
A nyugtalanság verse
– Hamarosan megnyitja kapuit az OFF-Biennále
Idén tízéves az alulról szerveződő, együttműködésre épülő kortárs művészeti kezdeményezés és független platform, az OFF-Biennále. Célja, hogy változatostevékenységein keresztül erősítse a hazai független művészeti szcénát, és hozzájáruljon atársadalmi, politikai és környezeti kérdésekről szóló nyilvános diskurzushoz. A szervezők szándéka a demokrácia kultúrájának erősítése a művészet eszközeivel. Az ötödik, jubileumikiadást 2025. május 8. és június 15. között rendezik meg Budapest különböző helyszínein,majd különféle partnerségek révén több európai városban – Bécsben, Amszterdamban, Oldenburgban és Limerickben – is lesznek OFF-események.
Az idei esemény a biztonság fogalma köré szerveződik, amelyet – nem ritkán eltorzítva – gyakran hallunk manapság, a főként jobboldali populista retorika által uralt közbeszédben. A biennálé címe, A nyugtalanság versei Robert Gabris művész és aktivista egyik művére utal, amely a kollektív alkotás és képzelet új technikáit villantja fel – ezek nyújthatnak segítséget a jelen kihívásai között való eligazodásban. A biennálé különböző helyszíneken számos projektet mutat be: elsősorban kiállításokat és kísérő eseményeket (előadások, vetítések, séták), de köztéri kollektív akciókat is.
Az A nyugtalanság versei keretében bemutatott művek sokféle tapasztalatból merítenek: személyes hangvételükkel összetett érzelmeket és történeteket jelenítenek meg költői erővel. A kiválasztott művek a biztonság témáját járják körül, miközben olyan kérdésekkel foglalkoznak mint a patriarchális elnyomás, a rendszerszintű egyenlőtlenség, a kontroll, a marginalizáció, a fegyveres konfliktusok hatása, a migráció, a dekolonizáció, az éghajlati válság, a queer ökológiák, a családon belüli erőszak, a testi autonómia és a feminista ellenállás. A kiállított művek különféle stratégiákat alkalmaznak – beleértve az abszurd humort, az öröm gyakorlataités a játékosságot –, hogy reflektáljanak jelenlegi helyzetünkre, égető kérdéseinkre és kihívásainkra. Ugyanakkor különböző tudásokra és civil gyakorlatokra támaszkodnak, hogy szövetségeket, szolidaritást, valamint fenntartható és tartalmas együttélési módokat építsenek.
Kurátori csapat: Erőss Nikolett, Kálmán Rita, Lázár Eszter, Molnár Edit, Molnár Veronika, Oltai Kata, Páldi Lívia, Somogyi Hajnalka, Soós Borbála, Székely Katalin
Ajánló a biennále projektjeiből
Alice Maher és Rachel Fallon: The Map [A térkép], 2021 (fotó: Ros Kavanagh, a művészek jóvoltából)
„ezek a falak nem minket védenek”
A cím Kupihár Rebeka turisták verséből származik, a tárlaton bemutatott művek a Biennále kulcstémáját, a biztonságotvizsgálják néha áttételesen, néha nagyon is kézzelfogható, konkrét módon. Bár lazán kapcsolódnak egymáshoz, a kiválasztott művek párbeszédbe lépnek, különböző – olykor ellentmondásos – hangjaik egyszerre, egymást kiegészítve szólalnak meg. Eltérő földrajzi, történelmi, kulturális, politikai és személyes tapasztalatok találkoznak itt, és kérdőjelezik meg együtt a kortárs valóságunkat alakító fizikai és metaforikus falakat: a leegyszerűsített, bináris világnézeteket, újraéledő fasiszta ideológiákat és a patriarchális korlátokat.
