by Barcza Réka 2022. júl 16.

„A kudarc elkerülhetetlen része a sikernek”

– Beszélgetés Csorba Anita cégvezetővel

Csorba Anitát, az Inspirációk Élménystúdió alapítóját hallgatva eszembe jut az az igaz történet alapján készült netflixes sorozat, a Girlboss, amelyben egy fiatal lány, Sophia Amoruso gyakorlatilag a nulláról, a hálószobájából építi fel vintage ruhákat forgalmazó online üzletét, a Nasty Girlt. A cég nyereséges működésére – a valóságban három év alatt huszonhárommillió dolláros bevételt termelt – valljuk be, kevés volt az esély, ám ahogy Amoruso, úgy Csorba Anita is mindig hitt magában és vállalkozása sikerességében. Nemcsak a sikeres vállalkozás titkairól és az önmenedzsment fontosságáról, hanem a kudarcélményeiről is kérdeztem az Inspibox és a ma már a Spektrum Home műsorán futó Álomszobagyár megalkotóját. 

Szó szerint mesésen indult a cégvezető, youtuber, podcaster és enteriőrtervező Csorba Anita karrierje, akinek inspiráló videóit mára több mint ötven milliószor tekintették meg. Gyesen lévő kismamaként ugyanis blogolni kezdett: meséket írt, amelyeket saját maga illusztrált, majd 2010-ben elindította lakberendezési blogját, amely hamar népszerűvé vált. 

– Noha az első pozitív visszajelzéseket fél éven belül kaptam, két év kemény munka előzte meg az első bevételemet, amely mindössze háromezer forint volt – kezd bele történetébe az építészmérnök diplomával is rendelkező Csorba Anita. – Már gyerekkoromban is állandóan festettem, rajzoltam, és a fejembe vettem, hogy felnőttként mindenképpen pozitív hatással szeretnék lenni a világra. Sosem voltam kiemelkedően tehetséges, sőt. Láttam, hogy mások sokkal jobbak nálam, én viszont mindig szorgalmas és kitartó voltam. A kreatív tevékenységekben tudtam kiteljesedni. Festőművész, majd lakberendező végzettséget is szereztem, az alkotás utáni vágyam pedig azután kezdte megtalálni a helyét, miután anyává váltam és elindítottam a lakberendezésről szóló blogomat – teszi hozzá a ma már tízfős céget vezető kreatív szakember.

Álomszobagyár

Szerinte lehetetlen és kifogások nem léteznek, ha valamit igazán akarunk, és keményen küzdünk érte, elérhetjük. Fontos azonban, hogy megfogalmazzuk a missziónkat, és személyes szívügyünk legyen, amiért dolgozunk, mert ha adódik egy hullámvölgy, mindig az eredeti célunkhoz fogunk visszatérni, és ezáltal átlendülni a nehézségeken. Az időmenedzsmenttel is tudatosan szükséges foglalkozni. – Mérnök édesapám segített felállítani az egyéves munkatervemet anno. Megvizsgáltuk, hogy mire mennyi időt szeretnék szánni, és ehhez képest valójában mennyit szánok. Miután mindezt felmértük, közösen dolgoztuk ki, hogyan lehet a kettőt összehozni. A megvalósítási tervet szisztematikusan, lépésről lépésre építettük fel. Hátradőlni nem lehet, időről időre elő kell venni a tervet és felülvizsgálni, hogyan halad a megvalósítás – mondja.

Ha visszatekint a pályájára, úgy látja, általában két-három évente válaszúthoz érkezik, amikor mérlegelni kell, hová és hogyan is szeretne továbblépni. Az évek során rájött, nemcsak a szép környezet igényére, hanem kreatív gondolkodásra és alkotásra is szeretné inspirálni az embereket. – A vizuális környezet mindig is érdekelt. Lakberendezőként dolgoztam évekig, ezért kezdtem ilyen témájú blogot írni. Szinte elképzelhetetlen volt, hogy a tervem megvalósuljon, és egyszer abból éljek, amit imádok csinálni. Töretlenül hittem azonban magamban, a sok kudarc ellenére, mert bizony abból is akadt bőven.

Ahogy Csorba Anita vallja, a kudarc elkerülhetetlen része a sikernek: ha valaki vállalkozóként szeretné megkeresni a kenyerét, annak meg kell barátkoznia ezzel a gondolattal. Az önmagunkba vetett hiten kívül, hogy igenis meg fogunk tudni élni az adott tevékenységből, egy nagy adag türelem is szükséges ahhoz, hogy valaki sikerre vigye a cégét. Az első sikerek ugyanis gyakran csak évek múlva érnek be, azt pedig ki kell várni, muszáj kitartónak maradni. Az is fontos, hogy meg tudjuk határozni, mi az az ügy, amely mellett elköteleződünk, akár egy egész életen át, mert ha folyamatosan területet váltunk, akkor ugyanúgy a nulláról kell kezdenünk az építkezést. Viszont ha körülbelül meg tudjuk fogalmazni, hogy mi az, amit szeretnénk, az sokat segíthet.  

