by Szentgyörgyi Rita 2022. Nov 14.

„Az egyik legismertebb közintézmény vagyunk”

– Beszélgetés Jean-Max Colard-ral, a Pompidou Központ irodalmi vezetőjével

„A holnap világának elképzeléséhez ma kell párbeszédet folytatni a kortárs alkotókkal, irányzatokkal” elvét vallotta Georges Pompidou, amikor megálmodta az 1977-ben high-tech stílusban megvalósult multidiszciplináris kulturális központot. A városnegyed után Beaubourg-nak becézett Pompidou Központ színház- és próbatermeket, galériákat, hatalmas közkönyvtárat, koncert- és mozitermeket foglal magában. Emellett Európa második leggazdagabb kortárs képzőművészeti kollekciója is itt található a Modern Művészetek Galériájában. A Pompidou Központ irodalmi vezetője Jean-Max Colard, eredeti hivatására nézve művészetkritikus, kurátor, irodalmár. A Patti Smith Poetry Day kezdeményezője, amelynek nyomán a Trafóban és további hat helyszínen egész napos rendezvénysorozat zajlott Patti Smith Nap címmel. A Freeszfe hallgatói szervezték a progresszív amerikai költő, dalszerző, énekes, performer szellemisége és művészete által inspirált programokat. Jean-Max Colard-ral az élő irodalom köré épülő tevékenységéről, a Beaubourg kulturális életben betöltött kiemelt szerepéről, az intézményi működés hátteréről váltottunk szót.

Hogyan kerültek partneri kapcsolatba a Trafó Kortárs Művészetek Házával, ami egészen kicsiben hasonlít a Pompidou Központhoz: szintén a modern, kortárs művészi kezdeményezéseknek ad helyet?

A Trafó művészeti menedzsere, Karnics Alina és munkatársai tudomást szereztek arról, hogy a Pompidou Központ idén Patti Smith témában rendezi meg a maga költészeti napját. Nagyon érdekelte őket ez a három évre visszatekintő kezdeményezés, amihez a világ számos országához hasonlóan a Trafó is csatlakozott. A partnerség lényege, hogy minden résztvevő intézmény a saját képzelőerejére, tehetségére, kreatív fantáziájára hagyatkozva idézze meg, képviselje Patti Smith szellemiségét. A Freeszfe-s hallgatók fiatal művészekkel karöltve gazdag programot állítottak össze. Számukra nem kétséges, hogy Patti Smith személye, mindenkori állásfoglalása a művészi szabadság és önkifejezés mellett egyfajta útjelző. Az ellenállás megkerülhetetlen figurája – és ezek a budapesti fiatalok elég érzékletesen kifejezték, hogy nem értenek egyet a jelenlegi hatalommal. Maga Patti Smith is izgalmasnak találta a budapesti programot, örül annak, hogy a hivatalos tisztelgés helyett a fiatalok megszólítása, a feléjük fordulás a cél.

Forrás:Trafó

Mi indította arra a Pompidou Központot, hogy az eddigi hagyományokkal szakítva idén egy élő művész munkásságát, generációkra gyakorolt hatását helyezze a középpontba? Egyáltalán hogyan született a Poetry Day?

2020-ban rendeztük meg az első költészeti napot, a saját kezdeményezésemre. Arra gondoltam, hogy izgalmas lehet évente más és más inspiráló személy köré építeni egy egész napos programot. Hasonlattal élve a Poetry Day olyan, mint egy rajongói klub, amelyik évről évre megváltoztatja rajongása tárgyát, idolját. Először a 2019-ben elhunyt amerikai költőről, John Giornoról emlékeztünk meg. A helyszínek és a programok kiszélesítését a Covid hozta magával. A Giorno-nap esetében egyetlen helyszínre, egyetlen rendezvényre koncentráltunk, a járvány miatt nem lehetett sok embert összeterelni a Pompidou épületébe.

Lille-ben (forrás: Facebook)

Azt a megoldást találtam ki, hogy más francia és francia nyelvű intézményeknek is felajánlottam, csatlakozzanak hozzánk. És már elsőre komoly érdeklődés mutatkozott a genfi Vuitton Alapítványtól egy chartres-i könyvtáron és bretagne-i galérián át a brüsszeli Dalí Alapítványig. A művészek közül Anne Waldman például a konyhájából küldött nekünk videóüzenetet. Kialakult egy költészeti network, és ez meggyőzött minket arról, hogy ezt az eseményt mindenképpen nemzetközivé kell szélesíteni. A második évet Baudelaire-nek szenteltük. Patti Smith úgy került fókuszba, hogy egy audiokiállításon dolgoztunk éppen, amit a Soundwalk Collective hangperformereivel felvett tripla albuma inspirált. Minden album egy-egy francia költő, Antonin Artaud, René Daumal és Arthur Rimbaud köré épül. A kiállításhoz élő koncert is társul, a Pompidou mellett a legváltozatosabb helyszíneken, Párizsban, Rómában, Lille-ben, Chartres-ban.

