
Mallorca új arca
– Kézművesség, kreativitás és tudatos turizmus a Földközi-tenger szívében
A Baleár-szigetek nem véletlenül népszerűek az utazók körében: a helyi közösségek összefogásával a sziget kézműves- és kreatív programok, kortárs művészeti tárlatok és kulturális örökségre épülő élmények gazdag hálózatát kínálja.
A Földközi-tenger szívében fekvő Palma de Mallorca jóval több mint napsütötte mediterrán kikötőváros. Nem véletlenül került a Lonely Planet fókuszába, és sok kultúrturista bakancslistájára: 2025-ben Palma lett az egyik leginkább ajánlott úti cél. A Baleár-szigetek központja az elmúlt években figyelemre méltóan definiálta újra önmagát: az építészeti remekek árnyékában pezsgő galériák, független műhelyek és újhullámos gasztrobárok várják a látogatót, miközben a település szövetébe finoman beépül a fenntarthatóság eszméje is – legyen szó városi közlekedésről, helyi termékekről, vagy a tengerparti sétány megújításáról.
Sóller városában, a Can Prunera művészeti központ kertjében számos kortárs szobrász alkotása látható
A sziget egészére jellemző a kreatív reneszánsz: egymást érik a kiállítások, művészeti programok és kulturális fesztiválok, amelyek nemcsak a helyi alkotókat hozzák közelebb a közönséghez, hanem a nemzetközi művészeti hálózatokhoz is szervesen kötik Mallorcát. Ahogy Lena Kortmann bútortervező fogalmazott: „A kézművesség újjáéledőben van. Fontos, hogy megtaláljuk a módját annak, miként működhet a sziget fenntarthatóbban – mert Mallorca sokkal többet kínál, mint pusztán a tengerparti szállodákat.”
A nyüzsgő, kozmopolita fővároshoz képest Mallorca nyugati partvidéke egészen más arcát mutatja. A környék Európa legjobb túraútvonalait kínálja, a festői települések – kőfalakkal szegélyezett, keskeny utcáikkal és a tenger fölé magasodó kilátóikkal – régóta képzőművészek, írók menedékeként szolgálnak.
Szobrok a Can Prunera kertjében
Ablak a világra
A sziget kulturális újjászületésének célja többek között, hogy a látogatók valódi kapcsolatba léphessenek Mallorca kézműves múltjával és jelenével, ennek érdekében több túrát és projektet hívtak életre. A helyi közösségekkel szoros együttműködésben a Thread Caravan örökségalapú kézműves és kulináris élményutakat szervez, amelyek a sziget kulturális gyökereiből merítenek inspirációt. A térség szálláshelyei, szervezetei – például az Antic Mallorca és a La Escuela Artesana – tudatosan vállalják a helyi tradíciók megőrzését és továbbadását. Az ott élők vallják: a kézművesség ablak a világra. Helyben termett alapanyagokat használnak, őseik módszereit követve. A látogatók a foglalkozások során a helyi életvitelben, gondolkodásban és emlékezetben gyökerező tudással gazdagodnak.
Víctor Alarcón, a mallorcai Viti Vinci illatház alapítója illat- és parfümworkshopon keresztül vezeti be a látogatókat a sziget aromáinak világába – a fenyők, a gyógynövények és a sós tengeri levegő esszenciájába. A Four Seasons szállodáiba és a Hermès üzleteibe szállító De La Espada több mint harminc éve készíti bútorait neves dizájnerekkel, építészekkel együttműködve. Mára nemzetközi fórummá nőtte ki magát az idén hatodik alkalommal megrendezett Xtant textilművészeti és kézműves fesztivál, amelyen több tucat ország szakértői, tervezői vesznek részt. A szervezők arra is ügyelnek, hogy a workshopokon az etikus munkagyakorlatok, a fenntarthatóság és az új technológiák is fókuszba kerüljenek.
Miró nyomában
A XVIII. századi barokk kúriában, a Casal Solleric kulturális központban rendezték meg év elején a művészeti szezon egyik legérdekesebb kiállítását, Peter Halley in Spain címmel. Az amerikai absztrakt festészet egyik vezető alakjának retrospektív tárlata bemutatta, miként formálta át a képek és digitális kapcsolatok folyamatos áramlása a világról alkotott képünket, miközben különféle vizuális elemekkel reflektál a mai társadalom komplexitására.
