
„Hiszünk abban, hogy generációkon átívelő, időtálló élményt kínálunk”
– Interjú Récsán Gáborral, a Müpa értékesítési és marketingigazgatójával
Fennállásnak 20. évfordulóját ünnepli idén a Müpa. A jeles esemény apropóján Récsán Gábor értékesítési és marketingigazgató mesélt többek között az elmúlt húsz évről, az intézményhez fűződő legkedvesebb emlékeiről és a Müpa jövőjéről.
Március 14-én lett húszéves a Müpa. Milyennek látja az elmúlt évtizedeket, mire a legbüszkébbek?
A Müpa valódi sikertörténet: indulásától kezdve a hazai kulturális élet meghatározó szereplője. Rövid idő alatt nemzetközi viszonylatban is elismert művészeti központtá fejlődött. Büszkék vagyunk arra, hogy az elmúlt húsz év során számtalan színvonalas programnak adhattunk otthont, a legnagyobb világsztárokat láthattuk vendégül, és hogy külső és belső tereink is inspiráló környezetet biztosítottak a művészeknek és a közönségnek egyaránt. De a legnagyobb eredmény talán az, hogy az intézmény több generáció életében is fontos közösségi térré vált, ahol a minőségi kultúra köti össze az embereket.
Március 15–16. között Müpa 20 – Generációk ünnepe címmel különleges programsorozattal várták az érdeklődőket. A sokszínű kínálatból mindenki megtalálhatta a neki tetszőt. Mennyien vettek részt az eseményeken?
Már az elővásárláskor is hatalmas volt az érdeklődés, amit egyébként szimbolikusan január 8-án, annak a napnak az évfordulóján hirdettünk meg, amikor 2005-ben – bár még csupán próbaüzemben, de – először fogadott közönséget a Müpa. Végül a születésnapi hétvége maratoni eseményfolyamára több mint tizenötezer vendég érkezett. A jegypénztár előtt folyamatos sorok álltak, mert sokan, akik eredetileg csak egy-két koncertre jöttek volna, kedvet kaptak más eseményekre is beülni. A programok mellett – amelyek többsége telt házzal futott – számos egyéb aktivitás is várta a látogatókat, akik az előadások között is benépesítették a házat. Aki épp nem a hangversenyteremben ült, az megnézhette az épület különböző tereiben elhelyezett, az elmúlt húsz év felejthetetlen pillanatait bemutató kiállítást, meglátogathatta a Müpa Home Zeneszobát, ahol korábbi koncertfelvételekkel nosztalgiázhatott. Megkóstolhatta a kifejezetten erre az alkalomra alkotott Müpa x Sauska bor- és pezsgőválogatást, és megtapsolhatta a húszéves zenészek által élőben játszott behívó szignálokat – ez igazán szívmelengető élmény volt.
Húsz év alatt mintegy huszonötezer eseményt bonyolítottak le, megközelítőleg egymillió előadót láttak vendégül. A jubileum alkalmából a már említett kivételes és látványelemekben gazdag tárlattal készültek. Háromszáz képpel és egy ezerkétszáz fotóból összeállított óriási montázzsal, továbbá hang- és filmfelvételek segítségével idézik fel két évtized legszebb közös emlékeit. Önnek milyen kedves emlékei fűződnek az intézményhez és ezekhez az eseményekhez?
A Müpa munkatársának lenni nemcsak szakmai kihívás, de kiváltság is, hiszen olyan csapattal dolgozhatok együtt, amely tagjai napról napra azon munkálkodnak, hogy a művészet mindenki számára elérhető és inspiráló legyen. Maga az épület pedig még ennyi év után is lenyűgöz – mindig felemelő érzés belépni, megtapasztalni az egyedi atmoszférát, amely estéről estére képes átalakulni. Teljesen más a hangulat a házban egy Kruder & Dorfmeister-koncert, vagy a Budapesti Wagner-napok alatt, és éppen ez a sokszínűség teszi igazán különlegessé a Müpát. Számomra mindig azok a legizgalmasabb pillanatok, amikor egyszerre több műfaj is jelen van a házban, és a teljesen eltérő érdeklődésű közönség találkozik az előcsarnokban – ilyenkor érezni igazán, hogy az épület több mint koncerthelyszín: egy állandóan pulzáló, igazi kulturális találkozópont.
A kiállítás mellett kivételes kép- és hangminőségű zeneszobával is várják a látogatókat, akik otthonos környezetben nézhetik vissza húsz év rövid koncertfelvételeit. Honnan jött az ötlet, és miként valósult meg?
A Müpa a kezdetektől, 2005 óta rögzíti koncertjeit, ennek köszönhetően rendkívül értékes archívummal rendelkezünk. Rendszeres közvetítéseink révén már kialakult egy erős online közönségbázis, ugyanakkor még mindig kevesen tudják, hogy a Müpa honlapján elérhető Müpa Home platformon gyors és ingyenes regisztráció után több száz koncertfelvételhez férhetnek hozzá. A zeneszoba – a történeti kiállítás részeként – ezt a digitális működést hivatott bemutatni, és felhívni a figyelmet arra, hogy a Müpa élményei nemcsak a koncerttermekben, hanem otthonról is elérhetők. Egyébként a kiállítás év végéig látogatható, így mindenképp érdemes a koncertekre egy kicsit hamarabb érkezni és végigsétálni a tablók előtt, illetve egy távcső segítségével átböngészni a közel ezerkétszáz koncertfotóból álló óriásmolinón megörökített felejthetetlen pillanatokat.
