by artisbusiness.hu 2022. May 17.

Art Brunch – Kezdetben volt a kert II.

Csoportos kiállítás a Füvészkertben

Lesznai Anna (Alsókörtvélyes, 1885 – New York, 1966) Kezdetben volt a kert című regényének II. kötetére reflektál az Art Brunch tárlata, amely az I. kiállítás kritikai, komplex folytatása.

A kétszázötven éves Füvészkert többször költözött és zsugorodott az évek alatt. A túlépített, nyüzsgő városi környezetben erre a zöld oázisra nagyobb szükségünk van, mint ahogy azt korábban gondolhattuk. Képzőművészek egy csoportja „beköltözött” a Kertbe, és munkáikon keresztül kritikai szempontból vizsgálják, hogy ökoszisztémánk fenntartható-e.

A botanikus kert egy élő múzeum békés és nyugodt környezeteként lehetőséget kínál, hogy különféle művészeti beavatkozásokkal újra rácsodálkozzunk, milyen sokszínű és izgalmas flóra vesz minket körül. A kanonizált kiállítói terekből kilépve lehetőségünk nyílik egyszerre feltöltődni, tanulni és elveszni a természetben.

A kiállítást Patrick Tayler (jobbra) nyitotta meg

A kiállítás célja, hogy segítse az egyensúly megtalálását, megtartását. Az Art Brunch műfaji határokon átívelő programsorozat, amely a művészet eszközeit kínálja környezetünk és jövőnk jobb megismerésére. Az inspiráló helyszíneken – most az ELTE Füvészkertjében – lehetőségünk nyílik művészeti alkotások felkutatására és közös, minőségi időtöltésre. Kollektív felelősségünk, hogy szenzibilis módon formáljuk és fenntartsuk ökológiai egyensúlyunkat.

Ez a második kiállítás, ami a Füvészkert és az Art Brunch együttműködése révén jött létre. Az összefogás célja, hogy a Kert a szakmai programok mellett új közösségi és művészeti élményt nyújtson. A szervezők ösztönözték a helyspecifikus művek létrehozását. A kiállított alkotások arra mutatnak rá, hogy a természet és a művészet állandó diskurzusban van, és ez utóbbi is lehet tudatosan fenntartható.

A kiállítás május 31-éig tekinthető meg naponta 9-től 17 óráig. Cím: 1083 Budapest, Illés utca 25. Belépőjegyek a helyszínen válthatók.

A szervezők készülnek tárlatvezetéssel is. A hatvanperces program során a látogatók a művészekkel együtt fedezik fel az alkotásokat. A tárlatvezetésről további információ ide kattintva érhető el.

Kiállítók

Bolla Szilvia – „Oh, my howling bladder speaks to me at dawn – The future is where the body ends Chapter I.”
bioműanyag, PVC, fém, újrahasznosított plexiüveg (2022)

Bolla Szilvia (1992, Budapest) Budapesten és Amszterdamban él és alkot. Érdeklődése középpontjában a test és a technológia közötti sérülékenység és intimitás felfedése áll. A fotográfia határaival és az installáció, az absztrakció, valamint a térbeliség lehetőségeivel foglalkozó munkái a képek és a tárgyak közötti komplex viszony mibenlétéről tanúskodnak. Munkáit nem csak a posztmediális dualitás jellemzi, olyan egymással ellentétes minőségeket is ütköztetnek, mint a látható és a láthatatlan, az ipari és a költői, a törékeny és az agresszív. Miután a londoni Camberwell College of Arts képzőművészet szakán végzett, mesterfokozatot szerzett a budapesti Moholy-Nagy Művészeti Egyetem fotográfia szakán, mindemellett tárgyalkotást és installációt tanult a berlini Universität der Künste-n. Az elmúlt években munkáit bemutatták többek között a budapesti Trafó Galériában, az Art Quarter Budapestben, az amszterdami Unseen Photography Fesztiválon, a londoni Victoria & Albert Museumban, valamint Berlinben a Vorspiel / transmediale-n.

www.bollaszilvia.com
@szilviabolla

Fuzzy Earth – „Pollen, Kókusz és Fitolit”
digitálisan nyomtatott textil (2022)

