De Chirico, Fontana és más olasz alkotók munkáit. Triennale di Milano: a dizájn és a kortárs művészetek helyszíne, amelyben kiállításokat, eseményeket és programokat szerveznek – a város egyik legfontosabb kulturális intézménye. Az épület a Parco Sempione mellett található, és az olasz és nemzetközi kortárs alkotások széles spektrumát képviseli. PAC (Padiglione d'Arte Contemporanea): elsősorban a nemzetközi kortárs művészek munkáit mutatja be. A város egyik meghatározó kiállítóhelye, az új művészeti tendenciákat és irányzatokat népszerűsíti. HangarBicocca: a kortárs művészetek egyik leginnovatívabb és legnagyobb területtel rendelkező művészeti központja Milánóban. Az ipari jellegű épület számos nemzetközi művész munkájának ad otthont, és egyedi, kísérletező környezetet biztosít a modern művészetek számára. |
Nyitókép: A Palazzo Citterio belső terei (fotó: Walter Vecchio)
Lásd még:
Az olasz parlament több mint tízmillió eurót szavazott meg a római holokausztmúzeum felépítésére – A terv megvalósítását régóta halogatták
Visszakapta Olaszország Kolumbusz Kristóf egy ellopott levelét – A történelmi dokumentumot 2020-ban találták meg az amerikai hatóságok Delaware-ben
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!