by Szentgyörgyi Rita 2023. Aug 14.

Horváth Roland: „Ösztönösen érzem, miben lehet potenciál”

– Beszélgetés Horváth Roland kreatív producerrel, a BPM Group alapító tulajdonosával

Dinamikus, a harmincas évei elejét tapossa. Beutazta a fél világot, a legnagyobb művészügynökségekkel, a zeneipar világszerte elismert szereplőivel napi kapcsolatban van. Közel negyven országban foglalkoztat nemzetközi előadóművészeket, a BPM Group alapító tulajdonosa. Horváth Roland kreatív producerként a repertoár kitalálásában, zenekarok, stábok összeállításában is részt vesz, legyen szó HAUSER európai turnéjáról vagy Petar Markoski crossover hegedűs legújabb koncertshow-járól. Ennio Morriconétól Mireille Mathieu-ig, Eros Ramazzottitól az Il Volóig számos európai sztárfellépőt hozott Magyarországra és a környező országokba. Elmesélését hallgatva az az érzésünk, hogy minden „pofonegyszerűen” megy a nemzetközi showbusinessben, csupán perfekt angoltudásra, nyitottságra, őszinteségre, helyismeretre, megfelelő kapcsolati hálóra van szükség. 

Horváth Roland (fotó: Horváth Roland Károly)Horváth Roland (fotó: Horváth Roland Károly)

Amikor belevágott, az volt a célja, hogy magyarországi központtal olyan koncertszervező céget és művészmenedzsmentet hozzon létre, amely teljes körű szolgáltatást nyújt az előadóknak? 

Teljesen véletlenül kerültem a koncertszervezésbe. Gazdálkodás és menedzsment szakon végeztem a Corvinus Egyetemen. Még korábban jóban lettem a lemezlovas szakmájában éppen a csúcson levő Niki Belluccival, aki évi kétszáz bulit bonyolított le a világ minden pontján. Tizennyolc évesen mellette csöppentem bele a szakmába, kísérőként utazgattam vele. Beleláttam a szórakoztatóipar működésébe, hogy milyen pénzeket keresnek a fellépők, mennyit kérnek az ügynökök, milyen a műsorok szervezése. Érdekes iparág, beutazhatod vele a világot a promóterek költségén, mindenhol körülugrálnak. Persze ehhez kell egy jó előadó is. 

A hobbiból mikor lett profi irányvonal a koncertszervezés?

2008 körül kezdtem komolyabban foglalkozni a témával. Addig úgy képzeltem, közgazdászdiplomával elmegyek majd könyvvizsgálónak vagy auditornak. Nem így történt. Sikerült szinte a nulláról felépíteni egy vidéki lemezlovas lány brandjét – vele szintén beutaztuk a világot Franciaországtól Máltán át Dubajig. Páréves munkakapcsolat után a Való Világban szereplő Seherezádéval kezdtem el dolgozni. A budapesti albérletemben kitaláltam, milyen jól illene hozzá a lemezlovasság. Rendkívül nyitott volt rá, vagy harminc országban jártunk négy-öt éven át. Még nem volt meg a diplomám, amikor Dubajban több klub és étterem indiai tulajdonosa, akivel sikerült jó kapcsolatot kiépíteni, felajánlotta, hogy vezessem két klubját. Miután lediplomáztam, egy évig vezettem egy ötcsillagos szálloda night clubját és bárját. Idővel belefáradtam a munkakörbe, a folyamatos éjszakázásba, az életmódba, mindazonáltal rengeteg tapasztalatot, kapcsolatot szereztem.

Horváth Roland (fotó: Horváth Roland Károly)Horváth Roland (fotó: Horváth Roland Károly)

Szakmai tanulóidőnek számított a Virtuózok komolyzenei tehetségkutató, ahol gyártási feladatokat látott el?

Peller Mariann látókörébe is a véletlennek köszönhetően kerültem. Egyszer arról beszélt, hogy szüksége volna valakire, aki segít neki a cégeiben, a Virtuózokban. A barátom hallotta ezt, és beajánlott hozzá. Mariann óceánnyi mély vízbe dobott azzal, hogy azonnal felvett maga mellé, majd közölte, hogy két hét múlva indul a Virtuózok. Produceri asszisztens volt a munkaköröm. Annak ellenére, hogy korábban nem televízióztam, sikerült összefognom az adásokat, segítettem az első évad megvalósulásában. Mariann mellett beleláttam a koncertszervezésbe is. A mai napig partneri kapcsolatban állunk, részvényesként tavaly óta a Virtuózokban is benne vagyok. Behoztam többek között HAUSERt a műsorba, mint állandó zsűritagot, mentort, részvényest, akit két éven keresztül menedzseltem világszinten.

