
Szolidaritás, hozzáférhetőség, innováció
– A Théâtre National Wallonie–Bruxelles alapértékei
„Tudja, mi a jó ebben a francia nyelvű kulturális szentélyben? Annyira befogadó, hogy anyanyelvétől függetlenül mindenki jól érzi ott magát.” Ez a vélemény az Google-ön olvasható. A látogatók többsége pozitívan nyilatkozik az előadásokról, az épületről (a színpadoktól kezdve a büfén át a ruhatárig), de érdekes módon senki sem méltatja például a Nemzeti Színház Vallónia-Brüsszel (Théâtre National Wallonie–Bruxelles) Művészet az egészség szolgálatában elnevezésű nagyszerű törekvését.
A Maison Gertrude (Gertrúd Ház) Művészeti Központ megálmodott egy innovatív, humánus projektet Mohamed El Khatib rendező irányításával, valamint a Théâtre National Wallonie–Bruxelles támogatásával. Az a céljuk, hogy javítsák a brüsszeli Marolles szívében lévő Sainte-Gertrude idősek otthona lakóinak életét – azáltal, hogy a művészetet mindennapjaik részévé teszik. Ez az egyedülálló projekt nem pusztán műalkotásokat visz az intézménybe, hanem a kreativitást helyezi az idősek életének középpontjába, a személyzettel, a családokkal és a művészekkel együttműködve. Az otthon találkozók és eszmecserék színhelyévé válik, ahol minden idős lakónak megadatik az önkifejezés lehetősége; bemutathatják életük történetét. Hát nem csodálatos kezdeményezés?
A projekt vezetői úgy vélik, ezzel programmal a művészet iránytűvé, a jóllét és a méltóság alapkövévé válik a lakók számára; tesz az elszigeteltség ellen: helyreállítja a gyakran meggyengült társadalmi kapcsolatokat. A Maison Gertrude workshopokon, művészeti rezidenciákban és a nagyközönség számára nyitott kiállításokon keresztül segít megváltoztatni a gondozólétesítményekről alkotott nézetünket, és újraintegrálja az időseket a társadalmi, kulturális élet körforgásába.
Belgium legtekintélyesebb színháza
A Théâtre National Wallonie–Bruxelles az ország legnagyobb színháza. Francia nyelvű előadásokra specializálódott, különféle műfajokat képvisel. Az év szinte minden napjára jutnak előadások, tragédiákat, komédiákat, zenés, táncos, klasszikus és modern, társadalmi kérdésekkel foglalkozó darabokat egyeránt játszanak.
Théâtre National Wallonie–Bruxelles (forrás: Théâtre National Wallonie–Bruxelles)
A színház 1945-ös megalakulása óta a kultúra demokratizálódásának élén áll. Nyolcvan éve a francia nyelvű belga művészek nemzetközi karrierjének elindítója, hazai és nemzetközi műsorok készítésének központja.
Belgiumban a francia közösség (Communauté française de Belgique) a három alkotmányos nyelvi közösség egyike. 2011 óta használja a Vallónia–Brüsszeli Föderáció (Fédération Wallonie–Bruxelles) elnevezést, ami ellentmondásos, mert a belga alkotmányban nem változott a neve. A „francia közösség” elnevezés a frankofón belgákra utal, nem pedig a Belgiumban élő franciákra. A belga francia közösséget – az egyértelműség kedvéért, Belgium német nyelvű közösségével analóg módon – néha „Belgium francia nyelvű közösségének” nevezik. |
A teátrum Brüsszel történelmi központjában található, tömegközlekedéssel is könnyen elérhető, tiszta vonalú, modern épületét 2004-ben nyitották meg. Hatalmas belső tereinek, három különböző méretű és felszereltségű termének köszönhetően széleskörűen kínál rendezvényhelyszíneket. A 350–750 férőhelyes nagy színház – rendkívül korszerű színpadával, összecsukható zenekari árkával és részben visszahúzható ülőhelyeivel – csúcstechnikát képvisel. Ott lehet igazán nagyot álmodni: szabad teret ad mindenféle kívánságnak, konferenciák, közgyűlések, színielőadások és koncertek rendezésére is alkalmas. A hangulatos, kényelmes Jacques Huisman terem, 250 fix ülőhellyel, a közelséget és a barátságos légkört biztosítja. A Stúdió egy többcélú terem, sík padlóval és 240 eltávolítható ülőhellyel.
