A kultúra szerepét és fontosságát hangsúlyozzák
by Tóth László 2024. Jul 11.

A kultúra szerepét és fontosságát hangsúlyozzák

Stratégiai megállapodást kötött a Raiffeisen Bank és a Magyar Állami Operaház.

Az operaházak mellett szerte a világon megjelenik a magán- és a vállalati támogatói kör. Az angolszász országokban ennek kifejezetten nagy hagyománya van, de a nagyvállalatok és luxusmárkák neve a kontinentális Európában is összefonódik az opera műfajával. Magyarországon a közelmúltban jelentették be, hogy a Raiffeisen Bank lett a Magyar Állami Operaház új stratégiai partnere – de vajon miért fontos egy pénzintézetnek, hogy olyan, az üzleti profiljától látszólag idegen területre is komoly anyagi erőforrásokat fordítson, mint egy nagy múltú kulturális intézmény támogatása?

A kérdés még akkor is helyénvaló, ha tudható, hogy Magyarországon is egyre nagyobb az igény a kiváló művészeti élmények iránt mind a magán, mind az üzleti szférában. A válasz egyrészt a sikerorientáltságban keresendő, hiszen csak azok a céges márkák válhatnak vonzó szereplőkké a kulturális piacon, amelyek művészetpártoló tevékenységükkel határozott üzenetet fogalmaznak meg. Ez pedig nem más, mint a jelenlét, amellyel hozzájárulnak a kulturális örökség megőrzéséhez, egyúttal a művészet folyamatos és szabad fejlődéséhez is. Ebben csak azok a piaci szereplők lehetnek sikeresek, akik képesek jól pozícionálni magukat a művészeti és kulturális rendszerben. Arra nagyon kevés vállalatnak van lehetősége, hogy minden olyan tevékenységet támogasson, amelyet szíve szerint felkarolna, talán ezért is alakult ki a Raiffeisen Bankcsoporton belül a látványsportok, a minőségi kultúra, valamint mindkét területen a fiatalok és az utánpótlás segítésének gyakorlata.

Yalcinkaya Veronika (fotó: Demeter Vanda)Yalcinkaya Veronika (fotó: Demeter Vanda)

A válasz másrészt a közös értékrendben mutatkozik meg. Ha csak a Raiffeisen Bank International Ausztriában folytatott kultúratámogató tevékenységét nézzük, azt látjuk, hogy hosszú ideje együttműködnek többek között a bécsi Operaházzal: a tavalyi szezonban például Richard Wagner Lohengrinjének színpadra állítását támogatták. Emellett a Bécsi Filharmonikusok nyári koncertjének létrejöttében, valamint az Albertina művészeti múzeum Michelangelo-tárlatának megnyitásában is oroszlánrészt vállalt a bankcsoport.

Főző Virág (fotó: Emmer László)Főző Virág (fotó: Emmer László)

– Első látásra nehéz lehet közös értékeket találni egy kulturális intézmény és egy pénzintézet között, mégis vannak: ilyen például a legmagasabb minőségre való törekvés. Amíg a Magyar Állami Operaház felejthetetlen bemutatóival és előadásaival olyan élményt ad, amely nemcsak egy kellemes estét, hanem érzelmi töltetet is ad a nézőknek, addig a Raiffeisen Bank arra törekszik, hogy az ügyfelei a pénzügyeiket minél egyszerűbben, gyorsabban és hatékonyabban tudják intézni. Ez a magas minőségre való törekvés közös a két márkában, de ugyanígy hasonlítunk a folyamatos innovációra, fejlődésre, fenntarthatóságra való törekvéseinkben is, hiszen, ahogy a banki szolgáltatások is sokat változtak az elmúlt években, ugyanúgy a klasszikus darabok, művészi produkciók esetében is a közönség folyamatosan újat vár – mondja Yalcinkaya Veronika, a Raiffeisen Bank marketingigazgatója. Azt már dr. Főző Virág, a Magyar Állami Operaház főigazgató-helyettese teszi hozzá, hogy mindkét intézmény elengedhetetlenül fontosnak tartja a kultúra szerepét egy egészséges társadalom fenntartásában és a sikeres jövő elérésében.