Kiállító művészek: Larry Achiampong (UK), Kateryna Aliinyk (UA), Kader Attia (DZ/FR), Daniel Baker (UK), Barna Anna (HU), Berhidi Mária (HU), Cigánybűnözők (HU), Anna Daučíková (SK/CZ), Sara Greavu – Ciara Phillips – Derry Film and Video Workshop (IE), El-Hassan Róza (HU/SY), The Erfurt Women Artists’ Group (DE), Rachel Fallon – Alice Maher (IE), Robert Gabris (SK/AT), Galyas Denerak Dóra (HU), Gáldi Vinkó Andrea (HU), Győri Andrea Éva (HU),Horváth Anita (HU), Horváth Gideon (HU), Ingela Ihrman (SE), Flo Kasearu (EE), Koltay Dorottya Szonja (HU), Dominika Kowynia (PL), Loránt Anikó (HU), Goranka Matić (SI), Noor Afshan Mirza – Brad Butler (UK), Zanele Muholi (ZA), Iz Öztat (TR), Paula Rego (PT), Davinia-Ann Robinson (UK), Katarina Šević (RS/HU), Takács Zsófia (HU), Trapp Dominika (HU), Slavs and Tatars (PL/US), Zorka Wollny (PL)
Kurátorok: Kálmán Rita, Lázár Eszter, Molnár Edit, Molnár Veronika, Páldi Lívia, Somogyi Hajnalka, Soós Borbála, Székely Katalin
Helyszín: Merlin, 1052 Budapest, Károly krt. / Városháza park
Megnyitó: május 8., 19.00
Megtekinthető: május 9. – június 15.,
Vészfrekvenciák
A hang gyakran válik a pszichológiai, sőt a fizikai hadviselés eszközévé is. A légitámadások és a bombarobbanások hangjai éppolyan pusztítóak lehetnek, mint az általuk okozott emberi veszteségek. A légvédelmi szirénák és a bombázás hangjai által okozott szomatikus tünetek, a vadászgépek morajlása által kiváltott poszttraumás állapotok olykor ugyanolyan halálosak lehetnek, mint maguk a fegyverek. Az OFF-Biennále Budapest részeként egy egykori légó-pincében megrendezett Vészfrekvenciák című kiállítás olyan műveket mutat be, amelyek manipulálják és játékba hozzák a háború hangjait. Ezek az alkotások dekonstruálják, újrakomponálják és felülírják a konfliktusok zajait, lehetőséget kínálva egy olyan jövőkép megfogalmazására, amelyben a fegyverek talán végleg elhallgathatnak. A Blinken OSA Archivummal együttműködésben a kiállítás emellett egy kisebb válogatást mutat be a polgári légvédelem archív anyagaiból, valamint a nyolcvan éve történt Budapest ostromával kapcsolatos dokumentumokból.
Kiállító művészek: Lawrence Abu Hamdan (JO/UK), Nikita Kadan (UA), Jeneses Ádám – Kophelyi Dániel – Krasz Ádám (HU), Cal Kowal – Charlotte Moorman (US), Tuan Andrew Nguyen (VN/US), Open Group (UA), Páll Tamás (HU)
Kurátorok: Molnár Veronika, Székely Katalin
Helyszín: Bakáts Bunker Underground Kultu0rális Tér, 1092 Budapest, Bakáts tér 1.
Megnyitó: 2025. május 10., 18:00
Megtekinthető: 2025. május 8. – június 15.
Bede Kincső : Pista művészete, Unokák, 2022 (fotó: a művész jóvoltából)
Bede Kincső – Pista művészete
Bár Bede Kincső sorozata, A Pista művészete (2015–2023), elsősorban személyes tapasztalatokból építkezik – különösen a nagyszülei közötti bonyolult és konfliktusokkal teli kapcsolatából – miközben különböző perspektívákat nyit meg a fotográfia lehetőségeiről és felelősségéről. A mű, mint helyspecifikus installáció, különféle tereken és szobákon vezeti végig a nézőt, amelyek mindegyike a generációk közötti dinamika rétegzett történetének egy-egy fejezetét tárja fel. Bede elmossa a határokat a beállított képek, a fiktív történetek és a dokumentált események között. Az installáció nem csupán saját fotóit tartalmazza, hanem nagyapja, Pista által készített tárgyakat és faszobrokat is. Ezen kívül dokumentumokat, leveleket, családi archív fényképeket és egy videómunkát is kapcsol hozzá. Bede saját pozíciójáról és a fényképezőgép szerepéről is gondolkodik, amely nehéz helyzetekben mintegy pajzsként működött, egyszerre biztosítva számára egy határozott nézőpontot és a szükséges távolságtartást. Az eredmény egymásba fonódó kapcsolatok tablószerű, összetett feltérképezése, valamint egy sokrétű elmélkedés a sebezhetőségről, az egyéni- és közösségi emlékezet viszonyairól, valamint a fotográfiáról, mint a bántalmazó történetek sokoldalú megközelítésének erőteljes eszközéről.
Kurátor: Páldi Lívia
Helyszín: Milestone Intézet, 1077 Budapest, Wesselényi utca 17.
Megnyitó: 2025. május 9., 17:00
Megtekinthető: 2025. május 9. – június 14.
