Egymást erősítve tanulunk
– Perspektíva mentorprogramunk résztvevőinek tapasztalatai – I. rész
Az Art is Business, mint a hazai üzleti és művészeti világ egyik kiemelkedő közössége és platformja, évek óta azon dolgozik, hogy a forprofit és a kulturális szegmens szereplőit összehozza, és értékorientált célok mentén együttműködéseket indukáljon. 2024 nyarára Perspektíva néven meghirdettük első üzleti és művészeti mentorprogramunkat, amely – az Equilor Wealth Office jóvoltából – a mentoráltak számára ingyenes volt. Olyan, az előadó-művészet területén tevékenykedő szakemberek jelentkezését vártuk, akik stratégiai szinten kívánnak gondolkodni saját pályájukról, csapatuk vagy intézményük működéséről, de kapcsolatok és szakmai tudás hiányában nem haladnak előre.
A mentorprogramban a kulturális területen is otthonosan mozgó, hiteles vállalati szakemberek adták tudásuk legjavát. A 2024. június 1-jétől szeptember 7-éig zajló események során 30, a klasszikus zene, a színház és a tánc területéről érkező mentorált és több mint 30 mentor kapcsolódott össze.
A program lezárultával megkértük őket, számoljanak be tapasztalatikról. A válaszadást megkönnyítendő néhány kérdést is feltettünk, hogyha szeretnék, azok mentén foglalják össze élményeiket. A kérdések a következők voltak:
1. Mit várt a programtól indulása előtt; mennyiben és hogyan változott a véleménye időközben?
2. Milyen eredményeket ért el a program során?
3. Változott-e a hozzáállása a művészeti/üzleti területet tekintve és ha igen, miben?
4. Mit javasolna a saját szakterülete számára, miben lenne hasznos a szemléletváltás a művészeti/üzleti együttműködések területén?
A válaszokat több részben osztjuk meg olvasóinkkal. Íme az első párosok tapasztalatai:
Renfer Péter, Nordconn International
„1. Amit vártam: Szoros együttműködést, az üzleti megközelítés erősödését, a művészeti érték sértetlen megmaradását a pénz árnyékában. Ezzel párhuzamosan pedig budget-szerzés képességének növekedését.
2. Három ügyféltalálkozó, ebből egy selling. Mély ismerkedés a mentorált gondolkodásával, helyzetével, illetve kollégájával, Fekete-Kovács Kornéllal. Átadni, hogy mivel lehet „jobban eladni magukat”, illetve, hogy a pénz felőli megközelítés semmilyen formában nem sérti a szakmát és nem történik sem „megalkuvás”, sem minőségcsökkenés, vagy bármi ehhez hasonló.
3. Igen. Sokkal nehezebbnek találom, mint gondoltam, és lényegesen több edukációs időre és hosszabb hídra van szükség. A szeretetem a téma iránt nagy maradt.
4. Azt szoktam mondani, hogy az üzletben mindent mérni kel, azonban a művészet (számomra főleg a zene) megtérülés nélkül is megállja a helyét, és ez az egyetlen dolog, amit önmagáért szeretünk. Élvezni kell, mert az élet rövid. Úgy vélem, több közös idő kell az üzleti és a művészeti szféra között.”
Trfionov Dóra, Modern Art Orchestra
„Azt tanultam a mentoromtól a program során, hogy a legfontosabb a szemléletmód, hogy nem csak tanulhatunk a másiktól, de adhatunk is, illetve, hogy a nyitottság valóban termékeny. A program indulása előtt ezzel a hozzáállással dolgoztam, és a mostani tapasztalatok is ebben erősítettek meg. Jó volt megélni azt a nyitottságot, amivel a két különböző szféra – bizonyos szempontból valóban erősen – eltérő hátterével kommunikálni kezdtünk. Beszélgetéseinket mindkét irányból a tanulás hite mozgatta.
A közös munka hamar jól körülírható fókuszt kapott, amit a művészeti oldalról érkező, tapogatózó elképzelés és az üzleti oldal kivitelezéshez szükséges tapasztalata adott össze. A Modern Art Orchestra az üzleti szféra felé való közeledéseinek lehetőségeit keresve Péter szemlélete és konkrét javaslatai formálták a módszertant. Olyan minőségi termék-ötleteket kreáltunk művészeti vezetőnk, Fekete-Kovács Kornél aktív és kreatív közreműködésével, amelyek a gazdasági szféra szereplői számára értelmezhető szolgáltatási csomagok lehetnek. Azt kerestük, hogyan fogható meg a művészeti eszközökkel operáló esemény a másik fél számára, mik a „fogalmi átfedések”, melyek a közös értékek, amelyeket más eszközökkel, más nyelven, de azonos cél érdekében tudunk összehozni.