Hogyan jutott el addig, hogy HAUSERt menedzselje?

A Virtuózoknak köszönhetően, hiszen már az első évadban, 2014-ben célkitűzés volt, hogy minél több nemzetközi sztárfellépő szerepeljen az élő adásokban. Elhoztuk a The Piano Guyst, Alexander Markovot, Thomas Hampsont, a 2Cellost – utóbbi tagjaként járt először HAUSER a Virtuózokban. A crossover-előadók által lehet népszerűbbé tenni a klasszikus zenét. A Virtuózok erre épült, nem hiába szárnyal a mai napig. HAUSER 25 állomásos európai turnéjához – 10 ezer fős arénákban –  jelentős részben hozzájárultam azzal, hogy komplett zenekart, stábot biztosítottam számára. Magyar vonósokkal, zenészekkel utazik mindenhová, így a Rebel with a Cello világturnéját is velük csinálja.

Horváth Roland és a The Piano Guys (forrás: Horváth Roland)Horváth Roland és a The Piano Guys (forrás: Horváth Roland)

Elmondhatja magáról, hogy tevékenyen részt vett Ennio Morricone utolsó nagy filmzenei koncertturnéiban a Cseh Filharmonikusokkal. Ez volt az első nagy „dobása” a BPM Group élén?

2016-ban alapítottuk a saját ügynökséget. A BPM a Booking, Promotion, Management rövidítése, amibe a fellépők közvetítése, „eladása”, felépítése és a komplett menedzsmentje tartozik. A koncertszervezést külön cég, a Szöveg Színház Produkció Egyesület végzi. Azért akartam a két tevékenységet elválasztani egymástól, mert más-más pénzeket, befektetéseket igényelnek. A Morricone-projekt nagyon összetett volt, projektmenedzserként vettem részt benne, a marketingért és a jegyértékesítés lebonyolításáért feleltem. A Morricone-koncertek mellett Budapesten és Prágában párhuzamosan csináltam az Anastacia-koncertet, szintén szimfonikusokkal. Akkoriban még nem a saját pénzemből finanszíroztam a produkciókat, a Magyar Virtuózok alvállalkozója voltam. Amint megerősödtem anyagilag, saját szervezésű, saját ötletek alapján kivitelezett koncerteket bonyolítottam le nemzetközi fellépőkkel a Kongresszusi Központban, a BOK Csarnokban, a Tüske Csarnokban és néhány külföldi helyszínen is. Ráéreztem arra, hogy a világ összes menedzsmentjével, ügynökségével tudok kommunikálni, kiismerem magam a terepen, remek kapcsolati hálót sikerült kiépítenem pár év alatt. És nem utolsósorban ösztönösen érzem, miben lehet otenciál.

Anastacia és Horváth Roland (forrás: Horváth Roland)Anastacia és Horváth Roland (forrás: Horváth Roland)

Gondolom, alapkövetelmény a rentabilitás, máskülönben nem érné meg...

A taotámogatás idején sem csináltam olyan rendezvényt, ami az excel táblázatban nem pluszos magától. Négy év telt el lassan a tao megszűnése óta, és míg sokan bedőltek, addig mi azóta is jelen vagyunk. Igaz, nem akkora ütemben, mint régen. Egy-két nagyobb szabású projektre néha keresek befektetőket. Nemzetközi sztároknak akár öt-hat koncertállomást képzelnék el Európában, Prága–Budapest–Ljubljana–Zágráb–Bukarest vonalon. Ennek persze az a feltétele, hogy találok hozzá angyalbefektetőt, akit érdekel és invesztál bele. Szeretnék Pink-koncertet szervezni a Puskás Arénában, de mivel gyakran a Live Nation-nel van együttműködésben, ez még várat magára. Katy Perry meghívása szintén nagy álom, neki is egy aréna- vagy stadionkoncertet képzelnék el.

Andrea Bocelli és Horváth Roland (forrás: Horváth Roland)Andrea Bocelli és Horváth Roland (forrás: Horváth Roland)

Eros Ramazzotti, Il Volo, Il Divo, közös gálavacsorák a Bocelli családnál. A személyes kapcsolatok ápolása is elengedhetetlen? Ezen a téren az olasz vonal az erőssége...

