by Kozár Alexandra 2023. Jul 08.

„Ha valaki kézműves porcelánt szeretne, Herendet nem tudja kikerülni”

– Interjú Dr. Simon Attilával, a Herendi Porcelánmanufaktúra vezérigazgatójával

Dr. Simon Attila immáron három évtizede dolgozik a Herendi Porcelánmanufaktúrában, tizennyolc éve a vezérigazgatója. A hatvan országba exportáló világhírű üzem, amely kizárólag kézműves technológiával gyárt csodaszép egyedi porcelánokat, a hagyományőrzésen túl egyéb pontokon is kapcsolódik a kultúrához. Most épp a legrégebbi hazai vitorlásversenyt, a Kékszalagot támogatja a nagydíjjal.

Hamarosan elindul a Balatont átszelő vitorlásverseny, a Kékszalag, ahol a győztes trófeáját, az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjat az önök manufaktúrájában készítik. Miért döntöttek úgy, hogy a verseny támogatói lesznek? Mi a közös a vitorlázásban és a porcelánban?

Herend feladata az értékmegőrzés és a folyamatos megújulás, az, hogy mások előtt járva műalkotásainkkal meglepjük a világot és vigyük Magyarország jó hírét. Ahogy a Herendi Porcelánmanufaktúra egy értékteremtő műhely, úgy a Kékszalag is a magyarországi értékek része, természetes, hogy az értékek időnként randevút adnak egymásnak. Barátokat nem egy évre szoktunk választani, így együttműködésünk hosszú évekre szól. A koronavírus időszakában is odaálltunk a Kékszalag verseny mellé.

Dr. Simon Attila (forrás: Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt.)Dr. Simon Attila (forrás: Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt.)

A füredi Anna-bálon és a Quasimodo Költőversenyen is többször jelen voltak támogatóként. Kiemelt szívügyüknek tekintik a balatoni térséghez kötődő kulturális eseményeket?

A Balaton természetes közelsége révén adódik ez, de inkább az értékek számítanak, nem annyira a hely vagy a közelség. A balatonfüredi Anna-bálra érkező hölgyek nyakába Herendi porcelánszív kerül és a bál szépeinek járó díjak is Herendi porcelánok, ahogy a báli vacsorát is Herendiből szervírozzák. Az Anna-báli és a Kékszalag díjakért és a Quasimodo Költőverseny díjaiért sem kapunk pénzt, mindezt értéktámogató politikánk részeként adjuk.

A Herendi Porcelánmanufaktúra hatvannégymillió termékkel büszkélkedhet. Önnek van személyes kedvence?

A manufaktúra tizenhatezer fehér formával és négyezer festett mintával bír, ezeket összeszorozva jön ki a hatvannégymilliós termékválaszték lehetősége. Herend ma már nemcsak a Rothschildok, a Viktóriák és Apponyik világa, minden korosztálynak és minden lakásbelsőhöz tudunk formát, illetve mintát kínálni. Ha mégis a személyes kedvencemet mondhatom, az a trendi és fiatalos türkiz-platina Apponyi-minta, ez szerepel a serlegen is, de a reggeli hosszú kávémat mindig egy bécsi rózsa mintájú csészémből iszom.

A mostani Kékszalag verseny nagydíjaként milyen alkotást vihet majd haza a győztes?

A trófea egy ötven centiméter magas, öt kilogramm súlyú serleg, amelynek a teste két tükörre van bontva. Egyik tükre a tradíciót, a másik az innovációt hordozza. A tradíciót az Apponyi Albert nevéhez fűződő minta adja – ő volt az, aki 1932-ben először vásárolt egy ilyen dekorral ellátott Herendi porcelánt, így az ő tiszteletére nevezik ezt mind a mai napig Apponyi-mintának. A Kékszalag trófeán az Apponyi-minta tradicionális kék változata jelenik meg, így színében a Balatonra is utal, de egyúttal Herend kiszámítható, folyamatos jelenlétét is kifejezi, amellyel évről évre a Kékszalag mellé áll. A trófea másik tükrén egy új kreatív minta jelenik meg az idei díjon: az elvékonyodó kék szalag, mint a Balaton vizének szinonimája. Ennek a hullámként funkcionáló kék szalagnak a szárnyán található a klasszikus, kék Apponyi-mintával dekorált vitorlás hajó, amint az élre tör. A háttérben szálló madarak sziluettje még inkább kiemeli a nagy vízfelületet, a huszonnégy karátos matt arany festés pedig tovább nemesíti a trófeát. Természetesen kézműves technológiával készült, összesen mintegy száz ember munkája van benne, hiszen Herenden a porcelán kézről-kézre jár.