Eiffel Műhelyház (fotó: Rákossy Péter)Eiffel Műhelyház (fotó: Rákossy Péter)

Az opera rendkívül költséges műfaj

A stratégiai megállapodást megelőző döntések kapcsán érdemes szemrevételezni az Operaház szempontjait is. – Létszükséglet, hogy legyenek olyan vállalatok, amelyek nem a megtérülést vizsgálva, hanem a kulturális misszió társadalmi hatása miatt döntenek a támogatás mellett. Az Opera szponzorainak köre, az OperaKlub tagjai (a dalszínház támogatói köre – a szerk.) egytől egyig kiegészítik az állami költségvetést, így tudunk az alap feladatokon túlmutató előadásokat és programokat is megvalósítani – hallhattuk dr. Ókovács Szilveszter főigazgatótól az együttműködési megállapodás ünnepélyes aláíráskor.

fotó: Berecz Valterfotó: Berecz Valter

A 2023-as évre nézve az Operaház költségvetési bevétele 14,8 milliárd forint volt, amelyet 5,85 milliárd forinttal kiegészített a működési bevétel. Ide tartoznak a jegy- és bérletbevételek, a bérbeadásból, a készletértékesítésből és a balettképzésből származó bevételek. Fontos megjegyezni, hogy a költségvetési bevétel értéke csak a személyi és járulékköltségeket fedezi. Minden további kiadásra, úgy, mint a közüzemi számlákra, a művészi honoráriumokra, az anyagok és szolgáltatások kifizetésére a további bevételi források adnak lehetőséget. Egy érzékletes példával élve, ha csak a költségvetési forrásból fizetett munkatársak végeznék el a munkájukat, akkor valaki megszervezné az előadást, amelyen jelen lenne a zenekar és a kórus is, de hiányozna például a szólista, a karmester, a díszlet és a jelmez is. Talán így már jobban érthető, hogy miért létszükségleet az Operának az üzleti szemlélet elsajátítása, valamint hogy több lábon álljon a bevételi oldalon. Ehhez a jegybevétel mellett elengedhetetlen a szolgáltatások bővítése, a rendezvények lehetőségének megteremtése és a potenciális támogatók, a szponzorok bevonása is. A magyar pénzügyi szféra csaknem négy évtizede meghatározó, univerzális pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó szereplőjeként a Raiffeisen Bank a támogatási szerződés aláírásával a Magyar Állami Operaház olyan stratégiai partnereihez csatlakozik, mint az Axiál, a BMW, a Herendi Porcelánmanufaktúra, az MTVA és az MVM.

Az opera tehát drága, de vajon mennyire megbecsült műfaj Magyarországon? – Fontos feladat a közönség szokásainak és igényeinek felmérése, és az, hogy lépést tartsunk mind technológiában, mind „ügyfélélményben” a folyamatosan változó környezettel. Közel öt év felújítás és a világjárvány kényszerpályája miatt részben újra kellett szerveznünk a nézői bázist. Szerencsére az operaházi vonzerő nem változik (több mint ötszázezer fizető néző és látogató járt az Andrássy úti épületben 2023-ban), de küldetésünknek megfelelően nem építhetünk kizárólag a turistákra: applikáción elérhető hűségprogrammal, eseti kedvezményekkel, a rászoruló csoportok számára kedvezményes árú főpróba-lehetőséggel és családi kedvezménnyel is igyekszünk elérhetővé tenni előadásainkat – mondja a Magyar Állami Operaház főigazgató-helyettese.

A Feszty Bár az Operaházban (fotó: Berecz Valter)A Feszty Bár az Operaházban (fotó: Berecz Valter)

Feltűnő trend a közelmúltból a bérletvásárlási kedv drasztikus csökkenése a napi jegyvásárlások javára. A nézők az előretervezés helyett a magasabb ár ellenére egyik napról a másikra döntik el kulturális programjaikat, ami újabb kihívást jelent az intézmény számára.

Milyen elemekből épül fel a partnerség?

Az előadások látogatása mellett a Raiffeisen Bank egy széles kínálatú palettáról tud választani. Ennek keretében az Operaház különféle, az épület ritkán látogatható részeit bemutató vezetett túrák, részben bizonyos exkluzív helyiségek használatának lehetőségei is szerepelnek. Csupa olyan élmény, amely hosszú ideig emlékezetes maradhat a résztvevők számára. A stratégiai partnerség keretében – több szintén exkluzív partner mellett – anyagi segítséget nyújtanak az Operaház működéséhez, előadásaihoz, céljai megvalósításához is.

