Az Ír Nemzeti Galéria megnyitásának 160. évfordulója alkalmából bemutatták az intézmény egyik új szerzeményét
by artisbusiness.hu 2024. Feb 06.

Az Ír Nemzeti Galéria megnyitásának 160. évfordulója alkalmából bemutatták az intézmény egyik új szerzeményét

A műtárgyvásárlást az Ír Nemzeti Galéria mecénásai is támogatták

Az Ír Nemzeti Galéria 1864-ben nyitotta meg kapuit. Mint a legtöbb múzeum Dublinban, ez is ingyenesen látogatható. A megnyitás 160. évfordulója alkalmából mutatták be Harry Clarke The Enchantment of Bottom by Titania (1922) című alkotását: a műtárgy beszerzését az ír kormány Turisztikai, Kulturális, Művészeti, Gaeltacht, Sport és Média minisztériuma támogatta, az Ír Nemzeti Galéria ír művészet patrónusaival együtt. [A Gaeltacht egy ír szó, amely az ír nyelvű régiókat jelöli – a szerk.]

A galéria ad otthont az ír nemzeti művészeti gyűjteménynek, amely ír és nemzetközi művészek munkáit őrzi: a páratlan kollekció hat évszázadot és számtalan műfajt ölel fel, a lélegzetelállító klasszikus remekművektől kezdve a kortárs alkotásokig. Mintegy 14 ezer műtárgy, köztük olajfestmények, rajzok, bútorok és szobrok találhatóak a gyűjteményben. A galéria a művek megőrzésével és új művek beszerzésével ápolja a nemzet művészeti gyűjteményét. Az intézmény továbbá különféle programok szervezésével, közösségi szerepvállalással, oktatással és ismeretterjesztő munkával járul hozzá a művészetek népszerűsítéséhez. 

Harry Clarke: The Enchantment of Bottom by Titania, 1922 (forrás: Christie's)Harry Clarke: The Enchantment of Bottom by Titania, 1922 (forrás: Christie's)

Mindez mecénásaik segítségével válik lehetővé: ők azok, akik felismerték a jelentőségét a művészetek és a kultúra társadalomra gyakorolt hatásának. Minden patrónus egyedi és személyre szabott, exkluzív előnyöket élvezhet a Friends of the National Gallery of Ireland (Az Ír Nemzeti Múzeum Baráti Köre) programmal járó kiváltságoknak köszönhetően. Továbbá minden mecénás hozzájárul új műalkotások beszerzéséhez és a galéria számos más területének finanszírozásához. 

Az Ír Nemzeti Galériát William Dargan alapította saját vagyonából 1854-ben: ettől a pillanattól kezdve a mecénások döntő szerepet játszanak az intézmény történetében. A Nobel-díjas ír drámaíró, George Bernard Shaw „ifjúsága dédelgetett menedékhelyeként” emlékezett meg a galériáról. Olyannyira szerette az intézményt, hogy halála után hagyatékából a posztumusz jogdíj egyharmadát a galériára hagyta.

Az Ír Nemzeti Galéria (forrás: visitdublin.com)Az Ír Nemzeti Galéria (forrás: visitdublin.com)

Az Ír Nemzeti Galéria öt opciót kínál azok számára, akik támogatni szeretnék az intézményt: az Irish Art Patron címet viselő mecénások az ír művészet patrónusai, akik az ír művészektől származó alkotások beszerzését szponzorálják, és létfontosságúak a galéria számára. A programhoz már évi ötszáz euró befizetésével lehet csatlakozni. A Curators’ Circle Patron évi 1500 euró, a Director’s Circle Patron évi 5000 euró, a Dargan Circle Patron program pedig évi 10 ezer euró befizetésével érhető el.

Az Ír Nemzeti Galéria (forrás: az Ír Nemzeti Galéria honlapja) Az Ír Nemzeti Galéria (forrás: az Ír Nemzeti Galéria honlapja)

Ahogy lapunkban korábban már beszámoltunk róla, Írország kulturális életének egyik legfontosabb támogatója a kormányzat, ami az összes finanszírozás megközelítőleg 50-60 százalékát teszi ki. Az összeg nagy része különböző kereskedelmi bevételi forrásokból származik, például jegyeladásokból, bérbeadásból befolyó bevételekből, díjakból, szponzorációból és adományokból. A kulturális szektor teljes bevételének megközelítőleg 5-10 százalékát jelentik a vállalati szponzorációból, tagdíjakból és adományokból származó bevételekÍrországban a kulturális szponzoráció az 1980-as években kezdett mindennapossá válni, a 2000-es évek óta pedig egyre kifinomultabbá lett. Ennek hátterében a vállalatok stratégiai marketingtevékenysége, a társadalmi felelősségvállalás szerepének és a vállalatok kommunikációs tevékenységének felértékelődése áll. A szponzoráció fontos eszköz egy vállalat tárházában, aminek segítségével megszólíthatja a fogyasztókat és befektetőket is. Azok a vállalatok, amelyek szponzorálják a művészeteket, céljuknak tekintik, hogy szoros kapcsolatot építsenek ki a különböző művészeti ágak célközönségével, többek közt helyszínek, kiállítások és művészeti fesztiválok támogatásán keresztül. Mindez hozzájárul a szponzorok láthatóságának növeléséhez is.

(forrás: az Ír Nemzeti Galéria honlapja, LinkedIn)

Lásd még:

Művészet és üzlet Írországban

Vállalati együttműködést kötött az Ír Nemzeti Galéria és az Arthur Cox 

Ír parádé, zene, pubok és a zöldbe öltözött Budapest

Business to Arts

Nyitókép: az Ír Nemzeti Galéria (forrás: az Ír Nemzeti Galéria Facebook-oldala)

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