Kék Apponyi-mintás Herendi porcelán (forrás: Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt.)Kék Apponyi-mintás Herendi porcelán (forrás: Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt.)

Évente háromszáz-négyszáz új minta kerül be a gyártásba. Ezzel együtt ki is kerül ennyi a régebbiek közül?

Ami nálunk egyszer gyártásba került, azt soha nem vonjuk ki a forgalomból. Ha valakinek van otthon XIX. vagy XX. századi alkotása, és pótlást szeretne hozzá, azt is vállaljuk. Minden egyes alkotásunkra örökös pótlást vállalunk.

Mire a legbüszkébb?

A Herendi porcelán hungarikum és világmárka, a Föld valamennyi lakott kontinensén ismert és elismert név és brand. Büszke vagyok arra, hogy a Herendi Porcelánmanufaktúra a vezetésem alatt világelső porcelánmanufaktúrává vált, minden korábbi versenytársunk a hátunk mögé került.

Abu-Dzabiban is van márkaboltjuk. Mennyiben más termékek találhatók abban az üzletben, mint mondjuk a budapesti Andrássy útiban vagy a József nádor téri Herendi Porcelán Palotában, mely utóbbi ma Európa legnagyobb mono-brand márkaboltja?

Mivel hatvan országgal van kapcsolatunk, nagyon sok ötlet érkezik hozzánk szerte a nagyvilágból. Vannak arabos, keleties jellegű mintáink, amelyek felkeltik a Föld másik oldalán lévő kereskedőink figyelmét és viszont, így a különböző földrészekről érkező ötletek felerősítik egymást a termékinnovációnkban. Ennek következtében például az abu-dzabi márkaboltunkban jelen vannak az arab és a nyugat-európai minták egyaránt.

Dr. Simon Attila a Főnixszel (forrás: Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt.)Dr. Simon Attila a Főnixszel (forrás: Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt.)

Ha én arab országban élőként arab mintás porcelánt szeretnék, legyártatnám helyben.

Ha minőségi és kézműves porcelángyártásról van szó, Herend egyedülálló a világon. Ez az egyetlen önmagát fenntartó, mindenféle támogatás nélkül nyereségesen működni képes manufaktúra, a legnagyobb exportvevőkörrel és a legtöbb, mintegy hétszáz dolgozóval. Ha ma valaki igazán minőségi kézműves porcelánt szeretne, nem tudja Herendet megkerülni. A kétszáz éves múltjában felhalmozott szaktudás máshol nem áll rendelkezésre.

Attól, hogy ilyen jók az ipari-kereskedelmi mutatóik és magas a foglalkoztatottak száma, még gyárthatnak máshol is jó minőségű porcelánt.

A mi manufaktúránk egyik erőssége, hogy bármilyen egyedi igényt, kérést képes teljesíteni. Ha valaki egyetlen herendi porcelántárgyat szeretne megrendelni a függönye színéhez, a nagymama készletéhez vagy akár a saját szeme színéhez igazítva, mi elkészítjük. Ezzel rendszeresen élnek is az ügyfeleink, nagyon sok egyedi kérés érkezik hozzánk.

Kik azok a művészek, akik az elmúlt kétszáz év alatt kézjegyüket hagyták a márkán, akikkel a manufaktúra együttműködött?

Például a Hubay család, a Vastagh művészdinasztia, de a kortársak közül Tamás Ákos, Horváth László kiváló iparművészeinket is megemlíthetjük.

A Fortuna készletet Tamás Ákos tervezte (forrás: Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt.)A Fortuna készletet Tamás Ákos tervezte (forrás: Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt.)

Ha valaki kreatív alkotóként vagy festőművészként jelentkezik önöknél azzal, hogy szeretne mintát ajánlani, fogadják az ötleteit?

Ha valaki külsős művészként akar hozzánk csatlakozni, megvizsgáljuk az alkotását, a gondolatot, amit hoz, „megköröztetjük” a hatvan országra kiterjedő exportpartneri hálózatunkban, és ha érdeklődés tapasztalható, megvesszük az adott licencet, és forgalomba hozzuk az alkotást. Alapelvünk, hogy a termékfejlesztésünkben mások kövessenek bennünket, s ne mi kövessünk másokat. Meggyőződésünk, hogy Herend kapuinak időszakos megnyitása a porcelántervező iparművészszakma életben maradását segíti elő, ez egyben az egész hazai porcelániparra nézve is pozitív hatással lesz. Örülök, hogy a Moholy ösztöndíjjal példaértékű együttműködésünk alakult ki a Magyar Formatervezési Tanáccsal, illetve a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalával. Van egy saját fenntartású iskolánk is, ahol három évfolyamon három szakmában tanítjuk a jövő porcelánmestereit.

