
Filmek nőktől, nem csak nőknek
Október 11-től várja a nézőket a Cervantes Intézet női témákkal foglalkozó, rendezőnők alkotásait bemutató Női terek című sorozata a Toldi Moziban.
Az október 15-ig tartó programban három dokumentumfilm, egy fikciós alkotás és egy rövidfilmes szekció szerepel. A filmciklus kurátora minden évben egy fesztivál, az idén a Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona (MIFDB) szakemberei válogatták a filmeket.
A fesztivál három évtizedes története során a feminista megmozdulásokat helyezte középpontba. Az évforduló alkalmából, a Cervantes Intézet felkérésére a Női terek – Sokatmondó képek című válogatás a fesztivál múltjába, mint ihlető forrásba enged betekintést. A filmciklus vetítésein az egyéni történeteken keresztül egy egész ország történelméhez kerülünk közel. A programsorozat filmjei az utóbbi évtizedek spanyol, valamint latin-amerikai alkotásai közül kerülnek ki, a kiválasztott rendezőnők egytől egyig azon dolgoznak, hogy a képek és a szavak útján megismerhessék önmagukat és találkozások születhessenek.
A sorozat Pilar Monsell 2015-ös África 815 című dokumentfilmjével indul, amely saját nézőpontjából írja újra apjának több szálon futó életét. Manuel Monsellnek 1964-ben, egy szaharai spanyol kolóniában eltöltött katonaideje során készült fényképei és naplója segítségével a romantikus szerelem és az ideális család mítoszát állítja szembe a rendező a valós vágyakkal és az önkereséssel.
Október 12-én Laura Herrero 2019-es dokumentfilmjét a La mamit vetítik, amely etikusan mutatja be a konzumhölgyek életét, a mexikóvárosi Barba Azul Klubban dolgozó nők, a ficherák mindennapjait. Az október 13-án látható, A mozikedvelők című dokumentum-mozifilmmel, amit 2020-ban az El tiempo perdido (Az elveszett idő) és 2021-ben a Las cercanas (Közeliek) követett, María Álvarez a művészetről és annak az idők során betöltött szerepéről, értelméről szóló trilógiába kezdett. Az alkotás három nyugdíjas nőről szól. Egyikük Buenos Airesben, másikuk Madridban, a harmadik Montevideóban él. Bár a köztük lévő földrajzi távolság nagy, mégis van valami közös bennük: a mozi iránti rajongás.
Október 14-én mutatják be Celia Rico első filmjét. A 2018-as Utazás egy édesanya szobájába áttörésnek számított a spanyol filmvilágban: tizennyolc nevezést kapott különböző díjakra, a San Sebastián-i Nemzetközi Filmfesztiválon elnyerte az Ifjúsági díjat, valamint a legjobb filmért járó Asecan-díjat is. A film egy anya-lánya kapcsolatot jelenít meg.
A sorozat október 15-én rövidfilmekkel zárul. A Cortos en femeninót minden évben megrendezi a TRAMA, a nők által kreált filmek, videók és multimédiás művészeti bemutatókat és fesztiválokat koordináló közösség. Céljuk a Spanyolországban alkotó nők rövidfilmjeinek megismertetése a közönséggel. Az idei válogatásban a 2022-es verseny három nyertes munkája szerepel, két fikció és egy animációs dokumentumfilm. Alkotóik célja, hogy audiovizuális eszközökkel, a filmek nyelvén reflektáljanak a feniminizmus kapcsán felmerülő viták témáira, mint például a nemi identitás, a migrációs politikák és a funkcionális diverzitás.
Lásd még:
Tizenhét nap alatt döntött rekordot Greta Gerwig Barbie-filmje
„Az időskor egy lehetőség a valós szembenézésre”
– Interjú Kis Hajni filmrendező, forgatókönyvíróval
Nyitókép: jelenet az Utazás egy édesanya szobájába című filmből (forrás: az Utazás egy édesanya szobájába című film Facebook-oldala)
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!