
Dezső Tamás a 2025-ös Leopold Bloom Képzőművészeti Díj nyertese
– A hat döntős alkotásait a Kiscelli Múzeumban tekinthetjük meg
Nyolcadik alkalommal adták át a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat. Az elismerést alapító ír házaspár célja a kortárs magyar képzőművészek támogatása és jelenlétük erősítse a nemzetközi művészeti színtéren. A 2025-ös nyertes Dezső Tamás: a művész a munkáin keresztül az ember és a természet – azaz a nem emberi – közötti kapcsolatot vizsgálja. A személyes és a növényi identitás mélyrétegeit kutatja, és alkotásaival igyekszik bizonyítani, hogy az ember nem felsőbbrendű a világot alkotó szerves és szervetlen entitások között. A hat döntős – Dezső Tamás, Fabricius Anna, Hajas Katinka, Kiss Adrian, Molnár Judit Lilla, Szalai Dániel – alkotásaiból rendezett kiállítás 2025. október 5-ig látogatható a Kiscelli Múzeum Templomterében.
A 2011 óta kétévenként meghirdetett Leopold Bloom Díj célja a hazai képzőművészek nemzetközi karrierépítésének támogatása és a szorosabb képzőművészeti kapcsolatok kiépítésének erősítése Magyarország és a nyugat-európai országok között. A díjat Mary McLoughlin és John Ward ír műgyűjtők, a Maurice Ward szállító és műtárgyszállító cég tulajdonosai alapították. Idén hetvenként érvényes pályázat alkotói közül választotta ki a hat döntőst, majd a nyertest a nemzetközi művészeti szakemberekből álló, háromtagű zsűri. A győztes hatezer euró összegű díjazásán felül – amelynek felhasználásával az adott művész egy külföldi kiállítást valósít meg – minden, a döntőbe jutó alkotó ezer euró honoráriumban részesült.
„Minden munkám egy-egy gondolatkísérlet az emberi és a növényi identitás alapvető kérdéseinek problematizálására. A kérdések különféle formákban öltenek testet: egy azori erdő, egy sövény, a világ legkisebb rovara, egy 4,6 milliárd éves meteoritdarab, XIX. századi mikroszkóp-tárgylemezek vagy akár metronómok érzéki képén vagy valóságán keresztül” – emeli ki a Leopold Bloom Képzőművészeti Díj 2025-ös nyertese, Dezső Tamás. Munkái tárgya a személyes és a növényi identitás, valamint az embernek a természethez, azaz a nem-emberihez való viszonya. Különböző műformákon és médiumokon keresztül – fotográfiák, kinetikus művek, installációk, szobrok –, valamint egyre bővülő elméletiháttérrel és kutatással foglalkozik az ökológiai válság kérdéseivel és problémáival. „Elengedhetetlenné vált, hogy a növényeket jelentőségüknek megfelelően kezeljük, és a folyamatosan mélyülő megkésettség gyötrő érzése mellett komoly erőfeszítéseket tegyünk annak érdekében, hogy az emberi identitás mellett a törékeny növényi létezés kérdéseit is megértsük. És nem pusztán azért, mert tőlük függ és rajtuk múlik a saját létezésünk” – teszi hozzá a művész. A Kiscelli Múzeumban kiállított installációja gondolatkísérlet arról, miként állítjuk elő és tartjuk fenn azt a közös mérési és viselkedési rendet, amit időnek nevezünk.
| A Leopold Bloom Képzőművészeti Díj zsűrije minden alkalommal változik: olyan nemzetközi szakemberek alkotják, akik jellemzően nemcsak saját országuk művészeti közegét, hanem a globális színteret is jól ismerik, a magyar művészeti szcénához azonban nem kötődnek. Mary Conlon az írországi Dock Arts Centre igazgatója és a Cultural Transformation Movement elnöke. Merve Elveren a 39. EVA International Ireland Biennal (2020–2021) vendégprogramjának kurátora, valamint a 17. Isztambuli Biennálén (2022) az In Time / On Ground című Women’s Library and Information Centerrel együttműködésben megvalósított projekt társkurátora is volt. Jure Kirbiš az UGM | Maribori Művészeti Galéria kortárs művészeti kurátora, kulcsszerepe volt az EKO 8 triennálé újraindításában, 2024-ben pedig az EKO 9 művészeti vezetője volt. A díjátadót megelőzően a zsűri tagjai műteremlátogatásokon vettek részt, hogy minél teljesebb képet kapjanak a díjra jelölt művészek munkásságáról. |
A döntősök
Fabricius Anna főként társadalmilag elkötelezett projektekkel foglalkozik fotó és videó alapú műveiben. Hajas Katinka érzékeny és minimalista festményei, installációi, fotó- és videómunkái külső és belső megfigyelések között képeznek hidakat. Az emberi psziché, és az ember környezete közötti kapcsolatot mutatja be műveiben. Nagyméretű, főként textil alapú installációiban és szobraiban Kiss Adrian azt vizsgálja, hogyan testesítik meg bizonyos anyagok az identitás, a hatalom és az ágencia egymást átszövő narratíváit. Molnár Judit Lilla nagyméretű installációiban, amelyek gyakran a játszóterek világát idézik, a felnőttkori dilemmák művészi feldolgozásával foglalkozik. Az ember-állat kapcsolatok, mint biopolitikai, társadalmi és ökológiai kérdések jelentik Szalai Dániel műveinek kiindulópontját. Az állatokkal való bánásmód vizsgálatán keresztül a természethez fűződő viszonyunkat és az emberi ellenőrzési rendszereknek való alávetettségünket kérdőjelezi meg.
Molnár Judit Lilla: Snakes and Ladders, 2025
A Leopold Bloom Képzőművészeti Díj korábbi nyertesei és döntősei: 2023 – Fusz Mátyás 2021 – Szabó Eszter 2019 – Ember Sári 2017 – Németh Hajnal 2015 – Katarina Šević 2013 – Nemes Csaba 2011 – Batykó Róbert |
A győztes alkotás: Join the Delusion
A Leopold Bloom Képzőművészeti Díj hat döntősének – Dezső Tamás, Fabricius Anna, Hajas Katinka, Kiss Adrian, Molnár Judit Lilla, Szalai Dániel – munkáiból rendezett kiállítás 2025. október 5-ig látogatható a Kiscelli Múzeum Templomterében.
További információ ITT.
Nyitókép: a győztes alkotás a Kiscelli Múzeumban (a nyitóképet és a cikkben szereplő fotókat Neogrády-Kiss Barnabás készítette, forrás: Leopold Bloom Alapítvány)
Lásd még:
„Ez nem az a díj, aminél már a kiírásakor lehet tudni, ki lesz a díjazott” – Az ír házaspár rengeteg tehetséges művésszel találkozott, és szerették volna elérni, hogy nagyobb nemzetközi figyelmet kapjanak.
Fusz Mátyás nyerte a 2023-as Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat – A döntősök alkotásaiból rendezett kiállítás július 2-ig látogatható a Kiscelli Múzeum Templomterében.
Karrierlökés a nemzetközi képzőművészeti életben – A Leopold Bloom Díj célja, hogy támogassa a kortárs képzőművészeket
Az Ulyssestől a Kiscelliig: hat művész a nemzetközi siker kapujában – Kihirdették a 2025-ös Leopold Bloom Képzőművészeti Díj döntőseit
A kultúra segít a nehéz párbeszédekben – Interjú Ronan Gargan ír nagykövettel
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!


Dezső Tamás és a Ward család
Dezső Tamás

