by artisbusiness.hu 2023. Nov 23.

Art is Business Díj: a Vállalati projekt kategória legkiemelkedőbb pályázatai

Az Art is Business Díjat 2019 óta hirdetjük meg azért, hogy kiderüljön, mely vállalatok, magánemberek és települések gondolkodtak komolyan a művészeti világgal való együttműködésről az adott évben.

A kezdetek óta folyamatosan nőtt a jelentkezők száma, ami annak is betudható, hogy egyre többen látnak fantáziát és értéket a művészeti piaccal való szorosabb együttműködésben. A zsűri tagjainak nem volt könnyű dolga: a korábbi évekhez képest idén több, színvonalas pályamunkából kellett kiválasztania a legjobbakat. A tizenegy fős kuratórium tagjai a korábbi nyertesek közül kerültek ki, akik a mecénás és vállalati szféra fontos szereplői, valamint a hazai kulturális intézményrendszer meghatározó marketingvezetői. Idén december 13-án rendezzük meg az Art is Business díjátadó gáláját, amelyen Vállalati, Vállalati projekt, Forprofitmecénás, Felelősvállalativezető és Innovatívművészetikezdeményezés kategóriában adunk át díjakat. Most a Vállalati projekt kategória legjobbjait mutatjuk be. A legkiemelkedőbb vállalatot a december 13-ai díjátadón ismerheti meg a közönség.

A KPMG csakúgy, mint tavaly, a Pride hónapjában idén is kiállítást rendezett Váci úti irodaházában. A tárlat a Befogadás, sokszínűség és méltányosság kérdéseit járta körül négy magyar képzőművész munkáinak segítségével. A KPMG alapértékeinek egyike: olyan vállalati kultúra megteremtése, ahol mindenki biztonságban érzi magát, és képes kibontakozni, sikereket elérni. Programsorozattal hívták fel a figyelmet az LMBTQ+ emberek befogadására és a nyitott vállalati kultúra fontosságára.

Fotó: KPMGFotó: KPMG

A „Come as You are” művészeti kiállítást, amellyel az elfogadásról szóló párbeszédhez kívántak hozzájárulni, nemcsak a munkatársak tekinthették meg az épület előcsarnokában és folyosóin, hanem azt időszakosan külső érdeklődők számára is megnyitották. 

A művészek kiválasztásában és a téma kifejtésében, szakmai partnerként a The Space Contemporary Gallery vezetője, Bérczi Linda működött közre. A négy különböző művészeti területről érkező, eltérő műfajokban alkotó kiállító –  Hajas Katinka, Hajgató Terézia,  Horváth Lóczi Judit és Kiss Márta –  más-más problémára reflektáló művei természetes módon kapcsolódtak össze, és új nézőpontokat mutattak. 

A Porsche Hungaria Volkswagen márkája öt éve támogatja a budapesti művészeti színtér egyik legkiválóbb platformját, a Szépművészeti Múzeumot, testvérintézményét, a Nemzeti Galériát pedig tíz éve. Rendezvényhelyszínként is igénybe veszik és népszerűsítik a múzeumok tereit. 2023-ban magasabb szintre emelték az együttműködést: miután kiderült, hogy a Szépművészeti számára a fiatalok bevonzása jelenti a legnehezebb feladatot, a Volkswagen jóvoltából 1000 egyetemi, illetve főiskolai hallgató ingyenesen tekinthette meg a Csontváry 170 kiállítást. A hallgatói önkormányzatok koordinálásával egy hét alatt gazdára talált mind az 1000 felajánlott jegy. 

Csontváry Kosztka Tivadar: A taorminai görög színház romjai. Napút-festmény. Készült: 1904-05. Olaj, vászon, 302 x 570 cm. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest (forrás: Magyar Nemzeti Galéria – Szépművészeti Múzeum)Csontváry Kosztka Tivadar: A taorminai görög színház romjai. Napút-festmény. Készült: 1904-05. Olaj, vászon, 302 x 570 cm. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest (forrás: Magyar Nemzeti Galéria – Szépművészeti Múzeum)

A fiatalok körében tapasztalt népszerűségére való tekintettel jövőre folytatni kívánják a projektet – egy új kiállítás kapcsán. Bíznak abban, hogy a programban részt vevő hallgatók olyan impulzusokkal gazdagodtak, amelyek közelebb hozták hozzájuk a képzőművészetet, és a múzeumlátogatás mint kikapcsolódási lehetőség is vonzóbbá vált számukra.

