by Tóth László 2024. Sep 25.

A kultúra mögött rejlő energia

– A sport és a művészet támogatójaként mutat példát a spanyol energetikai vállalat, az Endesa

Az üzleti szektor szereplőinek egy része rájött arra, hogy az életvitelükkel járó napi rutin előbb-utóbb kiöli belőlük a jó döntésekhez elengedhetetlen érzelmi intelligenciát, ezért egyre többen szánnak időt arra, hogy a sport területén és a művészeti közegben töltődjenek fel, és ezt az emocionális feltöltődést szélesebb társadalmi körben is hozzáférhetővé tegyék. A spanyol energetikai vállalat, az Endesa munkatársai is e két terület energiáját szeretnék közvetíteni olyan kezdeményezéseken keresztül, amelyek lehetővé teszik, hogy élvezzék a kosárlabdajáték adta örömöket és a legkülönfélébb kulturális megnyilvánulásokat.

Az 1944-ben alakult Endesa (Empresa Nacional de Electricidad, S.A.) Spanyolország legnagyobb, Portugália második legnagyobb multinacionális villamosenergia-szolgáltatója. Egyike a spanyol villamosenergia-ágazat három nagy vállalatának, amely az Iberdrolával és a Naturgy-val együtt a nemzeti villamosenergia-piac mintegy 90%-át fedi le, és amelynek több mint tízmillió ügyfele van. Nemzetközi szinten további tízmillió ügyfelet szolgálnak ki, akik számára évente több mint nyolcvanezer kilowatt energiát termelnek. Az európai energiaforgalmazás mellett a társaságnak további érdekeltségei vannak spanyol földgáz- és távközlési vállalatokban is. A több mint tízezer alkalmazottat foglalkoztató vállalat az Enel Green Poweren keresztül villamos energia, földgáz és megújuló energia előállításával, elosztásával és kereskedésével is foglalkozik.

Fotó: Endesa AlapítványFotó: Endesa Alapítvány

Az olasz Enel Csoporthoz tartozó cégnél egy új, tiszta energián alapuló modell bevezetésén dolgoznak, amely az elképzelések szerint lehetővé teszi majd, hogy jobb szolgáltatást nyújtsanak, egyúttal gondoskodjanak bolygónk jövőjéről is. Prioritásuk az ember, üzleti stratégiájukat pedig a helyi közösségek iránti elkötelezettségre és az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljainak elérésére alapozzák. Céljuk, hogy 2040-re teljesen károsanyagkibocsátás-mentes szervezetté váljanak.

2023-ban ünnepelte fennállásának huszonötödik évfordulóját az Endesa Alapítvány (Fundación Endesa), amelynek égisze alatt például oktatással, képzések szervezésével és a biodiverzitás elősegítésével kapcsolatos projektekkel foglalkoznak. Felelős vállalatként kiemelt figyelmet fordítanak a sport és a kultúra támogatására is.

A sport szenvedélyt ébreszt

Fotó: Endesa AlapítványFotó: Endesa Alapítvány

Az Endesa több mint tíz éve a spanyol kosárlabda elsőszámú támogatója. Ez a sport, mint vallják, csupa olyan értéket képvisel, amelyekkel a csoport dolgozói azonosulnak. A csapatmunka, az intellektus, a lehetőségek kiterjesztése és a sportszerűség nagyon fontos a márka mindennapi életében, ezért is döntöttek úgy, hogy ezeket az értékeket a kosárlabdán keresztül is népszerűsítik a társadalom egészének körében. Ennek jegyében az Endesa szponzorként támogatja a Kosárlabdaklubok Szövetsége (ACB) által szervezett összes hivatalos versenyt, a Női Ligát (Women's League), valamint a Spanyol Kosárlabda Szövetséget (Spanish Basketball Federation) és a nemzeti válogatottat is. Emellett ez a vállalat az NBA (National Basketball Association) energetikai partnere Spanyolországban, de a két legfontosabb európai verseny, az Euroliga és az EuroCup, valamint a spanyol nemzeti női kerekesszékes kosárlabda-válogatott hivatalos szponzorai is. Ezen sporteseményeken az Endesa lehetőséget biztosít az egész család számára, hogy jól érezzék magukat, például a gyerekeket szuperhős témájú arcfestéssel és színezőműhellyel szórakoztatják.