A módszertan tanulságos része az a stratégia, ahogyan további üzleti szereplőkhöz fordultunk ajánlatunkkal: Péter kapcsolati hálója, illetve az üzleti területen érvényesülő hitelessége révén három cégvezetőnek prezentáltunk olyan a művészeti termékeket, amelyeket még fejlesztettünk. Nem a közvetlen eladás volt a célunk, hanem alapvetően visszajelzést, segítséget kértünk tőlük a munkában, aktívan bevonva őket a folyamatokba. Jó volt megélni a nyitottságukat és hogy kérdéseikkel, észrevételeikkel valóban előre vittek minket, jobb – számukra értelmezhetőbb, kezelhetőbb – irányba terelték a programjavaslatainkat, amelyeket más cégeknek terveztünk kiajánlani. A módszertan sikerét bizonyítja, hogy az egyik ilyen feedback-kérő beszélgetés eredménye egy konkrét meghívás lett: a cég egy akkor még szerveződő szakmai rendezvényére kapott meghívást a zenekar, amely azóta sikeresen lezajlott.
A tapasztalat az, hogy igenis vannak közös érintettségeink, igenis meg lehet találni a közös pontokat. Sok pozitív visszajelzést kaptunk: a zene az univerzalitása révén nagyfokú nyitottságot vált ki a lehetséges üzleti partnerekben. Szóhasználatunk távolsága miatt azonban kihívás közös nyelvet találni a célok és az ahhoz vezető lépések meghatározására. Olyan megfogalmazásokat kell keresnünk, amelyek túllépnek a saját fogalmi világunkon, és belépnek a másikéba. Az eddigi beszélgetésekből kirajzolódott, hogy léteznek ezek a kapcsolódási pontok, csak kellő nyitottság kell a másik megértésére.”
Réz Judit, Budapesti Fesztiválzenekar
„ldikóval négy alkalommal találkoztunk. Úgy gondolom, nem volt könnyű dolga velem, mert a terület, ahol fejlődni szerettem volna, nagyon szűk mezsgye, ráadásul szakterület.
A Fesztiválzenekar stábjában a jegyértékesítésért és közönség-kapcsolatokért vagyok felelős, emellett pedig produkciós menedzsmentet végzek saját cégemben, azaz színészek önálló estjeit szervezem meg az ország különböző művelődési intézményeiben. Fejlődési területnek a tervezést és stratégiát jelöltem meg.
Ugyan mindkét terület kulturális vonatkozású, de a tevékenység e két esetben eléggé eltérő, s a legnagyobb különbség a kettő között az, hogy előbbinél rendkívül erős marketingtevékenység támogatja a munkámat, míg a második esetben teljesen egyedül dolgozom.
Nagyon örülök, hogy az Art is Business segítségével, a mentorprogram révén megismerhettem Ildikót, akivel megegyeztünk, hogy itt nem fejezzük be, fogunk még találkozni és beszélgetni.”
Dudás Ildikó
„1. Mivel korábban ilyen jellegű mentorprogramban nem vettem részt, nem voltak igazán elvárásaim. Kíváncsian vártam, ki lesz a mentoráltam és vajon hogyan tudom őt segíteni a fejlődésében. A meglepetés számomra az volt, hogy nem egy pályakezdő művészt vagy művészeti területen tevékenykedő személyt kellett mentorálnom, hanem egy többdiplomás, széles látókörű, a saját területén rendkívül tapasztalt szakembert.
2. Ahogy Judit is említette, a programba bevontam kollégáimat, illetve a különböző területeken vezető pozíciót betöltő barátaimat is, hogy minél több ember véleménye segíthesse őt. A többiek gondolatai engem is inspiráltak minden alkalommal.
3. Mindenképpen változott, hiszen két olyan művészeti területet is megismerhettem Judit munkáján keresztül, amelyekről bár voltak elképzeléseim, de most tényleges betekintést nyerhettem a részletekbe, a komplexitásába, a kihívást jelentő feladatokba.
4. Azt gondolom, hogy kivételes lehetőség egy adott téma több irányból való megközelítése egy mentorprogram keretében, de ugyanez érvényes a művészeti/üzleti együttműködések esetében is. Meg kell ismerni és érteni a másik szempontjait és úgy kialakítani a partnerséget, hogy az tényleg win-win eredményt hozzon. Az is nagyon fontos, hogy akkor lesz igazán gyümölcsöző egy ilyen együttműködés, ha a két fél értékrendje hasonló, ha rá tudnak hangolódni egymás elképzeléseire, megtalálják a közös nyelvet és egymást erősítve akár sokkal magasabb minőséget hoznak létre, mint amit eredetileg terveztek.
A nagy „trükk” a mentorálásban az, hogy a mentor legalább ugyanannyi pluszt kap a program során, mint a mentorált.”
Nyitókép: A Perspektíva Mentorprogram résztvevői a záróeseményen 2024 őszén (fotó: Pixolar Photography)
Lásd még:
Értékmentés a kapcsolódások jegyében: Közép-Európa Táncszínház – Interjú Gerlits Rékával és dr. Váczi Lászlóval
„Tanuljunk egymástól!” – Beszélgetés Perjési Péterrel, az Intelligent Power Solutions Kft. tulajdonosával, az Art is Business Perspektíva programjának mentorával
Lezárult az Art is Business Perspektíva mentorprogramjának jelentkezési időszaka – A programot támogató EQUILOR Alapkezelő Zrt. Wealth Office igazgatóját, Dobó Istvánt kérdeztük.
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!