by Mark Cunningham 2021. júl 19.

Egy gyönyörű egyensúly

Hiram Green: A kanadai niche parfümőr Hollandiában

A kanadai születésű Hiram Green az elmúlt években azzal szerzett hírnevet magának, hogy a virágzó niche parfümipar meghatározó szereplője lett. Kiemelkedő parfümje, a Hyde 2019-ben elnyerte a rangos Art & Olfaction díjat a klasszikus füstös bőrillat merész értelmezéséért.

Hiram Green a niche parfümökre szakosodott, amelyek abban különböznek kommersz testvéreitől, hogy egyedülálló olfaktív utazásra invitálják. A niche parfümök rétegzettek, összetettek, és fokozatosan kibontakozva változnak és fejlődnek. Teszik ezt az összetevők kiváló minőségének és a kézműves, kis tételes előállítási módszereknek köszönhetően. Hiram Green parfümjeit az különbözteti meg még a niche társaitól is, hogy kizárólag, természetes alapanyagokat használ az illataiban. Ez óriási teljesítmény, főleg ha figyelembe vesszük, hogy a legtöbb designer parfümmárka száz százalékban szintetikus anyagokkal dolgozik. Az illatszeripar szintetikus vegyületei gyakorlatilag az orr nátrium-glutamátjaként működnek, de ezek a mesterséges teljesítménynövelők nem adják meg a természetes illóolajok, parfümabszolútumok és gyanták mélységét és tartósságát.

Sokak számára a niche parfüméria inkább egy művészeti forma, mint kereskedelmi termék. Művészi szépsége az elemek harmonikus elrendezésében rejlik, az olfaktív rendszer esztétikus kiegyensúlyozásában. A niche parfüm legfőbb jellemzője: kreatív kéz hozza létre. Hiram Green azonban nem tartja magát művészi virtuóznak: „A parfümkészítést iparművészetnek gondolom, és nem szabad összetéveszteni a szépművészettel. Az általam készített parfümöket mindig úgy terveztem, hogy azokat kereskedelmi forgalomban értékesítsék. Ez a fő különbség, amely elválasztja a szépművészettől.”

A niche parfümkészítés Hiram Green számára érdekes helyet foglal el a művészi kifejezés felsőbb szintje és a fogyasztási tárgy között. A klasszikus operáktól vagy az olajfestményektől eltérően, amelyek áthidalják a korokat, a parfümök mulandóak, gyakorlati funkciójuk az emberi testhez kötődik. Mint ilyenek, sokkal inkább a gourmet gasztronómiára, divatra és belsőépítészetre hasonlítanak.

Hiram Green Hollandiába érkezik

Hiram Green rajzot és festészetet tanult az OCAD-n (The Ontario College of Art and Design), mielőtt Londonba költözött volna azzal a vágyálommal, hogy művész legyen. Ott ismerkedett meg az illatok világával, miközben egy parfümériában dolgozott, hogy eltartsa magát. Ezután a parfümök iránti rajongásának köszönhetően saját üzletet nyitott Londonban. Fiatal, naiv és művészi ambíciókkal teli fejjel megkísérelte illatgalériaként felépíteni vállalkozását, önmagával mint rezidens illatkurátorral, de nem ért el tartós sikert. Visszatekintve látja, hogy akkor a kínálattal megelőzte a korát, és most divatos niche parfümériaként tekintenénk az üzletére, mint például Budapesten a 7scents-re.

Green többször jelentkezett sikertelenül nagy nemzetközi parfümgyártókhoz, majd miután partnerével Hollandiába költözött, lehetővé vált, hogy kisebb mellékállások mellett a parfümkészítésre összpontosítson. Többéves kutatás és fejlesztés után nagy áttörése akkor következett be, amikor 2013-ban megjelent debütáló niche parfümje, a Moon Bloom. Azóta a Hiram Green a világ egyik legelismertebb niche parfümházává vált, hetedik illata, a Vetiver éppen ebben a szezonban jelent meg.

Hollandia sokak számára ideális helynek tűnhet parfümőrként dolgozni. A Holland Aromatics holland székhelyű nemzetközi illatgyártó vállalat, amely a marketingre és a forgalmazásra összpontosít. Az IFF-et (International Flavours & Fragrances), amely a különféle – a szappantól kezdve a luxus parfümökön át a hamburgerekig és italokig – aromák és ízesítők gyártásában világszerte vezető szerepet játszik, több mint százharminc évvel ezelőtt alapították Zutphen kisvárosában. Hollandia a világ legnagyobb virágtermelője, az Aalsmeer virágárverés pedig a világon a legnagyobb, naponta több mint húszmillió eladott virággal. Azt gondolhatnánk, hogy gazdag választék áll rendelkezésre a parfümgyártáshoz szükséges alapanyagokból.

