by HJ 2024. Sep 24.

Eldugott képzőművészeti kincsek egy budapesti lakóházban

– A Gizella Malomban a lakóközösség hozott létre kortárs galériát

Kerekasztal-beszélgetésen és különleges tárlatvezetésen vehettünk részt Budapest egyik legtitkosabb galériájában. A Gizella Malom Átrium Galéria meghívásában kivételes képzőművészeti alkotások között Munkácsy-díjas festőművész vezette az Art is Business baráti körét, mi pedig újabb izgalmas példát láthattunk rá, miért is érdemes mecénásként támogatni a kortárs művészetet.

Igazán szerencsésnek mondhatja magát az, aki végigkövetheti egy festmény születését. Ha még ehhez messzire sem kell menni a lakóhelyünktől, mert a művész „házhoz megy”, ráadásul az elkészült művet sem viszi magával – ez az igazán kivételezett helyzet. A Gizella Malom épületében élők számára pedig mindez lassan már megszokottá válik. A Soroksári úton, a Boráros tértől egy ugrásra találjuk a felújított épületet, benne pedig a város egyik legizgalmasabb kortárs galériáját.

Ide invitált minket az Átrium Galéria vezetője, Kállai Katalin, Boros Péter ingatlantulajdonos, a galéria egyik mecénása, Kelecsényi Kristóf művészettörténész és Kordos Szabolcs, az Egy város titkai könyvsorozat szerzője és Balogh Máté András, az Art is Business elnöke. A vendégeket Kállai Katalin és Balogh Máté András köszöntötte. Az est pódiumbeszélgetéssel indult, majd Szurcsik József vezette körbe a hallgatóságot a Galériában.

A Galéria fennállásának ötödik évfordulóján megjelent kiadványban a 2023-ig elkészült alkotások szerepelnekA Galéria fennállásának ötödik évfordulóján megjelent kiadványban a 2023-ig elkészült alkotások szerepelnek

Ipari történet szerelmi szállal

Mielőtt izgalmas lakóépületté és titkos kortárs galériává vált volna a Gizella Malom, eredeti funkciójának megfelelően szolgálta a tulajdonosait. A XIX. században több malom is működött Budapesten, hiszen az iparhoz szükséges víz, no meg a búzaszállításban fontos szerepet játszó vasút is közel volt. Itt találjuk a Gizella Malmot is, amelyet a bonyhádi származású Krausz-Moskovits család alapított – tudjuk meg a művészettörténésztől. – A fővárost és az ország egyéb részeit összekötő vasúthálózat az 1870-80-as években épült ki, emellett a folyó közelsége is eredményezte, hogy négy-öt nagy malom épüljön a környéken.

– Sokat nem tudunk a Gizella Malom alapítójáról, csak annyit, hogy nem született vagyonos családba, de élelmes ember volt, nagy munkabírással – mesélte róla Kordos Szabolcs, Kelecsényi Kristóf a malom eredetét firtató kérdésére. – Élete vége felé lett annyira módos, hogy jó érzékkel beszállt a felfelé ívelő malomiparba, és felépítette ezt az épületet. Ipari sikertörténet az övé, amelyet később a fiai vittek tovább. De nem csak ipari történetről beszélhetünk, van itt egy szerelmi szál is. Merthogy a malom névadója minden bizonnyal nem egy Habsburg hercegnő volt, ahogyan azt némely urbánus legenda tartja, hanem a család legidősebb fiának, Lajosnak a szerelme. A korabeli pletykalapok gyakran emlegették Dalnoki Gizellát, a gyönyörű fiatal nőt, aki aktív társasági életet élt, de vagyona nem volt. Nem csoda, hogy a fiú kezét tördelve vallotta be az apjának, kit is venne feleségül. Mint utóbb kiderült, az aggodalom felesleges volt, ugyanis a menyasszony nagyapja volt az, aki évtizedekkel azelőtt segített idősebb Krausz Lajosnak, a családfőnek Budapesten letelepedni. Innen tehát a név, ami máig fennmaradt, noha a románc gyorsabban kiégett – ha szabad így mondani –, mint egy malom az 1800-as években – mondta az író.

