by Tóth László 2024. Dec 27.

„Nem dolgozni megyek be a munkahelyemre, hanem alkotni”

– Interjú Jamniczky Tímeával, a JCDecaux Hungary Zrt. vezérigazgatójával

Olyan témákkal tud azonosulni, amelyekben ő is hitelesnek érzi magát. Szeret adni, szereti az embereket. Ahogy a munkáját is. Idén tizenöt éve irányítja az ország egyik vezető közterületi reklámcégét, amelynek citylightjai nagy erővel vannak jelen a településeken. Hatást gyakorolnak, ahogy teszi ezt a magán- és az üzleti életben Jamniczky Tímea, a JCDecaux Hungary Zrt. vezérigazgatója is, aki az idei Art is Business Díj Felelős vezető kategóriájának nyertese.

A JCDecaux világszerte több mint nyolcvan országban van jelen, tízezernél is több munkavállalót foglalkoztat, és reklámfelületeivel nyolcszázötven-millió embert szólít meg, ezzel együtt – úgy tudom – ma is őrzi a kis családi cégekre jellemző értékeket. Ön milyen értékrendet hoz magával?

Amikor elvállaltam a pozíciót, pontosan tudtam, hogy milyen vezető szeretnék lenni. Például fontos, hogy szeressenek mellettem lenni a munkatársaim, ne vegyen körül negatív energia, hogy inspiráljam és mentoráljam őket vezetőként, megmutathassam nekik, hogyan tudnak leküzdeni kihívásokat, valamint azt is bizonyítsam, hogy a munka és a magánélet egyensúlya megvalósítható. Hiszem, hogy munkáltatóként olyan körülményeket kell létrehozni, amelyek megteremtik azt a „hovatartozás-érzést”, amivel a cég és a munkavállaló is a legjobb teljesítményét tudja nyújtani. Ez a mentalitás a 2009-es érkezésemkor segített abban, hogy a meglévő rengeteg problémát, a veszteséges működést, a piaci anomáliákat kihívásként éljem meg, és átvezessem a JCDecaux Hungaryt ezen az időszakon.

Jamniczky Tímea (fotó: Szalmás Krisztina)Jamniczky Tímea (fotó: Szalmás Krisztina)

Mennyire vállalja túl magát?

Nem dolgozni megyek be a munkahelyemre, hanem alkotni. Ugyanakkor vezetőként kitartó és motiváló szeretnék lenni. Például felelősségemnek érzem, hogy az outdoor-piac erejét és az innovációt folyamatosan megmutassuk, megismertessük az abban rejlő lehetőségeket. Ezért veszek részt rendszeresen szakmai fórumokon, ahogy nem tudok nemet mondani azokra a felkérésekre sem, amikor inspiráló nő vezetőként hívnak meg beszélgetni vagy előadni. A munkán kívüli életemből töltekezem, a családomból, a heti négyszeri sportból és a saját táskamárkámból, a LaVidaYarnból. Nagyon hiszek az „énidő” fontosságában, mert, ha én feltöltődöm, és jól vagyok, akkor a kollégáimat is képes leszek motiválni és feltölteni.

Hogyan tartja fenn a munka és a magánélet egyensúlyát?

Amikor a Magyar Telekomnál dolgoztam, a fiam még kicsi volt. Anyaként, feleségként és munkatársként is százszázalékosan akartam teljesíteni, mert alapvetően maximalista vagyok. Nagyon nehéz volt egyensúlyozni a különböző szerepek között, főleg azért, mert nem volt elég rutinom és tudásom. Imádtam, amit csináltam, és szinte észre sem vettem, hogy a stressz hatására beteg lettem. Nehezen másztam ki belőle, de sokat segített egy coach, aki rávilágított, mennyire lényeges az énidő. Rávett, hogy hetente egyszer menjek el táncolni, ami óriási töltekezést jelentett. Az ő tanácsait a mai napig betartom, és igyekszem példamutatással mindenkit rávenni, hogy ne hanyagolja el a mentális és fizikális jóllétét. Rengeteg energiám van, a privát életemben is szeretem a pörgést, így érzem jól magam. Arra van időnk, amire akarjuk, hogy legyen. Persze egy jó időbeosztás alapja a tervezés, és ehhez szükségem van nagyszerű kollégáim segítségére is.

Jamniczky Tímea (fotó: Szalmás Krisztina)Jamniczky Tímea (fotó: Szalmás Krisztina)

Mit érzékel, hogyan alakul a nők szerepvállalása az üzleti életben?

