„Sokkal több mint céges együttműködés vagy jótékonysági akció”
by Láng Dávid 2025. Sep 29.

„Sokkal több mint céges együttműködés vagy jótékonysági akció”

– Interjú a Superalbum-projektről a Banana Records és a SPAR Magyarország képviselőivel

A zene erejéről, a társadalmi felelősségvállalásról és összefogásról szóló, különleges zenei projekt indult útjára idén. A Superalbum kollaborációs lemezen a Superar Zeneművészeti Alapítvány programjában részt vevő gyerekeké a főszerep: tíz népszerű magyar előadóval énekelnek együtt, hogy megmutassák, a közös zenélés erőt ad, és a fiatalok fejlődését is segíti. A projektet a Banana Records kiadó és kreatív ügynökség, valamint a SPAR Magyarország álmodta meg, csúcspontja pedig a 2025. október 1-jei lemezbemutató koncert lesz a Budapest Parkban – a zenekarok mellett százfős gyerekkórus is részt vesz az eseményen. Ennek apropóján beszélgettünk Kamau Makumival, a Banana Records alapítójával és Németh Károllyal, a SPAR Magyarország marketingvezetőjével.

Kitől származik és miként alakult az alapötlet?

Kamau Makumi: A Banana Records kiadóval minden évben dalszerző tábort szervezünk, ahová eljön több hazai előadó és producer, hogy különböző csapatokban dalokat írjanak. A könnyűzenei élet krémje és fiatal, feltörekvő alkotók egyaránt vannak köztük. A tavalyi táborhoz partnerként a SPAR is csatlakozott, ők biztosították az étkezések alapanyagait, valamint egy, a márkák és a közönség kapcsolatáról szóló kerekasztal-beszélgetést is összehoztunk velük és a részt vevő előadókkal. Ezen a beszélgetésen sok gondolat felmerült, egy részük a Superalbum és a koncert alapját adta. Egyértelmű volt, hogy a SPAR is szeretne valamit csinálni zenei területen, szóval, leültünk ötletelni, és lassan összeállt a koncepció. A Superar kórussal már korábban is volt kapcsolatunk, ők így kerültek képbe.

Németh Károly: Márkaoldalról született az igény, hogy kapcsolódjunk a fiatal korosztályhoz, amelynek tagjait a hagyományos médián keresztül nagyon nehéz elérni. Úgy gondoltuk, a zene jó platform lenne. Így érkeztünk meg az említett alkotótáborba, az pedig, hogy konkrétan ez legyen az ügy, ami mögé állunk, a közös ötletelések során kerekedett ki. Mindenképp szerettünk volna egy CSR-lábat is, ami érzelmi töltetet ad az egésznek, valamint a projekt bolti értékesítési részét is figyelembe vettük. Kamáék meséltek a Superar Zeneművészeti Alapítványról, megismerkedtünk velük, és nagyon megtetszett a missziójuk, hogy a zenén keresztül növelik a gyerekek önbizalmát és kreativitását – amiből később, felnőttként is profitálhatnak. A program sok esetben olyan iskolákba jut el, ahol egyáltalán nem megoldott a zenei oktatás. Én is részt vettem több Superar órán, jó volt nézni, milyen felszabadultak a gyerekek, és milyen támogató a közeg.

A Margaret Island tagjai és a Superar kórus tagjai (fotó: Járosi Alina)A Margaret Island tagjai és a Superar kórus tagjai (fotó: Járosi Alina)

Milyen elemei vannak az együttműködésnek? Az album stúdió- és marketingköltségeit fizette ki a SPAR?

N. K.: Gyakorlatilag igen, illetve a projekt anyagi támogatásával az alapítvány működését is segítjük. Emellett láthatóságot adunk a programnak, hogy minél több emberhez eljusson a híre. Igyekeztünk bevonni szállító partnereinket is: bizonyos termékek megvásárlásával jegyeket lehetett nyerni a lemezbemutató koncertre. Az eseményt óriásplakátokon és szórólapokon is hirdettünk országszerte.

