
Bak Imre festménye a Tate Modern kiállításán szerepel
A mű 2016-ban vált a Tate gyűjteményének részévé, és az intézmény falain belül most látható először nyilvánosan.
Bak Imre 1976-os Nap-Ember-Arc II. című alkotása is bekerült a londoni Tate Modern Media Networks: Beyond Pop című aktuális kiállításának válogatásába.
Bak Imre először 1964-ben utazott a vasfüggönyön túlra, Nyugat-Európába, ekkor jutott el Londonba is a Tate Múzeum Painting and Sculpture of a Decade 54 – 64 című kiállítására. Ez sorsdöntő esemény volt a számára, hiszen ez volt az egyik első olyan alkalom, amikor a korszak új nyugat-európai művészetének friss alkotásait élőben, testközelből, szűrők nélkül is láthatta. Mindez nagy hatással volt további festői pályájára és későbbi művészi gondolkodásmódjára. (A fontos látogatás emlékét dokumentálandó a művész több mint fél évszázadon keresztül megőrizte a kiállításhoz kapott papíralapú segédanyagokat, amelyeket akkurátus ember lévén végigjegyzetelt a helyszínen, saját meglátásaival.) 1964-ben a művész még abban sem lehetett biztos, hogy valaha eljut-e újra az intézménybe, nemhogy ennek falain belül kiállítson, idén nyáron ez mégis valósággá vált. Ma, hat évtizeddel később Bak Imre műve többek között Roy Lichtenstein alkotásával együtt szerepel a Tate kiállításán.
De hogy került Bak Imre képe – New York közbeiktatásával – Londonba?
A nemzetközi kapcsolatépítés évekig tartó folyamat, különösen egy ilyen kis országban, ahol a kultúrafinanszírozás kérdése mindig politikafüggő volt és emiatt sose jutottunk ötről hatra. Így néhány kereskedelmi galéria – részben akár az állami intézményeket is helyettesítve – kezdett nemzetközi kapcsolatokat építeni.
Így lett 2017 májusában kisebb mérföldkő, amikor egy tekintélyes New York-i galériában, az Elizabeth Dee Gallery-ben nyílt meg a Mások szemével: a hatvanas és hetvenes évek magyar művészei című csoportos kiállítás. A tárlat komoly médiavisszhangot keltett. Az itt kiállító harminc magyar egyike volt Bak Imre, sőt képe New Yorkban a kiállítás nyitóképeként szerepelt, a művészt és az őt képviselő acb galériát ezután kereste meg a londoni Tate Modern.
Az acb képviseli Esterházy Marcellt is, akinek augusztus 26-án a debreceni MODEM-ben nyílik sajátos életmű-kiállítása.
Esterházy Marcell művészeti praxisának fókuszában az Esterházy-család történetének feldolgozása áll, amely sok szálon összekapcsolódik a magyar és az európai történelemmel. Munkáiban jellemzően ezekkel a családi és talált archív anyagokkal dolgozik, azokat értelmezi újra, költői megoldásaiban egymás mellé helyezve a nagy történelmi narratívákat és a személyes családi történeteket. Életművének e részében élesen veti fel a múlt megismerhetőségének kérdését, a megismerés motivációját, a történelem és az igazság kapcsolatát.
A TIMELINES különlegessége, hogy egy olyan életmű-kiállítás, amely egyszersmind csoportos tárlat is. Az idővonalak sokaságát, azaz Esterházy Marcell munkáinak fő háttéranyagát a kiállítás terében egy rendhagyó „vezérlőközpont” gyűjti össze, ahol időrendben, mégis sajátosan érzelmi alapon egymás mellé kerülnek a családi relikviák és portrék, valamint Esterházy Marcell alkotótársainak, művészbarátainak ehhez kapcsolódó munkái. A kiállítás november 26-ig látható a MODEM-ben.
Lásd még:
-------------
Cikkeink írásához az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) megoldást alkalmazzuk.
Nyitókép: Bak Imre: Nap-Ember-Arc II. (1976) akril, vászon, 220 x 300 cm (részlet) (forrás: Élmény Kombinát)
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!