Mai Ling: Dirt Nouveau
A bécsi székhelyű Mai Ling művészkollektíva kiállításának főszereplője a kudzu növény gyökeréből készülő ragacsos, ragadós anyag. A némelyekben talán undort keltő ragacsos minőség nemcsak az összetartozásnak, a közösségiségnek, hanem az ellenállás szimbóluma is. Az „összetapadással” ugyanis nemcsak „Ázsiáról” mint az egzotikus, dekoratív Másikról alkotott képet, hanem az ételek, a migráció, a gyarmatosítás és a képzelet piszkos és ragadós összefonódásait is megkérdőjelezi a csoport. A kiállítás hanginstallációt tartalmaz, amely a rasszizmus, a szexizmus és a bevándorlók tapasztalatainak kérdéseit emeli ki, valamint egy, a kollektíva nevére utaló videót, amely az ázsiai nőkkel kapcsolatos tartós szexista és faji sztereotípiákra mutat rá. A 2019-ben Bécsben alapított Mai Ling művészkollektíva célja, hogy párbeszédet kezdeményezzen a rasszizmussal, a szexizmussal, a homofóbiával és mindenféle előítéletességgel szemben, elsősorban az ázsiai FLINT (nők, leszbikusok, inter, nem bináris és transz) közösségek tapasztalataira alapozva.
Kurátorok: Kálmán Rita, Lázár Eszter
Helyszín: Kisterem Galéria, 1053 Budapest, Képíró utca 6.
Megnyitó: 2025. május 8., 18:00
Megtekinthető: 2025. május 8. – június 13.
Venom Zine Library az OFF-Biennálén
A koppenhágai székhelyű DIY BIPOC (Black, Indigenous, People of Colour) és queer zine könyvtár és platform az önállóan publikált kiadványok felfedezésére jött létre. Maya Acharya és Janna Aldaraji azzal a szándékkal állították össze a gyűjteményt, hogy mindenki számára elérhetővé tegyék a zine-eket (független, saját gyártású, szerkesztésű és terjesztésű kiadvány) és hogy megosszák a zine-készítéssel kapcsolatos erőforrásokat. Céljuk, hogy megismertessék az aktivista, önszerveződő, és akadémiai közösségekkel az önkiadást, mint hatékony eszközt. Soós Borbála kurátor az ISBN+ csapatával együttműködve további kiadványokat válogatott össze, hogy a Venom gyűjteményét a budapesti OFF-Biennále, Magyarország és Kelet-Európa kontextusában mutassa be és hogy felhívja a figyelmet az alulról szerveződő kezdeményezésekre és azok küzdelmeire, amelyek a marginalizált, és néha egymásba fonódó, többek között antifasiszta, feminista, fogyatékkal élő, queer és roma nézőpontokat képviselik.
A látogatók amellett, hogy több mint kétszáz zine között böngészhetnek, elkészíthetik saját kiadványukat is.
Kurátor: Soós Borbála
Helyszín: ISBN+, 1085 Budapest, Baross utca 42.
Megnyitó: 2025. május 10., 13:00
Megtekinthető: 2025. május 8. – június 14.
Recetas Urbanas, Green Mountain (Zöld hegy), Antwerpen, 2018 (fotó: Recetas Urbanas)
Mindentbelehely – Közösségi építészeti projekt a Kálvária téren
A Budapest VIII. kerületében található Kálvária térre tervezett közösségi építészeti projekt a spanyol Recetas Urbanas építész- és aktivista-csoport szakmai irányításával, helyi civil résztvevőkkel együttműködésben valósul meg. A Santiago Cirugeda és Alice Attout vezette kollektíva a részvételi tervezés és a társadalmilag elkötelezett építészet specialistái. Munkamódszereik a bevont közösségek által tapasztalt hiányokból és lehetőségekből kiindulva az adott közösségek együttműködési készségét, szolidaritását, kreatív kapacitását fejlesztik. Az OFF-Biennále keretében és annak központi témájához kapcsolódva olyan köztéri installáció születik, amelyet a résztvevő civil csoportokkal, meglévő és jelenleg formálódó közösségekkel, lakosokkal közösen hoznak létre a közterek hozzáférhetőségére, a biztonság nyilvános, dialogikus helyzeteken keresztüli vizsgálatára reflektálva. A tér jellegzetességeiből kiindulva a résztvevők nem csak közösen terveznek és építenek meg közösségi használatra alkalmas konstrukciót, hanem ők határozzák meg annak funkcióját és működését is, amely azután hosszabb távon is a köztér részévé válhat.
Kurátorok: Erőss Nikolett, Kálmán Rita, Lázár Eszter
Helyszín: 1089 Budapest, Kálvária tér
Avatóünnepség: 2025. május 10., 15:00–18: 00
Megtekinthető: 2025. május 8. – augusztus 31.