Nő felsővezetőként érzem a felelősségemet abban, hogy tudásomat, tapasztalataimat átadjam és a nők esélyeinek javítására fordítsam. Ebben a JCDecaux is élen jár. Több mint nyolcvan országban vagyunk jelen, különböző kultúrák és szokások formálják mindennapjainkat, azt azonban közös célként tűztük ki, hogy 2027-re globális szinten a vezetői pozíciók negyven százalékában nők dolgozzanak. Legyen az akármilyen „férfiasnak” megbélyegzett munkakör, nálunk nincs olyan vezetői pozíció, amelyből kizárnánk a nő jelentkezőket. Kollégáinkat interaktív tréning keretében oktatjuk a nemek közötti egyenlőség fontosságáról és a munkahelyi zaklatás legenyhébb változatairól is.

Tizenöt éve igazgatja az ország egyik vezető közterületi reklámcégét, amelynek francia anyavállalata, egyben tulajdonosi szemlélete lehetővé teszi a transzparens, elfogadó és befogadó céges kultúrát és környezetet. Mit jelent ez a gyakorlatban?

A JCDecaux egy közösség, ami azt jelenti, hogy nemcsak a munkámat végzem el, hanem kötődésem is van a munkahelyemhez és az emberekhez. A kötődés pedig sokkal több, mint az, hogy jókedvűen dolgozom, ez egy hosszú távú elköteleződés mind a két fél számára, amiben tudom, hogy számíthatok a másikra.

Vállalati kultúránk fontos része az elismerés és a jó példák kiemelése. Az, hogy meghalljuk a munkavállalói igényeket, és azok alapján alakítsunk ki egy olyan rendszert, amelyben a lehető legtöbben ki tudnak teljesedni. Nyitott ajtók elve alapján működünk, a vezetők elérhetőek, és ismerik a kollégáik problémáit ezekkel bárki fordulhat is hozzájuk, mert minden esetben maximális diszkrécióval járunk el. Száz százalékot ugyanis csak akkor várhatsz el a kollégáidtól, ha elfogadod, hogy lesznek olyan időszakok, amikor például magánéleti körülményeik miatt nem követelhetsz tőlük ennyit. Az a kolléga, akit nehéz időben segít a munkahelye, száz százalékon felül fog teljesíteni, amikor a munkahelyének van szüksége rá.

Egyébként nem is mondanám magunkat szigorúan hierarchizált szervezetnek, mert mindenkit egyenrangúnak tekintünk, és ezt próbáljuk is éreztetni a céges eseményeken, a juttatási csomagokban. Például nincs menedzserszűrés, viszont minden dolgozónk prémium egészségbiztosítást kap, illetve évente ugyanazt a szűrési csomagot biztosítjuk mindenkinek. Kiszámítható munkáltató vagyunk, a bérfejlesztéseket mindig előre kommunikáljuk. Vannak dolgozóink, akik már most tudják, 2025-ben mennyit fognak keresni.

Jamniczky Tímea (fotó: Szalmás Krisztina)Jamniczky Tímea (fotó: Szalmás Krisztina)

Ahogy már említettem a munkamagánélet egyensúly támogatása kiemelten fontos a cégnek. Rugalmas munkaidőben dolgozunk, ami segíti a kollégákat abban, hogy a privát életüket is könnyen tudják tervezni. Támogatjuk a munkatársak családdá válását, munkaidő-kedvezményt, extra szabadságot adunk annak, aki örökbefogadási vagy meddőségi programban vesz részt, gyermekét egyedül neveli, házasodni kíván, unokája születik; élet- és balesetbiztosítást kötünk a kollégáknak. Olyan eseményeket is szervezünk, amelyen családtagjaikkal együtt tudnak részt venni.

A citylightok nagy erővel vannak jelen a köztereken. Mit gondol, mennyire befolyásolják ezek a reklámeszközök egy-egy – akár politikai, akár kereskedelmi – üzenet megfogalmazásával a társadalom tagjait?

Amikor a céghez érkeztem, még nagyon óriásplakát-vezérelt piac volt. Átgondolt döntést hoztunk azért, hogy az ügyfeleket áttereljük a citylightra is, hiszen sokkal interaktívabbá tudtuk tenni a kommunikációt egy várakozókkal teli buszmegállóban. Ezeket a megállókat ma már át tudjuk alakítani látványos fullbranding várókká, így hozzájárulnak a városkép szépítéséhez is. Az utazóközönség, ahogy a város is, szereti, sok pozitív visszajelzést kapunk.

Teljes mértékben élen járunk az innovatív megjelenésekben, például az olyan technológiák alkalmazásában, mint a hologram, a beszélő plakát, a virtuális és kiterjesztett valóságot használó eszközök. A digitalizáció az outdoor piacon is megjelent, még ha Magyarországon ezt nem is úgy érzékeljük, mint a világ más részein. A legnagyobb távolság Nyugat-Európa és hazánk között a reklámszakmában is anyagi értelemben mutatkozik. Egészen más büdzsék jellemzőek a brit, a német, a francia piacon, mint nálunk. Emellett a városképet érintő jogszabályok sem kedveznek még a kültéri digitális outdoor eszközök dinamikus terjedésének.