A különböző sportszövetségekkel kötött megállapodások több szempontból is pozitív hatással voltak az Endesa brandjére: növelték az ismertségét, de a gazdasági megtérülést, valamint jelenlegi ügyfelei lojalitását is. Hírnevük megalapozza további ügyfelek csatlakozását.  Az Ipsos által végzett Brand Image Tracking kutatás szerint a spanyol társadalom több mint fele hallott a cég sportszponzorációs tevékenységéről. Azok a válaszadók, akik erről az oldaláról is ismerik a szervezetet, tizenhárom ponttal magasabbra értékelték a céget és annak imázsát, mint azokat a vállalatokat, amelyeknek nincs sportszponzori együttműködésük.

Fotó: Endesa AlapítványFotó: Endesa Alapítvány

Idővel az Endesánál úgy döntöttek, hogy egy lépéssel tovább mennek: a sport világában elfoglalt pozíciójukat és elkötelezettségüket kiterjesztik a kultúra területére is.

A zene érzelmeket ébreszt

A szponzoráció kétségtelenül alapvető eszköz az Endesa imázsának javítása és az érdekelt felekkel folytatott hatékonyabb kommunikáció szempontjából, ami túlmutat a hagyományos kereskedelmi, illetve reklámkapcsolatokon. Olvasatukban az általuk nyújtott anyagi támogatásoknak köszönhetően ügyfeleik, alkalmazottaik, a média és más szereplők pozitív üzenetekkel kapcsolják össze az Endesa márkát. A szponzori tevékenység egyúttal a társadalmi elkötelezettségüket is kifejezi.

Ahogy a sport szenvedélyt, úgy a zene érzelmeket ébreszt. Tudja ezt az Endesa is, ezért szponzorációs stratégiája, amely az idők során fejlődött és alkalmazkodott a vállalat igényeihez, mindkét területre összpontosít.

A cég figyelme kulturális területen eddig elsősorban az előadó-művészetre, főleg a színházra, valamint a klasszikus zenére irányult, például Spanyolország előadó- és zeneművészeti csúcsintézményével, Európa egyik legrangosabb operaházával, a Teatro Reallal és a Palau de la Músicával kötött megállapodások révén. Úgy tartják, az operaelőadások nem csak néhány kiválasztott, műértő szórakozási formái lehetnek, ezért a Teatro Real néhány főbb produkcióját, így Giuseppe Verdi Otellóját és Giacomo Puccini Pillangókisasszonyát óriási kivetítőkön és online is elérhetővé tették. Az előadásokra 2016-ban már több mint negyvenezer ember volt kíváncsi Spanyolország kilencven városában. 2017-ben országszerte kétszázötven vetítést tartottak több mint százhúszezer embernek, akik közül ötezer a híres madridi Plaza de Oriente óriáskivetítőin csodálhatta meg az előadásokat. Egy évvel később mutatták be Gaetano Donizetti Lammermoori Lucia című művét, amelyet összesen több mint nyolcvanezren láthattak a százötven bemutató valamelyikén.

Hasonlóképpen népszerűsítették a barcelonai Gran Teatre del Liceu-val közösen Giacomo Puccini Bohémélet című operáját, amelyet 2016-ban száz katalán városban vetítettek, de emberek tízezrei számára okoztak felejthetetlen élményt Verdi A Trubadúr és Puccini Manon Lescaut című művével is. A komolyzenei művek online közvetítését olyan új platformokon tették elérhetővé, mint a Palco Digital, ahol az előadások némelyikét száznegyven országban követték.

