A legkisebb költségvetésből készült legnagyszabásúbb sorozat 
by Tóth Artin 2025. Oct 14.

A legkisebb költségvetésből készült legnagyszabásúbb sorozat 

– Beszélgetés Szabó Ádámmal, a Nincs visszaút című dokumentumfilm-sorozat alkotójával

Két magyar férfi közel négyéves, világ körüli biciklis kalandját követi a lenyűgöző, tizennyolc részes Nincs visszaút című dokumentumfilm-sorozat. Illés Adorján és Szabó Ádám utazása egy mély, belső átalakulás története is. A főszereplők fizikai és érzelmi határaikat feszegették, miközben körbetekerték a Földet, és számukra addig ismeretlen kultúrákkal, emberekkel találkoztak. A sorozat látványos képi világgal és őszinte narratívával mutatja be a bátorságot, az önreflexiót és az élet értelmének keresését. Szabó Ádámmal, a film egyik főszereplőjével, rendezőjével, operatőrével, vágójával és producerével beszélgettünk.

Hogyan indult a film története? Mikor született meg az ötlet, és mikor érezte először, hogy ebből tényleg film lesz?

Nem a filmes szakmából jövök, bár mindig is érdekelt ez a világ. Közgazdász diplomát szereztem, idegenforgalom szakon. A filmezés 2005-ben, egy baráti nyaraláson talált meg: a kezembe nyomtak egy kamerát. Akkoriban lett először számítógépem is – egyik barátom, Herczeg Tamás rakta össze, és feltette rá a Premiere Pro programot. Digitális legózásként éltem meg, ahogy próbálgattam otthon a szoftvert, és teljesen beleszerettem. Vettem könyvet, autodidakta módon tanultam, és filmmé kovácsoltam a meglévő nyersanyagokat. Ez volt a filmes pályám kezdete.

Szülővárosában, Egerben ért véget a világ körüli túraSzülővárosában, Egerben ért véget a világ körüli túra

Először extrém sportokkal foglalkoztam: gördeszkás és nyaralós mini-dokumentumfilmeket készítettem. Az első művemet beküldtem a XAFT Extrém Sportfilm Fesztiválra, és rögtön nyert. Ez megerősített, hogy jó az irány. Budapestre költöztem, a Sportklubnál vágóként és technikusként kezdtem dolgozni, promókat készítettem. Ekkoriban kezdett körvonalazódni bennem az utazás terve. Egy európai biciklis körút után már tudtam: hosszú évekig szeretném ezt csinálni. A Föld megkerülésének tervében egyértelműen benne volt, hogy dokumentálom is a kalandot – a téma erősen adta magát, hiszen a csodálatos tájakon vezető úton minimum fotózni, filmezni kell. Aztán a végeredmény ennél sokkal több lett. Nem sima road-movie-ról van szó, hanem erős, pszichológiai ívű történetről, amely alapja az emberi kapcsolódás és – a napjainkban amúgy is nagy figyelmet kapó – önismeret.

Bízott benne, hogy képes lesz biciklizés közben, extrém körülmények között is úgy forgatni, hogy abból film legyen?

Az extrém körülmények mindig is jelen voltak az életemben. Így kezdtem az egészet: extrém sportok forgatásával, hegyekben, mínuszokban, nehéz körülmények között, gyors akciókkal. Mivel hobbiból csináltam, soha nem méricskéltem, hogy ez filmezéstechnikailag milyen kategóriába esik. Számomra ez volt a norma. Nem mérlegeltem, mire leszek képes. Nem volt forgatókönyv, egy belső hangra hagyatkoztam – a sorozatot tehát az élet írta. Ahol éreztem, hogy jó téma bontakozhat ki, ott megálltam és filmeztem. Nem volt előzetes félelem bennem, hogy valami kimarad. Utólag, amikor a vágóasztalon láttam már a rengeteg nyersanyagot, szembesültem a kérdéssel: hogy lesz ebből film? Fogalmam sem volt, hogyan alakul majd a sorozat íve, úgy, hogy az egyes részek dinamikája is jó legyen. Ez volt a legnehezebb feladat. Másfél évig tartott, mire kikristályosodott az ötlet, a módszer és a formátum. Ekkor ismertem fel, hogy rengeteg minden hiányzik, és a dokumentumfilm-szerkesztés, -rendezés, -vágás nagyon kemény lesz.