Társadalmi szempontból érez felelősséget?

A válaszomat a környezetvédelem irányából közelítem meg, amely társadalmi szempontból is rendkívül fontos. A Morgan Stanley befektetési bank szerint a JCDecaux fenntarthatósági szemléletét tekintve messze felülmúlja saját iparágának átlagát. A vállalat 2009 óta nem csupán maximálisan érvényesíti tevékenységében a zöld szempontokat, a környezettudatosságot, a fenntarthatóságot, hanem szisztematikusan vissza is méri a teljesítményét. Évek óta tudatosan olyan megoldásokat alkalmazunk, amelyekkel érdemben csökkenthető az ökológiai lábnyoma, legyen szó fenntartható és innovatív utcabútorokról, valamint szolgáltatásokról, természetbarát anyagok használatáról, újrahasznosíthatóságról. A vállalat több éve megújuló energiából fedezi teljes energiafogyasztását, így 2017 és 2020 között több mint hatvan százalékkal mérséklődött a szén-dioxid-kibocsátása, és az újrahasznosítás terén is előrébb tart, mint azt eredetileg tervezte. Az energiahatékonyság érdekében például rövidítettük a plázákban a digitális eszközök üzemidejét: este 10-től reggel 6-ig egyáltalán nem működnek, és már nem is a legnagyobb fényerőn, hanem csak jól láthatóan üzemelnek. Hasonló történt a világító analóg eszközöknél: azzal, hogy este 11-től reggel 6-ig nem működnek, hatvan százalékkal csökkent az üzemidő.

Az ökodizájn-szemléletet is elsajátítottuk, például van olyan utasvárónk, amely az esővizet hasznosítja, de a mai modern városi élethez igazodó megoldások is megtalálhatók: USB-töltők segítségével lehet dolgozni, olvasni vagy egyszerűen csak a lemerülő akkumulátorokat tölteni. És persze itt is szem előtt tartjuk, hogy az utasváróink a kikapcsolódást is segítsék. Legfrissebb kutatásunk szerint ugyanis a budapesti utazóközönség, különösen a 18-29 évesek nemcsak megnézik az outdoor reklámokat, hanem kifejezetten igénylik, hogy az utasvárókban szórakoztató tartalom is legyen, akár kiállítás vagy olvasnivaló formájában. Ezt igazolja az irodalmi pályázatunk sikere is.

Az Álljon meg egy novellára! pályázatot idén hetedik alkalommal hirdették meg. Hogy született meg az ötlet az irodalom és a köztéri reklámok ilyesfajta összekapcsolására?

Ez egy szerelemprojektünk, amire szintén nagyon büszke vagyok. A célunk az volt, hogy szórakoztassuk a várakozás alatt az utasokat, és a kortárs irodalom mellett tettük le a voksunkat. 3604 karakter fér el egy citylightra, épp egy novellányi. Grecsó Krisztián, a zsűri elnöke azt mondja, az elmúlt évek alatt beérkezett huszonkétezer-ötszáz novella szerzői közül jó néhány amatőr tehetség került elő, akik ma már máshol is publikálnak.

Az Álljon meg egy novellára! pályázat zsűrije a győztes alkotóval: Grecsó Krisztián József Attila-díjas író, Csák-Nagy Kriszta nyertes, Jamniczky Tímea, Ludvig Orsolya Stefanie, a Libri marketing és kommunikációs igazgatója és Vecsei H. Miklós színművész (forrás: JCDecaux)Az Álljon meg egy novellára! pályázat zsűrije a győztes alkotóval: Grecsó Krisztián József Attila-díjas író, Csák-Nagy Kriszta nyertes, Jamniczky Tímea, Ludvig Orsolya Stefanie, a Libri marketing és kommunikációs igazgatója és Vecsei H. Miklós színművész (forrás: JCDecaux)

Az egyik legjelentősebb kortárs irodalmi esemény idén a Libri támogatásával valósult meg, felhívta a figyelmet arra, hogy a történetmesélés és -olvasás lehet közösségteremtő. Ahogy az előző években, most sem maradt el a közönségszavazás, valamint a húsz nyertes novella meghallgatható Vecsei H. Miklós és Balázsy Panna előadásában a novellapályázat Spotify-oldalán.

Ha már a tehetségeket említi: úgy tudom, sok mentorprogramban vesz részt. Mi motiválja? Minek alapján választja ki azokat a fiatal embereket, akiknek segíti a pályáját?