Együttműködések: ajánló az OFF és partnerszervezeteinek koprodukcióiból
MAGYARÓSI Éva qana (filmstills), 2022 (forrás: a művész jóvoltából)
Holnapután minden megváltozik
A több helyszínre szerkesztett kiállítás azt vizsgálja, hogyan viszonyulnak fiatal- és középgenerációs nőművészek az előző generációktól megörökölt holnapután ígéretéhez, és hogy a folyamatosan újraalakuló csataterek, a hagyományos alkupozícióba kényszerült nők milyen eszközökkel igyekeznek tágítani a patriarchátus által szűkre szabott mozgásteret.
A kiállítás helyszíneinek tartalmi jelentősége van. A nyolcadik kerület ezen része a prostitúciós társadalmi traumához kötött, ez egy olyan tabu, amelyet az utcáról igyekeztek eltüntetni, azonban a mai napig nem kibeszélt, feloldott jelenség. Jelentőséggel bír, hogy ebben a geopolitikai térben milyen módon kezdeményezzük feloldani a nőkkel szembeni elnyomás gesztusait, milyen felvetések, mellérendelések, felülírások történnek. A kiállítás két, összeolvasásra szánt terében a bent és kint, a privát és a köztéri/társadalmi, az egyéni tapasztalat és a kulturális reprezentáció közötti áthatások jelennek meg. Olyan kontextusokat teremtenek, ahol a patriarchátussal alkudozó, ellenálló, kitáncoló, behajló, és különféle stratégiákat felmutató női elbeszélők megjelennek.
Kiállító művészek: Dankó Boglárka, Demeter Nóra Zsófia, Fajgerné Dudás Andrea, Gáldi Vinkó Andrea, Koltay Dorottya Szonja, Magyarósi Éva, Palatinus Dóra, Szabó Eszter, Szabó Klára Petra
Kurátor: Oltai Kata
Helyszín: Ernyey József Gyógyszerésztörténeti Könyvtár, Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, 1084 Budapest, Mátyás tér 3. / Magánlakás, 1086 Budapest, Koszorú utca 27.
Nyitónap: 2025. május 8., 15:00–18:00
Megtekinthető: Mátyás tér 3., 2025. május 8. – június 13., Koszorú utca 27., 2025. május 8.– június 14.
Sanghai utca – Három séta a Józsefvárosi piacon
Ki az idegen, ki a kívülálló és ki az, aki otthont ad? Az elmúlt évtizedben számos régióból érkeztek háborús menekültek vagy gazdasági bevándorlók az országba. A város szövetében sokszor láthatatlanul, máshol láthatóbban jelenik meg a „kívülállók közössége”. A Magyarországon élő diaszpórák a társadalmi kirekesztés és bizalmatlanság miatt gyakran alkotnak szoros közösségeket, saját „világokat” teremtve. A város szövetében gyakran feltűnnek „fordított terek”, olyan helyi vállalkozások, amelyeket Magyarországon letelepedett bevándorlók vezetnek. A személyzet saját nyelve, eltérő társadalmi normái, vagy az ismeretlen árucikkek a kívülállóság érzését kelthetik a többségi társadalom tagjaiban. Az egyik legsokrétűbb példa erre a Józsefvárosi Piac, vagyis a Kínai Piac; belépve a területre az ember azonnal elveszíti minden koordinációs pontját. Mégis, itt ki van otthon és kinek a szabályai vannak érvényben?
A projekt három egyénileg végigjárható séta a piac területén, mely kérdéseket tesz fel egyéni és társadalmi szinten az idegenségről, az otthonról, a biztonságról, a hozzáférhetőségről, ugyanakkor olyasfajta univerzális érzéseket hív elő, amellyel bárki azonosulhat.
Kiállító művészek: Melykó Richárd – Illés Haibo, Móró Zsófia, Paczolay Zsófia
Kurátorok: Petrányi Luca, Solymár Fanni (Useless Galeri)
Helyszín: Józsefvárosi piac, 1087 Budapest, Kőbányai út 29.
Megnyitó: 2025. május 25.
Nyitvatartás: 2025. május 26. – június 15.
További információ és a teljes programlista az OFF-Biennále oldalán olvasható.
A nyitóképen Robert Gabris: Asylum - A Poem of Unrest [Menedék – A nyugtalanság verse] című alkotása,2024 (fotó: Gregor Hofbauer, a művész jóvoltából)
Lásd még:
A documenta fifteen fő üzenete: javítanunk kell a világon – A documenta nemcsak a kortárs művészet aktuális trendjeinek fóruma, hanem olyan platform, ahol új, innovatív koncepciókat próbálnak ki
Művészkollektíváké az idén a kasseli DOCUMENTA – A kortárs képzőművészet egyik legfontosabb eseménye megmutatja, min gondolkodnak éppen a világ progresszív alkotói.
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!