Az intézmény bejárata (forrás: Théâtre National Wallonie–Bruxelles)
A fényárban úszó fogadótérben, amely két szinten helyezkedik el, három bárt találunk. A színház mozgáskorlátozottak számára is akadálymentes. A fő előadótermet és a Jacques Huisman termet mágneses indukciós hurokkal láttál el. (Az indukciós hurok biztosítja a hang továbbítását a hallássérültek fülhallgatóiba. A néző választhat GSM, bluetooth-os és kábelhurok közül.)
Nincs állandó társulat
A magyarországi nemzeti színházaktól eltérően a Théâtre National Wallonie–Bruxelles produkciós és befogadó színházként működik, különböző társulatokkal, művészekkel és rendezőkkel hozza létre előadásait. A produkciókat személyes meghívás, illetve pályázat útján választják ki, olyan társulatokkal és alkotókkal működnek együtt, akiknek a munkái illeszkednek a színház ars poeticájába. Gyakran dolgoznak már elismert alkotókkal, de feltörekvő művészeket is támogatnak. Független társulatok, illetve művészek is pályázhatnak projektjeikkel, a színház koprodukciós lehetőséggel vagy a repertoárba való beválogatással segíti őket. A Théâtre National előszeretettel mutat be kortárs, innovatív, társadalmi-politikai témákkal foglalkozó előadásokat, nemcsak belga, hanem nemzetközi alkotóktól is. A folyamat egyensúlyban tartja a művészeti víziót, a társadalmi relevanciát és a nemzetközi kapcsolódásokat, miközben lehetőséget biztosít új tehetségek bemutatkozására is.
2025. február 25-én mutatták be a főként Berlinben és Párizsban élő Salamon Eszter Monument 0.10: Te Living Monument című táncprodukcióját, amelyben a hang, az anyagok és a testek összeolvadnak, hogy álomszerű tájakat hozzanak létre. Ezeket a koreográfus „dinamikus monokrómoknak” nevezi. Az emberi formák, csillogó szövetek és furcsa maszkok kombinálásával a képek lassan, a szemünk előtt bontakoznak ki, majd átrendeződnek, hogy elmerüljünk egy új világban, amely egy másik szín köré épül. Olyan képeket, érzéseket nyitnak meg bennünk, amelyek újra és újra megismétlődnek. Ezekkel a vizuálisan erős installációkkal a tíz évvel ezelőtt elkezdett Monument sorozatát folytatja az alkotó. Salamon Eszter szerint a széria munkái anti-emlékhelyekként működnek: „A múlt megünneplése helyett a memória és az archiválás cselekedeteinek vizsgálatára tesznek javaslatot, összekapcsolva múltat, jelent és jövőt.” Az előadásra a legolcsóbb jegy 12 euróba, a legdrágább 32 euróba került.
|
Állami támogatás vagy privát mecenatúra?
Mindkettő. A belga Nemzeti Színház költségeinek java részét a francia nyelvű közösség kormánya (Fédération Wallonie-Bruxelles) fedezi. Ez a hosszú távú, folyamatos finanszírozás biztosítja az intézmény stabil működését. A támogatás azonban nem automatikus, hanem rendszeres beszámolókhoz és pályázatokhoz kötve meg-megújítják. Általában négy-öt évre ítélik oda, de a színháznak bizonyítania kell, hogy művészeti és kulturális céljait teljesíti.
Vállalatok is kiveszik a részüket a finanszírozásból, és adókedvezményt kaphatnak a kulturális támogatásokért. Egyes művészeti projekteket, társadalmi kezdeményezéseket alapítványok finanszíroznak. Az előadások promóciójában médiapartnerek segítenek.
A magánszektor támogatásai általában rövidebb távúak, évente megújítandók, tehát a színháznak folyamatosan dolgoznia kell új szponzorációs lehetőségek megszerzésén. Mivel nagyon sok nemzetközi projektnek ad otthont, az európai kulturális programokból és nemzetközi együttműködésekből, például az Európai Unió Creative Europe programjából is szerezhet forrásokat. Ezek a projektek általában konkrét előadásokra vagy együttműködésekre szólnak.
