by Szentgyörgyi Rita 2024. Mar 26.

Szívügyük a zene

A Budapesti Fesztiválzenekar programjainak financiális hátteréről Erdődy Orsolya menedzser-igazgatót kérdeztük.

Kivételesre hangolva” a mottója a BFZ 2024/2025-ös évadának, a sikeres jubileumi évad után komoly és könnyed, klasszikus és mai, magyar és nemzetközi szezonra készülnek. A Fesztiválzenekar koncerttermi évada Richard Strauss Ariadné Naxoszban című művével indul. Fischer Iván a dirigálás mellett társrendezőként is jegyzi az előadást. Szerelmi bánat kezelésére szóló tanfolyamnak is szánják a görög drámát a commedia dell'arte-val vegyítő operát. A címszerepet Emily Magee alakítja, akit a The New York Times gazdagon zengő szopránnak nevez. 2024 nyarán Spoletóban debütál a produkció, majd ősszel a Müpa-beli előadások után a Vicenzai Operafesztiválon is bemutatkozik. A Mahler- ünnep jegyében Fischer Iván két  Mahler-szimfóniát is vezényel a 2024/25-ös évadban, a Másodikat a Nemzeti Énekkar közreműködésével, és a nevezetes Adagiettót is tartalmazó Ötödiket.

A Müpával közös Európai Hidak fesztivál jelképes hídjai a közelgő évadban Budapestről Európába, az eszmei és kulturális közösséghez ívelnek. A BFZ az Európai Unió Ifjúsági Zenekarával ad közös koncertet, melynek programjában Fischer Iván egyik szerzeményét is műsorra tűzik.

A BFZ tavaly több koncertet adott és többet turnézott, mint valaha. A következő évadban sem csökkenti a tempót. A szezon zenei programja egy egyre kiszámíthatatlanabb világban kínálja a zenét mint viszonyítási pontot. Fischer Iván szavaival: „a zeneirodalom a humanista értékek tára, feladatunk belőle merítve reagálni, érvelni, alternatívákat felmutatni, hogy emlékeztessük az embereket a béke, a józan ész, a tolerancia értékeire”.

Az együttes – növekvő nemzetközi jelenléte mellett is – a magyar kulturális közösség és Budapest zenekara marad. „Idén tizedszer indulnak el a közösségi hetek, tavasszal és ősszel is iskolákba, templomokba, zsinagógákba és idősotthonokba viszik el a zene örömét. Az új évad ünnepi kezdeteképpen pedig augusztus 31-én a Hősök terén ismét ingyenes szabadtéri koncertre hívják a várost”– adta hírül Erdődy Orsolya, a BFZ menedzser-igazgatója.

Erdődy Orsolya (fotó: Máté Gábor)Erdődy Orsolya (fotó: Máté Gábor)

Erdődy Orsolyát a zenekar financiális fenntarthatóságáról kérdeztük. 

Hogyan épül fel a BFZ támogatói rendszere? A turnék honoráriumán, a jegybevételeken túl mekkora részét teszi ki a bevételeknek a céges szponzoráció, az egyéni adományok?

A Fesztiválzenekar éves költségvetésének nagyjából ötvenöt százaléka a Kulturális és Innovációs Minisztériumtól és a Fővárosi Önkormányzattól kapott dotáció. Az elmúlt években abban a szerencsében volt részünk, hogy egy ötéves szerződés biztosította a támogatásunkat, amely idén ér véget. Ezért az egyik legnagyobb feladatunk erre az évre, hogy ezt az ötéves szerződést megújíthassuk, hogy a következő öt évre biztosítva legyen a zenekar működése. A fennmaradó körülbelül negyvenöt százaléknak nagyjából a fele külföldi turnébevétel honorárium formájában, meghívott fellépőkként. A másik felét a jegybevételből, az egyéni/céges támogatásból biztosítjuk. A Fesztiválzenekar támogatói klubja talán a legnagyobb Magyarországon, közel nyolcszáz főt számlál, ők nagyon elkötelezettek, jelentősen támogatnak minket. Emellett külföldön több országban is vannak baráti köreink: Németországban, Nagy-Britanniában, az Egyesült Államokban, a legfiatalabb tavaly alakult Svájcban.

Úgy gondolom, akik hasonló területen dolgoznak, mint én, egyetértenek abban, hogy Magyarországon nem alakult ki úgy a céges támogatások kultúrája, mint Nyugaton vagy az angolszász világban. Feladatunk, hogy felépítsük ezt a területet. A Covid-járvány alatt számos kreatív zenei projekttel próbáltunk segíteni az embereknek, mondhatom, hogy házhoz vittük a zenét. Azt tapasztalom, ahogy a Covidból kilábaltunk, a Fesztiválzenekar egyre ismertebbé vált Magyarországon, több cég csatlakozott hozzánk támogatóként, amelyek osztoznak értékeinkben is. Bízom benne, hogy ez a kör bővülni fog.

