Az Art is Business Díj 2023 Vállalati kategóriájának toplistája
Az Art is Business Díjat 2019 óta hirdetjük meg azért, hogy kiderüljön, mely vállalatok, magánemberek és települések gondolkodtak komolyan a művészeti világgal való együttműködésről az adott évben.
A kezdetek óta folyamatosan nőtt a jelentkezők száma, ami annak is betudható, hogy egyre többen látnak fantáziát és értéket a művészeti piaccal való szorosabb együttműködésben. A zsűri tagjainak nem volt könnyű dolga: a korábbi évekhez képest idén több, színvonalas pályamunkából kellett kiválasztania a legjobbakat. A tizenegy fős kuratórium tagjai a korábbi nyertesek közül kerültek ki, akik a mecénás és vállalati szféra fontos szereplői, valamint a hazai kulturális intézményrendszer meghatározó marketingvezetői. Idén december 13-án rendezzük meg az Art is Business díjátadó gálát, amelyen Vállalati, Vállalati művészeti projekt, Forprofit mecénás, Felelős vállalati vezető és Innovatív művészeti kezdeményezés kategóriában adunk át díjakat. Most a Vállalati kategória legjobbjait mutatjuk be. A legkiemelkedőbb vállalatot a december 13-ai díjátadón ismerheti meg a közönség.
Audi
A Porsche Hungaria Audi márkájának (Audi Magyarország, amely nem azonos a győri AUDI HUNGARIA Zrt.-vel) portfóliójában évek óta nagy szerepet tölt be a különböző művészeti projektek támogatása. Hazánk legnagyobb divatrendezvényének, a Budapest Central European Fashion Weeknek (BCEFW) 2019 óta fő támogatója az Audi. A dizájn és az elegancia az Audi márka szerves része, így magától értetődő volt, hogy komolyan támogatják a BCEFW-t.
2022 óta szintén támogatják – többek között – a Psota Irén-díjat, amelyet évente annak a színésznőnek ítélnek oda, akinek a színpadi sokszínűsége és teljesítménye kiemelkedően méltónak bizonyul a kétszeres Kossuth-díjas Psota Irén örökségéhez.
Harminc éve jelent meg az Audi – a prémium autószegmens márkái közül elsőként – gyártókapacitással Magyarországon. Így lett Magyarország „Az Audi hazája” („The land of Audi”). Ebben a jubileumi évben egyedülálló kezdeményezést indított útjára fiatal művészi tehetségek támogatására, valamint különleges üzenete megismertetésére kizárólagos hazai forgalmazóként a Porsche Hungaria Audi márkája, valamint a győri AUDI HUNGARIA Zrt. Közösen keresték azokat a fiatal művészeket, akiknek kreatív munkái mostantól három éven át köszönthetik az Audi nevében a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre érkező utasokat.
A 2022/23-as tanév elején meghirdetett művészeti pályázaton a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem és a Széchenyi István Egyetem Design Campus tehetséges tanulói indultak. A felhívásra beérkezett pályaművek megmutatták a fiatal alkotók friss látásmódját és egyedi nézőpontját az Audi prémium márka magyarországi tevékenységével kapcsolatban.
MBH Bank
Az MBH Bank az MKB Bank jogutódja, és – mint írják – ekként évtizedek óta elkötelezett támogatója a klasszikus és kortárs művészetnek. 2020-ban nyújtott támogatásai: Art Market (VIP-program támogatás); Interart Alapítvány (ötven könyv és kurzusjegyek); Katti Zoób fertődi kiállítása.
A 2021-es év kedvezményezettjei: Balassi Kard Művészeti Alapítvány (irodalmi díj támogatása); Műtárgyak Éjszakája (szponzorációs és rendezvényszerződés); Kép és kultusz (a Szinyei Merse Pál életművét bemutató kiállítás (az MBH volt a főtámogató); Tombor Zoltán Fényterápia című tárlatának támogatása; Art Market (VIP-program-támogatás).
2022: Műtárgyak Éjszakája (szponzorációs és rendezvényszerződés); Katti Zoób (szponzorációs szerződés); Art Market (VIP-program-támogatás); Műtárgybefektetési Konferencia.
A bank idén is támogatta a Műtárgyak Éjszakáját, Katti Zoóbot, az Art Marketet, a Műtárgybefektetési Konferenciát, továbbá a Szépművészeti Múzeumban rendezett Csontváry-kiállítást.
Viwa Vitaminwater
A Viwa Vitaminwater 2013-as indulása óta foglalkozik művészeti együttműködésekkel: ez magába foglalja filmek, színházak, tánctársulatok, könnyűzenei előadások, kiállítások, művészek és divattervezők támogatását is. A Viwa Vitaminwater szlogenje így szól: love yourself, azaz szeresd magad, ami nem véletlen, hiszen ez is az élni akarásra épít.
A vállalat olyan produkciók létrejöttét támogatta többek között, mint a Lepattanó című független film Scherer Péter és Mucsi Zoltán főszereplésével. Ezenkívül a Recirquel táncegyüttest és a Duda Éva Társulatot is szponzorálták. A Duda Éva Társulatot – amely idén az Art is Business Díj Innovatív művészeti kezdeményezés kategória győztese – az általános támogatási formákon kívül, a Szabad a tánc? című támogatói kampányban való aktív részvétellel is segítette a Viwa Vitaminwater.
