Néhány év alatt tízmilliárd eurónyi kár
– Ekkora veszteséget okozhat a zenei alkotóknak a mesterséges intelligencia egy friss tanulmány szerint
Elkészült az első kutatás, amely globális szinten mérte fel a generatív mesterséges intelligencia gazdasági hatásait zenei és audiovizuális területen. Ha marad a jelenleg hatályos jogi szabályozás, akkor az alkotók nem profitálnak, de vesztenek a technológiai forradalom vívmányából – áll az elemzés eredményeit összegző sajtóanyagban, amit az Artisjus tett közzé.
A száztizenhat ország kétszázhuszonhét közös jogkezelőjét összefogó, több mint négymillió alkotót képviselő CISAC (Confédération Internationale des Sociétés d'Auteurs et Compositeurs) által megrendelt tanulmány az első, amely globális szinten vizsgálta meg a mesterséges intelligencia potenciális gazdasági hatásait. A PMP Strategy piackutató több mint negyven szakértői interjúra és kvantitatív számításokra támaszkodva készítette az elemzést. A kutatás szerint – amennyiben érdemben nem változik a jelenleg is hatályos szabályozás – 2028-ig a zenei alkotók jövedelméből 10 milliárd euró kiesést okozhat a generatív mesterséges intelligencia; az audiovizuális alkotók 12 milliárd euró jövedelemtől eshetnek el.
A generatív mesterséges intelligencia (MI) már meglévő adatok elemzésével és ezek alapján történő minták felismerésével új, kreatív tartalmakat képes előállítani: például szöveget, képeket, zenét, kódot és akár videókat is. A generatív MI nem egyszerűen másolja az adatokat, hanem új kombinációkat hoz létre, amelyek az emberi kreativitáshoz hasonló eredményeket adhatnak.
Bár világszerte számos kezdeményezésről tudunk (az Európai Unió a világon elsőként fogadott el egy rendeletet az MI szabályozásáról, ami 2024 nyarán lépett hatályba), a jogi keretek jelenleg is alakulnak és korántsem egységesek. „A generatív mesterséges intelligencia nagyszerű új lehetőségeket biztosíthat az alkotók számára – de megvan benne a potenciál arra is, hogy hatalmas károkat okozzon az alkotók karrierjében, megélhetésében. Az, hogy melyik forgatókönyv valósul meg, nagyrészt a jogalkotókon múlik” – fogalmazott a CISAC elnöke, Björn Ulvaeus.
Zene: 10 milliárd euró kiesés az alkotóknak, 8 milliárd bevétel az MI-szolgáltatóknak
Szakértői interjúkra támaszkodva a PMP Strategy négy fő területet azonosított a zene világában, amelyekre a generatív MI a legnagyobb hatást gyakorolja a közeljövőben. Ezek a következők:
- Már most sikeresek és ismertek azok a szolgáltatások, amelyekkel a felhasználók zenéket írathatnak szöveges promptokkal [prompt: az MI-nek adott utasítás, amellyel meghatározzuk, mit alkosson – a szerk.], és ezeket megoszthatják egymással.
- Várható az is, hogy a zenei stream szolgáltatók katalógusát MI-generált dallamokkal árasztják el erre szakosodott cégek: főként a relaxációt, tanulást, fókuszálást, elalvást segítő muzsikák listájával. Sokak szerint várható az is, hogy maguk a szolgáltatók is készítenek ilyen szerzeményeket, amelyeket általános és személyre szabott listák segítségével juttatnak el a hallgatókhoz (amennyiben továbbra is megmarad az a jogi keret, amelyben ezek költséghatékonyabbak a szolgáltatók számára). Az elemzés szerint 2028-ra várhatóan a stream platformok bevételének húsz százaléka származik majd MI-vel generált számokból.
- A háttérzenében egyre nagyobb teret kap az MI. Például a felhasználók által a közösségi médiába feltöltött videókban vagy az üzlethelyiségekben hallható, illetve a filmekben, reklámokban megszólaló háttérzene. Mivel ezeken a területeken a felhasználók számára az MI a költségek gyors lefaragását ígéri, a PMP Strategy előrejelzése szerint öt év múlva az úgynevezett könyvtárzene (háttérzenei célra optimalizált, előre megírt funkcionális alkotás) bevételeinek hatvan százaléka már mesterséges intelligenciával készült zenékhez lesz köthető.
