by Láng Dávid 2024. Jun 21.

„Nem másolunk, teljesen új műalkotásokat hozunk létre az eredeti előtt tisztelegve”

– Interjú Dr. Friedrich Willével, a FreyWille tulajdonosával

Az osztrák FreyWille ékszermanufaktúra leginkább a világhírű művészek által inspirált kollekcióiról ismert: az elmúlt 30 évben mások mellett Claude Monet, Gustav Klimt, Paul Gauguin és Vincent Van Gogh műveit is újraértelmezték egyedi ékszereiken. A cég tulajdonosával, Dr. Friedrich Willével beszélgettünk.

Honnan származik az érdeklődése a divat és a luxuscikkek iránt?

A művészet mindig is érdekelt, mivel édesapám már nagyon korán elkezdett magával vinni kiállításokra és múzeumokba, a családi nyaralásaink többségének ez állt a középpontjában. Franciaországgal különösen szoros kapcsolatom alakult ki, nagyon sokszor jártunk ott a családommal. A divat viszont csak jóval később, nagyjából huszonöt évesen kezdett foglalkoztatni.

Mi hozta az ötletet, hogy a divatot a képzőművészettel ötvözzék?

Párizsban már egészen ismertek voltunk, amikor a Hermès divatház (ötven évvel ezelőtt) megkeresett bennünket. 1978-ban kezdtünk együtt dolgozni, és bár más divatházakkal is volt együttműködésünk, ez bizonyult a legtartósabbnak. Nyugodtan mondhatjuk, hogy nemcsak a beszállítóik lettünk több mint harminc éven át, de igazán szívélyes baráti kapcsolat is kialakult köztünk. Én magam minden évben három hónapot töltöttem Párizsban, rengeteget tanultam ott. A filozófiám alapja – és ebben a Hermès is mindig partner volt –, hogy valami örökérvényűt hozzunk létre: olyasmit, ami világszerte ismert művészek előtt tiszteleg, és ami hosszú évek elteltével is ugyanannyira értékes marad.

Gustav Klimt inspirálta óra (forrás: FreyWille)Gustav Klimt inspirálta óra (forrás: FreyWille)

Mikor és miért kezdtek el kimondottan egyes művészek munkái előtt tisztelegni?

Először művészeti korokat választottunk ki, született például egyiptomi, görög és római kollekciónk is, amelyek mind nagy népszerűségnek örvendtek. 1994-ben viszont kaptunk egy megkeresést a Claude Monet Alapítványtól, hogy készítsünk egy olyan kollekciót, ami kizárólag a világhírű impresszionista festő műveit veszi alapul. Ez volt az első ilyen együttműködésünk, amit hamarosan újabbak követtek. Például a londoni Victoria and Albert Múzeum felkérése, egy viktoriánus korban nagyon ismertnek számító brit művész, William Morris által inspirált kollekción dolgoztunk együtt három éven keresztül.

Friedensreich Hundertwasser szintén nagyon erősen próbált meggyőzni a közös munkáról, de először még nemet mondtam neki, mert Gustav Klimt művészete jobban foglalkoztatott. A bécsi szimbolista festő arról híres, hogy csodálatos portrékat készített nőkről, szinte kivétel nélkül a zsidó közösség megbízására. Mindegyik képe egyben dekorációs elemként is funkcionált: aki rápillant valamelyikre, olyan érzése lehet, mintha a rajtuk szereplő nők halhatatlanok lennének. Ez nagyon nagy hatással volt rám, és jelentős inspirációul is szolgált.

Mi a helyzet a művészek szerzői jogaival? Hogyan használhatja a FreyWille az alkotásaikat?

Bár a szerzői jogok a főszabály szerint hetven évvel az adott művész halála utánig tartanak, a mi esetünkben sokszor még így is meg kell egyezni az örökösökkel, illetve a jelenlegi jogtulajdonosokkal. Ez hosszú folyamat, de mindig végigjárjuk. Mindazonáltal nagyon fontos, hogy soha nem másoljuk le egy az egyben a műalkotásokat, tehát nem reprodukciókat készítünk.

Gustav Klimt esetében például az ötlet felmerülésekor már létezett egy másik ékszerkollekció, de ez szinte fotografikus módon emelte át az eredeti műveket, egyáltalán nem értelmezte őket újra. A művészeink sokkal inkább inspirációs forrásként használják az eredetit, amelynek motívumait és apró részleteit továbbgondolva egy teljesen új dizájnt hoznak létre. A mi alkotásainkat ebből adódóan szintén védi a szerzői jog.

Mennyi ideig tart egy kollekció elkészítése?

Az alapötlettől addig, amíg a kész termék a piacra kerül, minimum egy, de akár három év is eltelhet. A tervezést minden esetben hosszas művészettörténeti kutatómunka előzi meg. Ennek során mélyen beleássuk magunkat az adott alkotó életművébe, hogy a lehető legjobban képbe kerüljünk vele, hiszen csak így lehetséges hitelesen inspirálódni.

Ki a célközönségük, egyrészt a nemzetiségeket, másrészt a vagyoni helyzetet tekintve? Csak a gazdagok, vagy a középosztály tagjai is?

Bár Kínától Amerikáig számos országban jelen vagyunk, azt gondolom, lehetetlenség arra törekedni, hogy az egész világot lefedjük. Ez ugyanis nemcsak óriási pénz-, hanem időbefektetést is igényel, emiatt muszáj szelektálnunk. Magyarország ugyanakkor egyértelműen a legfontosabb piacok között van számunkra, mivel a magyaroknak rendkívül kifinomult a művészeti érdeklődésük.

