
A magyar zeneipar duplázó gazdasági hatása
– Friss kutatás a hazai zenei üzlet nemzetgazdasági jelentőségéről
Tizedik alkalommal jelent meg a ProArt – Szövetség a Szerzői Jogokért gondozásában a magyar zenei szcéna átfogó elemzését bemutató ProArt Zeneipari Jelentés. A jubileumi kiadvány fókuszában a magyar zeneipar nemzetgazdasági jelentőségének feltárása áll – egy új, makroökonómiai modellre épülő módszertan segítségével. A kutatás a zeneipar gazdasági hatásaira, valamint más ágazatokra gyakorolt befolyására világít rá.
A ProArt Zeneipari Jelentés az első átfogó kísérlet a magyar zeneipar nemzetgazdasági súlyának felmérésére, és egyben az első lépés a szektor alaposabb megértésében. Az anyag hozzájárul ahhoz, hogy a döntéshozók jobban megértsék a zenei szektor működését, illetve hogy megalapozott és jó szakpolitikai, illetve gazdasági döntéseket hozzanak.
A zeneipar duplázó ereje a gazdaságban
A jelentés egyik legfontosabb megállapítása, hogy a magyar zeneipar minden 1 forintnyi közvetlen befektetésből összesen 2,04 forintnyi gazdasági aktivitást generál, vagyis több mint kétszeresére növeli a teljes gazdaságban keletkező értéket. Ez a multiplikátorhatás nem sokkal marad el az Európai Unió zeneiparának egészére mért szorzótól (2,2).
Számítások alapján a magyar zeneipari vállalkozások a mért időszakban mintegy 137,84 milliárd forint értékben végeztek zenei tevékenységet. Ez a közvetlen hatás meghaladja a magyar könyvpiac 2023-as, 64,2 milliárd forintnyi forgalmát. A zeneipar és kapcsolódó ágazataiban több mint 17 000 fő dolgozik, ők évente több mint 282 milliárd forint hozzáadott értéket állítanak elő – ez a magyar GDP körülbelül 0,3 százaléka.
Decentralizált és koncentrált piaci szerkezet
A magyar zeneipar vállalkozásai döntően mikrovállalkozások (az átlagos létszám 2,5 fő). Ebből arra következtethetünk, hogy a tevékenységek jelentős részét külsős szakemberek, alvállalkozók, esetleg projektalapú munkavállalók látják el. Bár a szektor több mint 17 000 fő foglalkoztatásához járul hozzá, e decentralizált működés gyengítheti a zeneipar egységes fellépését és érdekérvényesítését, valamint növelheti a szakemberek kiszolgáltatottságát.
Ugyanakkor a magyar zeneipar rendkívül koncentrált piac is, ahol az árbevétel túlnyomó részét néhány nagy szereplő termeli. A legnagyobb száz vállalat az iparági bevételek 78 százalékát, míg a legnagyobb háromszáz már 93 százalékát állítja elő. Vagyis a kisebb vállalkozások összességében csak marginális piaci részesedéssel rendelkeznek.
A zeneipar jelentős hozzájárulása a foglalkoztatáshoz és az adóbevételekhez
A zeneipar kiemelkedő szerepet tölt be a munkahelyteremtésben és a kulturális alapú gazdasági tevékenységek ösztönzésében. A működési sajátosságokból adódóan a foglalkoztatás jellemzően rugalmas és projektalapú, ez folyamatos keresletet generál különböző szakterületek – zenészek, technikai szakemberek, rendezvényszervezők – iránt, élénkítve a munkaerőpiacot.
Az adóbevételek tekintetében a zeneipar összesen 61,14 milliárd forinttal járul hozzá a központi költségvetéshez. A legnagyobb részt a direkt hatások adják (28,40 milliárd forint), amelyet az indirekt (18,73 milliárd forint) és az indukált hatások (14,01 milliárd forint) egészítenek ki. E hozzájárulás jelentősnek mondható – hasonló nagyságrendű, mint például a közműadó éves bevétele (54,46 milliárd forint) vagy a turizmusfejlesztési hozzájárulás (49,39 milliárd forint) 2023-ban.
A teljes jelentés elérhető a www.zeneipar.info oldalon. A kutatást a ProArt megbízásából a HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ adaptálta és valósította meg.
A nyitókép illusztráció, forrása a Pixabay.
Lásd még:
Rekordszámú szerzői jogdíj és új dal – Közzétette tavalyi adatait az Artisjus
Néhány év alatt tízmilliárd eurónyi kár – Ekkora veszteséget okozhat a zenei alkotóknak a mesterséges intelligencia egy friss tanulmány szerint
Európában tovább nőttek a beszedett jogdíjak – Összesen 12,1 milliárd euró jogdíjat szedett be tavaly 116 országban 255 közös jogkezelő.
Majomszelfi és bajszos Mona Lisa – Legeza Dénessel, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának (SZTNH) főosztályvezetőjével beszélgettünk
„Már pár tízezer forintból is lehet eredményeket elérni” – Az online marketing működése a zeneiparban
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!