by Jankó Judit 2022. Apr 14.

Sosem látott ügynökségi összefogás, kékben, sárgában, a békéért

„Ha baj van, készek vagyunk segítő kezet nyújtani szükséget szenvedő embertársainknak.”

Példaértékű együttműködés keretében rendezték meg április 6-án azt a jótékonysági eseményt, amelyen a hazai kreatív ügynökségek az Ukrajnában dúló háború menekültjeinek megsegítésére több mint tizenötmillió forintot gyűjtöttek.

Lajta Gábor: A hívás (2020, olaj, vászon)

A jótékonysági kezdeményezés ötletgazdája Dobos Máté, az Optinvest Zrt. vezetője, aki az általuk tulajdonolt Irányi Palota egyhavi bérleti díjának nagy részét a háború hírére azonnal felajánlotta a menekülők megsegítésére. Dobos Máté az est nyitóbeszédében kiemelte, hogy a közelünkben zajló háború közvetlen hatással van a mi életünkre is, nem vonhatjuk ki magunkat a történések alól. Ő maga például kisfiát a játszótérre kísérve találkozott ukrán anyákkal és kisgyerekeikkel, akik ott és abban a pár órában próbáltak normálisnak tűnő életet élni. Így Mátéban tovább erősödött a segíteni vágyás szándéka, és már az első hétvégén felhívta Sásdi Helgát, a Publicis Groupe magyarországi ügyvezetőjét azzal a javaslattal, hogy tegyenek valamit közösen. Ebből az összefogásból alakult ki a Kék-Sárga és a Peace of Art jótékonysági aukciók ötlete. A kezdeményezéshez a meghirdető hét ügynökség – a Publicis Groupe Hungary, a Mito, az Artificial Group, a DDB, az ACG, Café Communications és a Salt – mellett további hat iparági szereplő csatlakozott, az Idea Bar, a GreenRoom, a VMLY&R, a Spice Communications, a Carbon Group és a Springer&Jacoby, azaz szinte a teljes hazai kreatív ügynökségi szektor összefogásáról beszélhetünk. Egy emberként mozdult meg mindenki.

Az esemény szakmai társszervezője a Pintér Galéria és Aukciósház, akiknek hívószavára, több mint kilencven kortárs képzőművész ajánlotta fel alkotásait, s az összegyűlt igen színvonalas anyagot egy nagyon jó hangulatú, szolidaritást és együttlétet sugárzó esemény keretében bocsájtották árverésre az Irányi Palota báltermében.

A program első része a képzőművészeté volt, ahol az UNICEF javára gyűjtöttek a szervezők. A második rész a kreatív munkatársak alkotásainak árverezéséből állt, ötvennyolc munkából végül negyvenkettőt értékesítettek a Peace of Art elnevezésű aukció keretében, és a Budapest Bike Maffián keresztül kétmillió-hétszázezer forinttal segítik a háború áldozatait. Összesen több mint tizenötmillió forint értékű adomány gyűlt össze.

Sásdi Helga a Publicis Groupe képviseletében azzal a gondolattal köszöntötte a megjelenteket, hogy a művészet a történelem kollektív emlékezete, hiszen a történetírás tényeket sorol, de a művészet az adott pillanatokat, a történelmi fordulatok által keltett érzéseket ragadja meg, s ezáltal később is, a vásznakat nézve, az átélés révén válik érthetővé, mi is történt. Ebből a gondolatkörből fakadt az ötlet, miszerint felkérik az összefogásban részt vevő ügynökségek kreatívjait, hogy fejezzék ki, hogyan érzik most magukat ebben a szörnyű helyzetben. Csaknem hatvanan nekiálltak, alkotásokban fogalmazták meg, hogyan hatott rájuk a háború. Mindezzel azt is megmutatták, hogy a tizenhárom kreatívipari ügynökség békeidőben versenytárs a magyar piacon, de háborús időben összefognak, kollektív erővel és a kreativitásuk használatával együtt állnak be a hivatásos segítők mögé.