A Fuzzy Earth Gedeon Tekla és Sebastian Gschanes által alapított kreatív praxis, amely a képzőművészet, az építészet, a kertészet és a technológia határán mozog. A Fuzzy Earth olyan tereket, tárgyakat és eseményeket hoz létre, amelyek a természettel és a technológiával való kapcsolatunkat vizsgálják. Munkáik spekulatív módszerek alkalmazásával kérdőjelezik meg az ökológiai élővilágok, az ipari tájak és a botanikai intézmények társadalmi és környezeti szerepét. Történetmesélés és optimista kollektív jövőképek formájában reflektálnak a jelen klimatikus kihívásaira, amelyek kidolgozása során tudományos kutatásokon túl mítoszokra, népművészetre, karaktertervezésre, videojátékokra és színházi gyakorlatra is támaszkodnak.

fuzzy.earth
@fuzzy.earth

Kis Róka Csaba – „Welcome To The Orkland”
fa, textil, nejlon, különböző fém tárgyak, paróka, kacatok... (2022)

„A számomra legérdekesebb dolgok akkor születnek, amikor olyan képeket tudok létrehozni, amelyek túlmutatnak saját elvárásaimon, mind a festmény motívumait illetően, mind a festés metódusában. Fontos, hogy meglepetéseket eredményezzen az alkotási folyamat. Ezáltal olyan, sokszor sötét szegmensei tárulnak föl a világnak, amik akaratlagosan megismerhetetlenek, de ami a legfontosabb a verbalitáson túliak. A festészet és bármilyen fajta képzőművészet legbelsőbb magja, energiája önmagában rejlik. Sokféle módon interpretálható, de megismerni csakis önmaga által lehet a mű sajátos nyelvrendszerének befogadásával.”

@csaba_kis_roka

Kiss Tibor – „Red Chateau”; „Blue Chateau”; „Deep Blue Chateau”; „Purple Chateau”; „Pink Chateau”; „Rainbow Chateau”
lakkfilc, fólia (2022)

„Pár éve úgy döntöttem, hogy elköltözöm a belvárosi lakásomból a főváros legszélére egy parasztházba. Itt alakítok ki egy olyan közeget ahol a divat, a művészet, a művészettörténet és a gasztronómia szoros kölcsönhatásban van egymással. Ezeket az eredményeket pedig a digitális eszközök adta lehetőségekkel kommunikálom, mutatom be.”

www.amorekisstibi.com
@amore.kiss.tibi

Oláh Orsolya – „Látványos lehetőség”
textil (2022)

„A Magyar Képzőművészeti Egyetem Festőművész szakán diplomáztam 2014-ben, Drozdik Orsolya osztályában. Munkáim konceptuális indíttatásúak, alaposan átgondoltak, álláspontom pedig kritikai.

Ideológiai és közéleti kérdéseket feszegetek önreflexív módon. Megszállottan keresem azokat a képeket, amelyek a halál félelmetes természetességét ütköztetik az élet nap mint nap megélt szépségével. Tudatosan és egyben tudattalanul ábrázolom a korszak értékeit, amelyben élek, ami engem is alakít.
Évek óta várakat ábrázolok elképzelt terekben. A vár, a kastély a falakkal, bástyákkal megerősített történelmi épület szimbolikus értelemben az erőt és a hatalmat képviseli, de megtestesíti a hit szilárdságát, amiként allegóriává lényegülve jelképezi az ostromlott hölgyet, sőt magát a vágyat is.”

www.orsolyaolah.com
@orsolyolah

Stark Attila – „Safari”
vegyes technika (2022)

Stark Attila Budapesten élő képzőművész. Grafikát és illusztrációt tanult, de munkái közt találhatunk murálokat, festményeket, illetve különféle kiadványokat is. Több önálló albuma is megjelent, többek között a Roham és a Symposion kiadó gondozásában. Fanzinjaival és szitanyomataival számos képregényfesztiválon találkozhatunk itthon és külföldön egyaránt.

Munkáin keresztül egy sajátosan személyes világot ismerhetünk meg, ami eleinte egy valós nagyvárosi környezetre épül, majd az onnan kibontakozott karakterek, motívumok újabb helyzetekbe kerülnek. Kockázatos ez a világ, botrányos és nehéz ugyanakkor vicces, esztétikai határok nélküli. Egy hely ahol a cenzúra szót még nem fedezték fel és ahol az abszurd kiszorítja az egzisztenciális gyötrelmeket.

Intelligens, de sokszor a brutalitásig nyers alkotásain átgyalogolnak perverz pónik, buja teremtmények, Alfred Jarry, Raymond Roussel, William Burroughs és sokan mások. Azonban nem időznek ott sokat, nehogy valami rejtett szenvedély áldozataivá váljanak.