A statisztikák szerint a legtöbb vásárlójuk harmincöt év feletti nő. Hogyan próbálják, próbálják-e egyáltalán a fiatalabb korosztályt is megszólítani?

Fontosak számunkra a fiatalok, hiszen ők lesznek a jövő Herendi-porcelán vásárlói. Igyekszünk olyan kezdeményezésekhez kapcsolódni, amelyek a fiatalok érdeklődését is felkeltik. Így jelen vagyunk sport-, kulturális-, művészeti-, gasztronómiai-, társadalmi eseményeken egyaránt. Aki a vitorlás sportok szerelmese, az a Kékszalagon találkozhat Herenddel, aki a költészet iránt érdeklődik, az a Quasimodo Költőversenyen, aki a lóversenyek rajongója, az a Nemzeti Vágtán és a berlini Hoppegarten versenyen találkozhat a nevünkkel, de ott vagyunk a golfversenyeken és a Forma1 Magyar Nagydíjon is, a verseny végén ott is a Herendit emeli a legmagasabbra. A fiatalabb generációk számára márkaüzeneteket küldünk, hogy annak, aki majd később porcelánt szeretne vásárolni, ne is jusson más eszébe, csak a Herendi.

A Herendi birtoklására, használatéra tehát meg kell érni?

Igen. Az értékesítési statisztikáink is ezt támasztják alá.

Önnek a Herendi Porcelánmanufaktúra volt az első munkahelye?

Herend számomra olyan szerelem, amely egész életemen át elkísér. Három évtizede dolgozom a manufaktúrában, tizennyolc éve vezetem. Azt szoktam mondani: Herend egy gyönyörű hölgy. Amikor angolra fordítják a kereskedelmi anyagainkat vagy a magazinunkat, a félévente megjelenő Herend Heraldot, Herendet mindig „she”-nek fordítják, ez a nőneműség valahogy mindenki számára magától értetődő. Mondható, hogy Herend az első munkahelyem, három évtizede léptem át először a Manufaktúra bejáratát, ma már ki merem jelenteni, hogy minden ízében ismerem a céget.

Herendi porcelán (forrás: Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt.)Herendi porcelán (forrás: Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt.)

Mit gondol, ahhoz, hogy ezt a vállalatot ennyire és konstansan sikeressé tegye, kellett, hogy porcelánnal, konkrétan a Herendi-porcelánnal foglalkozzon, vagy bármely más vállalattal ilyen eredményt ért volna el?

Úgy gondolom, az elmúlt években olyan vállalatvezetési kompetenciákra tettem szert, amelyekkel bármilyen céget el lehetne vezetni, de fontos számomra, hogy tudjak azonosulni azzal, amit csinálok, és a Herendi-porcelán ilyen. Egy vállalatvezető élete arról szól, hogy excel táblák adatait figyeli, tervez, stratégiát alkot, üzleti tervet készít, figyeli a tény-, bázis- és tervszámokat, operatívan irányít és mindenre odafigyel. Olyan a cég, amilyen a cégvezető. Ha rááldozza az életét, akkor jönnek az eredmények is. Eddig minden, a külső világból érkező nehézségen sikerült a manufaktúrát átvezetnem, lett légyen az a Covid vagy az energiaválság, mindig nyereségesen és sikeresen működtünk, önerőből, hiszen semmilyen pénzügyi támogatást nem kaptunk. A manufaktúránk aulájában van egy utcanévtábla, amelyre az van fölírva, hogy Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt., Kossuth Lajos utca, majd alatta két évszám: az egyik 1826, a manufaktúra alapítási éve, azt nyíl követi, majd a másik házszám, amely a végtelen. Ez az én misszióm is, mi, a mai kor emberei nem vagyunk mások, mint nyílon ülő emberek, az a dolgunk, hogy többet hagyjunk az utókorra, mint amennyit elődeinktől kaptunk.

Az inflációt nem is említette a válságok között. Vagy luxustermékek gyártójaként ez nem is annyira rázta meg önöket?