Mészáros Antónia az UNICEF részéről szuggesztív beszámolót tartott az ukrán gyerekekre leselkedő veszélyekről és a szervezet erőfeszítéseiről a megmentésükre, illetve beszélt arról hogy tevékenységükkel amennyire lehet, igyekeznek csökkenteni a traumákat. Az UNICEF mint gyerekjogi szervezet szemüvegén keresztül nézve, a mi világunk legnagyobb gyerekjogi válságának vagyunk tanúi. Akár hazájukban maradtak, akár elmenekültek, az ukrán gyerekek elkeserítő helyzetben vannak, életük és testi-lelki épségük egyaránt veszélyben van.

A becslések szerint minden másodpercben elhagyja egy gyerek Ukrajnát, és több mint két és fél millió gyereket tartanak számon belső menekültként az országában. A háború kitörése óta több ezren földalatti óvóhelyeken, metrómegállókban élnek, rendkívül nehéz körülmények közt. Mindemellett sehol sincsenek biztonságban, hiszen árvaházakat, gyerekkórházakat, egészségügyi létesítményeket, vízellátó rendszereket is folyamatosan támadnak, veszélyeztetve ezzel a civilek életét.

A menekülő családok elveszítették az egzisztenciájukat, munkájukat, ötmillió-háromszázezer gyerek nem jár iskolába. Ne feledjük, előzőleg, a Covid-járvány miatt is zárva voltak az iskolák, így az oktatási válság is aggasztó Ukrajnában. A háború kitörése óta négyezer-háromszáz baba született Ukrajnában, és nyolcvanezer fog születni a következő három hónapban – ilyen körülmények közé. Az ottani viszonyok és a menekülés egy dologban azonos: megnöveli a családok szétesésének kockázatát, az erőszak, a zaklatás és a szexuális visszaélések, sőt az emberkereskedelem veszélyét, egyszóval még kiszolgáltatottabbá teszi az amúgy is kiszolgáltatott helyzetben lévőket. Hét és fél millió ukrán gyerek került veszélybe, kivétel nélkül mindannyian sokkos állapotban vannak, és segítségre szorulnak. Az UNICEF minden tőle telhetőt megtesz, hogy Ukrajna határain belül és kívül segítsen ezeknek a gyerekeknek. Az ő munkájukat támogatja a Kék-sárga aukció bevétele. A szervezők határozott szándéka volt professzionális segítőket keresni, hiszen ők tudják, hol van a legnagyobb szükség a pénzre, miként lehet a leghatékonyabban felhasználni. Mind az UNICEF, mind a Budapest Bike Maffia hozzáállása és tevékenysége meggyőző volt számukra: a legjobb kezekbe kerül a gyűjtésük.

Varga Gábor, a Publicis Groupe ügyfélkapcsolatokért felelős vezetője szerint öröm volt látni, mennyien megmozdultak, alkottak, eljöttek, licitáltak, vásároltak. Igazi közösségi élmény volt. Korábban soha nem vásárolt még aukción, de most feleségével együtt előre kinézték maguknak egy kolléganő munkáját, és nagy örömükre sikeresen licitáltak, azt a művet vihették haza, amit a legjobban szerettek volna. A választást segítette, hogy a kreatív kolléga megosztotta az alkotást generáló mögöttes gondolatait, amihez könnyen tudtak kapcsolódni.

A Publicis Groupe a világ harmadik legnagyobb reklámügynökségi hálózata, több mint száz országban van jelen, közülük az egyik Ukrajna. A régiós vezetőkön keresztül napi kapcsolatban vannak az ottani csapattal, sok mindenben segítik őket, többek között belsős gyűjtéssel. A cég év végéig minden ukrán alkalmazottnak fizeti a fizetését, aki pedig eljött vagy el akar jönni az országból, annak segítenek az utazás megszervezésével, a lakhatásban és mindenben, amiben csak tudnak. „Tisztában vagyunk azzal, hogy a támogatás nem lehet csupán egyszeri alkalom, továbbra is segítenünk kell, nemcsak magánemberként, hanem céges keretek közt is” – szögezte le Varga Gábor.

Pintér Péter és Dobos Máté

Dobos Máté sikeresnek értékelte a kezdeményezést, és örül, hogy megmutathatták: még nem veszett ki belőlünk a szolidaritás. „Ha baj van, készek vagyunk segítő kezet nyújtani szükséget szenvedő embertársainknak.”

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!