A cég a járványidőszak alatt támogatta többek között az Animal Cannibals, Heincz Gábor és Éliás Gyula koncertjeinek megvalósulását. Jövőbeli céljaik között szerepel, hogy a termékeik fejlesztési folyamatába is bevonjanak bizonyos művészeti ágakat. Céljuk, hogy a jövőben kiemelt szerepet kapjon a művészeti projektek támogatása.
Eisberg
A cég társadalmi szerepvállalását számos kulturális tevékenység jellemzi, együttműködtek, illetve együttműködnek többek között az alábbi cégekkel, előadókkal, szervezetekkel: Autistic Art, a Bánkitó Fesztivál jazzprogramjai, Budapesti Fesztiválzenekar, Budapest Táncfesztivál, Igazgyöngy Alapítvány, Jazzy Fesztivál, Momentán Társulat.
Öt éven át támogatták a Hiperkarma koncertjeit, videoklipjeit (Bérczesi Róbert zenélt a cég születésnapján); Palya Bea lemezbemutató koncertjeit; a GGTánc Egert (Ökobalettre Eisberg-partnertalálkozót szerveztek); az ELTE-kórust; Fodor János Negyedik negyed című, művészi értékkel bíró YouTube-interjúsorozatát, amely az öregedésről szól.
A Jurányi Házban, az Egy őrült naplója előadásán találkoztak a cég partnerei; Atipikus Tehetség Díjat adtak át a monodráma szereplőjének, Keresztes Tamás színművésznek; nézőtéri szék vásárlásával segítették az Örkény Színházat. Az Eisberg Kft. csapata a Covid, a szomszédunkban dúló háború idején sem állította le a támogatásokat, a legtöbb korábban elindított projektet folytatja. Vallják: a művészektől inspirációban, nyitott gondolkodásban nagyon sokat lehet tanulni.
MaxCity
A MaxCity galériáját, a Gallery Maxot 2020-ban alapították azzal a céllal, hogy teret biztosítsanak a hazai kortárs művészet számára. Abban az évben az adventi időszakot is a művészeteknek szentelték, és ArtCity néven összesen ezer négyzetméteren mintegy ötven kortárs képzőművész munkáit mutatták be a Gallery Max kiterjesztett, pop-up kiállítótereiben.
A 2021-es Budapest Design Week keretében művészek bevonásával létrehoztak egy olyan inspiratív alkotóteret, amelynek alapkövét progresszív formákkal, színekkel és fényekkel tették le, és amelyet átengedtek az érdeklődőknek, hogy a rendelkezésre álló eszközök segítségével hozzátehessenek.
A MaxCity megépített egy látszólag üres, steril kockát, de a belépést követően öt elektronikus zenész (Dj Bootsie, PopMyEgo, Onakom, VENI, HA1K) – kifejezetten az installációra komponált – műveit hallgatva ki-ki a maga sajátos koordinátarendszerét generálhatta. A PopMyEgo formáció a kortárs táncon keresztül értelmezte a KOCKA által szabott határokat és a háló sugallta új dimenziókat.
2021 szeptemberében indult útjára a MAX Art Incubator programsorozat, melynek keretében számos különleges, látványos és tartalmas előadást élvezhettek az látogatók. A hely és a koncepció érdekessége az a törekvés, hogy nem csupán kész produkciók, hanem izgalmasnak ígérkező kísérleti és kollaborációs projektek számára is teret adjon.
2022-ben pályázatot hirdettek eredeti gondolatokat közvetítő, rugalmas játék- és nézőtérben gondolkodó művészeti alkotócsoportok, kész produkciók, illetve születőben levő kulturális projektek számára.
2022-ben a Jurányi Inkubátorházzal közös projektbe fogtak. Az együttműködés a Tavaszi Fesztivál idején, a Kiscelli Múzeumban rendezett Testmaszkok című kiállítással kezdődött, majd a Soharóza produkció szeptemberi Keleti Blokk című darabjának támogatásával, egy, a MaxCityben tartott jelmezbemutatóval és kiállítással zárult.
Unilever
Az Unilever számos területen kiemelt figyelmet fordít a szervezeti kultúrára és a társadalmi felelősségvállalásra. Ezen értékek felső vezetőik számára is fontosak, akik hisznek abban, hogy a művészetek nemcsak a személyes fejlődést szolgálják, hanem serkentik munkatársaik kreativitását. Ennek jegyében a vállalat évek óta támogatja az Operaházat, 2022 szeptembere óta pedig a TRESemmé biztosítja a hajápoló és hajformázó termékeket az Operaház fodrászai számára.
A TRESemmé saját csatornáin egész évben rendszeresen hirdet az Operával kapcsolatos nyereményjátékokat, például Instagram-fiókja követői között, ahol a résztvevők Opera-jegyeket nyerhetnek. Így nemcsak edukálják követőiket a kultúrával kapcsolatban, hanem kedvet is csinálnak az előadások látogatásához. Erre ösztönzik munkavállalóikat is, az Opera előadásaira való kedvezményes jegyvásárlási lehetőséggel.
