by Jankó Judit 2024. Dec 18.

Legyen a zene mindenkié!

– Jótékonysági esttel ünnepli harmadik születésnapját a Magyar Zene Háza

A társadalmi felelősségvállalást állítja középpontba  2025. január 22-ei nagyszabású eseményén a Magyar Zene Háza: sztárfellépőkkel, minikoncertekkel, zenetörténeti stand-uppal tarkított jótékonysági estet rendeznek. A születésnapon nem csak Miklósa Erika, Charlie, Karácsony James és Balázs János előadásait hallhatják, de hazai művészek egyedi, dedikált tárgyaira, személyes ereklyéire licitálhatnak a résztvevők. A jegybevétel és az aukció teljes összegét három szervezet – a Szociális és Rehabilitációs Alapítvány, a Gézengúz Alapítványa Születési Károsultakért és a Világítani Fogok Egyesület – között, egyenlő arányban osztják szét. A Magyar Zene Háza (MZH) intézményigazgató-helyettesével, dr. Kissné dr. Sápi Kingával tekintettünk vissza az elmúlt három évre, beszélgettünk a „jóság”, valamint a zene erejéről.

Idézzük fel a kezdeteket! Indulása óta dolgozik a Magyar Zene Házánál: milyen feladatköröket lát el, mit érez fontosnak a pozíciójában – a munkaköri leíráson túl? Mi a hitvallása, a missziója?

Három éve új munkahelyet kerestem, mert korábbi munkakörömet folytatni – egy minisztériumi állást két kicsi gyerekkel – lehetetlennek tűnt. Bölcsész- és jogász diplomámmal számomra az az ideális állás, ahol a kultúra és jog találkozik. Szerencsémre egymásra találtunk a Magyar Zene Házával. Amikor idekerültem tanácsadóként, még a Benczúr utcában voltunk, később pedig a HR- és jogi koordinációs osztály vezetője lettem. Idén januárban kért fel az intézményigazgató, legyek a helyettese, részben megtartva a feladataimat, részben kiegészítve azokat egy sor új területtel.  Régi vágyam volt, hogy erősítsük a társadalmi felelősségvállalást, ami ugyan már az indulástól jelen volt a Magyar Zene Háza életében, de mozaikszerűen, elszórva – most ezeket a kezdeményezéseket fogtuk össze és fogalmaztuk meg projektekben is. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy mindez megvalósult, különleges helyzetnek, úttörő szerepnek tartom, és talán ez nevezhető a missziómnak is.

dr. Kissné dr. Sápi Kinga (forrás: Magyar Zene Háza)dr. Kissné dr. Sápi Kinga (forrás: Magyar Zene Háza)

Irigylésre méltó helyzet, hogy nem egy megszilárdult rendszerbe érkezett, hanem formálója lehetett a ház munkahelyi normáinak, belső szervezeti értékeinek.

A HR-osztályon részese lehettem annak, ahogyan életre kelt, berobbant a megnyíló ház energiája. Ez nem jogutódlással létrejött intézmény, a „vonatra” úgy kellett felugrálniuk a csatlakozó munkatársaknak, nekünk meg kialakítanunk a HR-stratégiát, hogy közben robogott a szerelvény. Izgalmas feladat volt. 2021 októberében érkeztem, akkor tizenöt-húszan voltunk, most száz fölötti a kollégák száma. 

HR-szempontból kihívás volt kizökkenteni a társintézményekből érkező kollégákat a korábban megszokott rutinjukból. Célunkul tűztük ki, hogy közösen alkossuk meg az irányt, a „zeneházás” működést. Az első feladat a kohézió kialakítása volt, ami egy láthatatlan folyamat, de szükséges a működéshez. Minden munkatárs hozta magával a régi szervezete elveit, ami eleinte segítette a munkafolyamatokat, de később elengedhetetlen volt a saját értékrendszer kialakítása. Gyakran előfordult, hogy csak a vita hevében csodálkoztunk rá: egy-egy szón, kifejezésen egészen mást értünk.  El kellett telnie egy kis időnek, míg összecsiszolódtunk, és kialakult a közös nyelvezet.

Másfelől könnyű a helyzetünk, hiszen mindenki elképesztően motivált, itt akar dolgozni. A kezdetektől arra építettük HR-stratégiánkat, hogy az állásinterjúra érkezett, képesítésben és soft skillben* hasonszőrű emberek közül azokat vettük fel, akik nem valamilyen kulturális intézményben akartak dolgozni, hanem itt, a Magyar Zene Házában. Ez a mentalitás elképesztően sokat tett hozzá a kialakult munkaközösséghez.

Hogyan épült be a társadalmi felelősségvállalás a vállalati kultúrába, értékrendbe a gyakorlatban?

A Magyar Zene Háza projekt tíz éven keresztül formálódott láthatatlan bugyrokban. Intézményigazgatónk, Horn Márton az elejétől vezeti a projektet, én három éve a koncepció kialakításának végére és a megvalósítás elejére érkeztem. Addigra körvonalazódott a csodálatos missziónk, stratégiánk alapja. Ennek lényege a kérdés: lehet-e a zene mindenkié? A válaszunk pedig: legyen a zene mindenkié! Bárkit bevonva és egymástól tanulva működünk.

