Harminc társulat, hét fejezet, egy ország
by Helyes Georgina 2025. Sep 25.

Harminc társulat, hét fejezet, egy ország

– Beszélgetés Delbó Balázs rendező-operatőrrel új filmjéről, A tánc 30 árnyalatáról

Harminc társulat, ikonikus helyszínek és a táncművészet minden árnyalata: Delbó Balázs rendező-operatőr új filmje, A tánc 30 árnyalata vizuális esszéfilm, hasonló még nem készült Magyarországon. Az elismert táncművészből lett filmes a bécsi Operaház, a milánói Scala után újra hazai terepen alkotott nagyszabású táncfilmet a Nemzeti Táncszínház megrendelésére.

Sikeres táncművészként, a karrierje csúcsán kezdett filmezni. Milyen út vezetett a színpadtól a táncfilmes sikerekig, és miért döntött a váltás mellett?

Alapvetően egy sérülés kényszerített döntésre. Egy nemzetközi balettversenyen sérültem meg, és bár még évekig próbáltam a pályán maradni, a műtétek sorozata után világossá vált, hogy nem tudom folytatni. Addigra már fél lábbal benne voltam a filmezésben: az Operaházban a kulisszák mögött forgattam, először csak vicces videókat, aztán premierekhez kis anyagokat. Meglepett, mennyire tetszett mindenkinek, amit készítettem.

Amikor Bécsbe szerződtem, már komolyabb kamerát is tudtam venni, és ott is folytattam a forgatást. Aztán egy régi barátom, Földi Béla, a Budapest Táncszínház igazgatója keresett meg azzal, hogy készítsek felvételt az egyik előadásukról. Ez volt az első hivatalos felkérésem, és rájöttem: piaci rést tölt be, aki táncos múlttal filmez táncot. Éreztem, hogy nemcsak kényszerű váltásról van szó, hanem lehetőségem adatik valami újat létrehozni – egy olyan területen, amit addig senki sem töltött meg szakmai tartalommal.

Delbó Balázs a kamera mögöttDelbó Balázs a kamera mögött

A táncfilm területén is a szakma élvonalába került: a Budapest Táncszínház felkérésétől egészen a milánói Scaláig vezetett az útja.

A Budapesti Táncszínház felkérése óriási lökést adott – onnantól sorra jöttek a lehetőségek. Voltak évek, amikor párhuzamosan készítettünk filmeket a Szegedi Kortárs Balettnek, a Pécsi Balettnek, a Győri Balettnek és a Magyar Táncművészeti Egyetemnek. A következő szakmai lépcső a Bécsi Operaház és a Bécsi Állami Balett volt, gyakorlatilag tizenöt éve készítek előadásaikhoz előzetest. A milánói Scala pedig ennek a folyamatnak a megkoronázása: 2020-ban felkértek a balettprodukcióik élő közvetítéseinek rendezésére, majd 2024-ben újabb szintet léptünk: a világ egyik legnagyobb táncversenye, a Dance World Cup live streamjét bízták ránk. Ez a rendezvény minden nyáron más európai városban zajlik, tíz napon keresztül, három-négy színpadon, folyamatos programmal. Hatalmas elismerés, hogy szakmailag, művészileg és technikailag is elismerik a munkánkat. Amit táncosként elkezdtünk, azt filmesként a világ legnagyobb színpadain folytathatjuk. 

Többes számban beszél a sikerről. Kivel dolgozik együtt?

A párommal, Fontányi Grétával. Ő nemcsak életem társa, hanem a legfontosabb partnerem az alkotásban is. Ő is a tánc világából érkezett, kortárs vonalon volt aktív, ezért pontosan érzi a mozdulatokat. Kiválóan vág, és ma már a kamera mögött is magabiztosan dolgozik. Mindent közösen csinálunk, és bár a végső döntés az enyém, a munkáinkban mindig ott van az ő szeme és érzékenysége is.

Delbó Balázs és Fontányi GrétaDelbó Balázs és Fontányi Gréta

Olyan táncfilm bemutatójára készül, amilyenhez hasonlót még nem láthattunk Magyarországon. Honnan jött az ötlet, hogy egyetlen filmben mutassa meg a magyar táncművészet virtuozitását és sokszínűségét? Mitől különleges A tánc 30 árnyalata?