A Gizella Malom napjainkbanA Gizella Malom napjainkban

Az épület – csodával határos módon – átvészelte mindkét világháborút, és bár párszor leégett, rendre hamar újjáépítették, így gyakorlatilag az 1960-as évekig „zavartalanul” működhetett. Bezárása után sem bontották le, gabonaraktárként használták. Idővel már nem búzát tároltak benne: a század vége felé a Skála áruház használta raktárhelyiségként, várt itt a boltokba kerülésre mosó- és hűtőgép is. Bár a később üresen álló épület műemlékvédelmet kapott, erősen romlott az állapota, éscsak a 2000-es évek elején kezdődött új korszak. Elindult az átalakítás. Már az akkori tervek szerint is loftlakásokat, irodákat álmodtak oda, ám az akkori építkezés végül pénzhiány miatt leállt, a kivitelező kiszállt. Végül a munkát egy másik építőipari cég fejezte be, az első lakók 2016-ban vehették birtokba a lakásokat.

133 mecénás, 1 galéria

Kállai Katalin, a Gizella Malom Átrium Galéria vezetője, Kelecsényi Kristóf művészettörténész, Kordos Szabolcs, az Egy város titkai könyvsorozat szerzője, Boros Péter ingatlantulajdonos, a galéria egyik mecénásaKállai Katalin, a Gizella Malom Átrium Galéria vezetője, Kelecsényi Kristóf művészettörténész, Kordos Szabolcs, az Egy város titkai könyvsorozat szerzője, Boros Péter ingatlantulajdonos, a galéria egyik mecénása

Ritkán akad olyan lakógyűlés, ahol a tulajdonosok egyöntetűen és jó szívvel szavazzák meg a közös költség díjának emelését. A Gizella Malom tulajdonosai ilyen emberek. A különleges ipari épület már önmagában is vonzó az ingatlant keresők számára, és ez az érték csak növekedett 2018 óta. Ekkor alakult meg ugyanis az Átrium Galéria az épület földszintjén.

A hosszú földszinti folyosó falán 29 üres, nagy méretű keret található, amelyek kihasználatlansága már a beruházónak is szemet szúrt – akkoriban még az volt a terv, hogy kerüljenek ide régi, archív fotók a város, ország malmairól, a malomiparról.

Szurcsik József festőművész, a Galéria kurátora Stark Attila Bird Boat című festménye előttSzurcsik József festőművész, a Galéria kurátora Stark Attila Bird Boat című festménye előtt

– A számvevőszék tagjaként láttam, hogy igény az lenne rá, csak azt nem tudtuk, mivel töltsük meg a kereteket. Ekkor jött az ötlet, kérjünk fel kortárs képzőművészeket, töltsék meg élettel a falakat – meséli Kállai Katalin, aki bár tulajdonos a házban, de nem ott lakik, viszont szívén viseli az épület sorsát, nélküle nem is jöhetett volna létre az Átrium Galéria.

– Egy kedves barátom, – aki egyébként maga is szponzorált már festményt a galériában –, már korábban itt lakott, őt látogattam meg, és első látásra beleszerettem a malom épületébe. Szerencsém volt, már másnap kiderült, van eladó lakás, amire le is csaptam – mondja Boros Péter ingatlantulajdonos, a galéria egyik mecénása. – Büszkeség ide belépni, a művészet közösséget épít a lakókból is. Jó végignézni, ahogy készül egy-egy alkotás. És persze van itt egy win-win szituáció is, hiszen lehet, hogy a közös költség magasabb, a festmények finanszírozása pénzbe kerül, de az Átrium Galéria az ingatlanok értékét is növeli.

A képeket többféle módon finanszírozzák: némely alkotást a közös költség erre elkülönített „zsebéből” fizetnek, máskor egy-egy tulajdonos (legyen az ott lakó magánszemély, vagy cégét ott működtető vállalkozó) szponzorálja az új művet, magyarázza Kállai Katalin.

A falon Gulyás Andrea Katalin Erros című munkája, az előtérben Péter Ágnes Kapu című szobraA falon Gulyás Andrea Katalin Erros című munkája, az előtérben Péter Ágnes Kapu című szobra

Az első művész Verebélyi Diána volt, aki alkotótársával, Görög Lászlóval négy művel is gazdagította az Átriumot.

A lakók ekkor találkoztak először az akciófestéssel, hiszen ezeket a méretes kereteket színekkel, formákkal, új jelentéssel megtölteni nem kis idő. Általában egy hét, mire elkészül egy alkotás – ha az időjárás is engedi –, ezalatt az idő alatt a művész szinte együtt él a lakóközösséggel, akik jönnek-mennek körülötte, intézik teendőiket, és időnként megállnak „bámészkodni”. Szóba elegyednek egymással, megismerik nem csak a készülő festményt, de az alkotót is. Az elkészült műveket bemutatóval ünneplik, amelyen a művészek rendszerint más alkotásaikat is bemutatják – amolyan „pop-up galéria” nyílik ilyenkor az Átriumban.