Azt szokták mondani, hogy az ember mindig a saját hibájából tanul, de ha lehet, akkor könnyítsük meg ezt az utat, és ami elkerülhető, azt kerüljük el. A mentorálásban a saját tapasztalataim megosztásával segítek. Általában konkrét problémákra, szakmai elakadásokra fókuszálunk. Az üzleti életben már jártasabbakat és ambiciózus fiatalokat is szívesen mentorálok. Egy dolog átmenni azon az ajtón, de ennél is fontosabb nyitva hagyni a következő generációknak. Az Art is Business idén először indította el Perspektíva mentorprogramját, amelyben örömmel vettem részt, de évek óta mentorálok a Menedzserek Országos Szövetségében és a HBLF-ben (Hungarian Business Leaders Forum) is.

Jamniczky Tímea az Art is Business Díjátadó Gálán 2024 december 11-én a Nemzeti Táncszínházban (fotó: Pixolar Photography)Jamniczky Tímea az Art is Business Díjátadó Gálán 2024 december 11-én a Nemzeti Táncszínházban (fotó: Pixolar Photography)

Mi teszi önt jó mentorrá?

Remélem, az, hogy a megosztott tapasztalataim átsegítik őket az elakadásokon. Általában többször találkozom a mentoráltakkal. Szerintem idő kell ahhoz, hogy kiforrja magát mindaz, amiről egy-egy alkalommal beszélgetünk. Komoly, értékes és értelmes szakemberekről van szó, akiknek sokszor bátorításra van szükségük, arra, hogy legyen, aki megerősíti őket a döntéseikben.

Hogyan kezdődött a kapcsolata az UNICEF-fel, amelynek kuratóriumi elnöke?

Tíz évvel ezelőtt egy fejvadász segítségével az üzleti életből kerestek szakértőket, így találtak meg engem is. A közéleti tevékenységem igen fontos része az UNICEF, amelynek két évig voltam a felügyelőbizottsági elnöke, nyolc éve pedig a kuratórium elnökeként tevékenykedem. Olyan témákkal tudok azonosulni, amelyekben én is hiteles vagyok. Szeretek adni, szeretem az embereket. Nincs annál csodálatosabb dolog, mint rászoruló gyerekeken segíteni itthon és a világban.

Szerepelt a Forbes TOP 50 Legbefolyásosabb magyar nő listáján és a Top 50 – A legbefolyásosabb emberek a magyar médiaiparban listán. 2022-ben a The Stevie Awards for Woman in Businesstörténetének első magyar aranydíjas nő vezetője lett. Mit jelentenek az ön számára ezek a díjak?

Elképesztően büszke vagyok rájuk, és szeretném, hogy a JCDecaux-s kollégáim is átéljék ezeknek a díjaknak a sikerét, mert ez közös elismerés! Összességében ezek a díjak remek visszaigazolásai annak, hogy jó úton jár a cég és én is jó irányba vezetem a csapatot.

Jamniczky Tímea (fotó: Szalmás Krisztina)Jamniczky Tímea (fotó: Szalmás Krisztina)

A cégvezetés mellett a JCDecaux Hungary arca is. Két évvel ezelőtt vezérigazgatói pozíciója mellett elindította saját fenntartható divatmárkáját, a LaVidaYarnt. Úgy tűnik, nagyon tudatosan építi a személyes márkáját. Mire szeretné még vinni?

Régen virágkötő szerettem volna lenni, ezért továbbra is nagy vágyam, hogy egyszer legyen egy virágboltom. Egyelőre az a célom, hogy a saját prémium, fenntartható kézműves táskamárkám, a LaVidaYarn igazi woman power márka legyen. Szeretnék Spanyolországban terjeszkedni, illetve más típusú modelleket is tervezni. Rengeteget tanulok ebből a kis vállalkozásból, ezért az önfejlesztés is motivál, továbbá CSR-tevékenységként is tekintek rá, hiszen sok nyugdíjasnak biztosítunk munkalehetőséget.

A cikk 2024. decemberében, az Art is Business 33. lapszámában jelent meg.

Nyitókép: Jamniczky Tímea (fotó: Szalmás Krisztina)

Lásd még:

A fenntartható kultúra prioritás – Átadtuk az idei Art is Business Díjakat

„Budapest még nem Párizs, de a művészet itt is egyre nagyobb szerepet kap” – A JCDecaux számára nemcsak a szép városi környezet megteremtése fontos, hanem a fenntarthatóság és a művészetek népszerűsítése is.

Kommunikációs felületként szolgálunk a művészeti ágaknak is Interjú Samu Tímeával, a francia JCDecaux magyar leányvállalatának vezérigazgatójával

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!