Az Eiffel Műhelyház újranyitása (fotó: Berecz Valter)Az Eiffel Műhelyház újranyitása (fotó: Berecz Valter)

Dr. Főző Virág szerint a luxus kategóriás rendezvények szervezőinek körében egyre növekszik a kereslek az Ybl Miklós által neoreneszánsz stílusban tervezett Operaházra. Mivel alap-feladatukként az előadások és a próbák foglalják le a naptár javát, ebben a palotában (ahogy az Eiffel Műhelyházban is) rendezvényt szervezni exkluzív lehetőség. Éppen ezért a terembérletben is elsőbbséget élveznek támogatóik. Az a tapasztalatuk, hogy partnereik – miután bepillanthattak ezekbe a különleges épületekbe – egyre több részletre lesznek kíváncsiak, és egyre gyakrabban merül fel az igény bennük, hogy az Opera által nyújtott élményt környezetükkel is megoszthassák. Ezek az összművészeti műfajok, a jellegükből adódó elegancia, a több évszázados értékek pedig garanciát jelentenek arra, hogy a márkák megerősítsék pozitív piaci megítélésüket és a kultúra iránti elhivatottságukat.

Az Eiffel Műhelyház hatalmas előcsarnokában századfordulós gőzmozdony "köszönti" a látogatókat (fotó: Nagy Attila)Az Eiffel Műhelyház hatalmas előcsarnokában századfordulós gőzmozdony "köszönti" a látogatókat (fotó: Nagy Attila)

A lelkes operarajongók szerint az előadások sokszínűségét és számát tekintve is kevesen vehetik fel a versenyt világszinten a Magyar Állami Operaházzal, pedig a korábban szemléltetett anyagi korlátok miatt a nemzetközi sztárokat csak egy-egy előadásra tudják Magyarországra csábítani. Büszkék arra, hogy kizárólag magyar szólistákkal is képesek voltak színpadra állítani például Richard Wagner Ring-ciklusát. A Magyar Nemzeti Balett pedig szinte példa nélküli repertoárral büszkélkedhet – nem véletlenül jelentkeznek ezrek egy-egy megüresedő pozícióra. Világhírű rendezők és koreográfusok dolgoznak a társulattal – ez is mutatja a művészeti együtteseik nívóját.

– A minőségi művészeti produkciók előállítása – ha erről nem is esik szó mindig – sok pénzbe kerül, amit a jegyárak önmagukban nem feltétlenül tudnak fedezni. A stratégiai partnerség egy jó eszköz, így a Raiffeisen Bank is hozzájárulhat ahhoz, hogy olyan művészeti élmények jussanak el hazánkba, illetve jöjjenek létre, amelyek a támogatók segítsége nélkül nem biztos, hogy meg tudnának valósulni – teszi hozzá Yalcinkaya Veronika, aki hatéves kora óta jár operaelőadásokra és klasszikus hangversenyekre is.

Mint ahogy a klasszikus színház, ma már az opera műfaja is sokféle értelmezés és koncepció szerint találja meg közönségét. A művészeti újítások egy része siker, állva tapsol a közönség, más részüket viszont olykor elutasítják a nézők. Annak az előrelépésnek viszont mindkét szakember kifejezetten örül, hogy a technológiai fejlődésnek köszönhetően azok a nézők is megismerhetik a műfaj szépségeit, akik eddig még nem jutottak el a budapesti épületbe.

A Magyar Állami Operaház és a Raiffeisen Bank stratégiai megállapodása a kultúra szerepét és fontosságát hangsúlyozza egy egészséges társadalom fenntartásában és a sikeres jövő elérésében.

Nyitókép: Az Operaház (fotó: Berecz Valter)

Lásd még:

„Azt elfelejtettem mondani, hogy szebb sem lehet” – Budapest egyik legjelentősebb műemléke, az Ybl Miklós tervei alapján, neoreneszánsz stílusban épült Magyar Állami Operaház korának legkorszerűbb épülete volt

„Közös feladatunk, hogy a kultúrát továbbadjuk!”– Bánszki Attila cégvezető az opera és a balett iránti elkötelezettségéről mesélt az Opera Magazinnak

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