by Kovács Málna 2022. Sep 27.

„Jó kifogás arra, hogy megismerjük egymást”

Magyar kártyajáték-adaptáció a demokratikus és örömteli együttműködésekhez

Az előadó-művészeti szcénában a művészek és a projekteket segítő szakemberek szerint is nagy probléma, hogy kevés figyelem jut annak megismerésére, hogy a munkacsoportokban kinek milyen céljai, motivációi vannak; hogy egy-egy konfliktusban milyen értékek sérülnek, és hogyan lehet a konfliktusokat feloldani. A megismerési folyamatot szeretné elősegíteni az Együtt/Működünk játék. Ez a munkahelyi kártyaparti az egyik legújabb és legjobb kifogás arra, hogy megismerjük egymást.

Bemegyünk a próbaterembe. Nem tudjuk, kikkel ülünk egy asztal körül, ahogy azt sem, hogy ők milyen értékeket tartanak fontosnak, milyen az empátiás készségük, a konszenzusra való hajlandóságunk, milyenek a tárgyalási képességeik. Most megszületett az Együtt/Működünk, ami remek teret és időt teremt arra, hogy közelebb hozza egy-egy munkacsoport tagjait egymáshoz, és közöttük új kommunikációs területeket, témákat nyisson meg.

Kovács Brigitta, Kövécs Luca és Rácz Anikó független előadó-művészeti menedzserek 2022 elején fejlesztettek ki egy kártyajátékot, a Reshape Kreatív Európa program The Gamified Workshop Toolkit: Values for Solidarity magyar adaptációját. Fiktív konfliktushelyzetek felvázolásával elsősorban az előadó-művészeti területen dolgozóknak kínálnak lehetőséget arra, hogy a kétórás parti alatt megismerjék és azonosítsák a munkatársak sztereotípiáit, mintáit, előfeltételezéseit és a kulturális különbségeiket. A pakli két laptípust tartalmaz: konfliktuskártyákat és értékkártyákat. Előbbin a hazai alkotóműhelyekre jellemző, az alkotók saját gyakorlatából és a területen dolgozók tapasztalataiból összedolgozott konfliktushelyzetek állnak, amikből minden játékosnak húznia kell egyet, aztán az értékkártyák mentén megvitatnia azokat, és előállnia egy feloldási javaslattal. A kérdés mindig ez: „Milyen értékek sérültek az adott konfliktusban bármelyik oldalon?”

Azzal, hogy a játék során választ adnak rá, a résztvevők jobban megismerik a maguk és a kollégáik által fontosnak tartott értékeket. A játék nem abban csúcsosodik ki, hogy eldől, kinek volt igaza, hanem abban, hogy mindenki megismerheti a csoporttagok különböző nézőpontjait, körülményeit és az érdekeit, hogy aztán csoportként határozhassanak meg egy fenntartható, megegyezésen alapuló értékrendet. A konfliktushelyzetek többféle partneri viszonyt is érintenek: van olyan, ami a próbatermi munkára; a művészeti/produkciós menedzser és az alkotó közötti viszonyra, a művészeti vezető és felkért munkatárs kapcsolatára vonatkozik, és olyan is, ami a befogadóhely és a produkció közötti helyzetekre.

„A forprofit vállalkozásoknál létezik szervezetfejlesztés, akár még vezetői coaching is, de nálunk, az előadó-művészet területén ez teljesen ismeretlen. Arról, hogy hogyan dolgozunk együtt, nagyon keveset beszélünk. A kártya ezt a hiányt igyekszik pótolni” – fogalmaz Rácz Anikó, aki szakképzett coach is, így a csoportdinamika, az értékek és a konfliktusmenedzsment kérdéskörét is a szakmájának tekinti, illetve részt vett az angol nyelvű változat elkészítésében is. Mint mondja, a játék kidolgozásakor a hatékonyabb és örömtelibb közös munka elérése vezérelte; egy olyan biztonságos és kreatív munkakörnyezetet kialakítása, amiben demokratikus, transzparens, konszenzuson alapuló együttműködés érhető el. Az értékeket tartalmazó kártyákhoz a George Mason Egyetem kollektívája által kifejlesztett Schwartz-féle értéklistát vették alapul. Ezt az eredetileg ötvenhét elemből álló sort szűkítették le huszonhétre. „A válogatás folyamatában is mind a hárman részt vettünk: addig rakosgattuk őket, amíg meg nem találtuk azokat, amik kifejezetten az együttműködésekre irányulnak, amik együttműködésekben lehetnek fontosak” – teszi hozzá Anikó.

 „A rengeteg munka és a szakmára jellemző elaprózódás mellett néha elfelejtjük ezeket az alapértékeket. Pedig, ha időt szánnánk arra, hogy felidézzük őket, egyúttal megismerjük egymás motivációit, akkor nagyon sok mindent jobbá és gördülékenyebbé tudnánk tenni az együttműködések során” – mondja Kovács Brigitta.

Kövécs Luca szerint az egyik céljuk az volt a játékkal, hogy minél többen használják: „Ha együttműködés van, akkor azon lehet együtt dolgozni, magát az együttműködést fejleszteni; lehet tenni azért, hogy közös értékek által meghatározott, jobb alapra épüljön. Három különböző generációt képviselünk, és mindannyian más tapasztalatot hozunk magunkkal, ez jó kiindulási alap volt. Elindult közöttünk egy beszélgetés, egy folyamatos eszmecsere arról, hogy ki miben van, mit lát maga körül. Ez a játék annak az eredménye, hogy megosztottuk egymással, ki hogy látja, hogyan változik a terület, és az a tapasztalatunk, hogy ez a módszer segít: mintha mindenkinek szüksége lenne valami ilyesmire.”

A játékot bemutató Facebook-esemény borítóképe

Nyitókép: Rácz Anikó, Kövécs Luca és Kovács Brigitta

 A  képek forrása: Együtt/Működünk projekt

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!