Milyen területről köteleződnek el cégek a Fesztiválzenekar mellett?

A legkülönbözőbb szektorokból csatlakoznak hozzánk, egy példát szeretnék mondani: Magyarországon megszüntették a korkedvezményes nyugdíj lehetőséget, ami a fúvós zenészek életében egy bevált rendszer volt. Az Auto-Wallis támogatja azt a programot, aminek a segítségével minél tovább a zenekarban tudjuk tartani őket, emellett tehetségkutató tevékenységet folytatnak a jövő fúvószenészeinek megtalálására. Kiemelném még az Eisberg Hungária támogatását, hiszen Gazsi Zoltán, az Eisberg igazgatója vállalati nagykövete a zenekarnak, sokat segít nekünk a kapcsolataival.

Erdődy Orsolya (forrás: BFZ)Erdődy Orsolya (forrás: BFZ)

A Covid alatt lett a BFZ menedzser-igazgatója. Milyen újításokat, irányvonalat, árnyalatokat vitt a Fesztiválzenekar életébe?

A BFZ életében elsődleges szerepet tölt be a művészeti programok és turnék megtervezése. Mindezért Fischer Iván a felelős, ám neki naponta vannak kreatívabbnál kreatívabb gondolatai arról, milyen koncerteket szervezhetne a zenekar. A stábnak az én vezetésemmel ehhez kell megalkotnia, folyamatosan biztosítania a hátteret. Úgy gondolom, az elmúlt években számos előrelépés történt. Egyrészt bővítettük a marketingkommunikációs tevékenységet, hogy minél szélesebb rétegekhez szóljunk, olyan kampányokat szervezzünk, amik nem csak a klasszikus zene rajongóit szólítják meg. Szintén nagy sikernek élem meg, hogy a bérleteladásban visszatértünk a Covid előtti számokhoz. Sok emberben volt félelem, hogy a közönség elvándorol, nem akarnak visszajönni a koncerttermekbe, mert kényelmessé vált otthonról klasszikus zenét nézni, hallgatni. A vállalati szponzorok számának növekedése is örömmel tölt el. Tavaly óta működik a menedzser-igazgató tanácsadó testülete, ami segíti a BFZ fundraising munkáját elsősorban a corporate világ jeles képviselőivel, úgymint Simon Anita, az Alteo egyik vezérigazgató-helyettese, Boros István, a Cegos vezetője, Takács Ildikó, akit a filmiparból ismerhetünk leginkább, Danks Emese, aki számos helyen megfordult már a világban, rengeteg céges tapasztalata van, Strohmayer János, az Egon Zehnder ügyvezetője.

Milyen hozama van az év elején hagyományszerűen megrendezett adománygyűjtő bálnak?

Első alkalommal 2019-ben rendeztünk bált, de a Covid miatt egy évet ki kellett hagynunk. Azt tapasztalom, hogy minden évben egyre többen jönnek el. Idén helyszínt kellett váltanunk, mert kinőttük a Hagyományok Háza épületét. Több mint kétszázan báloztak velünk, külföldi baráti köreink képviselői is eljöttek hozzánk. Vendégeink elfoglalt emberek, vezetők, akik nem tudnak minden koncertünkön részt venni, de egyetértenek a zenekar értékeivel, célkitűzéseivel és szívesen támogatnak minket.  

A társadalmi szerepvállalással, edukációval kapcsolatos tevékenységüket, az ingyenes koncerteket is adományokból finanszírozzák? 

Folyamatos fundraising tevékenységet folytatunk azokhoz a programokhoz kapcsolódóan, amelyek vagy ingyenesek, vagy olyan jellegűek, hogy csak a töredékét tudjuk elkérni a kiadásoknak jegyárként. A tíz éve működő Közösségi hetek program évente ötven-hatvan koncertet jelent kisebb kamaraformációkban. Az is célkitűzése volt az idei bálnak, hogy ebben az évben több autizmusbarát kakaókoncertet rendezhessünk, hogy az autizmussal élő gyermekek és családjaik is részt vehessenek gyerekkoncerteken.

Nyitókép: Fischer Iván és Erdődy Orsolya (forrás: BFZ) 

Lásd még:

Éljük át a közösséget!

Ingyenes koncerttel emlékezik a koronavírus áldozataira a Budapesti Fesztiválzenekar

„A világgal van a baj, ha én ezzel kitűnhetek a tömegből” – Interjú az Eisberg Hungary Kft. ügyvezetőjével, Gazsi Zoltánnal, aki 2023-ban elnyerte az Art is Business Díjat Felelős vállalati vezető kategóriában

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!