by artisbusiness.hu 2024. Feb 13.

Világhírű freskó restaurálását finanszírozta a Ferrari

Az olasz luxusautó-gyártó 300 ezer euróval (több mint 116 millió forint) támogatta az Assisi Szent Ferenc-bazilikában található Cimabue-freskó felújítási munkálatait

A XIII. században élt művész, Cimabue freskója – amely huszonhét évvel ezelőtt túlélt egy földrengést is – a Ferrari luxusautó-gyártó által finanszírozott restaurálást követően visszanyerte eredeti pompáját. 

Az Assisi Szent Ferenc-bazilika az umbriai Assisi város közkedvelt zarándokhelye. Cimabue ezen alkotása az alsó templom jobb oldali kereszthajójában található. Az egy éven át tartó restaurálást követően az alkotást február 16-án avatják fel hivatalosan. Cimabue Madonna és gyermeke a trónoló angyalokkal és Assisi Szent Ferenccel című freskója – más néven Maestà di Assisi – Szűz Máriát a gyermekével ábrázolja egy trónon, négy szárnyas angyallal körülvéve, mellette Assisi Szent Ferenc áll. Ez a ferencesek vallási rendjét megalapító szerzetes egyik legkorábbi ábrázolása. A XVI. század végén átfestett freskót már kétszer restaurálták: 1872 és 1874 között, valamint 1973-ban. 

A bazilika kívülről (forrás: Wikipédia)A bazilika kívülről (forrás: Wikipédia)

Ez az első alkalom, hogy a Ferrari egy műtárgy-restaurálási projektet finanszírozott – írja a Rai olasz állami műsorszolgáltató. „Olaszország egy kivételes ország, amely több ezer éves művészeti örökségéről híres" – mondta Benedetto Vigna, az autógyártó vezérigazgatója 2022 decemberében, a projekt bejelentésekor. „A luxus világához tartozó Ferrari számára – amely egyre közelebb áll a művészethez és a kultúrához – fontos, hogy hozzájáruljon egy remekmű megőrzéséhez. Hiszek abban, hogy a vállalati társadalmi felelősségvállalás – az állami és a magánszektor közötti partnerségnek köszönhetően –  jelentős eredményeket hozhat. Ezt bizonyítják a Ferrari oktatással, egészséggel és környezetvédelemmel kapcsolatos projektjei. Büszkék vagyunk rá, hogy most már a kulturális megőrzést is ide sorolhatjuk” – tette hozzá.

Magát a bazilikát 1228–1253 között építették: 1230. május 25-én, pünkösd napján egy kőszarkofágban helyezték el Szent Ferenc maradványait, a templom főoltárja alatt. Két éven belül megépült a kripta, amit alsó templomnak neveztek. A felső templom építését 1239-ben kezdték el és 1253-ban fejezték be. Az alsó templom falait Cimabue és Giotto freskói díszítik, a felső templomban pedig Giottónak és tanítványainak tulajdonított festményeken követhetjük végig Szent Ferenc életét. Az 1997-es földrengés nyomán beomlottak az assisi bazilika boltozatai, a Maestà di Assisi azonban túlélte a katasztrófát, négy ember viszont meghalt. 

Az Assisi Szent Ferenc-bazilika épülete (forrás: Wikipédia)Az Assisi Szent Ferenc-bazilika épülete (forrás: Wikipédia)

A freskó egykor élénk színezése megkopott, mivel többmilliónyian fordulnak meg évente a zarándokhelyen, az általuk behordott szennyeződés pedig rárakodik a műre. Emellett az 1970-es években történt restauráláskor a szakemberek egy Polaroid B72 nevű védőbevonatot alkalmaztak, amely modern megvilágítás mellett fényvisszaverővé és sárgássá tette a felületet. A mostani restaurálási munka megkezdése előtt Sergio Fusetti, a bazilika főrestaurátora és a kulturális örökségek helyreállításával foglalkozó Tecnireco cég csapata röntgenfluoreszcencia (XRF) és infravörös spektroszkópia alkalmazásával határozta meg, hogy a freskó mely részei eredetiek, és melyeket adták hozzá később.

Pápai oltár freskókkal a bazilikában (forrás: Wikipédia)Pápai oltár freskókkal a bazilikában (forrás: Wikipédia)

Az elemzés azt is lehetővé tette, hogy megállapítsák, milyen pigmenteket használt Cimabue. A szakemberek ezután a szennyeződések és az 1970-es években felvitt védőréteg eltávolításával megtisztították a freskót. Hogy elkerüljék az eredeti mű átfestését, a levált pigmentet, – különösen a háttérben használt azúrkék pigmentet – semleges színekre, például szürkére cserélték. Az 1997-es földrengés óta a Tecnireco munkatársai végzik a bazilikában található, 10 ezer négyzetméteres felületű freskók évente egyszeri tisztítását. Sergio Fusetti főrestaurátor szerint az éves portörlés segít abban, hogy megőrizzék a freskók jó állapotát, így a Maestà di Assisi című művet biztosan nem kell legalább hatvan-hetven évig, – de lehet, hogy száz évig sem – restaurálni. 

(forrás: The Art Newspaper)

Lásd még:

A Louvre ezentúl főtámogatóként ismeri el a DS Automobiles-t

Művészet és merészség – DS 7 CROSSBACK LOUVRE limitált széria

Nyitókép: Maestà di Assisi (részlet) (forrás: ferrari.com) 

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!