A Veolia Energia Magyarország pécsi leányvállalata, a Pannon Hőerőmű Zrt. 2022-ben és 2023-ban is hat-hat millió forinttal támogatta a pécsi Zsolnay Fényfesztivál megvalósítását.  A Fény Útja egyik leglátványosabb helyszínének, a Dzsámi adatvizualizációs fényalkotásának létrejöttét szponzorálta. A fesztivál szervezői cserébe felajánlották a fényfestés mint megjelenési forma lehetőségét.

A projekt keretében a Besnyő Dániel vezette Centrum Production csapata készített egy fényművészeti alkotást: a Pannon Hőerőmű különböző funkciójú és architektúrájú épületeit használták vászonként a fényfestéshez, amelyről  videó készült. 

Egy tehetséggondozó alapítványt, illetve egy művészeti iskolát sokféleképpen lehet támogatni. A Baker McKenzie Ügyvédi Iroda ingyenes jogi tanácsadást ajánlott fel a Snétberger Alapítványnak, amely szegénységben élő tehetséges gyerekek zenei képzésével foglalkozik. 

A Snétberger Zenei Tehetség Központ 2011 óta működik Felsőörsön, ahol évente hatvan-hatvanöt hátrányos helyzetű fiatal számára tizenkét héten át tartó zenei képzést nyújtanak, melyet egy teljes tanévet átfogó mentorprogram egészít ki. A programot a Snétberger Alapítvány a Nemzeti Tehetség Központtal együttműködve valósítja meg.

Snétberger Ferenc (fotó: Baker-McKenzie)Snétberger Ferenc (fotó: Baker-McKenzie)

Önálló lemezfelvételek készítésére is alkalmas budapesti zenei stúdiója 2023-ban nyílt meg a VIII. kerületben, újabb helyszínt biztosítva az alapítvány tanárainak és tanítványainak a közös munkára, zenei gyakorlásra. A Baker McKenzie Ügyvédi Iroda a kapcsolati tőkéje révén is segíti az alapítványt, továbbá azzal, hogy rendezvényeire a Snétberger Ferenc gitárművészt és tanítványait hívja meg fellépőként.

A Kotányi Hungária Kft. volt a Trakta 2 – a második fogás című kiállítás kiemelt támogatója. A cég a program  szervezőitől kapta a felkérést a mecenatúrára, amit örömmel vállalt, hiszen így nem csak a szűken vett gasztronómiai kontextusban jelent meg a Kotányi név, hanem egy „csupán” a szemet gyönyörködtető, izgalmas művészeti kiállítás létrejöttében is részt vehetett. Pénzbeli és szervezési segítséget is nyújtottak a projekthez. Vállalati támogatásból valósult meg a Trakta honlapja, a kiállítás katalógusa, a díjazás, valamint a nagyszabású záró partnerparti – mindez tízezer eurót tett ki.

Trakta elnevezésű, nagy sikert aratott kiállítását 2002-ben hívta életre az Élőfejek Művészeti Csoport. A Vigadóban megrendezett kiállítás tematikáját az első magyar nyelvű nyomtatott szakácskönyvben (Misztótfalusi Kis Miklós Szakáts mesterségnek könyvetskéje) fellelhető receptek adták. Akkor több mint ötven alkotó fogalmazott meg vizuális véleményt a receptek szövegének felhasználásával. 

