by Gyémánt Balázs 2020. Nov 17.

Utazás kultúrában: így csinálják a németek

Németországban évente hatszor annyian mennek múzeumba, mint stadionba a Bundesliga focimeccseire.

Németország az európai utazók számára az első számú célpont, ha kultúráról van szó. Nem is csoda, hiszen itt van a világ legtöbb színháza, valamint a világ opera-előadásainak egyharmadát is itt mutatják be. Az ország 46 UNESCO világörökségi helyszínén és 6700 múzeumában évente 15 millió látogatót fogadnak. Évente 100 filmfesztivál, 1600 zenei fesztivál, utcai művészet, számtalan divat- és lifestyle-rendezvény segíti, hogy Németország kulturális képe ne csak klasszikus, de modern, trendi és kreatív is legyen.

Annak ellenére, hogy az ország sokféle természeti értékkel rendelkezik (van tengere, vannak erdők, tavak, folyók, magas hegyek), ami általában az utazók egyik fő motivációja, a kulturális turizmus terén érnek el kimagasló nemzetközi eredményeket. A következő évben ez nagy eséllyel átalakul a világjárvány miatt, hiszen az utazók már a városokkal szemben inkább a természetet helyezik előtérbe.

A németek saját maguk is nagy kultúrafogyasztók. 2018-ban a háztartások összesen 48,5 milliárd eurót költöttek kikapcsolódásra és kulturális szolgáltatásokra. Ez a 83 milliós lakosságra leosztva 585 eurót (210 000 Ft) jelent fejenként, amit a számtalan múzeumban, színházban, fesztiválon, könyvesboltban, galériákban vagy utazásokon költöttek el.

München - Klassik auf dem Odeonsplatz, Feldherrnhalle (Német Turisztikai Hivatal)

A német kultúra számokban is lenyűgöző:

A németek évente átlagosan 1,5 alkalommal mennek moziba, ami 121 millió filmlátogatót jelent. Erre lehetőségük van az ország 1654 filmszínházának 4739 mozitermében. 

Berlin minden 1000 lakosára 11 művész jut. A német fővárosban a legmagasabb a művészek aránya az országban, és itt van a legtöbb kiállítás is évente (370). A legtöbb kultúrával kapcsolatos vállalkozás is itt található: a Berlinben bejegyzett cégek 18%-a kulturális területtel foglalkozik.

Az ország 131 zenekara 10 ezer művészt foglalkoztat, amivel a világ „legzeneibb nemzete” címet is megszerezték. A 12 fős prenzlau-i kamarazenekartól a 185 fős lipcsei nagyzenekarig óriási a választék. Az ország legrégibb zenekara 1503 óta van színpadon.

A 142 állami támogatott színházból a legkisebb 80 férőhelyes, míg a legnagyobb, Hamburgban 1200 nézőt tud leültetni. A színházi szektorban 40 ezer ember dolgozik 825 helyszínen. A világ legnagyobb előadó-művészeti központja Stuttgartban van, ahol az 1400 üléses előadóteremben 1350 alkalmazott évi 900 előadást mutat be közel 0,5 millió nézőnek. 

Évente 527 operaelőadást tartanak Berlinben. Csak Moszkvában és Bécsben van ennél több előadás.

Németországban 29 művészeti akadémia van. Az USA után itt található a legtöbb művészeti galéria és műkereskedő, összesen 9804. Érdekes viszont, hogy a művészeti aukcióknál a németországiak a nemzetközi piac csupán 2%-át teszik ki, pedig a német művészek munkáit kifejezetten keresik világszerte. A világ kortársművész- toplistáján jó helyen szerepelnek a német művészek, így Gerhard Richter is, aki a világ egyik legbefolyásosabb élő művésze, és akinek több alkotását is rekordáron árverezték el. 

A világ 4. legnagyobb zenei piaca itt van: közel 3 millió amatőr és 64 ezer profi zenész tagja kórusnak vagy zenekarnak. Az ingyenes Bochum Total zenei fesztivál évente 800 ezer látogatót vonz, amivel a legnagyobb az országban. A belépőjegyes fesztiválok között a Rock am Ring a legnagyobb, évi 87 ezer látogatóval. Az ország 931 zeneiskolájában összesen 1,4 millió diák tanul.

A 2100 könyvkiadó évente több, mint 90 ezer könyvet ad ki a német könyvpiacon. Ha ezeket egymás mellé tennénk, egy 2,5 kilométeres könyvespolcra lenne szükség, de a 3800 könyvesboltban és a 12 ezer könyvtárban könnyebben elférnek.

A legnépszerűbb épület a kölni dóm, amely a világörökség része, és amelynek gótikus boltívei évente 6 millió látogatót vonzanak.

Augsburg, Palota (Német Turisztikai Hivatal)

Az idősebb német generáció számára a kultúra talán leginkább az elitista művészetet jelenti, amely talán a „Kulturnation” identitásuk része. Ideértve a nagy gondolkodók műveit, a filharmonikus zenekarok klasszikus koncertjeit és a szépművészeti kiállításokat. Viszont az ország nagy része ennél sokkal szélesebb körben értelmezi a kultúrát, bevonva a kreatív iparágakat is.