A névsor folytatódik jövőre Matteo Bocellivel, Andrea Bocelli popzenész fiával. A Bocelli család minden évben megrendezi a Celebrity Adventures nevű jótékonysági gálát, ahol az Andrea Bocelli Alapítvány javára gyűjtenek. Tavaly HAUSERrel léptünk fel a Forte dei Marmi-i villában, Michael Bolton, Paul Anka, Anna Netrebko, a férje, valamint pár olasz sztár is fellépett. Bocelliék igazi olasz családként fogadják a vendégeket, húszan-harmincan körülüljük a vacsoraasztalt, teljesen természetes, hogy zenélnek az asztal körül. Van is olyan videó, ahol HAUSER, Ramazzotti és Bocelli random örömzenélnek.

Eros Ramazzotti és Horváth Roland (forrás: Horváth Roland) Eros Ramazzotti és Horváth Roland (forrás: Horváth Roland)

Művészmenedzserként mi alapján képvisel nemzetközi előadókat, sztárokat?

Nemrég átalakítottuk a modellünket, különösen a menedzsment részét. Rájöttem, hogy nem feltétlenül nekem való. A teljes körű előadó-menedzsment leginkább pszichológiai tevékenység, átveszed a művészek mindennapi nyűgét. Nagyon nehéz olyan határokat szabni, amelyek nem befolyásolják a menedzser magánéletét is. HAUSER az elmúlt két évben százhúsz százalékot tett ki a szakmai életemből, nehéz volt mellette az egyéb vállalkozásokat működtetni. A menedzsmentet átalakítottuk fellépők közvetítésévé Amerikától Ausztráliáig, a promóteri hálózatom révén kész show-kat tudok értékesíteni. A saját produkcióink listáján olyan nevek szerepelnek, mint Petar Markoski crossover hegedűs, akit kizárólagosan menedzselünk is, a Hot Men Dance férfirevücsapat, Péter Bence zongorista, aki több ezer fős koncerteket ad világszerte, az Urban Verbunk néptánccsoport audiovizuális show-ja, a Vasovski Symphonic- és Life- műsorok, Marcelito Pomoy filippínó énekes, aki egyedülálló módon képes tenor és szoprán hangon is énekelni. És a szívem csücske mindig is Vavra Bence lesz, aki számomra a világ legjobb énekese, nem csak Magyarországé. Vele sok közös projekten dolgozunk most is.

A 2Cellos és Horváth Roland (forrás: Horváth Roland) A 2Cellos és Horváth Roland (forrás: Horváth Roland)

Koncertszervezőként kizárólag crossover-előadókkal dolgoznak?

A portfóliónkban szinte az összes crossover-előadó szerepel, aki számít David Garrettől a The Piano Guyson át Vanessa Maeig, a 2Cellostól HAUSERen át az Il Volóig. Időnként popelőadók is becsúsznak, de az ő gázsijuk stadionkoncerteknél hét számjegyű. Az Il Volóval már régen szerettem volna dolgozni. Több mint hatezer jegyet eladtunk már az októberi koncertre, aminek a kapacitása hétezer körül mozog. Kiszámíthatatlan, hogy mi hogyan sül el. Eddig egyszer lőttünk mellé nagy helyszín választásával. A jövő tavaszra, az Erkel Színházba tervezett The Piaf Show-t maga a producer ajánlotta a figyelmembe Londonban az International Live Music Conference-en. Piafnak olyan marketingértéke van, hogy egy hónap alatt eladtuk az összes jegyet, sőt már a harmadik előadást tervezzük belőle.

Ennio Morricone és Horváth Roland (forrás: Horváth Roland)Ennio Morricone és Horváth Roland (forrás: Horváth Roland)

A nagy adag ambíción, a helyzetfelismerésen, a kommunikációs képességen túl vajon attól sikeres, hogy szereti nagy fába vágni a fejszéjét, távlatokban gondolkodik?

Sebesség, profizmus, körültekintés, precizitás is kell ebben a szakmában, a nyitottság, az őszinteség, a tökéletes angolnyelv-tudás mellett. Külföldön szinte nem volt negatív tapasztalatom, itthon viszont rengeteg negatív tényezőbe futottam bele. Ezért is jutottam arra a döntésre, hogy nem szervezek magyar előadóknak koncertet. Szerencsére nincs rajtam nyomás, hogy egy évben hány Aréna-koncertet, rendezvényt kell szervezni. Ki kell várni a jó előadókat. Ami pedig a távlatokat illeti: azt szeretném, hogy  Közép-Európa egyik legnagyobb booking- és koncertügynöksége legyünk,  annyira versenyképesek, hogy majd engem kérdezzenek meg, szeretnék-e ajánlatot tenni mondjuk Sam Smith turnéjára.

Lásd még:

-------------

Cikkeink írásához az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) megoldást alkalmazzuk.

Nyitókép: Horváth Roland (fotó: Horváth Roland Károly)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!