- Kisebb mértékben, de várható az MI előretörése a filmekben, reklámokban olyan esetekben is, amikor a zene a figyelem középpontjában van; ez inkább az alacsony költségvetésű produkciók esetén valószínű.
Ezekre a felhasználásokra a PMP Strategy becsléseket készített, amelyek eredménye: 2028-ban az MI-vel generált zene piaci értéke 16 milliárd euró lesz.
A zenei alkotók számára ez évenként növekvő bevételkiesést jelent, főleg a digitális, a televíziós és rádiós, valamint a háttérzenei jogdíjakban. Egy MI nélküli szcenárióval összehasonlítva ez néhány év alatt összesítve 10 milliárd euró kiesés; 2028-ban a jövedelmük huszonnégy százalékát fenyegeti az MI.
Másfelől az MI-szolgáltatók bevétele várhatóan évenként megduplázódik (a 2023-as 100 millió euróról indulva), és 2028-ra elérheti a 4 milliárd eurót; vagyis összesítve öt év alatt 8 milliárd euró lehet. Fontos hozzátenni, hogy azokat a modelleket, amelyek segítségével ezt elérhetik, a legtöbb esetben jogvédett zenékkel tanítják be, a jogtulajdonosok engedélye és kompenzációja nélkül.
Az elemzés összegzése megállapítja: amennyiben nem változik a jogi környezet, az alkotókat két fronton is veszteségek fenyegetik. Egyfelől a jogvédett műveik kompenzáció nélküli felhasználásával (a modellek betanítása), másfelől azzal, ha az emberi alkotók által írt zenéket MI-vel generált, költséghatékonyabb darabokra cserélik le (kannibalizálás).
Audiovizuáls művek: 12 milliárd euró bevételkiesés az alkotóknak, 13 milliárd bevétel az MI-szolgáltatóknak
Még nagyobb bevételkiesésre számíthatnak az audiovizuális területen dolgozók. A szakértők szerint a következő négy területen fejthet ki nagyobb hatást a generatív mesterséges intelligencia:
- Teljes audiovizuális művek létrehozása MI-vel: ezek feltehetően leginkább a közösségi oldalakon terjednek majd, de bizonyos területeken – például rajzfilmek, reklámok – akár a televíziókba vagy a videostream platformokra is bekerülhetnek.
- MI-vel segített rendezői munkák: bizonyos feladatok mesterséges intelligenciával történő kiváltása csökkenti a produkció költségeit.
- Szinkronizálás, feliratozás: a mesterséges intelligencia által előállított fordítások egyre „emberibbek” lesznek, az e területen dolgozók jövedelmét minden másnál jobban fenyegeti az MI (öt éven belül akár több mint felét).
- Forgatókönyvírás: egyes feladatok költséghatékony automatizálása a forgatókönyvírók jövedelmének húsz százalékát fenyegeti.
A PMP Strategy számításai szerint az MI-vel generált audiovizuális művek piaci értéke 2028-ra elérheti a 48 milliárd eurót. Addigra – az MI nélküli szcenárióval összehasonlítva – az audiovizuális alkotók jövedelmük huszonegy százalékát veszíthetik el (mint láttuk, területenként más-más mértékben); vagyis néhány év alatt az összesített veszteség 12 milliárd euró lehet. Az elemzés szerint az audiovizuális területen működő MI szolgáltatások bevételei is rendkívül gyorsan nőnek (bár kicsit lassabban, mint a zenében: évi átlag nyolcvanöt százalékkal), így 2028-ra elérhetik az évi 5 milliárd eurót, összesítve – 2023-tól számítva – a 13 milliárd eurót.
A problémával bővebben az Artisjus is foglalkozott, a szervezet szakértőinek a témában tett javaslatai ITT olvashatók.
A nyitókép illusztráció (forrás: Pixabay)
Lásd még:
Robot által készített festmény kerül kalapács alá – Ai-Da alkotására a Sotheby’s aukciósháznál lehet licitálni
Jókai és a mesterséges intelligencia – Közelebb hozhatja a XXI. század olvasójához az íróóriást a fejlett technológia?
Majomszelfi és bajszos Mona Lisa – Legeza Dénessel, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának (SZTNH) főosztályvezetőjével beszélgettünk
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!