Mivel a kultúra Németország egyik motorja, az éves állami költés is ennek megfelelő. A kultúrára szánt pénz minden évben növekszik, és meghaladja a 10 milliárd eurót. Az Economist cikke szerint az EU országaiban a kultúrára a teljes kormányzati költségvetés 1%-át különítik el. Németországban viszont az éves költségvetés 2,3%-át fordítják kultúrára. (Magyarország a cikk szerint ebben még erősebb: a büdzsé 2,7%-át költjük kultúrára.) A német állam egy ideje próbálja a kulturális intézményeket magántulajdonba adni, de nem sok sikert ért el eddig. Olyannyira nem, hogy a koronavírus-járvány következményeinek ellensúlyozására a szövetségi kormány 1 milliárd eurót tesz félre a „Restart Culture” programra. Ebből 250 millió euró magánintézményeket fog segíteni (mozik, színházak), 50 millió eurót művészeti alapok kapnak, 20 millió euróval pedig a táncművészetet támogatják. Mindezek mellett, a Kulturális Minisztérium éves költségvetése 2021-ben 120 millió euróval nő, ami 6,6% emelkedést jelent. És ez még nem minden, mert az egyes német államok is besegítenek a kultúrába: Észak-Rajna-Vesztfália 80 millió eurós Covid-19 kulturális alapot hozott létre, amely nagyságrendekkel nagyobb, mint az állam szokásos éves kultúrbüdzséje. 

Ha az országban ilyen mennyiségű és minőségű kulturális termék van, nem csoda, hogy azt szeretnék a nagyvilágnak is megmutatni. A kulturális diplomácia mellett, békeidőkben az idegenforgalom erre tökéletes módszer. A sokszínű palettának köszönhetően a német országmárka, a kulturális imázs erősödik a világszínpadon, és még bevételt is szereznek a külföldi látogatóktól. Ennek egy részét utána a kulturális fejlesztésekbe vissza is tudják forgatni. 

A német kulturális utazást egyébként már mindannyian elkezdtük az országhatárok átlépése nélkül. A Gutenberg-bibliát, a Grimm testvérek mesegyűjteményét, Beethoven IX. szimfóniáját és Goethe irodalmi örökségét már az iskolában megismertük. A Bauhaus mozgalom építészeti és lakberendezési hatásai Magyarországon is jelen vannak. A Felső- és Közép-Rajna völgy romantikája festményeken és versekben is képzeletbeli utazásra csábított, ahogy egy korsó hideg német sör is a müncheni Oktoberfestre vagy a kölni karneválra repíthetett gondolatban. A hollywoodi filmek miatt is eljutottunk már sok német helyszínre: a Grand Budapest Hotel című film nagy része Görlitzben forgott és több berlini techno DJ mixére is bulizhattunk a pesti éjszakában.

A koronavírus-járvány következtében a német kultúrát személyesen egy darabig csak csökkentett módban tudjuk élvezni, de addig is nyitva állnak Berlin, Hamburg, Düsseldorf vagy épp München intézményeinek virtuális ajtajai. A Google Arts & Culture lehetővé teszi, hogy digitálisan járjuk körbe a múzeumokat, lessünk be kiállításokra és fedezzük fel a városok izgalmas épületeit. A berlini Staatsoper most online közvetíti az operákat. Az idei jubileumi Beethoven-évet meghosszabbították jövő szeptemberig. A művészeti vásárokat, fesztiválokat és nagy rendezvényeket elhalasztották vagy digitalizálták, így azokról a világjárvány miatt nem maradunk le teljesen. A tízévente megrendezett 17. századi oberammergaui passiójáték legközelebb 2022-ben lesz, amiben a bajor alpesi falu lakóinak fele, 2000 ember szerepel majd a színpadon. Idén decemberben a tervek szerint a berlini városi palotában megnyílik az ország eddigi legdrágább kulturális projektje: a Humboldt Forum, amely a kultúra és a tudomány új központja lesz.

Berlin, James-Simon Park (Német Turisztikai Hivatal)

A kultúra Németországban nemcsak a kikapcsolódás része, hanem az ország DNS-ének meghatározó eleme. A németek azt mondják, a kultúra lehet a különböző hátterű egyének vagy népek közös nyelve, ami össze tudja kötni őket.

A művészek néha kényelmetlen, kritikus és szokatlan dolgokat mutatnak be, aminek szabadságát egy kulturális demokráciában biztosítania kell az államnak. Ez hívhatja fel a figyelmünket olyan témákra, amiket lehet, hogy inkább ignorálnánk.

Az egyedi kulturális és művészeti örökséget nemcsak megőrizni és megvédeni, de népszerűsíteni is kell. Közben fontos, hogy új értékeket is teremtsenek, ami közelebb hozza egymáshoz nemcsak a Németországban élőket, de az oda utazókat is.

Gyémánt Balázs (Balázs utazik)

Nyitókép: Gyémánt Balázs felvétele

További statisztikai adatok.

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!