Trakta 1. díj: Bezzeg Lilla- Tsukát tsuka lével (forrás: Trakta)Trakta 1. díj: Bezzeg Lilla- Tsukát tsuka lével (forrás: Trakta)

Bő húsz évvel később kiírták a Trakta 2 pályázatot vállalkozó kedvű művészek számára. A feladat az volt, hogy a XVII. századi „könyvetskéből” kapott recept teljes szövegének felhasználásával hozzanak létre grafikai alkotásokat. A legjobb hatvan pályamunkát 2023. októberben mutatták be a Barabás-villában. Az első díjat (és a vele járó háromszázezer forintot) Bezzeg Lilla nyerte, második helyezettként Simon Péter Bence munkáját emelte ki a zsűri (pénzdíja kétszázezer forint), a „bronzérmet” (és százezer forintot) Kondász Eszter kapta, a Kotányi különdíjakra (és száz-száz ezer forintra) pedig Bukovics Andreát és Maczó Pétert tartották érdemesnek.  

A komplex projekt lebonyolításában oroszlánrészt vállalt az Élőfejek Csoport, közreműködött továbbá egy hatfős, szakértőkből álló zsűri; a Barabás-villa a helyszín biztosításával; a METU Tipost – Tipográfus Szakirányú továbbképzés; az Artforce design és Molnár Ferenc, aki a Trakta vizuális arculatát alkotta meg. Kotányi Hungária Kft. nyitott a további együttműködésre, akár az alkotások saját célra történő megvásárlásán és további kiállításán 
keresztül is.

A Nota Signum Kft. színházi projektje kommunikációs akadálymentesítő szolgáltatást nyújt siketeknek és nagyothallóknak. A színházi előadások akadálymentesítése hazánkban még mindig nem vált természetessé, gyakorta ellenérzéseket vált ki a kultúra képviselőiből, ezért a Nota Signum kis létszámú csapata számára rendkívül fontos a kapcsolati tőke, amely révén mind többekkel megismertethetik a jelnyelv szépségét. Tapasztalataik szerint a kezdeti idegenkedés után a nem hallássérült közönség is befogadóvá válik.

A világháló, az elektronikus felületek nagy segítséget jelentettek abban, hogy az érintettekhez eljusson az információ. A különleges kommunikációs kampány eredményeként látható módon nőtt a jegybevétel. 

A Covid-járványt követően lényegesen kevesebben jártak színházba, mint annak előtte. Időbe telt, mire a közönség újra bemerészkedett a nézőtéri közösségbe. A Nota Signum a 2022/2023-as évad legnagyobb eredményének azt tartja, hogy sikerült növelni a színházlátogatók számát. Például a Pesti Magyar Színház Madagaszkár című előadását százötvenen látták. Siket, nagyothalló és vegyes családokat tudtak így közös élményhez juttatni. A Süsü, a sárkány-előadás már az 500. akadálymentesített változat. Szeretnének több színházat is bevonni a programba, céljuk, hogy ne csak ad hoc jelleggel legyenek jelnyelven tolmácsolt előadások, hanem jól szervezhetően, rendszerben.

A Yama mint márka a fogyasztók „zöldebb” gondolkodását és fenntarthatóbb életmódját elősegítő kezdeményezésként fogalmazódott meg. A kezdetektől, több mint két évtizede működnek együtt művészekkel, ez vállalati kultúrájuk szerves része. A Yama művészeti projektet, galériát, webshopot és könyvkiadást foglal magába. 

A Yama Art projektet 2019-ben indították. Ennek keretében fiatal művészeket mutatnak be YouTube-csatornájukon, valamint kiállításokat, workshopokat, koncerteket és előadásokat szerveznek, ahol művészeik bemutatkozhatnak. Webshopjukban művészeti alkotásokat és egyedi tárgyakat értékesítenek, továbbá a Yama Art-gyűjtemény nyomatait. Kollekciójuknak a Yama Ház ad helyet. Több művészeti albumot is kiadtak az évek során, többek között Tóth Kinga Írmag című könyvét. 

Az MBH Bank az MKB Bank jogutódja, és – mint  írják – ekként évtizedek óta elkötelezett támogatója a klasszikus és kortárs művészetnek. 2020-ban nyújtott támogatásai: Art Market (VIP-program támogatás); Interart Alapítvány (ötven könyv és kurzusjegyek); Katti Zoób fertődi kiállítása. A 2021-es év kedvezményezettjei: Balassi Kard Művészeti Alapítvány (irodalmi díj támogatása); Műtárgyak Éjszakája (szponzorációs és rendezvényszerződés); Kép és kultusz (a Szinyei Merse Pál életművét bemutató kiállítás (az MBH volt a főtámogató); Tombor Zoltán Fényterápia című tárlatának támogatása; Art Market (VIP-program-támogatás).