Illés Adorjánnal Mexikóban, a Kaliforniai-félszigeten Illés Adorjánnal Mexikóban, a Kaliforniai-félszigeten

Először otthon próbálkoztam, félórás vágatok születtek, de nem álltak össze. Utazás közben három egész estés filmben gondolkodtam, hazatérve ez a terv is borult. Soha nem rendeztem még, a rendezői kvalitást menet közben kellett megtanulnom. Támaszt kerestem, így jutottam el a Madokéhoz [Magyar Dokumentumfilmesek Egyesülete – a szerk]. Írtam nekik, hogy alkotótársat keresek. Pap Gábor Zsigmond válaszolt először, aztán Farkas Ádám a CineSupertől. A „hogy lesz ebből film?” aggodalom alól Pap egyetlen mondata felszabadított: „Ne aggódj, ami nincs felvéve, az nem is kell a dokumentumfilmbe.” Ezzel eloszlatta a szorongásaimat. Persze az alkotás közben feltűntek hiányok: utazás közben többször is megtörtént, hogy bár gyönyörű képeket láttam, de nem álltam meg az utazás pillanatnyi hevében, nem húztam be a féket, hogy felvegyem, hanem mentem tovább, hiszen legtöbbször elemi energiával hatott rám az utazás. Utólag bántam, hogy kimaradtak, de végtére is – ahogy azt már megtudtuk – ez is a dokumentumfilmezés természetéhez tartozik.

Utómunka közben, BudapestenUtómunka közben, Budapesten

Mekkora áldozatot követelt, hogy mindenhol kameráztak?

Soha nem éreztem áldozatnak. Nekem a filmezés játék és élmény. Csak hozzáadott az utazáshoz. Adorján is partner volt, bár nem filmes háttérrel jött, nagyon alázatosan állt hozzá. Sokszor egyedül kellett dolgoznom: leraktam a kamerát, vártam a megfelelő fényt vagy üres utat, kézjelekkel irányítottam őt, néha hatszor is felvettük ugyanazt a snittet. Mindez szerves része lett az utazásnak: ha megálltunk forgatni, azzal mélyült is az adott helyzet megélése: közben ettünk, ittunk, még jobban jelen voltunk a helyszínen.

Illés Adorjánnal TörökországbanIllés Adorjánnal Törökországban

A filmben őszintén látszik a fáradtság, a veszekedések is. Tudatos döntés eredménye?

Igen. Nem akartam leplezni, hogy adott esetben mennyire nyers is tudok lenni. Sokszor ingerülten szóltam Adorjánhoz. Ő inkább a „jól van az úgy” típus, én nem. Ez feszültséget okozott, de muszáj volt megmutatni, mert így történt. A filmben egyértelműen kirajzolódik a kettőnk dinamikája: a türelmetlenebb „gonosz” karakter én lettem, ő a jófiú. De ettől a kíméletlen őszinteségtől hiteles. Szerintem egy rendezőben meg kell lennie a teljesség igényének, de legfőképp a képességnek, hogy ne cenzúrázza saját magát, ha ő a szereplője is a produkciónak. 

Operatőrként viszont, ha a kép nem olyan, le kell állítani a jelenetet, és ha lehet, újra kell venni. Ám egy dokumentumfilm esetében legtöbbször nem állhatsz le a kamerával, mert nem ismételhető az adott téma, szóval marad a spontaneitás és az esetleges hibák őszinte felvállalása. Ilyen egyszerű ez – a maga rendkívüli nehézségével…

Myanmarban a Kayan törzsnél vendégeskedveMyanmarban a Kayan törzsnél vendégeskedve

Úgy tűnt, hogy Adorján sokat tanult öntől, még egyedül is becsülettel forgatott.

Lehetséges. Az ausztrál szakasz (a 9. rész) szinte teljesen az ő anyagából épült. Meglepett, mennyire megtáltosodott. Ma már mindenkinek kamera van a kezében, köszönhetően a jobbnál jobb mobiloknak, mindenki forgat valamennyit, de tény: ő ott olyan hangulatba került, amivel nagyon jól operált. Hogy az én hatásomra, vagy nem, az talán mindegy is. De biztosan hatottunk egymásra.

Illés Adorjánnal az örmény hegyekbenIllés Adorjánnal az örmény hegyekben

Tulajdonképpen erről szól a sorozat.

Igen. Arról, hogy hogyan válhatunk teljesebb emberré. Mindenki hordoz belső mintázatokat, és az élet lényege, hogy ezeket meghaladjuk. Számomra a teljességre való törekvés egyenlő a boldogsággal. Az utazás erről szólt: felismerni, hogyan élhetünk magasabb minőségben. Mindketten gazdagabbak lettünk tőle.

A türkmén sivatagbanA türkmén sivatagban

Ki finanszírozta mindezt?