Nagyságrendileg mekkora összeget fordítottak a jubileumi kampányra?
Mivel az eseménysorozat tulajdonképpen nem kampány, hanem a működésünk szerves része, így nem is különíthető el attól. Hiszen ugyanazt csináljuk, mint korábban, és amit a jövőben is folytatni szeretnénk: kiemelkedő minőségű kulturális kínálatot nyújtani. A születésnap remek lehetőséget adott, hogy láthatóbbá váljunk, és még szélesebb közönségréteget elérve olyanokat is megszólítsunk, akiknek eddig talán nem voltunk a radarján. Ennek egyik látványos példája a március 15–16-i születésnapi hétvége volt, amikor két nap alatt húsz előadást tartottunk. Ekkor a rekordszámú látogató több mint harmada új közönségként érkezett hozzánk.
Récsán Gábor a Müpa hűségprogramjának évadnyitó estjén (fotó: Csibi Szilvia / Müpa)
Honnan van minderre anyagi keret?
Állami fenntartású intézményként működésünk alapját az állami támogatás jelenti, hiszen a klasszikus zene költséges műfaj. Bár a Müpa rendkívül magas, közel telt házas kihasználtsággal üzemel, így is csupán a koncertenként 1500-1700 férőhelyre vetített, eladott jegyeknek kellene fedezniük a magas költséget – ez piaci alapon fenntarthatatlanul magas árakat eredményezne. Ezért is kiemelten fontos számunkra a műfaji differenciálás, illetve a felelős gazdálkodás, amelyben az állami támogatás mellett saját forrásaink növelésére is nagy hangsúlyt fektetünk. Az elmúlt években tudatos stratégiával – többek között a kulturális színtéren elsőként bevezetett dinamikus árazással – optimalizáltuk a kihasználtságot, és növeltük a bevételeinket. Emellett folyamatosan bővítjük szponzorációs és stratégiai együttműködéseink körét, így ez a három forrástípus együttesen biztosítja a Müpa küldetésének megvalósításához és a minőségi kultúra elérhetőségéhez szükséges anyagi hátteret.
Ön szerint mi a titka egy kulturális intézmény sikeres működtetésének?
Az értékteremtés és a közönséghez való hiteles kapcsolódás. A Müpában ezt – a minőségi programkínálat mellett – a forprofit szférától ellesett és a kultúra értékei mentén kissé átformált metódusok, az új technológiák okos használata és a közönségélmény maximalizálása révén érhetjük el. Az ikonikus épület is a márka része, sokak számára ismert és szeretett tér, amelynek hírnevére bátran építhetünk. A digitális és kiterjedt hagyományos médiaportfóliónk pedig lehetővé teszi, hogy elérjük és megszólítsuk a legkülönbözőbb korú és ízlésű közönséget is. A siker kulcsa tehát az, hogy a művészeknek inspiráló közeget, a nézők és a hallgatóság számára pedig maradandó élményeket teremtsünk – miközben a legmodernebb eszközökkel és kreatív megoldásokkal építjük a Müpa közösségét.
Az Összhangban – Női energiák koncert az ünnepi hétvégén (fotó: Csibi Szilvia / Müpa)
Milyennek szeretné látni a Müpa következő húsz évét?
Bízom benne, hogy miközben szüntelenül fejlődik, a minőségi kultúra meghatározó központja marad. Hiszünk abban, hogy generációkon átívelő, időtálló élményt nyújtunk. És bár a közönség igénye idővel változhat – és változik is –, igyekszünk mindig új hidakat építeni, kapcsolódási pontokat találni ahhoz, hogy egyre többeknek mutathassuk meg az élő előadások erejét. Szeretnénk megőrizni a Müpát az elmúlt húsz évben jellemző közösségformáló erőt, miközben feladatunk az is, hogy az új generációk számára is vonzóak és relevánsak legyünk. Legyen szó nemzetközi együttműködésekről, fenntarthatósági kezdeményezésekről vagy a közönségélmény további fejlesztéséről, az a célunk, hogy a Müpa a következő két évtizedben is meghatározó kulturális szereplő maradjon – itthon és a nemzetközi színtéren egyaránt.
Nyitókép: Récsán Gábor (fotó: Csibi Szilvia / Müpa)
Lásd még:
Az állandó megújulás titka a Müpában – Interjú Kosztolánczy Gábor vezérigazgató-helyettessel
Sosem hallott háttértörténeteket is megismerhetünk a Müpa új podcastsorozatában – Elindult a Bebop, a Müpa podcastjének új évada
Exkluzív koncertfelvételekkel és podcastekkel frissülnek nyáron a Müpa médiafelületei – A közönség csaknem harminc, korábban nem hallott, nem látott felvételhez férhet hozzá
Stratégiai együttműködésre lép a Müpa és a Mastercard – Exkluzív kedvezmények és pezsgőbár várja a magyar Mastercard Prémium-kártyabirtokosokat és a Müpa+ hűségprogram tagjait
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!