A művész a kiállítás kapcsán elmondta, mennyire megható számára, hogy eljuthatott „Joan Miró mitikus földjére”, és saját szemével láthatta a sziget inspiráló tájait. A projekt a Palma Városi Tanács és a Museo Nacional Thyssen együttműködésével jött létre abban a reményben, hogy Palma közelebb kerülhessen az Európa Kulturális Fővárosa 2031 címhez, a „Mediterrània in Motion” mottó jegyében.
A Fundació Miró Mallorca szoborparkjának részlete
Halley nem véletlenül utal Miróra, hiszen a szigeten található a Fundació Miró Mallorca, páratlan kulturális és művészeti környezettel, oktatási központtal és szoborkerttel. A látogatók különféle vezetett túrákon nyerhetnek betekintést Joan Miró mallorcai életébe és munkásságába, miközben a galéria falain a XX. század egyik legnagyobb modernistájának alkotásai láthatók.
Miró műterme a Fundació Miró Mallorca épületében
Előremutató a divatban is
A spanyol sziget nemcsak kézművességéről és művészeti értékeiről ismert, hanem – ahogyan azt a Harper’s Bazaar is kiemeli – a XX. századi divatra is nagy hatással volt. Mallorcáról származik ruhatárunk egyik állandó alapdarabja, az egyszerre kényelmes és elegáns palazzo-nadrág, amelyet olyan korszakalkotó nők hoztak divatba, mint Coco Chanel, Katharine Hepburn, Marlene Dietrich és Bianca Jagger.
Az ikonikus nadrág szorosan kapcsolódik a Hotel Formentorhoz, a Pollença-öböl legendás szállodájához. A hotelt az argentin Adán Diehl alapította az 1920-as évek végén azzal a céllal, hogy saját kulturális és művészeti utópiájává formálja azt. Bár Diehl 1934-ben pénzügyi nehézségek miatt elhagyta Mallorcát, a szálloda több tulajdonosváltást követően ma Royal Hideaway Hotel Formentor néven ismert. Itt született a Formentor Irodalmi Díj, és a helyszínt olyan hírességek látogatták, mint Audrey Hepburn, Grace Kelly, Charles Chaplin, Jane Birkin és Spanyolország királyi párja.
A palazzo-nadrágot Jean Patou 1932-es tervei alapján a szálloda előremutató stílusa és hangulata ihlette. Hamar népszerűvé vált a tulajdonos felesége, María Elena Popolicio nyitotta kis butik, amelyet a Baleár-szigetek első divatüzleteként tartanak számon.
Részlet a Fashionista kiállításból
A divatrajongók számára hasonlóképpen izgalmasnak ígérkezhet a palmai Gerhardt Braun Galéria Heiner Meyer munkáiból összeállított Fashionista című kiállítás. A figuratív festészetéről ismert német művész munkássága során gyakran emeli a divatot saját művészi kutatásainak központi témájává. A posztpop-art világába illő festményei ezúttal is a divat sokrétű világát vizsgálják, megkérdőjelezve a klasszikus ábrázolási formákat.
Részlet a Fashionista kiállításból
Ahogyan a helyiek vallják: a kézművesség és kultúra felfedezése kiváló lehetőséget teremt arra, hogy nagyobb empátiával utazzunk, és átéljük az összetartozás érzését – még ha csak egy pillanatra is. Emlékeztetnünk kell magunkat arra, hogy a legfontosabb értékeink a szeretet, az együttműködés és a tudás megosztása a következő generációval.
Ez a befogadó mallorcai attitűd tökéletesen illeszkedik a jelenlegi trendekhez: a tömegturizmus által terhelt top célpontok mellett egyre több helyszín kínál minőségi, kreativitásra és kultúrára épített programokat, gazdagítva a látogatói élményt, kijelölve a turizmus következő évtizedeinek meghatározó irányvonalát.
Nyitókép: Joan Miró alkotása Valldemossa településen (a nyitóképet és a cikkben szereplő fotókat a szerző készítette).
Lásd még:
Cartier: a stílus és legendák szimbóluma – A márka történetét izgalmas kiállítás mutatja be a Londonban
Örökségből jövő: Gucci ArtLab, a kreativitás laboratóriuma – A divatház és a művészet kapcsolata
Művészet és divat párbeszéde a Louvre falai között – Divattörténeti utazás Diortól Marie Antoinette-ig
A Berlin Mix titka – Interjú Burkhard Kiekerrel, a visitBerlin vezérigazgatójával
Róma – a város, amelynek már kétezer éve is milliónyi lakosa volt
Két világ határán – Máltai kalandozások
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!