Voltak elvárásaik a támogatásért cserébe?

N. K.: Persze, részletes tervet készítettünk. Semmiképp nem az volt a célunk, hogy a projekt egyszeri anyagi támogatásban merüljön ki. Szerettük volna, ha a SPAR márkaépítését is segíti, ezért konkrét célokat és mérföldköveket jelöltünk ki, amelyek nélkül nehéz lett volna tető alá hozni egy ennyire szerteágazó programot.

Sikerült ezeket elérni?

N. K.: Az eddigi mérföldköveket teljesíteni tudtuk, de még nem vagyunk a végén: 2025. október 1-jén kerül fel a koronára az ékkő – ekkor lesz a koncert a Budapest Parkban. Bízunk benne, hogy sokan eljönnek majd, valamint az utókommunikáció is jól sikerül.

Járai Márk és a gyerekek a stúdióban (fotó: Somay Márk)Járai Márk és a gyerekek a stúdióban (fotó: Somay Márk)

Hogyan dőlt el, mely zenekarok vesznek részt és melyik dalukat adják elő?

K. M.: Szempont volt, hogy aktívan koncertező, fesztiválokon rendszeresen fellépő és kulturális értéket képviselő előadók legyenek, tehát például ne tehetségkutatókból ismerjük őket. Sokszínű csapatot szerettünk volna – stílusban és elérésben egyaránt. Szerencsére a felkért művészek közül lényegében mindenki igent mondott, nem kellett többkörös válogatást tartani. Valószínűleg az is vonzó volt számukra, hogy nem hagyományos céges együttműködésről van szó, sőt nem is sima jótékonysági akcióról, hanem természetes tevékenységüket, az alkotást folytathatták. Az volt a feladat, hogy írjanak egy dalt, majd ezt vegyék fel a Superar kórussal. A lemezen megjelenő tíz számból nyolc teljesen új. A Bagossy Brothers Company egy, a legutóbbi lemezén szereplő dalt gondolt újra, a Carson Coma pedig a Legjobb Verziót választotta, mivel ezt már korábban is előadták a Superarral. 

Hány gyerek vett részt a projektben, és hogyan zajlott a közös munka?

K. M.: A Superar programban jelenleg részt vevő háromszáznyolcvanöt gyerek több mint fele stúdiózott, a koncerten pedig százan lesznek – olyanok is, akik a felvételeken nem voltak jelen. Elég bonyolult volt a munkafolyamat, sok szempontot kellett figyelembe venni, például azt, hogy nem lehettek a dalszövegekben trágár szavak. A zenekarokat kettesével-hármasával elvittük egy-egy Superar órára, hogy lássák, milyen módszer szerint tanulnak a gyerekek – a találkozás megadta az alaphangot. Utána elvonultak megírni a dalt, és miután elkészültek, a demóverziót átküldtük a superarosoknak. Kivétel volt a Bohemian Betyars: nekik amúgy is van egy közösségi zeneíró programjuk, ők tehát eleve a gyerekekkel közösen rakták össze a szöveget. Ezt követően a kórus megtanulta a dalt, majd több blokkban, a Pannonia és a ProVibe Stúdiókban vettük fel. Végül mindegyik szám a producerek bevonásával nyerte el a végleges formáját. Az egész folyamatot dokumentáltuk, rengeteg videós és fotós tartalom készült a Banana Records, a SPAR és az előadók közösségi felületeire. 

Szűcs Levente, a Bohemian Betyars frontembere alkot a gyerekekkel (fotó: Somay Márk)Szűcs Levente, a Bohemian Betyars frontembere alkot a gyerekekkel (fotó: Somay Márk)

Egész estés koncertet harangoztak be. A lemezre került tíz dalon kívül mi lesz még a repertoáron?

K. M.: A lemez anyagán kívül a Superar a saját műsorából is előad harminc percnyit, zenekari kísérettel. A program lényeges része ugyanis, hogy a gyerekek népdalokat tanulnak meg a világ minden tájáról, méghozzá mind a nyolc országban – ahol az alapítvány jelen van – ugyanazokat. Az országok kórusai gyakran járnak fellépni egymáshoz: a csehek például már jártak előadóként a Sziget Fesztiválon.