2022: Műtárgyak Éjszakája (szponzorációs és rendezvényszerződés); Katti Zoób (szponzorációs szerződés); Art Market (VIP-program-támogatás); Műtárgybefektetési Konferencia. A bank idén is támogatta a Műtárgyak Éjszakáját, Katti Zoóbot, az Art Marketet, a Műtárgybefektetési Konferenciát, továbbá a Szépművészeti Múzeumban rendezett Csontváry-kiállítást.

Az MBH Bank a művészet támogatásának céljából 2023-ban létrehozta az MBH Bank Művészet Támogatásáért és Fejlesztéséért Alapítványt, amelynek működésében kiemelt szerephez jut a hazai és a határon túli magyar művészet és kultúra megőrzésének, terjesztésének elősegítése, a fiatal magyar művészek és a kortárs művészet felkarolása, valamint az MBH Bank birtokában lévő művészeti alkotások kiállítási lehetőségének elősegítése. A alapítvány támogatásával létrejött a Hungarian Art & Business (HAB) művészeti központ feladata a több mint kétszázhatvan műtárgyból álló gyűjtemény bemutatása, gondozása és bővítése is.  

Az Inelec Kft. célja a magyar művészet és divat népszerűsítése, valamint a magyar művészek és kulturális értékek megismertetése célközönségünkkel. Kollekciójukat a világhírű festőművész, Keserü Ilona képei előtt fényképezték, a bemutatót pedig a Q Contemporary kortárs galériában szervezték. A jövőben további, hasonló jellegű divatbemutatókat is terveznek: minden szezonban magyar művész által inspirált ruhákat mutatnak be, ahogy korábbi projektjeikben is.

A zsűri tagjai:

Művészeti kommunikációs vezetők:

Bíró Árpád, az Örkény Színház marketing- és kommunikációs vezetője

Fehér Zsuzsanna, a Ludwig Múzeum marketing- és kommunikációs vezetője

Hóbor Helga, a Nemzeti Táncszínház kommunikációs és értékesítési vezetője

Jávor Zsófia, a MÜPA PR- és kommunikációs tartalomfejlesztési vezetője

Juhász Dóra, a MOME brand és kommunikációs igazgatója

Misetics Mátyás, a MITTE Communications kreatív igazgatója

Vállalati vezetők és mecénások (a korábbi évek díjazottjai):

Horn Péter, a BBraun Magyarország vezérigazgatója

Liptay Gabriella, a KPMG Magyarország marketing és kommunikációs vezetője

Rényi Andrea, a Budapesti Fesztiválzenekar nagykövete és támogatója

Salgó András, a BMW Magyarország kommunikációs vezetője

Dr. Vasas Norbert, a Győri Balett támogatója

 

Lásd még:

Az Art is Business Díj 2023 Vállalati kategóriájának toplistája

Art is Business Díj 2023: az Innovatív művészeti projekt kategória legjobbjai

BMW Group Magyarország: a művészetek és a kultúra elkötelezett támogatója

„Bármit csinálok a munkában, azt szenvedélyből és szívből teszem‟

A fuvolaművész, aki küldetésének tekinti a fiatalok segítését

„Szerettük volna, ha a hátrányos helyzetű gyerekek már kis korukban megismerkedhetnek a művészettel”

Radnóti Zsuzsa: „Nagyon fontos sokféle formában segíteni a jelentős drámaszövegeket”

„Szerettem volna visszaadni abból, amit megtanultam”
– Rényi Andrea, reklámszakember

Art is Business Díj 2023

„Hiszünk abban, hogy a művészet hosszú távon erősíti és fejleszti a kreativitást”

Újjáéledhet a legendás Tranzit Art Café – Egri Orsolya, a Tranzit Art Café alapító-tulajdonosa nagylelkű mecénás tevékenységéről ismert.

A nyitókép forrása az Art is Business.

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!