Ami pedig a kérdés második felét illeti, fő célközönségnek a magasan iskolázott társadalmi réteget mondanám, hiszen ők a művészetekre is jóval nagyobb eséllyel fogékonyak. Mivel a termékeink hozzáadott értéke nagyon magas, ez az előállítási költségekben, valamint a fogyasztói árakban is megjelenik. Ebből adódóan főként a felsőosztály, illetve a felső középosztály tagjai közül kerül ki ügyfeleink többsége. Ugyanakkor több olyan vásárlóhoz is volt már szerencsénk – elsősorban a fiatalabb korosztályból –, akik sokszor akár évekig spóroltak arra, hogy megvehessék a kinézett ékszert. Őket mindenki másnál jobban kedvelem, hiszen ebből is látszik, mennyire elkötelezettek.

Melyek a legdrágább, illetve a legkelendőbb termékeik?

Két nagyobb kategóriánk van. Az egyikbe a színaranyból készült ékszerek tartoznak, amelyek ára kétezertől ötezer euróig (vagyis átszámítva hétszázötvenezertől nagyjából kétmillió forintig) terjed. A másik kategóriát pedig az aranyozott ékszerek adják, amelyeknek a felületét huszonnégy karátos arannyal díszítjük és tűzzománctechnikával borítjuk, az alapjuk viszont nem nemesfém. A legnépszerűbb termékeink ára a négyszáz és ezerkétszáz euró (százötven–négyszázötven ezer forint) közötti sávba esik, ezeket még sok olyan vásárló is meg tudja engedni magának, akiknek a drágább kategóriák nem férnének bele.

Botticelli: Vénusz születése kollekció darabjai (forrás: FreyWille)Botticelli: Vénusz születése kollekció darabjai (forrás: FreyWille)

Van verseny ezen a speciális piacon?

Számos olcsó, Kínában gyártott utánzat létezik, amelyeknek a minőségét és a művészeti értékét össze sem lehet hasonlítani a mi termékeinkével. Miután véget ért az együttműködésünk a Hermèsszel, ők váltak a fő versenytársainkká. Ugyanakkor ez olyan verseny, amit egyáltalán nem bánunk, hiszen ők is csodás alkotásokat hoznak létre. Elsajátították az általunk használt technikák és a szemléletmód jó részét, persze mindent nem tudtak, hiszen egy ilyen munkafolyamatban a művészi kreativitás a legfontosabb, ami pedig eltanulhatatlan. 

A FreyWille honlapján az áll, hogy Simone Grünberger-Wille a művészi ékszertervezést új, modern alapokra helyezte, egyedi formákkal és motívumokkal. Mihez képest voltak újak az alapok?

Erre könnyű válaszolni: ahhoz képest, amivel korábban foglalkoztunk. Hiszen a céget 1951-ben alapították, tehát harminc évvel azelőtt, hogy az élére kerültem és lezajlott a már említett irányváltás. Simone Grünberger-Wille (aki egyébként a feleségem) ugyanakkor teljesen új látásmódot vitt a munkafolyamatba. Az általa vezetett tervezői csapat tagjai mindannyian a legjobb művészeti iskolákba jártak, ezt a tudást hozták magukkal.

Milyen terjeszkedési potenciált lát még a magyar és a nemzetközi piacon?

Ahogy már említettem, a magyar piac számomra egyike a legfontosabbaknak, hiszen igazi kultúrnemzetről van szó. Kialakult egy stabil vásárlói rétegünk, ez nagyon sokat jelent számunkra. Nem szeretnénk mindenáron tovább terjeszkedni és új üzleteket nyitni, inkább az a célunk, hogy hosszú távon megtartsuk a jelenlegi közönséget. A webáruházunk fejlesztését is tervezzük a következő fél év során.

Ami a nemzetközi terjeszkedést illeti, ez inkább filozofikus kérdés. Valaha nagyratörő terveim voltak, szerettem volna az összes kontinensen jelen lenni. Idővel azonban tudatosult bennem, hogy mi nem olyanok vagyunk, mint mondjuk a Coca-Cola: egyszerűen nincs elég kapacitásunk arra, hogy mindenhol ott legyünk. Sokkal jobb stratégia, ha csökkentjük a piacaink számát, a kiválasztottakra viszont hatványozottan koncentrálunk. 

Milyen a kapcsolata Magyarországgal és a magyar emberekkel?

Mindig lenyűgözött Magyarország történelme és kultúrája, a testvéreimként tekintek a magyarokra, már csak amiatt is, mert hét évszázadon át ugyanannak a birodalomnak a részei voltunk. Úgy gondolom, ez a közös múlt a mai napig összeköt bennünket. Amikor az 1980-as évek végén összeomlott a kommunizmus és megnyíltak a keleti blokk országai, legelőször Budapestre látogattam el, később pedig az első Ausztrián kívüli üzletünket is itt nyitottuk meg.

Nyitókép: Dr. Friedrich Wille (Fotó: FreyWille)

Lásd még:

DS – az utazás művészete – A prémium autómárka találkozása a francia íróóriással

Cél, érték, közösség – Így működik az osztrák ERSTE Alapítvány – Beszélgetés Maribel Königerrel, a cég kommunikációs igazgatójával

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!