Svájci bicska
„A Werk Akadémia nem célszerszámokat képez, hanem svájci bicskákat.”
Szabályt mindenre lehet alkotni. Még arra is, aminek nem írhatók le a szabályai. Legföljebb azt addig farigcsáljuk, amíg bele nem fér a szabályba. Mert, ha van szabály, van algoritmus. És ha van algoritmus, lesz íziben alkalmazás is, amelyet haladéktalanul letölthetünk. Logikus és gazdaságos. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy a hatékonyság érdekében egyre újabb és újabb célszerszámokat hozunk létre. És ezek a célszerszámok ráadásul egyre jobbak is lesznek. Ha hozzájuk adjuk a mesterséges intelligenciát, sok területen alkalmassá válnak az emberi munka, az emberi részvétel/jelenlét kiváltására. Online életünk egyre nagyobb részében ilyen célszerszámokkal matatunk. Vásárolgatunk, pénzügyi műveleteket végzünk, közigazgatási, hatósági kötelezettségeinknek teszünk eleget, tanulunk, szórakozunk, reklamálunk, párt, lakást keresünk. Meg ilyesmi. Ha meghosszabbítjuk a jelent, olyan jövőt látunk, amelyben az okos kütyükkel elérhető nagyon okos alkalmazások olyan területeken is megjelennek, amelyekről ma még úgy gondoljuk, feltétlenül embert igényelnek. De miért is ne válthatnánk ki orvosunkat, személyi edzőnket, különféle tanácsadóinkat személyre szabható célszerszámokkal? A felszolgálókról, taxisofőrökről, masszőrökről és fodrászokról nem is szólva. Ha valaki esetleg hiányolná a szolgáltatás során folytatható small talkot, pletyizést meg ilyesmit, megnyugtatásként közölhetjük: mindez megoldható. És még csak sci-fibe illő mesterséges értelem sem szükségeltetik hozzá.
A szabályok és a valóság
Tetszik vagy sem, a szabályok megváltoztatják a valóságot. S amennyiben önmagunkat a valóság részének tekintjük, bennünket is. Mert például be kell sorolnunk saját magunkat a szabályok által lefektetett kategóriákba. Nem várhatjuk el, hogy bármiféle szabály hét és fél milliárd embert fogjon át – külön-külön. Ennyi célszerszámot legyártani nem lenne túlságosan hatékony. És bármennyire finomodjanak is ezek a rendszerek, azon kell munkálkodnunk, hogy a lehető legkomfortosabban beilleszkedjünk azokba a kategóriákba, amelyekről úgy gondoljuk, a lehető legközelebb állnak hitünkhöz, hiedelmeinkhez, nézeteinkhez, korlátainkhoz és lehetőségeinkhez. És még személyre szabott marketológiai asszisztens sem kell hozzá, hogy így tegyünk. Mert így gazdaságosabb.
De mi van a szabálysértésekkel? Itt vannak például a művészetek, amelyek pofátlanul felrugdossák a szabályokat, valami új felé törekszenek, sőt olykor megingatják a szabályokba vetett hitünket. Vagy nem. Hiszen a művészet piacán is számít a szellemi vagy pénzbeli eredményesség. És vannak már olyan okos célszerszámok, amelyek a rendelkezésükre álló irdatlan adattömeg – big data – alapján elég ügyesen tudják prognosztizálni, melyik könyv, film, zenés színházi előadás, világvándor kiállítás vagy koncert számíthat sikerre. Az igazi újdonság sikere vagy bukása viszont nem jósolható meg. Most őszintén: nem könnyebb piacosítani a már bevált, sikeres művek, produkciók előzményét, folytatását, újrafeldolgozását? Lényegesen egyszerűbb eladni valamit ismert névvel, címmel, kitörölhetetlenül belénk ágyazódott dallammal. De ki az ördög vállalná az újdonság, a meglepetés kockázatát? Nyilvánvalóan a bátrak, mert a bátraké a szerencse. A kevésbé bátraké a profit. Viszont, ha a bátor keveseknek elmegy a kedve az egésztől, mit lehet folytatni?
Több tiszteletet McGyvernek!
McGyver (1985-92) roppant találékony sorozathős volt. Titkos ügynök, aki a világ legegyszerűbb eszközeivel és anyagaival vágta ki magát reménytelen helyzetekből. Na, jó, volt egy svájci bicskája és ragasztószalagja is. Célszerszámokat – a tűzfegyvereket is beleértve – nem nagyon használt. Az volt benne a különleges, hogy mindig a konkrét egyedi problémákra keresett – és talált - megoldást. Lúzer! Ma inkább felmegyünk a világhálóra, és erősen bízunk abban, hogy erre már valaki más talált megoldást. Reméljük, hogy valahol a világhálón van erre egy célszerszám is. Pedig talán érdemes lenne mostanság elgondolkodnunk azon, érdemes-e úgy berendeznünk a világunkat, hogy minden lehetséges problémánk megoldására célszerszámokat/alkalmazásokat hozunk létre. És alkalmasak-e egyre tökéletesebb alkalmazásaink egyedi problémák megoldására. Mert vannak igen nehezen algoritmizálható helyzetek. Amikor például az orvos felismeri, hogy a hatóanyagnál fontosabb a törődés. Amikor akár egyetlen szó elég ahhoz, hogy a versengés, a rivalizálás együttműködésbe forduljon át. Amikor az emberi eredményesség nem árazható be. Amikor a small talk fontosabb, mint a hair styling. Szóval, az a fajta gondolkodás, amely képes kezelni az egyedi helyzetet és a megismételhetetlen, kimondhatatlanul érzékeny emberi viszonyokat ott és akkor.
Jó tíz éve már, hogy az egyik hallgatónk azt mondta, „A Werk Akadémia nem célszerszámokat képez, hanem svájci bicskákat”. Furcsa, de okos megállapítás. És remélem, ez így is van. Ördögien nehéz megmondani, kinek merre vezet az útja. De feltételezhető, hogy az, aki szélesebb összefüggéseiben, nyitottan, érzékenyen képes kezelni a problémákat, egynél több út közül választhat.
A Werk Film, Stílus és Írás Akadémiát 2007-ben a magyar stylist, kommunikációs és filmszakma kiemelkedő személyiségei, divattervezők, ismert menedzserek, fotósok, filmes és színházi szakemberek hozták létre. Menedzsmentje és oktatói csapata arra törekszik, hogy a hozzá beiratkozóknak a mai magyar oktatási piacon nemcsak ár-, hanem értékarányban is kiváló trendsetter, innovatív, piaci tudást nyújtson, élményszerű módon és családias hangulatban. Küldetése, hogy ne kövesse, hanem teremtse a trendet, oktatóit is ennek szellemében választja ki.
A Werk képzései
Stílus Akadémia: stylist alapozó, mesterstylist, enteriőrstylist
Film Akadémia: rendezés-filmírás, vágási ismeretek, gyártási-produkciós ismeretek, hangmester képzés, naplóvezető (scripter), filmes mesterképzés
Menedzser Akadémia: képzőművészeti menedzser, színházi menedzser, komolyzenei menedzser, táncművészeti menedzser, online hirdetési menedzser
gasztrowerk
kreatív (szép)írás
rendezvényszervező-képzés
Ha több információt szeretne megtudni a Werk Akadémiáról, látogasson el honlapjukra.
Megjelent: 2019. február
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!