Rekordot döntött a kortárs művészeti árverések bevétele
A világméretű eladások negyven százalékával Kína vált a kortárs művészeti forgalom központjává.
Rekordmagasságba szárnyalt és elérte a 2,7 milliárd dollárt (829 milliárd forintot) a kortárs művészeti árverések bevétele a 2020/2021-es pénzügyi évben. A kiemelkedő bevételben komoly része volt a digitális hitelesítésnek – írta éves jelentésében az Artprice vállalat.
2020. június 30. és 2021. június 30. között 102 ezer kortárs művészeti alkotást adtak el az árveréseken. Az alkotások az 1945 után született művészek munkái: festmények, szobrok, installációk, rajzok, fotók, nyomatok, videók és digitális művek. A művészeti piac forgalmának 23 százalékát tette ki a kortárs alkotások eladása, míg húsz évvel ezelőtt ez az arány csak 3 százalék volt. A 2020-2021-es évadban 59 országban 770 aukciósház árveréseit összegezte a jelentés. A műkincsforgalomban a Christie's 32 százalékos, a Sotheby's 26 százalékos, a Phillips 10 százalékos bevételt ért el.
A kortárs művészeti piac forgalmában az úgynevezett NFT, azaz a nem helyettesíthető token hozott jelentős fellendülést, amivel a digitális műalkotásokat hitelesíteni és védeni lehet az illegális sokszorosítástól, lopástól. Az NTF-alkotások az online forgalom egyharmadát tették ki 2021-ben, a globális eladásoknak pedig a 2 százalékát.
Az aukciósházak igyekeznek integrálni a piac számára korábban ismeretlen műveket, mint például a digitális művész Beeple (Mike Winkelmann) alkotásait, akinek munkásságáról az első, 69,3 millió dolláros (21 milliárd forintos) árverési üzlete előtt csak kevesen tudtak. A műkincspiacnak ez a része elsősorban a harmincas-negyvenes éveikben járó, technikailag képzett, új gyűjtőket vonzza.
Az utcaművészet is nagymértékben támaszkodik az NFT-re, a graffitiművész Banksy egyike a világ öt legsikeresebb művészének az aukciókon. 2021 első félévében 123 millió dollárért (38 milliárd forintért) keltek el alkotásai. A kortárs művészetben a festészet továbbra is a vezető kategória az aukciós bevétel (73 százalék) és az eladott tételek (42 százalék) tekintetében.
A világméretű eladások 40 százalékával Kína vált a kortárs művészeti forgalom központjává, megelőzve az Egyesült Államokat (32 százalék) és az Egyesült Királyságot (16 százalék). Hongkong Londont is lehagyva közvetlenül New York után következik a kortárs művészeti piac legfontosabb városainak élén. Párizs az ötödik helyen áll.
Az Egyesült Királyság leggazdagabb élő művészének Damien Hirst tartják. A Sunday Times 2020-as összesítése szerint megközelítőleg 384 millió font van a bankszámláján. Saját rekordja a 10,3 millió fontért elkelt Aranyborjú – 18 karátos aranyszarvú állat és paták, formaldehidben tartósítva.
Kép: Damien Hirst és az Aranyborjú (forrás: alaintruong.com)
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!