Több mint húsz éve élek Ausztriában, jól ismerem az ottani táncéletet is. Szembetűnt a különbség: a szomszédos országban nem olyan széles paletta, nincsenek olyan fesztiválok, ahol minden műfaj együtt jelenne meg, és nincs Nemzeti Táncszínház sem, amely otthont adna valamennyi együttesnek. Magyarország ezzel szemben egészen különleges: a néptánc, a hivatásos folklóregyüttesek monumentális előadásai, a kortárs és modern irányzatok, a profi balettek és a neoklasszikus társulatok mind jelen vannak, a műfajok sokszor még ötvöződnek is. Ez a gazdagság európai összehasonlításban is figyelemre méltó. Ez inspirált: jó lenne mindezt egyetlen filmben megmutatni. A tánc 30 árnyalata ezért nem lineáris történet, hanem vizuális esszé, amely hét fejezeten keresztül fűzi össze a hagyományt és a kortársat, a gyökereket és a kísérletezést. Egy órában, impozáns képi világgal és ikonikus helyszínekkel szerettem volna érzékeltetni, mennyire virtuóz és sokszínű a magyar táncművészet.

Miért éppen harminc árnyalat, és mit jelentenek ezek az árnyalatok a néző számára?

A harminc árnyalat azt a harminc magyar táncegyüttest jelenti, amelyek a kamerák elé álltak. Mindegyikük más világot hozott a filmbe: más táncnyelvet, más látásmódot, más energiát. Ezek az árnyalatok együtt mutatják meg a magyar táncművészet gazdagságát. Így lesz a harminc különböző árnyalatból egyetlen nagy kompozíció, amely egyszerre tiszteletadás a hagyománynak és előretekintés a jövőbe.

Fontányi Grétával a forgatásonFontányi Grétával a forgatáson

A filmben szereplő együttesek:

  • Argentin Tangó Táncszínház
  • Artus – Goda Gábor Társulata
  • Bozsik vYette Társulat
  • Budapest Táncszínház
  • Duda Éva Társulat
  • Duna Művészegyüttes
  • Feledi János – Feledi Project
  • Fitos Dezső Társulat
  • FrenÁk Társulat
  • Gangaray Dance Company
  • GG Tánc Eger
  • Góbi Rita Társulat
  • Győri Balett
  • Inversedance – Fodor Zoltán Társulat
  • Kecskemét City Balett
  • Kovács Gerzson Péter – TranzDanz
  • Közép-Európa Táncszínház
  • Kulcsár Noémi Tellabor
  • FlamenCorazonArte Táncszínház
  • Magyar Állami Népi Együttes – Hagyományok Háza
  • Magyar Táncművészeti Egyetem
  • Magyar Nemzeti Balett
  • Magyar Nemzeti Táncegyüttes
  • Miskolci Balett
  • Pataky Klári Társulat
  • Pécsi Balett
  • PR-Evolution Dance Company
  • Sivasakti Kalánanda Táncszínház
  • Szegedi Kortárs Balett
  • Székesfehérvári Balett Színház

 

Hogyan lehetett harminc társulatot egyetlen filmnyelvbe rendezni?

Minden együttes másfél-két percet kapott, saját zenével, saját kompozícióval. Ha ezeket egymás után, lineárisan mutattuk volna be, abból káosz lett volna. Szükség volt egy dramaturgiai ívre, ami összefogja ezt a sokféleséget. Ezért hét nagyobb fejezetre tagoltuk a filmet, egységekbe rendeztük a társulatokat. Az alapelvünk az volt, hogy mozdulatokon, városokon, társulatokon és koreográfiákon átívelő belső utazásra hívjuk a nézőt, ahol nincs hagyományos értelemben vett történet, sokkal inkább szárnyalást képzeltünk el, érzések, stílusok és emóciók sodrásában.

Delbó Balázs a film készítése közbenDelbó Balázs a film készítése közben

Melyek ezek a fejezetek, és mit emelnek ki a magyar táncművészetből?

A film hét fejezete nem műfaji vagy tematikus besorolás. Olyan címeket választottunk, amelyek inkább hangulatokat, impulzusokat vagy képeket idéznek meg anélkül, hogy konkrét narratívát követnénk. A fejezetcímek: Gyökerek és szárnyalás, Mozgásba öntött gondolat, Test költészete, Organikus rezgések, Jövő táncosai, Színpadon a valóság, Akadémikus formák – határfeszítés.

A hét fejezeten keresztül magyar helyszíneken és kulturális kontextusban, harminc hazai alkotó munkája tárul elénk, akik mind saját koreográfusi világukkal gazdagítják az ország táncművészetét.

A film a Nemzeti Táncszínház megbízásából készült. Mit jelentett önnek, hogy éppen ez az intézmény állt a projekt mögött, és hogyan határozta meg a munka irányát a Táncszínház szerepe?