Lille-ben (forrás: Facebook)

Az életrajzából az derül ki, hogy a „multidiszciplinaritás” jegyében számos művészeti, kulturális területen megfordult. Ennek a sokrétűségnek a kicsúcsosodása, hogy egy olyan összművészeti intézmény irodalmi részlegét vezeti, mint a Pompidou Központ?

Végzettségem szerint irodalomtanár és művészettörténész vagyok. Húsz évig tanítottam a lille-i egyetemen irodalmat, ezzel párhuzamosan kortárs kiállításokat szerveztem. Komolyabb vezetői tapasztalatot szereztem a Les Inrockuptibles online és print magazin főszerkesztőjeként. Az Inrockuptibles eredetileg rockmagazinnak indult, mára az egyik legirányadóbb művészeti, kulturális magazinná nőtte ki magát. Igazából a művészetiprogram-szervezés az erősségem az irodalom, a képzőművészet, a zene és a performansz területén.

Jen-Max Colard (forrás: Facebook)

Hat éve kerültem a Pompidou Központba. Elég speciális szegmensét fedem le az intézménynek, hozzám tartozik minden, amit a szavak világa rejt. Ily módon kollokviumok, vitaestek, szakmai konferenciák, felolvasóestek, irodalmi estek tartoznak a szakterületemhez. A kiállításmegnyitókat is beszélgetés követi a témában jártas tudósokkal, történészekkel, művészekkel. Abból az alapötletből indultunk ki, hogy tekintsük az irodalmat kortárs művészetnek, ami nem evidens az irodalmárok körében. Az irodalmi események közül az Extra! Fesztivál áll hozzám a legközelebb.  Arra a gondolatiságra épül ez a független fesztivál, hogy az irodalom nem csak a könyv lapjain létezik, hanem egy élő, pulzáló, a hétköznapjainkat behálózó kreatív kifejezési forma. Az élőn van a hangsúly, és ebbe beletartoznak a street art művészek, a festők, akik szövegeket írnak a vászonra, a performerek, a slam poetry képviselői, fotóművészek és a filmesek is.

Tóth Kinga (forrás: Könyves Magazin)

Büszke vagyok arra, hogy létrehoztam a Pompidou Irodalmi Díjat, amelyet két magyar költőnő is elnyert Ladik Katalin és Tóth Kinga személyében.

Az online térben is aktívak vagyunk. Ingyenes irodalmi kurzusokat tartunk, legutóbb XX. századi női alkotók munkásságából válogattunk. A kurzusaink amúgy elérhetőek a honlapunkon.

A kultúrára, azon belül a múzeumokra jutó támogatást illetően a Pompidou Központ prioritást élvez a francia közintézmények sorában?

Feledkezzünk meg a múzeum elnevezésről a Pompidou Központ esetében, annak ellenére, hogy a MoMa mellett a világ legjelentősebb kortárs gyűjteményét foglalja magában. Van egy ingyenes közkönyvtárunk napi négyezres látogatottsággal. A Pompidou Központ komoly kultúrmissziót tölt be, a legszélesebb közintézményi feladatokat látja el. Tematikus filmvetítéseknek, koncerteknek, élő előadásoknak, kiállításoknak ad helyet, nem beszélve az épület építészeti értékeiről. A maga nemében úttörő vállalkozás a Párizs szívében idestova negyvenöt éve található Beaubourg. Méret, látogatottság, programok tekintetében azóta sem épült hasonló kortárs kulturális és művészeti központ.

Forrás: Facebook

A finanszírozásról szólva, mennyi szubvenciót kapnak a francia államtól, illetve milyen szerepe van a vállalatok, a magánszemélyek támogatásának?

Az egyik legismertebb közintézmény vagyunk. A francia állam bőségesen támogat minket, a kulturális tárca biztos hátteret nyújt a működésünkhöz. A költségvetésünk hetvennyolc százalékát az állam biztosítja. A fennmaradó összeget mecénásoktól szerezzük meg, a nagyobb munkálatokat, projekteket is mecénás cégek fedezik, mint a Chanel, a Vuitton, a Rimowa és a svájci Michalkski irodalmi alapítvány. A Pompidou baráti, támogatói köre a tengerentúlon is aktívan hozzájárul adományokkal a jelentősebb kollekciók kiállításához, megvásárlásához. Ezen kívül van a Pompidou Alapítvány Accélération, ami a kortárs művészet és az üzleti világ közötti példátlan kezdeményezés. Hét francia nagyvállalat úgy döntött, hogy innovatív párbeszédet folytat a Pompidou Központ művészeivel, alkotó csapatával, közönségével. Ennek eredményeként több hónapos művészeti rezidenciaprogramokat támogatnak, a rezidens művészek alkotásait pedig kiállítjuk a Pompidouban.

További információk az intézmény honlapján találhatók.

Nyitókép: Jean-Max Colard (forrás: Facebook)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!