Tettamanti Ádám: Napnyugta II. Tettamanti Ádám: Napnyugta II.

A festmények mellett idővel megjelentek a szobrok is, az első a Munkácsy-díjas szobrászművész, Péter Ágnes Kapu című acélplasztikája 2019-ben „költözött” az Átriumba. Ekkor lett – a szobrászművészen keresztül – kurátora a galériának Szurcsik József Munkácsy-díjas képzőművész.

A festőművész magával ragadó lelkesedéssel mesélt a minket körülvevő művekről, ha az Átriumban bámészkodók addig nem, őt hallgatva biztosan beleszerettek az alkotásokba. A 29 keretből 15 már élettel telt meg, látogatásunkkor, szeptember közepén is láthatunk egy készülő művet: Baksai József festőművész munkáját néhány ugyan napra leállította a nagy esőzés, de az már a felálványozott „vásznon” felskiccelt alakokból látszott, hogy újabb izgalmas festményt kapnak a lakók. Sőt ott tartózkodásunk napján jelentette be az egyik tulajdonos, hogy újabb mű elkészültét szponzorálja.

A Kaput nem csak újabb festmények, de szobrok is követték, Magyari Balázs több acélszobrát is láthatjuk a lépcsőházban.

Magyari Balázs és Születés című acélszobraMagyari Balázs és Születés című acélszobra

Az akrilfestmények időjárásállók. A nyitott Átriumban bár közvetlenül nem tűzi a festményeket a nap és nem esik rájuk az eső, de bírniuk kell a vizet, a párát, a hideget és a meleget is. Az Átrium Galéria máig inkább „titkos”, mint nyitott, hiszen többnyire a lakók és a hozzájuk, illetve az ottani cégekhez érkezők élvezhetik az alkotásokat. Igaz, időnként vezetett városi sétákon is betekinthetünk ebbe a titkos kertbe, sőt idén nyár óta virtuálisan is bejárható a galéria. Köszönhető mindez az egyik lakónak, Turcsányi Szabó Mártának. Az egyetemi oktató idén nyáron szabadideje nagy részét azzal töltötte, hogy a virtuális valóságban is bejárható legyen a galéria: ehhez mindössze annyit kell tennünk, hogy az épület körüli táblákon található QR-kódot beolvassuk.

A beszélgetés és a tárlatvezetés résztvevői, szervezői: Szurcsik József, Magyari Balázs, Boros Péter, Kelecsényi Kristóf, Kállai Katalin, Balogh Máté András, Kordos SzabolcsA beszélgetés és a tárlatvezetés résztvevői, szervezői: Szurcsik József, Magyari Balázs, Boros Péter, Kelecsényi Kristóf, Kállai Katalin, Balogh Máté András, Kordos Szabolcs

A galériában tett látogatás kivételes élmény, nem is foglalhatnánk össze frappánsabban, mit jelenthet majd az utókornak, mint ahogyan azt a fennállásának ötödik évfordulója alkalmából megjelent kiadványban olvashatjuk:

„Reményeink szerint, ha valaki száz év múlva belép ide, akkor megtud majd valamit rólunk. Arról, miként éltünk, hogyan éreztünk, mit gondoltunk a körülöttünk lévő világról. Hogy a XXI. század elején is megmaradt bennünk egyfajta ősi hit. Hit abban, hogy ittlétünk törékeny ugyan, de mégsem olyan egyszerű elbánni velünk. Mert képesek vagyunk komolyan venni a létezésünket, ugyanakkor kellő humorral és öniróniával szemlélni magunkat. Képesek vagyunk jeleket hagyni arról, miként kerestük a harmóniát a harmadik évezred eleji, egyre zaklatottabb világunkban.”

Nyitókép: Szurcsik József tárlatvezetése az Átrium Galériában (A fotót és a cikkben szereplő képeket Huszár Dávid készítette)

Lásd még:

Nem csak a rossz példa lehet ragadós – avagy kortárs „szappanopera” a szereplők szemével

„A művészet az emberi önkifejezés eszköze” – Beszélgetés Dr. Ottrubay Istvánnal, az Esterházy Vállalat vezetőjével

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!