by artisbusiness.hu/Fox News 2022. Nov 30.

Művészettörténeti felfedezés versus eretnekség

Műalkotások elemzése alapján azt állítja egy kutató, hogy Krisztus transznemű volt.

A Cambridge-i Egyetem Trinity College-ének kápolnájában tartott minapi istentiszteleten Joshua Heath, az egyetem fiatal kutatója arról „prédikált”, hogy Jézus Krisztusnak „transzteste” volt. A kijelentés nagy felháborodást váltott ki, de dr. Michael Banner, az egyetem dékánja védelmébe vette kutatótársát – adta hírül a Fox News.

Joshua Heath – álláspontja alátámasztására – bemutatott néhány középkori és reneszánsz alkotást, amelyek a keresztről leemelt Krisztust ábrázolják. A képeken látható az oldalán ejtett seb, amit – a Szentírás szerint – kereszthalálakor egy katona lándzsadöfése okozott. Heath Jean Malouel jól ismert, 1400-ból fennmaradt Pietáján rámutatott Jézus oldalsérülésére és az ágyékára ömlő vérre. Azt is hozzátette, hogy Jézus oldalsebének ábrázolása a XIV. századi Luxemburgi Bonne imakönyvében „határozottan egy vaginát jelenít meg”.

 Jean Malouel (1365–1415): Piéta

A kutató arra is felhívta a figyelmet, hogy a történelmi művészetben nincs példa Krisztus nemi szervének erotikus ábrázolására, ami szerinte szintén azt jelzi, hogy Jézus nemek fölött álló, illetve azokat egyesítő, transznemű ember volt; a művészek a transzneműség befogadását kívánták elérni alkotásaikkal. „Ezekben a művekben Krisztus minden [emberi] test képét sugallja, egyszerre férfi és női, és ha ez így van, akkor az ő teste transztest.”

Bartolomé Bermejo (1440–1500) Piétájának részlete

A hagyományos anglikán istentisztelet közönségét sokkolta Heath előadása, gusztustalannak találták, és az a tény, hogy gyerekek jelenlétében hangzott el, még inkább felháborította a hívőket. Dr. Michael Banner dékán azonban nem értett egyet velük, azt mondta: Jézus Krisztus férfi és egyben női testben való ábrázolásának bemutatása megkönnyítette a transzaggodalmak megvitatását.

Enguerrand Quarton: Piéta (1455)

A könnyek között távozó hívőktől később számos tiltakozó levelet kapott a dékán. A gyülekezet egyik tagja panaszlevelében azt írta: „Sírva hagytam el az istentiszteletet. Ön felajánlotta, hogy utána beszélget velem, de túlságosan elkeseredtem. Megvetem azt a nézetet, hogy ha lyukat vágunk egy férfi testébe, amelyen át lehet hatolni, nővé válik.” Mint írta, különösen felháborítja, ha az ilyen elképzeléseket az Úrral kapcsolatban hangoztatják az Evensong szószékéről. Megvetéssel fogadja azt a gondolatot, hogy  egy „transz-Krisztus” mártíromságán elmélkedjünk. „Ez korunk új eretneksége” – jelentette ki.

Dr. Banner azt válaszolta a kritikákra: Krisztus transzneműsége felvetésének van létjogosultsága, függetlenül attól, hogy valaki egyetért ezzel az értelmezéssel vagy sem, mást mond-e az adott művészeti hagyományról, vagy ellenzi-e a művek bevonását a transzszexualitás kortárs kérdéseinek megvitatásába.

Luis de Morales (1509–1586): Piéta

A Trinity College szóvivője közölte: a prédikáció a vallásos művészet természetét vizsgálta – a gondolatébresztő tudományos kutatás szellemében, a Cambridge-i Egyetemen folyó nyílt viták és párbeszédek hagyományának megfelelően.

Nyitókép: Luxemburgi Bonne (1315–1349) imakönyve

A képek forrása: wikipedia.org

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!