– A kudarcaimból mindig tanulok, folyamatosan fejlesztem magam. Nemcsak vezetés- és menedzsment témakörben, hanem mindig megpróbálom tágítani a komfortzónámat is – meséli az influenszer, aki videóival a magyar youtuberek top100-as listájába is bekerült.  – Amikor 2016-ban belevágtam a videózásba, nehézségekbe ütköztem, mert kamera elé sosem szerettem állni. Kényelmetlenül éreztem magam ilyen helyzetben, így beszédtechnika- és testbeszédórákat vettem, hogy természetesen viselkedjek a kamera előtt. A sok gyakorlásnak köszönhetően egyre jobban ment a dolog. Ma már, több ezer videóval a hátam mögött, azt mondom, megérte a befektetett munka. Fontos szem előtt tartani, hogy mindig adott a lehetőség arra, hogy a szorongást pozitív élménnyé transzformáljuk.

Ma már hatalmas népszerűségnek örvend az Inspirációk Csorba Anitától YouTube-csatorna, amely alkotni vágyó gyerekeknek és felnőtteknek szól. Ahogy ő mondja, mindig keres valami új dolgot, amivel töltődhet, így a futáson és a festésen kívül most épp a szájharmonikázásban leli örömét. Azért vágott bele ebbe a szokatlan kedvtelésbe, mert a kreativitásfejlesztő alkalmakon a hozzá érkezők gyakran azzal takaróznak, hogy „nem tudnak rajzolni” vagy „nincs érzékük az ilyesmihez”, azonban szerinte alkotni mindenki képes, csak a megfelelő technikát kell megismertetni az emberekkel. 

– Az elején én is így voltam a szájharmonikázással, azt mondogattam, hogy „nincs hallásom, nincs ritmusérzékem”. Ezért úgy döntöttem, jól jönne egy olyan tapasztalat, amikor én magam is végigmegyek azokon a fázisokon, mint azok, akik hozzám érkeznek. Ezt a döntésemet sem bántam meg, nagyon élvezem a tanulást, és lépésről lépésre érzem a fejlődést. Pont úgy, ahogy mások is, akik eljönnek hozzám, és alkalomról alkalomra egyre magabiztosabban alkotnak.

Csorba Anita a YouTube-csatorna mellett egy online életmódlapot, az Inspirációk Magazint működteti, valamint a Nők az útON podcastsorozatot, amelyben kifejezetten nőknek ad tanácsokat Szlafkai Éva műsorvezetőtársával együtt. Azért indították útjára a podcastot, mert tudatosan szeretnének segítséget nyújtani azoknak a nőknek, akik önmaguk fejlesztésén, menedzselésén dolgoznak, vállalkozást vezetnek, vagy éppen cégalapításon törik a fejüket. Az évek során számos szakértővel beszélgettek, olyan témákban, mint a konfliktuskezelés, a burnout szindróma és a társfüggőség.

A hiten és a türelmen kívül a személyes márka építése is kulcsfontosságú egy sikeres vállalkozáshoz, legyen szó művészeti vagy más területen végzett tevékenységről. Személyes brand és hiteles történet nélkül ugyanis ma már szinte lehetetlen, de legalábbis nagyon nehéz felépíteni egy vállalkozást. A magazin, a videók és a podcastok mellett profi projektmenedzserekből, szövegírókból, vágókból és operatőrből álló csapatával olyan nagyvállalatoknak gyárt tartalmakat, mint az OTP, az Auchan, a Kika, a Sió és a Spektrum Home. Közkedvelt, az utóbbi televíziós csatornán futó Álomszobagyár című műsora, amelyben gyerekek álmait váltja valóra csapatával. Már a szobaátalakítós sorozat ötödik évadát forgatják, a korábbi részeket pedig tizenegymillió alkalommal tekintették meg.

– Szívügyem a gyerekekkel való foglalkozás, a kreativitásuk megtartása. Nemcsak azért, mert a nyitottságukból fakadóan náluk sokkal könnyebb sikerélményt szerezni, hanem mert a sikerélmény hatása is tartósabb. A kreativitás a legfontosabb tulajdonság ahhoz, hogy boldog és teljes életet éljünk. Épp ezért ennek fejlesztése elengedhetetlen. A világ folyamatosan és gyorsan változik körülöttünk, a Covid és a szomszédban zajló háború után megint jöhet valami, amiben a változás lesz az állandó. Jelenleg fogalmunk sincs, hogy a gyerekeink milyen szakmákban tudnak majd érvényesülni, de a következő években biztosan átalakul ez is. Ha megtanítjuk a gyerekeknek, hogyan reagáljanak könnyen a változásra, azzal rengeteget segíthetünk, ezt pedig a kreativitás fejlesztésével érhetjük el. Az oktatási rendszer manapság nem kedvez az utóbbinak, így kidolgoztunk egy olyan gyermekfejlesztő rendszert, amely segít a kreativitás kibontakoztatásában. A célunk, minél többekhez eljuttatni a módszert, olyan háztartásokba is, ahol gondot jelent akár egy akrilfesték megvásárlása is – fogalmaz Anita.

Nyitókép: Csorba Anita

Fotók: Inspirációk Élménystúdió

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!