by Balogh Máté András 2023. Dec 29.

Art is Business: A fenntartható művészeti világért

Az év kiemelt témája a vállalati képzőművészeti gyűjtemények építése volt.

Az Art is Business célja az értékalapú tudásmegosztás, melynek során a vállalati szféra mind jobban meglátja a művészeti együttműködésekben rejlő előnyöket, valamint az üzleti alapú megközelítés terjesztése a művészeti szereplők számára. 

Alapításunk első pillanatától kezdve hiszünk abban, hogy a kulturális és üzleti szférának van köze egymáshoz, együtt tudnak működni, továbbá abban, hogy színes művészeti élet nélkül nincs tartalmas emberi élet. 2023-ig kerestük a helyünket, és igyekeztünk definiálni, hogy pontosan mit is tudunk, mit adhatunk az értékalapon gondolkodó hazai közösségeknek, mitől tudjuk relevánssá tenni a nemzetközi sztenderdek itthon kevésbé ismert art-and-business szemléletét. Ebben az évben jöttünk rá, hogyan tudjuk szőrén megülni a lovat, és miként adhatunk lehetőséget arra, hogy a szereplők, akikkel kommunikálunk, tisztább és előremutató jövőképet lássanak. 

Baráti kör-esemény a Katona József Színházban (forrás: Art is Business)Baráti kör-esemény a Katona József Színházban (forrás: Art is Business)

Egy olyan világban, amely gazdasági és morális válságban van, ahol az értékek megkérdőjeleződnek és szélsőségekbe tolódnak, mindinkább szükség van egy újradefiniált és újrahangolt kultúráról való eszmecserére. Úgy érezzük, az Art is Business segítségére lehet mindazoknak, akik változást szeretnének, de csakis olyan formában, amely a jövő generációi számára fenntartható módon teszi elérhetővé a művészetet. Ebben pedig kulcsfontosságú az anyagi biztonság és az együttműködésre való nyitottság. 

Az Art is Business 2023-ban is azokat a feleket igyekezett egy asztalhoz ültetni az eseményein, bemutatni a médiumban, oktatóként meghívni, valamint díjazni, akik válaszokat tudnak adni a fentebb említett kulcskérdésekre. Olyan közösségeket mozgattunk meg, amelyek tagjai építő módon foglalkoznak a digitalizáció térnyerésével; akik a vezető pozícióban lévő nők attribútumaiban nem csak azt látják, hogy női mivoltuknál fogva érzékenyebbek a művészettel való kapcsolódásra; akik a francia és izraeli példákon keresztül újat mutathatnak a magyar közönségnek; akik a kulturális brandek képviseletét szakmai szemmel kívánják láttatni; akik a képzőművészet helyét nemcsak a magánotthonokban és művészeti terekben képzelik el, hanem akár irodákban is.

Forrás: Art is BusinessForrás: Art is Business

Mindig is rendkívül fontosnak tartottuk, hogy eseményeinken teret adjunk azoknak a művészeti projekteknek, amelyek partnereket keresnek. Így tettünk 2023-ban is, több művészeti pitch részt építettünk be Connections alkalmainkba, ahol összetalálkozhatott a kereslet a kínálattal. Több mint tizenöt eseményt szerveztünk egy háromfős stábbal. Három odaadó és kitartó csapattaggal, akik célja, hogy a résztvevő felek egymásra találjanak, és lehetőleg a létrejött kapcsolatok tovább is élhessenek. 

Print és online médiumunk – kétfős szerkesztőséggel és tucatnyi szabadúszó újságíróval – óriási feladatott látott el, hiszen a mi témánkra nem könnyű rátalálni, és ha rá is találunk, nem mindegy, milyen interpretálásban mutatjuk be azt az olvasóknak. Nyomtatott lapunk hat alkalommal jelent meg, fókuszba helyezve a színház, a vállalati gyűjtemények, Franciaország és Izrael art-and-business világát, februári születésnapi lapszámunkban pedig tíz kiváló vállalati vezető és művészeti menedzser írt cikket nekünk arról, miért érdemes új szemlélettel gondolkodni a két terület együttműködéséről. 

Forrás: Art is BusinessForrás: Art is Business

Az év kiemelt témája a vállalati képzőművészeti gyűjtemények építése volt. Ez a terület, amely a 2000-es évek kezdetén hazánkban is igen népszerű volt, manapság jegelt témának minősül. Több ok miatt is, leginkább azért mert a jogalkotó a 2010-es évek elején megszüntette azt az adózási formát, amelynek köszönhetően sok vállalat igen komoly kortárs gyűjteményt építhetett. Azt gondoltuk, hogy sok év eltelte után érdemes felmelegíteni a kérdést. Ezért szerveztünk tavasszal egy képzést, amelyen szakmai előadókkal, hazai és nemzetközi példákon keresztül  felfejtettük fel a különböző alterületeket, és sok esetben optimista konklúzióra is jutottunk. Ennek a képzésnek a margójára szerveztük meg októberben az első Vállalati Gyűjtemények Konferenciát, amelyre elfogadta meghívásunkat három tekintélyes nemzetközi gyűjtemény vezetője: a Mercedes Benztől, a Holland Külügyminisztériumtól és a Deutsche Telekomtól meséltek nekünk arról, ők hogyan gondolkodnak a gyűjteményépítésről. Mellettük több mint tíz hazai vállalati és képzőművészeti szakember mutatta be a saját példáját. 