Hiram Green szerint viszont ez nem így van. Rámutat, hogy a holland piacokon értékesített virágokat különösen a külsejük miatt nemesítik. Legtöbben ezekkel a virágokkal találkozunk, a szupermarketek polcain található szinte illat nélküli fajtákkal. Green virágos abszolútumainak nagy részét a dél-franciaországi parfümfőváros, Grasse környéki virágtermesztőktől importálja. A holland mezőgazdasághoz és iparhoz számos vonatkozásában kapcsolódó kulcsszavak itt is érvényesek: nagy lépték és kereskedelmi cél. Néhány évvel ezelőttig Hollandia hozzájárulása az illatvilághoz az avantgárd divattervezők, Viktor & Rolf kasszasikerű parfümje volt. Míg ruházatukat a merész kreativitásról ismerték, illataikat kevésbé.

Hollandiában soha nem voltak olyan jellegű kisméretű luxusműhelyek, mint Párizsban, Milánóban vagy Londonban. A pápa vagy az uralkodói udvar által megrendelt művészet különös pompájának és kizárólagosságának itt nincs történelme. Hollandia aranykora óta a XVII. században a véleményformáló osztály inkább kereskedő polgárokból, mint királyokból és királynőkből áll. A múlt gazdag pártfogói a művészeket a mindennapi életjelenetek és paraszti tájak festésével bízták meg, nem pedig grandiózus királyi portrékat és monumentális vallási témákat kértek.

Hollandia olyan ország, ahol egy puritán irány hagyományosan kizárja az extravaganciát, ahol a takarékosság nemzeti erény, és ahol mindenki, Beatrix volt királynét is beleértve, biciklire ül, ha el akar jutni valahova. Úgy is mondhatnánk, nem természetes táptalaja a különleges művészeti törekvéseknek. Hollandia szíve praktikus és pragmatikus, erős kereskedelmi hagyományokkal bír – nemzet, amely nagy volumenben kereskedik, nem pedig luxusban.

Annak ellenére, hogy brandjét Hollandiában alapította, Hiram Green parfümjei nem nagyon keresettek az otthoni terepen. De látja a fogyasztói szokások változását: „hagyományosan Hollandia nem olyan ország, amelyben sok pénzt költenek olyan luxustermékekre, mint a parfümök és kozmetikumok. Ez azonban változik, és egyre többet értékesítek itt is”.

A nemzetközi illatkonglomerátumok és kommersz dizájner parfümök mellett Hollandiában az utóbbi években erős és globálisan releváns nicheparfüm-kultúra honosodtt meg. Jelezve, hogy ez a földhözragadt nemzet vonakodva ugyan, de nyit a csúcskategóriás kifinomultságra is. Hiram Green mellett olyan brandek, mint az Eauk, a Baruti és a Puredistance innovatív parfümökkel nyűgözték le a nicheparfüm-közösséget. Hiram Greenhez hasonlóan az ikonikus olasz niche parfümőr, Francesca Bianchi is Hollandiát választotta otthonának, Luxemburg és Berlin után Amszterdamba költözött.

A fejlődés oka talán maga az ország praktikus kereskedelmi hagyományaiban rejlik. Rotterdam Európa legnagyobb kikötője, Hollandia kapuja a világ felé. Az ország irigylésre méltó elhelyezkedése, mint Németország, Franciaország, az Egyesült Királyság és Skandinávia kereszteződése azt is jelenti, hogy az áruk változatlanul áthaladnak a határain. Green megjegyzi: „A parfümjeimben használt összes alapanyagot és csomagolást más, az EU-ban található vállalatoktól szerzem be. Úgy gondolom, az EU nélkül nagyon időigényes lenne az importálás, és végül több pénzbe kerülne.”

Hollandia szoros kapcsolatrendszerrel bír, az angol nyelvet széles körben beszélik, és az versenyképes az ország társaságiadó-rendszere. Ideális hely a kis kézműves termékek létrehozására és terjesztésére Európába és a világ minden tájára. A cégalapítás Hollandiában – összehasonlítva néhány bürokratikusabb európai országgal – egyszerű folyamat. Greennek csak annyit kellett tennie, hogy online regisztráltatta magát a kereskedelmi kamarában és az adóhivatalban, és a cége készen is volt.

A holland pragmatizmus időközben átragadt Green-re is. Az egykori művészeti hallgató, nagy ambíciókkal egy illatgaléria elindításához, mára megtanulta egyensúlyba hozni a vállalkozás kereskedelmi vonatkozásait a parfümkészítés művészi törekvéseivel. Hű maradt szakmai szenvedélyéhez, de megérti az ipar gyakorlati követelményeit is – a parfümvilág pedig szenvedélyesen szívébe zárta.

Green vonakodik a parfümöket a szépművészettel kapcsolatba hozni, hasonlóan a praktikus holland mentalitáshoz, amely hagyományosan az egyenes beszédet többre értékeli a luxusvilág kifinomultságánál. Végül is a niche parfüméria természeténél fogva vonzóbb a kézműves mesterségek szerelmeseinek, mint a fennhéjazó előkelőségeknek. Mindenesetre úgy tűnik, hogy a niche parfümök ambivalens helyzete a csúcskategória és a mindennapok között rátapintott a pulzusra Hollandiában. Mivel a parfümök a testünkhöz és a mindennapi rítusokhoz kötődnek, soha nem szállnak túl magasra. Csak a megfelelő képzeletre van szükség egy olyan helyen, ahol a Nagy Mesterek szobalányokat tejeskannákkal ábrázolták, és ahol a királynők kerékpároznak.