Az Unilever 2018-ban költözött új irodájába, ahol az Amadeus Művészeti Alapítvánnyal együtt dolgozva támogattak fiatal művészeket: közösen írtak ki pályázatot fiatal képzőművészek támogatására fenntarthatósági témában. A nyertes pályaművek ma is láthatók az iroda falain. A jövőben nemcsak az Operaházzal, hanem színházakkal is terveznek együttműködést.
Starfol-Plusz
A Yama a kezdetektől, huszonkét éve működik együtt művészekkel. Vállalati kultúrájuk szerves része a művészeti világgal való szoros együttműködés, valamint a YAMA márka is erre épül. Értékteremtő márkájukon belül több művészeti projekt is működik, úgy mint a Yama Art Projekt, a Yama webshop és a Yama books.
A Yama Art Projektet 2019-ben indították. Ennek keretében fiatal művészeket mutatnak be a Yama Art YouTube-csatornáján, valamint kiállításokat, workshopokat, koncerteket és művészeti előadásokat szerveznek, ahol művészeik bemutatkozhatnak. Webshopjukban művészeti alkotásokat és egyedi tárgyak értékesítenek, valamint a Yama Art-gyűjtemény nyomatait. Gyűjteményüknek a Yama Ház ad helyet. Több művészeti albumot is kiadtak az évek során, többek között Tóth Kinga Írmag című könyvét.
Játéknap
A Játéknap Kft. színházi produkciók, koncertek és kiállítások megvalósulását is támogatja. Az idei, 15. Ördögkatlan Fesztiválon a Játéknap támogatásának köszönhetően szervezték meg az Oláh Ibolya-koncertet, Udvaros Dorottya estjét, a Kollár-Klemencz Kamarazenekar fellépését és a Kex-emlékkoncertet. Segítségükkel a fesztiválon megvalósulhatott a Cseh Tamás Szoba, a Törőcsik Mari Szoba, a Baksa-Soós János-emlékkiállítás, a Fortepan-kiállítás, valamint számos gyermek- és családi program. Emellett Háy János Mamikám című darabjának ősbemutatóját is támogatta a cég.
A Játéknap Alapítvány, amelynek létrehozója Lengyel Csaba, küldetésének tekinti a hátrányos helyzetű és fogyatékossággal élő gyermekek, felnőttek és családjaik anyagi és fizikai támogatását. A 2021 tavaszán életre hívott civil szervezet adományok gyűjtésével, karitatív és érzékenyítő programok szervezésével segíti, hogy az egészséges gyermekek és fogyatékossággal élő társaik minden tekintetben és élethelyzetben lássák-értsék egymást, ezzel formálva pozitív irányba a társadalmi elfogadást. Teszik mindezt többek között olyan intézményekkel együttműködve, mint a Heim Pál Gyermekkórház, a Szegedi Gyermekklinikai Kardiológia és a Tábhita Hospice Ház.
A zsűri tagjai: Művészeti kommunikációs vezetők: Bíró Árpád, az Örkény Színház marketing- és kommunikációs vezetője Fehér Zsuzsanna, a Ludwig Múzeum marketing- és kommunikációs vezetője Hóbor Helga, a Nemzeti Táncszínház kommunikációs és értékesítési vezetője Jávor Zsófia, a MÜPA PR- és kommunikációs tartalomfejlesztési vezetője Juhász Dóra, a MOME brand és kommunikációs igazgatója Misetics Mátyás, a MITTE Communications kreatív igazgatója Vállalati vezetők és mecénások (a korábbi évek díjazottjai): Horn Péter, a BBraun Magyarország vezérigazgatója Liptay Gabriella, a KPMG Magyarország marketing és kommunikációs vezetője Rényi Andrea, a Budapesti Fesztiválzenekar nagykövete és támogatója Salgó András, a BMW Magyarország kommunikációs vezetője Dr. Vasas Norbert, a Győri Balett támogatója |
Lásd még:
Art is Business Díj 2023: az Innovatív művészeti projekt kategória legjobbjai
BMW Group Magyarország: a művészetek és a kultúra elkötelezett támogatója
„Bármit csinálok a munkában, azt szenvedélyből és szívből teszem‟
A fuvolaművész, aki küldetésének tekinti a fiatalok segítését
„Szerettük volna, ha a hátrányos helyzetű gyerekek már kis korukban megismerkedhetnek a művészettel”
Radnóti Zsuzsa: „Nagyon fontos sokféle formában segíteni a jelentős drámaszövegeket”
„Szerettem volna visszaadni abból, amit megtanultam”
– Rényi Andrea, reklámszakember
„Hiszünk abban, hogy a művészet hosszú távon erősíti és fejleszti a kreativitást”
Újjáéledhet a legendás Tranzit Art Café – Egri Orsolya, a Tranzit Art Café alapító-tulajdonosa nagylelkű mecénás tevékenységéről ismert.
A nyitókép forrása az Art is Business.
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!