A Danubia Zenekar tagjai az Art is Business által szervezett októberi Baráti kör rendezvényen (fotó: Mohai Balázs) A Danubia Zenekar tagjai az Art is Business által szervezett októberi Baráti kör rendezvényen (fotó: Mohai Balázs)

Ez volt az első igazi évünk, amikor az Art is Business Baráti Körének három olyan fontos művészeti szereplőt – Katona József Színház, Duda Éva Társulat, Danubia Zenekar – is bemutathattunk, akikkel reményeink szerint a jövőben mélyebb együttműködések is létrejöhetnek.
 
2023 utolsó nagy dobása az volt, hogy összesítettük a kapcsolati hálónkat, valamint megmértük a tudásunkat, és elindítottuk Art and Events szolgáltatásunkat, amely azon túl, hogy – bízunk benne – segíteni fog a fennmaradásunkban piaci alapon, lehetőséget teremt arra, hogy a számunkra nagyon fontos minőségi művészeti szereplőket bevigyük a vállalati rendezvények világába, és megtaláljuk a helyüket, akár munkatársi vagy felső vezetői tréningek, csapatépítések, nagy rendezvények közreműködőiként, akár az ESG által meghatározott társadalmai kérdések megválaszolóiként. 

2024 kemény év lesz 

Talán keményebb, mint az előzőek. Azt látjuk, hogy az állami kultúrafinanszírozás újragondolása és a gazdasági nehézségek a művészeti élet szereplőit új utak irányába terelik. Rögös út lesz, amely talán sok áldozatot fog szedni. Mi pontosan azért akarunk lépéseket tenni, hogy minél több színház, társulat, galéria, illetve bármilyen kulturális szereplő kapjon segítséget az üzleti élet szereplőivel való összekapcsolódáshoz, és akár piaci alapon definiálja magát. Természetesen tudjuk, hogy ez nem mindenkinél fog működni, hiszen a független szektor számára kardinális kérdés az állami szerepvállalás jelene és jövője, de képzéseinkkel és eseményekkel nekik is segítséget nyújthatunk. 

A vállalati szféra számára több lényeges ajánlatunk is van, amelyekkel talán közösséget tudnak vállalni, és látják majd a bennük rejlő lehetőségeket. Az egyik a már említett Art and Events szolgáltatásunk, amelyben – több iparági szereplővel – nemcsak a céges működésüket tudjuk színesíteni, hanem a szervezet munkavállalói felé mutatott képét is erősítjük. Több olyan projektben igényeljük majd az üzleti világ tudását, véleményét és tapasztalatát, amelyek hangsúlyosan értékközpontú együttműködéseket irányozhatnak elő. 

Art and Events esemény az Art is Business szervezésében (forrás: Art is Business)Art and Events esemény az Art is Business szervezésében (forrás: Art is Business)

Az Art is Business húsz évre tervez előre, ezért igyekszünk bővíteni a nemzetközi kapcsolatainkat és ezek mentén beágyazott tudást átadni nemcsak a ma, hanem a jövő menedzser- és művészgenerációinak is. Ezért is kívánjuk elindítani Z generációs programunkat, együttműködve művészeti és egyéb menedzsmenti képzéseket is hirdető felsőoktatási intézményekkel. 

Hisszük, hogy 2024-ben az Art is Business fel tud nőni ahhoz a feladathoz, hogy a művészeti és a vállalati szegmensen kívül a törvényalkotói területre is hatást gyakoroljon; lobbitevékenységgel elérheti azt, hogy a rengeteg értékközpontú gondolat mellett a támogatások materiális, financiális formában is megjelenhessenek, és a vállalatok könnyebben csatlakozhassanak a művészeti szektorhoz. 

Nagy a feladat, senki nem kérte tőlünk, hogy ezt a batyut felvegyük, de tudatosan és hittel megyünk előre a magabiztosabb és sokszínűségét megőrző művészeti életért!

Az 5. Art is Business Díj átadó ünnepség a Nemzeti Táncszínházban (fotó: Mohai Balázs)Az 5. Art is Business Díj átadó ünnepség a Nemzeti Táncszínházban (fotó: Mohai Balázs)

Az Art is Business 2024-es témái és tervei
– A jogászok és a művészet találkozása
– Bevásárlóközpontok előremutató a művészeti projektjei 
– Technikai vállalatok a kulturális piacon – befektetés és egyéb együttműködések
– Hazai és nemzetközi építőipari beruházások – több, mint a köztéri szoborállítás
– Spanyol művészeti és üzleti együttműködések itthon és külföldön
– Osztrák művészeti és üzleti együttműködések itthon és külföldön
– ESG vállalatirányítás: hogyan ér pontokat és pipákat a művészet?
– A jövő menedzsergenerációja és a művészet
– Kulturális kommunikáció – művészeti PR-szakemberek
– Művészeti fundraising 
– Kulturális turisztika: Szeged
– Art and Events: művészet a vállalati rendezvények területén

 

Lásd még:

Art and Events

Art is Business Díj: a Vállalati projekt kategória legkiemelkedőbb pályázatai

Az Art is Business Díj 2023 Vállalati kategóriájának toplistája

Art is Business Díj 2023: az Innovatív művészeti projekt kategória legjobbjai

 

Nyitókép: a francia lapszám kapcsán szervezett Connections-esemény (forrás: Art is Business)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!