A Magyar Zene Házának három lába van: a koncertek, a kiállítások, és az egyik legfontosabb, a szerintem unikális zenei ismeretterjesztés. Ez utóbbi nem hagyományos, frontális oktatásban tartott zene- vagy hangszertörténet-órákat jelent. A nyitottság, a felfedezés és az aktív részvétel elvei mentén szeretnénk minden korosztály számára hozzáférhetővé tenni a zenei élményeket, lehetőséget kínálva arra, hogy a látogatók személyes tapasztalatok révén mélyítsék el kapcsolatukat a muzsikával. A felnőtteknek, családoknak és gyerekeknek szóló programjaink mellett idén indítottuk el utazó foglalkozásainkat is, hogy a peremen élő gyerekeket és a szociálisan hátrányos helyzetű térségek lakóit is megismertessük a zenei önkifejezés örömével.

Ez az oka annak, hogy a harmadik születésnap is a társadalmi felelősségvállalás jegyében zajlik?

A missziónkat követjük. A nagy karácsonyi kavalkád után, a januári évfordulón talán már nem vész el jótékonysági koncertünk. A társadalmi felelősségvállalási koncepciónk szerint minden évben kijelölünk egy fókuszcsoportot, akiket támogatunk: idén a gyerekekre koncentrálunk. Próbálunk olyan szervezeteket is segíteni, amelyek lokálisan közel vannak hozzánk, így lett egyik patronáltunk a rákospalotai SZÉRA, a Szociális és Rehabilitációs Alapítvány. A másik a Gézengúz Alapítvány a Születési Károsultakért, amely a magzatkorban vagy szülés közben sérült gyerekek fejlesztését támogatja. A harmadik a Világítani Fogok Egyesület, ami az ország háromszáz legszegényebb településének egyikén, a Kerecsenden élő gyerekeket pártfogolja, mert azt is szerettük volna, hogy a Budapesttől távol élők is részesüljenek valamilyen formában a gondoskodásunkból. 

Hogyan találtak rá ezekre a szervezetekre? Dolgoztak velük korábban is?

Eddig nem voltunk velük kapcsolatban. Tájékozódtunk. Megnéztük, kik kaptak korábban jószolgálati díjat, illetve házon belül is megkérdeztük a kollégákat, kiket ajánlanak. Így került a látókörünkbe számos egyesület, alapítvány, volt, ahova személyesen is ellátogattunk, és természetesen a jogi megfelelősséget is ellenőriztük a cégnyilvántartásban. 

Egyik kolleganőnk, Kovács Ágnes január óta teljes munkaidőben a társadalmi felelősségvállalási projektekkel foglalkozik, ő tartja a kapcsolatot a kiválasztottakkal. Komoly feladat, alapos és aprólékos munkát igényel például annak az egyeztetése, mire van szükségük, mit tudnak fogadni, illetve hogy nekünk mi fér bele a keretünkbe, az energiáinkba. A megvalósítás apró-cseprő dolgai mellett az utánkövetéssel is foglalkozunk. Fontosnak tartom a személyességet. Örülök, ha meghívnak az eseményeikre, és ha tudok, igyekszem is eleget tenni az invitálásnak.

A Magyar Zene Háza madártávlatból (fotó: Palkó György)A Magyar Zene Háza madártávlatból (fotó: Palkó György)

A jótékonysági aukciónk bevételét a három említett szervezetnek juttatjuk el, de 2024-ben összesen hét kiemelt alapítványt támogatunk. Látogatóink a jegyvásárlásával három szervezetet támogathatnak: a honlapon az alap mellett három különböző támogatói jegytípus közül választhatnak. A belépőhöz kapcsolt adomány nem egy közös kalapba kerül, hanem minden vásárló maga döntheti el, kinek segít. E három szervezet a következő: a Fészek Csillag Alapítvány Nappali Ellátója negyven fogyatékossággal élő számára biztosít napközbeni ellátást és foglalkoztatást Biatorbágyon, hétköznapokon, napi nyolc órában. A Thalassa Ház Pszichoterápiás és Pszichiátriai Rehabilitációs Intézet a mentális nehézséggel küzdőket támogatja a felépülésben és a függetlenség elérésében a közösségben való együttélés segítségével. A Kallódó Ifjúságot Mentő Misszió pedig szenvedélybeteg fiatalokkal foglalkozik. 

A korábban működő a támogatói koncertjegy programban mi osztottuk szét a bevételt a szervezetek közt – egyenlő arányban. Most, amellett, hogy a nézők választhatják ki a számukra szimpatikus szervezetet és fejezhetik ki ezzel értékrendjüket, nekünk is érdekes visszajelzés, hogy melyik koncert közössége kit támogat lelkesen. A Platon Karataev koncertre például minden eddiginél több támogatói jegy kelt el, tervezem is, hogy jelzem az együttesnek, mennyire szuper motivált és elkötelezett közösségük van.