Önmagában is erős üzenet, hogy a Nemzeti Táncszínház a film mögé állt: ez az intézmény képviseli és fogja össze a teljes magyar táncéletet. A munkakapcsolatunk nem újkeletű, hiszen a húszéves jubileumi filmjüket is én forgattam. Megtisztelő Ertl Péter igazgató bizalma, nagyon sokat jelentett, hogy ismét rám bízta egy ilyen volumenű projekt rendezését. Ezen felül Hóbor Helga, a film producere kiválóan koordinálta és fogta össze ezt a gigantikus projektet. Megemlítendő, hogy a film megvalósításában teljes mértékben szabad kezet kaptunk.

Készül a filmKészül a film

Az elkészült műben nemcsak a tánc, a helyszínek is hangsúlyosak.

Eleve országimázsfilmnek indult, ahol hangsúlyt kapnak hazánk ikonikus helyszínei is. Olyan tereket kerestünk, amelyek önmagukban is üzennek: történelmi múltat, kulturális súlyt, kortárs energiát hordoznak. A Budapesti helyszínek esetében az egyik fő színtér természetesen a Nemzeti Táncszínház volt. Próbáltunk minden zegében-zugában elhelyezni egy-egy együttest, sugallva, hogy a tánc a színpadról kilépve, valódi, háromdimenziós térbe kerülve új jelentéseket kap, élővé válik, és szinte belakja az épületet, mint egy lélegző organizmus.

Adta magát, hogy a Kecskeméti Balettet Kecskeméten, a Győri Balettet pedig Győrben vegyük fel, de forgattunk a Szépművészeti Múzeum Román csarnokában, a Budai Vár Lovardájában, a Kiscelli Múzeumban, a Szabadság hídon, az Operaház lépcsőházában, az Egri Várban és a miskolci Avasi kilátónál és Pécsett is. Sajnos néhány ikonikus helyszín – például a Hősök tere és a Bazilika – kimaradt a forgatásból a bérleti díjak milliós tételei miatt, de így is sikerült sokszínű, egyszerre látványos és szimbolikus képet adni az országról.

Forgatás a Nemzeti TáncszínházbanForgatás a Nemzeti Táncszínházban

Mint említette, régóta Ausztriában élnek és dolgoznak. Látva a különbségeket, mit gondol: a munka, amit ott végeznek, Magyarországon is működőképes lenne üzleti szempontból?

Ausztriában a DelbeauFilm olyan piaci rést tölt be, ahol a művészet és a filmes nyelv találkozik: nem csupán dokumentálunk, hanem vizuálisan interpretálunk. A vállalkozásunk stabil alapokon nyugszik: kulturális intézményekkel, fesztiválokkal és művészekkel dolgozunk együtt, akik értékelik az efajta, moziszerű vizuális dramaturgiáját. Azt gondolom, ez a modell Magyarországon is abszolút releváns művészileg, üzleti szempontból viszont más típusú pozicionálást igényel. A hazai piac árérzékenyebb, és sokszor a gyors, funkcionális videók dominálnak. Ugyanakkor a kulturális szféra szereplői – a táncszínházak, az alapítványok, az országimázsprojektek – egyre nyitottabbak a magas színvonalú vizuális tartalomra.

Táncszakmai vagy filmes díjra vágyna?

Egyikre sem. A díjak túl politikaiak vagy promóciós jellegűek lettek az országban. Számomra elvesztették a jelentőségüket. Én olyan felkérésekre vágyom, mint ez a film! Nekem ez sokkal többet jelent, mint ha jövőre megkapnék valamilyen érdemkeresztet. 

-------------------------

A filmet 2025. szeptember 27-én mutatják be a Nemzeti Táncszínházban. További információ ITT.

Nyitókép: Delbó Balázs (a nyitókép és a cikkben szereplő fotókat Kaszner Nikolett készítette)

Lásd még:

Tánc – rend a Millenárison – Interjú Ertl Péterrel, a Nemzeti Táncszínház igazgatójával

Világsztárokkal ünnepel a Nemzeti Táncszínház – 25 éves a Budapest Táncfesztivál

A józanság végpontja az igazgató – Interjú Ertl Péterrel

A táncművészet otthona

„A titok soha nem fejthető meg” – Beszélgetés Frenák Pál táncművésszel

„A tánc éltet” – Interjú Uhrik Teodórával

„A fesztivál küldetése, hogy leképezze a hazai táncéletet” – Interjú Velekei Lászlóval, a Győri Balett igazgatójával

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