A működést és előadások színvonalának fenntartását támogatók (a teljesség igénye nélkül): Sotra HR Lawyers, Maison Dandoy, Double double, Brüsszel–Főváros Régió, Brüsszel városa, COCOF, Kreatív Európa, Nemzeti Lottó, WBI, WBTD, Visit Brüsszel. A közös történeteket a Kreatív Európa program társfinanszírozza. Adókedvezményekkel igyekeznek meggyőzni a mecénásokat és szponzorokat, hogy támogassák az egyedi hangú, változatos témájú történeteket feldolgozó műsorokat és művészeket – megerősítve ezzel a cégek társadalmi imázsát, hiszen brandjük ezáltal a sokszínűség, egyenlőség, befogadás és szolidaritás értékeit is képviseli. |
A Théâtre National Wallonie–Bruxelles talán az erős társadalmi elkötelezettségére lehet a legbüszkébb. A progresszív színházak előtérbe helyezik a politikai, ökológiai, emberi jogi témákat, céljuk, hogy a művészeten keresztül társadalmi párbeszédet indítsanak. A brüsszeli teátrum vezetése magára nézve különösen kötelezőnek tartja, hogy a nemzet színháza ne avítt múzeum, hanem a mai társadalom élő szövetének része, tükrünk, lelkiismeretünk legyen.
Forrás: a Théâtre National Wallonie–Bruxelles Facebook-oldala
Európa-szerte elismert
Ki ne áhítaná a sikert? A Vallóniai–Brüsszeli Nemzeti Színháznak bőven van része benne. Nem csak Belgiumban jegyzett kulturális intézmény. Számos nemzetközi koprodukció fűződik hozzá, együttműködik francia, német, holland és más európai színházakkal. Hírnevét annak is köszönheti, hogy felkarolja az új generációkat, teret ad kísérleti előadásoknak, amelyek újragondolják a hagyományos színházi formákat.
Időről időre szervezője vagy résztvevője jelentős fesztiváloknak, ilyen például a Brussels Dance!, ahol újító koreográfiákat mutatnak be. A Kunstenfestivaldesarts pedig egy olyan nemzetközi kortárs rendezvénysorozat Brüsszelben, amely a színház, a tánc és a performansz határait feszegeti.
A Théâtre National nem a kiváltságosok számára fenntartott, elit művészeti tér, hanem minden társadalmi réteg számára elérhető kulturális központ és találkozóhely. Sok projektje foglalkozik közösségi művészettel, oktatási programokkal és marginalizált csoportok bevonásával. Mert vallják, hogy a kultúra nemzeti alap.
Nyitókép: Jelenet a Monument 0.10: The Living Monument című előadásból (forrás: Salamon Eszter)
Lásd még:
BOZAR – avagy a nyitott kapuk művészete – Ismerje meg közelebbről az Európai Kultúra Házát!
Halló, Fine Art Group? Tudnának segíteni? Van egy Caravaggióm… – Így működik a független művészeti tanácsadó csoport
A Belga Nemzeti Bank gyűjteménye a kortárs művészekre összpontosít – A kétezernél is több darabot számláló kollekció mára megkerülhetetlenné vált az ország kulturális életében
Egy biztonságos menedék a periférián – A belga Z33 komplexum a kortárs művészet, az építészet és a dizájn metszéspontja
Eurómilliók a Sablonban – A Brussels Art Square különleges világa
Mi köze volt Napóleonnak a művészethez? – A belga királyi szépművészeti gyűjtemény
„A műgyűjtés benne van a belgák DNS-ében” – Új irodába költözött a Christie’s aukciósház brüsszeli kirendeltsége, amely reményeik szerint a gyűjtők kulturális központjává válik
Az ország, ahol három kulturális miniszter van – Hogy néz ki a kultúra finanszírozása Belgiumban?
Belgium művészeti és vállalati kapcsolatai – Bemutattuk legfrissebb lapszámunkat
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!