Hogyan lehet elősegíteni a szorosabb együttműködést, mit lehet tenni, hogy az üzleti és a segítő világ ne csak hirtelen fellángolásokon keresztül találkozzon? Az ön tapasztalata szerint az adományozás mely része megy könnyen és melyik nehezebben?

Fontos, hogy egy alapítvány mennyire profi a menedzsmenti kérdésekben, tudják-e kommunikálni, mire van szükségük és gondot fordítanak-e az adományok zökkenőmentes befogadására. E téren a KórházSuli Alapítvány kiemelkedő. Vállalt missziójuk mellett nagyra tartom profizmusukat az adománygyűjtésben, kommunikációban, menedzselésben. A velük kötött megállapodás szerint a múzeumshopban megvásárolható, saját MZH-s termékek forgalmának tizenöt százalékáról lemondunk, ezzel segítjük őket.

Egy adománygyűjtéssel foglalkozó munkatárs felvétele elsőre talán súlyos kiadásnak tűnik, de hosszú távon – ha a kolléga jól végzi a dolgát – a hozzáadott érték sokkal nagyobb, mint amit a fizetése elvisz. Nem elég jól csinálni, kifelé is mutatni és kommunikálni kell, hogy ezzel is foglalkozunk, különben nem találnak ránk az emberek, akiknek segíthetünk.

Mint említettem, minden évben hét szervezetet támogatunk célzottan, de rajtuk kívül is segítünk különböző intézményeket. A Burattino Általános és Középiskola, Gyermekotthon épületét, ahol többnyire roma gyerekek élnek, magunk festettük ki, és zenepedagógus kollégánk is tart foglalkozást nekik. Számomra nagyon fontos a női segítés is. Két éven keresztül kapcsolódtunk a Nem luxustáska kampányhoz, amelyben rászorulóknak adományozhattunk női higiéniés termékeket, illetve a BMSZKI női melegedővel is kapcsolatban vagyunk, nekik dezodorokat, tisztálkodási eszközöket, ruhaneműt gyűjtünk.

Az aukciós est ötlete hogyan körvonalazódott?

Az első időszaki kiállításunk, a Nekünk írták a dalt egyik eseményén a megjelenő zenészek aláírtak egy hanglemezt. Arra gondoltunk, jó lenne ezt valamilyen nemes cél érdekében felhasználni. Valahogy így kezdődött. Aztán egyre többen – szakmabeliek, zenészek – ajánlottak fel személyes tárgyakat. A meglepetéseket tartogató születésnapi koncert mellett így az aukció során Csepregi Éva, Falusi Mariann, Fullajtár Andrea, Harcsa Veronika, Mácsai Pál, Marton Éva, Miklósa Erika, Perényi Miklós, Sena Dagadu mellett sok más hazai híresség ereklyéire, lemezeire is lehet licitálni. De kértünk felajánlásokat zenei kötődésű intézményektől, amelyeket szintén elárverezünk; és persze támogatói jegyekkel is segíthet bárki. Ezen kívül kihelyezünk majd egy perselyt azoknak, akik sem tárgyat, sem zenei foglalkozást nem vásárolnának, hanem inkább pénzzel segítenék a jótékonysági esten középpontba kerülő a három szervezetet. Zenei műsorunkkal igyekeztünk szélesre tárni a lehetőségeket, már csak azért is, mert ez nem pusztán egy jótékonysági est, hanem a születésnapunk, és szerettük volna a Magyar Zene Háza teljes működését leképezni. Sztárfellépők mellett saját zenekarunk is fellép, az utazó foglalkozásban részt vett egyik iskolai csoporttal, közösen éneklik majd el Presser Gábor Ringasd el magad című dalának saját átiratát. Szép pillanata lesz az estnek.

A társadalmi felelősségvállalás és a Magyar Zene Háza születésnapjának összekapcsolása azt is jelzi, hogy ezen a kiemelt estén nemcsak magunkat ünnepeljük, hanem mindenkivel megosztjuk a zene áldását. Rászorulókkal és segíteni vágyókkal egyaránt. Végül is ezért, a zene által megvalósuló közösségi élményért jött létre az intézményünk.

* Soft skillnek nevezzük azokat a szociális készségeket, amelyeket mindennapjaink során, emberi kapcsolatainkban alkalmazunk – ahogyan például kommunikálunk, tárgyalunk, érvelünk, csapatot vezetünk, problémát oldunk meg.

Nyitókép: A Magyar Zene Háza

Lásd még:

Kinyílik a világsztárok gardróbja – A Magyar Zene Háza új, izgalmas kiállításáról Horn Márton intézményigazgatót kérdeztük

„Nyarat csinálunk a Magyar Zene Házával” – Interjú Batta Andrással és Horn Mártonnal

Magyar Zene Háza – zenés oázis a Ligetben – Számos nemzetközi díja mellett a Magyar Zene Háza a World Travel Awards „Európa vezető új turisztikai attrakciója 2022” címet is megkapta.

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!