Idővel szerettek volna egy fiatalabb közönségréteget is megszólítani, ezért nyitottak a modernebb és populárisabb zene felé. 2024 szeptemberében a madridi Festival Jardín de las Deliciast, illetve a hat spanyol várost érintő turnét, a Gira Endesa Jardín de las Deliciast támogatják. Emellett lehetőséget nyújtanak arra, hogy a közönség részt vehessen színházi premiereken, ruhapróbákon, kulisszák mögötti látogatásokon, valamint népszerű színészekkel, rendezőkkel, zenészekkel, írókkal és forgatókönyvírókkal beszélgethessen.

Tárlatvezetés a „Marcos de mira” program keretein belül (fotó: Endesa Alapítvány)Tárlatvezetés a „Marcos de mira” program keretein belül (fotó: Endesa Alapítvány)

Az Endesa Alapítvány és a világ egyik leghíresebb múzeuma, a Prado néhány hónappal ezelőtt indította el „Marcos de mira” programjának második felvonását, amely kezdeményezés célja, hogy közelebb hozza a művészetet, különösképpen a képzőművészetet olyan társadalmi csoportok tagjaihoz, akik nehezebben férnek hozzá a kultúra ezen területéhez. A Prado termeiben tartott tárlatvezetések során a résztvevőknek lehetőségük nyílik megcsodálni például Goya, Velázquez, Murillo kiemelkedő alkotásait. Mindkét szervezet tisztában van azzal, hogy a kultúrához való hozzáférés hiánya társadalmi probléma, ami ellen jó példával igyekeznek fellépni. Az első alkalommal több mint kétszázan vettek részt a vezetett sétán, közülük sokan először jártak múzeumban.

Az energiaszolgáltató cégnél szükségesnek tartják a kulturális szektor további területeinek támogatását is, hiszen a kulturális szereplők a koronavírus-világjárvány következtében bonyolult és kényes helyzetben vannak. A szponzorálásnak ebben az esetben is vállalati, de egyben társadalmi célja és haszna is van. Az eseményeken például szeretnék az emberek figyelmét felhívni a fenntarthatóságra és a környezetvédelemre. Terveik szerint az elektromos mobilitás, a körkörös gazdaság és a megújulóenergia-ellátás olyan fogalmak, amelyekről rendszeresen hallunk majd.

Maria Lacasa (fotó: Endesa Alapítvány)Maria Lacasa (fotó: Endesa Alapítvány)

„Ezek a fogalmak mindig összekapcsolódnak az érzelmekkel, az örömmel, a szórakozással, a szenvedéllyel és a jó rezgésekkel, amiket a zene követít nekünk. Szeretnénk muzsikát adni, valamint segíteni a rendezvényeknek a fenntartható, környezetbarát zene mércéjének kialakításában”  – utalt az idei madridi Festival Jardín de las Deliciasra, illetve az országos Gira Endesa Jardín de las Delicias turnéra Maria Lacasa, az Endesa szponzorálásért és brandért felelős vezetője.

A kultúra összeköt minket, és támogatja a fejlődést – vallják. Az Endesánál ezért is tesznek meg mindent, hogy a sporton túl népszerűsítsék a zenét, a színházat, a múzeumokat és a művészi kifejezés egyéb formáit, amelyek egyénenként és egy nagy, színes közösség tagjaiként egyaránt gazdagítanak bennünket.

Nyitókép: Tárlatvezetés a „Marcos de mira” program keretein belül (fotó: Endesa Alapítvány)

Lásd még:

„A gyűjteményünkkel magunkról is akarunk beszélni” – A bilbaói székhelyű Iberdrola a világ egyik legnagyobb multinacionális villamosenergia-szolgáltató cége, amely lenyűgöző vállalati gyűjteménnyel rendelkezik

„Kulturális és művészeti projektjeink középpontjában az emberek támogatása áll” – Ingyenesen látogatható galéria, ösztöndíjprogramok és társadalmi felelősségvállalás a spanyol pénzintézet finanszírozásában

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!