Természetesen az infláció minket is érint, nagyon erős beszállítói árnyomás alatt dolgozunk, de minden válsághelyzetre volt és van ma is válaszunk. A Covid-járvány alatt nagyon egyedi és speciális stratégiát követtünk, nevezetesen a kereskedelmi partnereinket támogattuk, segítettük, hogy túléljék a válságot, hiszen ha ők megmaradnak, a mi értékesítési csatornánk is fennmarad. Sikeres stratégia volt, az összes munkahelyet megtartottuk, senkit nem bocsátottunk el, folyamatosan működtünk és nyereségesek voltunk. A mostani energiaválságra is van már stratégiánk, és biztos vagyok benne, hogy sikeres lesz. Készülünk egy nagy energetikai beruházásra, bízom abban, hogy ehhez állami támogatási forrásokat is fogunk kapni.

Dr. Simon Attila (forrás: Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt.)Dr. Simon Attila (forrás: Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt.)

Árat is emelnek?

Nem erre koncentrálunk, a kereskedelmi proaktivitásra és az árbevétel növelésére helyezzük a hangsúlyt.

Ha a manufaktúra az adott évben csak annyi nyereséget termel, mint az előzőben, az önnek már nem elegendő?

Egy cégvezetőnek túl sok öröme nincs, hisz' ha elérünk egy sikeres évet, egyetlen másodpercünk van arra, hogy elégedettek legyünk, a következő másodpercben az már a múlt, egy „big yesterday”, és kezdődik a következő év. S ha csak ugyanolyan eredményt érünk el, mint egy évvel korábban, akkor az már kevés, hiszen a részvényesek, a munkavállalók, az érdekképviseletek mind magasabb juttatásokat várnak el.

Dr. Simon Attila (forrás: Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt.)Dr. Simon Attila (forrás: Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt.)

De hát ez egy folyamatos stressz, folyamatos ördögi kör, amelyben sosincs megállás, nincs a szépség kimerevített pillanata, miközben a porcelán a szépségről szól.

Porcelánjaink szépsége egyedülálló, a vezérigazgatónak pedig az a feladata, hogy a cég gazdasági mutatóit is a legmagasabbra emelje. Így van ez rendjén, ez a cégvezető dolga.

Ön festett már porcelánt?

Néha vannak megrendelők, akik kérik, hogy én is lássam el a kézjegyemmel a porcelánt, ezt kivételes esetben megteszem, de nem könnyű. Nem véletlen, hogy saját iskolánkban három éven keresztül kell ezt a szakmát tanulni.

Milyen a kapcsolatuk a Zsolnayval és Hollóházával?

Kiváló szakmai kapcsolatot ápolunk, noha nem vagyunk és soha nem is voltunk versenytársak. Más a technológia, a vevőkör, más a márkaismertség, mások a gazdasági mutatók, márkaértékben is más kategóriát képviselnek. A számok magukért beszélnek: ha Herend és a másik két porcelángyár gazdasági mutatóit nézzük, elmondható, hogy mi egymagunk adjuk a három cég teljes együttes  árbevételének nyolcvanhat százalékát, az alkalmazottak számának pedig a nyolcvanhárom százalékát. A számok azt mutatják, hogy ma a hazai kerámiaipart Herend jelenti.

Herendi porcelán, Cosier (forrás: Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt.)Herendi porcelán, Cosier (forrás: Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt.)

Sok Herendi van a lakásában?

Erre mindig azt szoktam mondani, hogy aki a Mercedes gyárban dolgozik, nem feltétlen Mercedesszel jár. Otthon nincsenek Herendi porcelánjaim, de kárpótol, hogy itt a manufaktúrában körbevesznek a szép tárgyak.

És vitorlázik?

A vitorlázás kimaradt az életemből, más sportot űzök, párbajtőrözöm, de a Kékszalag Fesztivál értékeit abszolút tudjuk támogatni.

Mi a legnehezebb a munkájában?

Amit közel három évtizede nagyon nehezen tudok megélni, az a manufaktúra napi rezsiköltsége. Ez ma harmincmillió forint. Ezt az összeget minden nap ki kell termelni, és ha sikerül is, ez még nem elég, hiszen akkor még nem futotta beruházásokra, osztalékra, bérfejlesztésekre és a többi szükséges kiadásra. Ezzel nehéz együtt élni, de már megszoktam.

* Lásd még: A tradicionális, ugyanakkor innovatív brand: Herendi porcelán
------------

Cikkeink írásához az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) megoldást alkalmazzuk.

Nyitókép: Dr. Simon Attila (forrás: Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt.)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!