Valójában senki. A végefőcímben látható logók inkább jövőbeli remények, mint tényleges támogatók. Egyedül a CineSuper segített, lehetővé téve a stúdióforgatásokat. Három és fél évig utaztunk, fejenként hárommillió forintból. Ebben benne voltak a repülőjegyek is. Szállásunk elsősorban a sátor volt, vagy rögtönzött megoldásokat alkalmaztunk, az étkezés – ami olykor ki is maradt – olcsó, vega alapanyagokból történt, például egy tál rizs volt babbal. Vagyis az útközbeni forgatás lényegében ingyen történt.

Nem volt produkciós iroda, pályázati pénz, asszisztencia. Csak én, a kamera és a napi küzdelem: a kevés SD-kártya és tárhely, a limitált áramellátás miatt ritkán tölthető akkumulátor. Vagyis minden döntésünket mérlegelni kellett. Sokszor még a kamerán belül is vágtam, hogy spóroljak a hellyel. Mintha klasszikus filmnyersanyagra dolgoztam volna.

A végleges nyersanyag feldolgozása embert próbáló volt. Egyedül ültem a több száz órányi anyag fölött, minden segítség nélkül. Sokan nem hittek benne, ami mentális terhet is jelentett. De közben akadtak, akik mégis mellém álltak: Fekete Janó például teljesen ingyen fényelte a sorozatot, pusztán hitből. Az egri díszbemutató óta egy speditőr cégcsoporttal, a HRT-vel vagyunk partneri kapcsolatban. De összességében: a Nincs visszaút one man show lett. Rendezőként, operatőrként, vágóként, producerként is én terelgetem a sorozatot. Nemcsak film, hanem tízéves küldetés, amiből egy startup alakult.

Pihenő AusztriábanPihenő Ausztriában

És most?

Ahogyan említettem, a film köré mára startup épül: jó barátommal, Mészáros Joe-val munkálkodunk rajta, és nem titkolt reményünk, hogy amolyan mozgalommá váljon. Aki megnézi a Nincs visszautat, bevonódik. A film nemcsak a moziban hat, hanem azután is, hogy felálltunk a székből. Családok beszélgetnek róla, a filmre elvitt gyerekek a szüleiket kérdezgetik, hogy mi miért történt. A hét és fél óra mélyen beépül az emberek tudatába. Nem állítom, hogy életmódot változtat, de mindenképp nyomot hagy. Ez mindig is a célom volt: hogy ne csak én profitáljak abból, ami megadatott nekem. Kivételes lehetőség, hogy körbebiciklizhettem a Földet, miközben a kamera is a kezemben volt: kötelességemnek éreztem az élményeimet úgy átadni, hogy másokat is szolgáljanak.

Ausztráliában, a Sunshine Coast strandjánAusztráliában, a Sunshine Coast strandján

Sokszor úgy érzem, hogy nem is rendezője, hanem inkább közvetítője vagyok a filmnek. Az utazás során egy belső hangra hallgattam, amely azt mondta: menni kell. Ugyanez a belső hang vezetett a filmezésben is. A sorozat ebből a célból született, és ha valamit sikerült elérnem vele, az az, hogy az emberek tovább gondolják a saját életüket.

A filmet háromrészes blokkokban hetente játssza a szentendrei P'Art Mozi. Legközelebb a 13–15.rész lesz látható 2025. október 15-én, majd egy héttel később, október 22-én a befejező három epizód. A vetítés után közönségtalálkozót tartanak: Szabó Ádám lesz a mozi vendége.

Pár héttel később, november 11-én újra kezdik – december 16-ig minden kedden műsorra tűzik az alkotás soron következő három-három részét.

Egy rész hossza 25 perc.

További információ és jegyvásárlás ITT.

 

A cikk alatt fotógaléria nyílik.

Nyitókép: Szabó Ádám az Egyesült Államokban, Utah-ban (a nyitókép és a cikkben szereplő fotók forrása Szabó Ádám)

Lásd még:

„A személyességé a jövő” – Interjú Bakonyi Alexa színművésszel, a PopUp Produkció alapítójával és kreatív producerével az Egykutya című darab és film születéséről

Hat díjat nyert Enyedi Ildikó új filmje Velencében – A legjobb feltörekvő színésznek járó elismerést és a Filmkritikusok Nemzetközi Szövetsége díját is a Csendes barát kapta meg

Független filmalapot hoztak létre a BIFF szervezői – Az első Budapesti Nemzetközi Filmfesztivál a Simó Sándor Alapítvánnyal közösen segíti a magyar szakembereket

„Remélem, a legfontosabb munkák még előttem állnak” – Interjú Osváth Gábor producerrel

„Nem is akartunk megoldást kínálni” – Beszélgetés Szimler Bálint rendezővel

„Olyan filmek létrejöttében szeretek részt venni, amelyeket akár tanítani is lehet” – Beszélgetés Muhi Andrással

Több független, mint állami – Tavaly először került kevesebb NFI-s, mint független nagyjátékfilm a mozikba

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