by artisbusiness.hu 2024. Dec 20.

Techno Zen

– Megnyílt Nemes Márton tárlata a Ludwig Múzeumban

A 2024-es Velencei Képzőművészeti Biennálén a Ludwig Múzeum Nemes Márton Techno Zen című kiállítását mutatta be. A multimédiás, több érzékre ható projekt vizuális, akusztikus és interaktív tartalmai a fény- és színtartomány, a tárgy- és fénymozgás, a hang, a fényfrekvencia és légáramlás együttes hatásában bontakoztak ki. Most Budapesten is megtekinthetjük a magyar pavilon tárlatát – kiegészítve a művész korábbi alkotásaival.

Az immerzív térként, festészeti alapokon nyugvó Gesamtkunstwerkként, azaz összművészeti alkotásként megálmodott projekt jól példázza a festészet műfajának – a művész alkotói módszerére egyre jellemzőbb – más médiumokra való kitágítását, kiterjesztését.

A magyar pavilon a Velencei Képzőművészeti Biennálén (fotó: Biró Dávid, Bilák Krisztina / Ludwig Múzeum)A magyar pavilon a Velencei Képzőművészeti Biennálén (fotó: Biró Dávid, Bilák Krisztina / Ludwig Múzeum)

Nemes Márton munkásságára nagy hatást gyakorolnak a techno szubkultúrák, így a képmező szétrobbantása, majd újrarendezése jellegzetes, pszichedelikus karaktert kölcsönöz az absztrakt tartományokban kiterjedő és a napjaink szórakozóhelyeinek képi és fényhangulatait is felidéző alkotásainak. A festészeti és szobrászati elemeket kombináló képtárgyaiban és multimediális installációiban olyan hipnotikus térdinamika jön létre, amely a nézőt egy fluid, szédítő színmezőbe szippantja be a való világ nyerseségéből.

Nemes Márton a Ludwig Múzeumban rendezett tárlat megnyitóján (fotó: Végel Dániel / Ludwig Múzeum)Nemes Márton a Ludwig Múzeumban rendezett tárlat megnyitóján (fotó: Végel Dániel / Ludwig Múzeum)

Nemes Márton (1986, Székesfehérvár) ipari formatervezést tanult a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen, majd a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán folytatta tanulmányait 2008 és 2013 között. 2018-ban a londoni Chelsea College of Arts-on szerezte mester diplomáját. 2019-ben megkapta a feltörekvő művészeknek szóló Esterházy Art Award díjat, és egy művét megvásárolta a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum. Nemzetközi csoportos kiállításokon vett részt, többek között az MSU Zagreb Haunting Monumentality tárlatán (2014), a varsói BWA-ban bemutatott Falling Out the Rythm (2019), és a grazi Künstlerhaus, Halle für Kunst & Medienben helyet kapó Abstract Hungary (2017) kiállításokon, valamint a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum Helyiérték – Új szerzemények bemutatóján (2022) és a debreceni MODEM Új Közvetítések kiállításán (2022). New Yorkban és Budapesten él és dolgozik.

 

Részlet a magyar pavilonban rendezett kiállításból (fotó: Biró Dávid, Bilák Krisztina / Ludwig Múzeum)Részlet a magyar pavilonban rendezett kiállításból (fotó: Biró Dávid, Bilák Krisztina / Ludwig Múzeum)

A techno fogalma a technére, illetve a technológiai művészetre is utal: az ipari technológiáknak és anyagoknak egy hagyományosabb szemlélettel történő ötvözéséből tárgyfestmény, installáció, illetve mozgó festészeti közeg születik. Lézervágott acél, autófesték, zománcozott acéllemez, vetítés, DMX-fények, hangszórók és színes ventilátorok értelmezik újra a festészeti palettát. Az így létrehozott tér multiszenzoriálissá, vagyis több érzékszervet bevonó környezetté válik: optikai, akusztikus és haptikus [a haptika az érzékelés azon ága, amely az érintéssel, nyomással, rezgésekkel és az érintés útján közvetített információval foglalkozik – a szerk.] tartalmai a fények, a színek, a mozgás és a hang együttes hatásában bontakoznak ki.

Részlet a Ludwig Múzeumban nyílt kiállításból (fotó: Végel Dániel / Ludwig Múzeum)Részlet a Ludwig Múzeumban nyílt kiállításból (fotó: Végel Dániel / Ludwig Múzeum)

A budapesti kiállításon a velencei anyag látható, kiegészülve a művész elmúlt tíz évben készült alkotásainak válogatásából – e művek tematikája és technikai megoldásai a Biennálén bemutatott projekt előképeinek is tekinthetők.

A kiállítás kurátora Kopeczky Róna.

A tárlat 2024. december 20. – 2025. március 8. között tekinthető meg a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeumban.

Nyitókép: Részlet Nemes Márton Techno Zen című kiállításából (fotó: Biró Dávid, Bilák Krisztina / Ludwig Múzeum)

Lásd még:

„Mindig vannak falak, amiket át kell törnöm” – Magyarországon amíg egyforma magas vagy a többi fűszállal, minden jó, de ha elkezdesz egy kicsit kinőni, jöhetnek bajok  – mondja Nemes Márton festő

„A művészet az emberi önkifejezés eszköze” – Beszélgetés Dr. Ottrubay Istvánnal, az Esterházy Vállalat vezetőjével

Az ér el sikereket az NFT-piacon, aki amúgy is jó művész – Kerekasztal-beszélgetés a művészet és az NFT jövőjéről

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!