A koncertből származó nettó nyereséget a Superar Zeneművészeti Alapítványnak ajánlják fel. Ebből még több gyereket vesznek majd fel, és bővítik a programot?

K. M.: Nem gyerekeket vesznek fel a programba, hanem általános iskolákba mennek, ahol az énekórák megtartását vállalják. Jelenleg hat budapesti és egy miskolci intézményben működnek, a pénzt nonprofit szervezetként a program finanszírozására fogják fordítani. Nemcsak a koncert nyereségét, hanem az ezen felüli támogatást is.

Schoblocher Barbara, a Blahalouisiana énekese a gyerekekkel (fotó: Járosi Alina)Schoblocher Barbara, a Blahalouisiana énekese a gyerekekkel (fotó: Járosi Alina)

Mit tett a projekthez a Budapest Park – a helyszín biztosításán túl?

K. M.: Kezdettől fogva nyitottan álltak hozzá, szerencsére eleve jó velük a kapcsolatunk, sok koncertet szervezünk oda. Ők is vállalták, hogy a működési alapköltségeken túl nem vesznek ki részesedést a bevételből, így a teljes nyereség az alapítványnak mehet. 

Várható-e folytatás? Akár további dalokkal, akár másik koncerttel?

K. M.: Mindenképp várható folytatás valamilyen formában, hiszen fontosnak tartjuk a missziót, és látjuk a hasznosságát. Annak külön örülünk, hogy az anyagi támogatás mellett megjelenési platformot nyújthatunk a Superar Alapítványnak, amelynek híre így nagyon sok új emberhez jutott el. Remélhetőleg ez a jövő évi adó-egyszázalékos felajánlások számában is megmutatkozik. Emellett pedig szeretnénk folytatni az együttműködésünket a SPAR-ral.

N. K.: Mi is mindenképpen szeretnénk továbbvinni, hiszen a projekt igazolta, hogy a zene, a popkultúra és a CSR-kapcsolatok nagyon jól működnek együtt, és ehhez a SPAR márkaként is kapcsolódhat. Konkrétumok még nincsenek, legyünk túl a koncerten és az utókommunikáción, utána kezdünk majd ötletelni a hogyan továbbról. De nem kizárt, hogy akár nemzetközi szintre is továbbvisszük a programot.

-------------------

Forrás: Budapest ParkForrás: Budapest Park

Superalbum nagykoncert
Időpont: 2025. október 1., 19:00
Helyszín: Budapest Park, 1095 Budapest, Fábián Juli tér 1.

További információ és jegyvásárlás ITT.

Nyitókép: Németh Károly és Kamau Makumi (forrás: Budapest Park)

Lásd még:

„Az, hogy közel negyvenen leszünk majd a színpadon, egészen egyedülálló” – Eddigi legnagyobb bulijára készül a Random Trip a Budapest Parkban. Beszélgetés Delov Jávorral, a projekt alapítójával.

Hiánycikk a kamaszbuli? A Park megcsinálja! – Interjú Mayer Diánával, a Budapest Park JusTeenTime projektvezetőjével

A monumentális élmények éve – A Budapest Park a tizennegyedik évadban is tud újat mutatni

Közös érdekünk, hogy az itteni buli legyen minden produkció életében „A KONCERT” – Mi a Budapest Park népszerűségének titka?

„Belső motivációnk az, hogy minden évadban újabb szintet lépjünk” – Interjú Rimóczi Imrével, a Budapest Park üzemeltetési és művészeti vezetőjével

„Egy banki céges csapatépítő résztvevőit is elkapta a hév, és beálltak táncolni” – Hogy került a népzene és a táncház a Budapest Parkba?

„Olyan előadókra vesznek tízezren jegyet, akiknek a számait egyáltalán nem, vagy csak elvétve játsszák”– Miért indított saját online rádiót a Budapest Park?

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