@kulo.city

Süveges Rita – „Polyculture / Polikultúra”; „Dark Green / Sötétzöld”; „Luxury of Diversity / A diverzitás luxusa”
kézi maratott üveg, 30x160cm / 40x40cm / 50x50cm (2022)

Süveges Rita az elmúlt években a posztantropcentrikus elméletek és a digitália festői ötvözésével mutatkozott meg. Kutatás alapú alkotótevékenysége az ember és természet közötti kapcsolat ökokritikai vizsgálatára, szűkebb értelemben a kapitalocén (a környezetrombolásért nem az ember, hanem a kapitalizmus rendszere a felelős) táj kulturálisan megkonstruált képére koncentrálódik.

Főként monumentális diptichonjairól ismert, amelyek a fosszilis kapitalizmus természetre gyakorolt hatását járják körül. Ezek kísérleti anyagok, melyeket új médiumok festői kiterjesztésével egészít ki.

Harmadik éves Derkovits-ösztöndíjas, 2020-as Smohay-művészeti díjas, valamint 2021-ben elnyerte a VARP New York (ISCP) rezidencia program ösztöndíját. Számos más rezidencia programon is részt vett, kiállított a budapesti és a koblenzi Ludwig Múzeumban, együttműködött a berlini CHB-vel, a prágai Meetfactory-vel, valamint számos hazai kiállítóhellyel és kulturális intézménnyel.

Fontos számára a közösségszervezés és a tudásmegosztás: tagja az xtro realm művészcsoportnak, szerkesztője volt az Extrodaesia enciklopédiának és a Klímaképzelet Reader tematikus cikksorozatnak, amely a tranzitblogon jelent meg 2020-ban. Tanulmánya Túl a képeslapon – természetkép a táj ökokritikai vizsgálatában címmel jelent meg a sorozatban.

www.ritasuveges.com
@ritasuveges

Tóth Márton Emil – „Roncs 2.”; „Tojásféreg telep”
kerámia (2022)

„Tóth Márton Emil vagyok képzőművész. 2012-ben végeztem a Magyar Képzőművészeti Egyetem szobrász szakán. Művészként az alkotást a protézis fogalmán keresztül tudom a leginkább megközelíteni. A protézist mint egy metódust követve dolgozom a munkáimon. Adott komponensek, tárgyak, képek, anyagok, gondolatok manipulálásával, illetve kiterjesztésével feloldom és megváltoztatom azok tulajdonságait, létezésük irányvonalát, amelynek köszönhetően egy új értelmezést kapnak.

Kiegészítő + kiegészítendő = kiegészített.

Ez az alaptétele annak, ahogyan érzékelem a világot, illetve ahogyan alkalmazkodom hozzá. Minden, ami érdekes lehet számomra, részekre bontható és kiegészíthető. Az elmúlt években egyre több alkalommal volt lehetőségem részt venni különféle kísérleti jellegű előadóművészeti kollaborációkban, melyeknek köszönhetően kiléphettem megszokott művészeti praxisomból és új ismeretekhez, valamint alkotói gyakorlatokhoz jutottam hozzá. Mindezek nagyban inspirálták jelenlegi munkáimat.”

www.tothmartonemil.hu
@tothmartonemil

Ulbert Ádám – „Megnevezetlenek”
olaj, vászon (2022)

Ulbert Ádám (1984, Budapest) esztétikai, filmelméleti és kulturális antropológiai tanulmányait (ELTE, 2003 – 2007) követően 2010-ben szerzett BA diplomát a MOME-n, majd 2014-ben elvégezte az amszterdami Sandberg Instituut képzőművész mesterképzését, 2016-tól pedig a Rijksakademie kétéves rezidens-programján vett részt. Jelenleg a Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskolájának hallgatója.
Egyéni és duókiállításai Birminghamben (2014, The Lombard Method), Amszterdamban (2014, Stedelijk Museum Bureau), Budapesten (Trapéz Galéria, Artkartell projectspace, Pince, ENA Viewing Space), Prágában (2017, Karlín Studios) és Párizsban (2018, Paris Internationale) voltak láthatóak. Mindeközben számos csoportos kiállításon szerepelt Graztól Madridon és Sanghajon át New Yorkig.

www.adamulbert.com
@adamulbert

Kurátorok:
Kavalecz Eszter designer
Oláh Orsolya képzőművész

Fotók: Simon Zsuzsanna

Borítókép: A Füvészkert  (forrás: edenkert.hu)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!