by Szele Tamás 2022. júl 02.

A támogató Telekom

A Magyar Telekom érdemeit 2020-ban Art is Business Díjjal jutalmazta a kuratórium.

Többféle művészetpártoló, kultúrafinanszírozó metódus létezik. Az egyik módszer az, amikor a cégnek vagy vezetésének különösen kedves műfajt, alkotót, tevékenységet szponzorálnak, a másik mecénási filozófia mindent támogat, ami arra érdemes. Mindkettőre szükség van.

A Magyar Telekom a második kategóriába tartozik. Összeszámolni is nehéz, hányféle módon támogatta a bonni központú világcég magyar leányvállalata a járványügyi intézkedések miatt nehéz helyzetbe került magyar kulturális életet, tudományt, művészeteket – mindenből a legjavát. Érdemeiket lapunk közössége már 2020-ban Art is Business Díjjal jutalmazta a Ludwig Múzeumban rendezett két nagyszabású kiállításukért. Erről a cég gazdasági vezérigazgató-helyettese, Daria Dodonova szerényen csak annyit mondott: „Akkor jó egy kooperáció, ha mindkét fél számára gazdagító és értékteremtő hatással bír.”

Hazánk egyik legnagyobb fesztiváljának, a VOLT Fesztiválnak is a Telekom a fő támogatója (forrás: facebook.com/VOLTFesztival)

Ez talán a legfontosabb vezérelvük a mecenatúrában, így gondolja a cégnél a művészet megjelenítéséért felelős Németh Flóra szenior kommunikációs menedzser is. De messze nem csak két kiállítás megrendezését köszönhetjük nekik.

2020. szeptember 3-án nyitotta meg a Ludwig Múzeumban az Egyensúlyban/Keeping the Balance című kiállítást Daria Dodonova, aki beszédében a cég általános elképzeléseiről is szót ejtett: „Alaptevékenységünk megbízható szolgáltatása mellett kiemelten fontos számunkra a környezet, melyben működünk. Éppen ezért társadalmi szerepvállalásunk az élet szinte minden területére kiterjed, legyen szó a környezet védelméről, edukációs tevékenységről, társadalmi érzékenyítésről vagy a kulturális élet támogatásáról. A Magyar Telekom több évtizede elkötelezett a hazai művészeti színtér erősítése, színesítése mellett, elsősorban zenei programok szervezése, szponzorálása által. Az Egyensúlyban című kiállítás megrendezése jó alapot nyújt a további párbeszédre, vélemények megosztására, közös feldolgozására.”

Ugyanazon év október 10-én, szintén a Ludwig Múzeumban rendezték meg a BarabasiLab: Rejtett mintázatok. A hálózati gondolkodás nyelve elnevezésű kiállítást, amely a nemzetközi szinten elismert magyar fizikus és hálózatkutató, Barabási Albert-László eredményeit mutatta be.

2021 augusztusában a JCDecaux Hungary Zrt.-vel közös Álljon meg egy novellára! irodalmi pályázatot támogatták. A Telekom MagentaKraft különdíjával Párkányi Kornéliát karolták fel, akinek Online című novellájában egy autista kisfiú online oktatásra való átállásának megható története rajzolódik ki. A pályázat nyertes alkotásai (rövid, legfeljebb négyezer karakter terjedelmű novellák a legforgalmasabb busz- és villamosmegállók plakátfelületein voltak olvashatók országszerte.

Ezután következett a Poppea megkoronázása című Monteverdi-opera online közvetítése – ez volt az első operaelőadás, amit okostelefonok segítségével rögzítettek. A mobilkészülékeket a Magyar Telekom biztosította.

A Budai Vigadóban tartott Algoritmusok finomra hangolva – Beethoven X: a befejezetlen szimfónia digitális útja című rendezvény (forrás: pont-most.hu)

2021. október elején az anyacég a „lehetetlennel”, Beethoven X. szimfóniájával lepte meg a közönséget. A művet a Mester hátrahagyott jegyzetei alapján mesterséges intelligencia komponált meg. A magyar közönség online hallhatta a bonni filharmonikusok előadását, de nem csupán a zeneművet élvezhette, hanem a Budapesten tartott, az Algoritmusok finomra hangolva – Beethoven X: a befejezetlen szimfónia digitális útja című tartalmas beszélgetést is.

2021. december elsején Látvány és zeneiség címmel jótékonysági aukciót rendezett a vállalat: az utóbbi időkben vásárolt alkotások mellett jogelődje, a Matáv gyűjteményéből származó műtárgyak is elérhetővé váltak. A bevételt a Ludwig Múzeum közönségélményének digitális fejlesztésére ajánlották fel.

2022 februárjában sajátos, roppant megkapó ötlettel állt elő a Magyar Telekom: a Családi összedolgozás 2.0 projekt a járványidőszak szociális hatásaira reagált, a felidézett jelenségek így fájóan nosztalgikusak vagy a jelenben is ismerősek lehettek a nagyközönség számára.

Plank Antal szobrászművész miniszobrait – Budapest lassan a miniszobrok városa lesz, és erre méltán lehetünk büszkék – helyezték el városszerte, ezek a járvány idején hétköznapinak számító családi jeleneteket ábrázoltak. A videócsetelő nagyik a Fény utcai piacra, a videójátékokkal közösen játszó család a Dohány utcába, a drónozó csapat és az otthon online tornázók a Madách térre, a tablettel megtalált csillagképeket keresők és a házimunkába beszálló apák pedig a Városligetbe kerültek.

Az idei nőnapra megjelent egy kis kötet, amelyet a POKET-tel közösen adtak ki: harmincegy elismert, tehetséges nő példájával és személyes történeteik megosztásával minél több sikeres női életpálya elindításához kívánnak hozzájárulni.

Ha minden cég annyit foglalkozna a kultúrafinanszírozással, mint a Magyar Telekom, a fejünk se fájna – hátha ragadós lesz a jó példájuk.

Nyitókép: Daria Dodonova (fotó: Bielik István)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!