
A nyitottságot és az inspirációt szeretné integrálni
Lakatos-Varga Boglárka táncművész portréja
Lakatos-Varga Boglárkát, a Zéró Balett táncművészét, a ZéróPlusz Táncműhely és a Pécsi Művészeti Gimnázium, Szakgimnázium és Technikum tánctanárát az apróságokban való elmélyülés legalább annyira érdekli, mint a komplexitás.
Boglárka kezdetben klasszikus balettet tanult Békéscsabán, a Pécsi Művészeti Szakközépiskolában és a Magyar Táncművészeti Főiskola modern táncművész szakirányán folytatta tanulmányait, majd moderntánc-pedagógusi diplomát szerzett, emellett a klasszikusbalett-táncpedagógus képzést is abszolválta. Ösztöndíjasként a Rotterdamse Danse Academyn töltött egy szemesztert, hazatérve a Gangaray Trambulinban is megfordult. Hollandiai tanulmányútját meghatározónak tartja: ott ismerte fel, hogy sokkal többre képes, mint amit eladdig el tudott hinni önmagáról.
Eleinte főleg külföldi koreográfusokkal dolgozott a Győri Nemzeti Színházban, a bolgár Derida Dance Companyval, később egy horvát Beyond-Fronta projektben, illetve Valencia Jamesszel, akivel mesterséges intelligenciát tanítottak táncolni, improvizálni. Hazai alkotókkal a Budapest Táncszínháznál, az Erkel Színházban, a Magyar Állami Operaházban, a Zéró Balett együttesben, a Street Art Project Performance-ban, a DanceArt Projectben, Omopordum Performance-szal és a Ziggurat Projecttel közös munkák során találkozott. Utóbbi izgalmas társadalmi szerepvállalásokban is gondolkodik, ami közelebb hozhatja a táncművészetet az üzleti látásmódhoz.
Lakatos-Varga a színpadi jelenlét mellett alapítványi iskolákban Grahamet, Limónt, Cunninghamet, európai modern táncot, art jazzt, improvizációt és balettet tanított, továbbá tánc- és mozgásórákat adott Kelemen Judit TáncSzínHázánál. Tartott kurzust a spanyol AgitArt, az ír Ennis Street Arts Fesztiválon, a Magyar Táncművészeti Egyetemen, a Trafó Stúdióban és több fővárosi, illetve vidéki helyszínen is. Az Eszterházy Károly Egyetem gyakorló iskolájában mesterkurzust, a Közép-Európa Táncszínházban társulati tréningeket vezetett. A ZéróPlusz Táncműhely-beli modernbalett- és kortárstánc-óráin fontos szerepet kap a testtudat fejlesztése. Tanári repertoárjában a nullás és középhaladó balett, a floor barre éppúgy megtalálható, mint a talaj közeli kortárs tánc, kontakt- és moderntánc-technikák.
Részt vett a SAPP megalakulásában és darabjainak életre hívásában (Csak lélegezz!, Give Me a Name, SHIFT), a DanceArt első projektjében, valamint Venekei Marianna által koreografált operákban (Carmen, Faust, A rajnai sellők). Filmforgatások során bepillantást nyerhetett Hód Adrienn, Nina Kov, Nemes-Jeles László munkájába. 2019-től a saját maga vezette B. Dance stúdióban tart balett-, modern- és kortárstánc-kurzusokat. A tanfolyamok mottója: „A tánc te magad légy!”.
A fiatal alkotó a pandémia alatt is megtalálta az utat a közönséghez: a Konyhatánc (Kitchendance) – Floor Barre keretein belül online tánctréninget, képességfejlesztést tartott, balettet és modern táncot oktatott otthonából; nyáron intenzív balettkurzust indított felnőtteknek és gyerekeknek. Közéleti érzékenységét mutatja, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetem mellett kiálló százhetven táncművész nyilatkozatának egyik aláírója volt, továbbá ő táncolt annak a menetnek az élén, amely az SzFE kézről kézre adott chartáját, a Magna Charta Universitatumot az egyetem épületétől a Parlamentig kísérte. Az emlékezetes tánc öt kilométeren át tartott.
Munkája művészi színvonalát jellemzi, hogy a X. Nemzetközi Connector Táncfesztivál szakmai bírálóbizottságának tagja volt, valamint részt vett az Alapfokú Művészeti Iskolák Országos Modern-, Kortárstánc Verseny kötelező etűdjeinek összeállításában és a versenyszámok zsűrizésében.
Lakatos-Varga Boglárkáról saját szavaival
Ha szuper ereje lenne: Az alak- és a halmazállapot-váltás jutott eszembe. Lehetnék rugalmas vagy puha, de akár kemény is, mint egy bútordarab. Vajon milyen lehet forrni? Milyen lehet lebegni vagy éppen megfagyni?
Ha egy napig ellenkező nemű lenne: A szakmában fiúkat kevésbé lehet találni, így nekik több lehetőségük van, mint a lányoknak.Elmennék egy próbatáncra, és mindenkit felemelnék.
Pozitív tulajdonságok: racionalitás és a szorgalom. Ma már elengedem azt a gondolatot, hogy mindennek elsőre tökéletesnek kell lennie.
Attitűd: Táncművészként olyan lehetőségre vágyom, ami kielégíti kíváncsiságomat, és amire boldogan igent tudok mondani, minőségi, emberi és mozgásnyelvi forma szempontjából is.
(Forrás: Találkozások Projekt)
Főbb előadásai:
Equus (2011)
A.S.A. (Average Speed of Answere) (2011)
Testszobrászok (2014)
AI am here (2017)
A meg nem született (2018)
Fotó: Futár Ernő
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!