„Egy jó művész nem mindig jó menedzser”
by Tóth Franciska 2023. Oct 27.

„Egy jó művész nem mindig jó menedzser”

– Villáminterjú Willemijn Maasszal, a holland National Dans Theater (holland Nemzeti Táncszínház) ügyvezető igazgatójával

Hogyan gondolkodnak Hollandiában a kulturális menedzsmentről és a finanszírozásról? Mit tehet egy kulturális intézmény a változó környezetben? Erről kérdeztük Willemijn Maast, a National Dans Theater ügyvezető igazgatóját.

Miből áll össze az intézmény költségvetése?

Az állami finanszírozás mértéke az utóbbi években jelentősen csökkent. Míg korábban az állami támogatás a költségeink kétharmadát fedezte, ez az arány mára megfordult: a büdzsé körülbelül hetven százaléka a jegyeladásból, az utazási díjakból (travel fees) és a baráti köri tagdíjakból áll össze. A Covid-járvány előtt az államon kívül a bankok is aktívabban részt vettek a kultúrafinanszírozásban, a vezérigazgatói pozíciót betöltő személyek változásával azonban a támogatói kedv is alábbhagyott.

Mit tesz az intézmény a támogatások növelésének és a partneri kapcsolatok építésének érdekében?

A fundraising tevékenység a fejlesztési csapathoz tartozik, amelynek célja a valódi partnerségek kiépítése. A központunk Hágában található, de társulatunk sok helyen fellép. Azt látjuk, hogy Amszterdamban könnyebb támogatáshoz jutni: ott benne van az emberek mentalitásában, hogy visszaadjanak a helyi közösségnek, a városnak. Céges szinten pedig azt tapasztaljuk, hogy általában egy kisebb, családi vállalkozás „hűségesebb”. A Damen Shipyards a kezdetektől fogva partnerünk. A Damen fő tevékenysége – az utaztatás, a szállítás – a mi tevékenységünknek is része, mivel utazó társulat vagyunk, így win-win helyzet jön létre: mindkét fél jól jár. A támogatásért cserébe előadásokat adunk a Damen partnereinek. Azt gondolom, hogy a támogatáshoz vagy személyes kapcsolat kell, vagy felelősségérzet.

Of Any If And. Táncosok: Nicole Ishimaru, Luca Tessarini (fotó: Rahi Rezvani)Of Any If And. Táncosok: Nicole Ishimaru, Luca Tessarini (fotó: Rahi Rezvani)

Hogyan épül fel a szervezeti struktúra?

Egy jó művész nem mindig jó menedzser, emiatt a felső vezetőség két tagból, egy ügyvezető igazgatóból és egy művészeti igazgatóból áll. Az intézményben minden területnek van vezetője, akik együtt dolgoznak a felső vezetőkkel. A stratégiai jelentőségű területek – a HR, a marketing, a kommunikáció és a fejlesztés, valamint a tehetséggondozás és az oktatás – kiemelt figyelmet kapnak.

Hogyan befolyásolja a holland környezet az intézményvezetést?

A kormány négyévente dönt a kulturális intézmények finanszírozásáról. A 2021–2024-es időszakra vonatkozó döntés szerint a Nederlands Dans Theater az Alapvető Infrastruktúra [Basic Infrastructure (BIS)] része. Az intézmény és a felső vezetőség felett egy héttagú felügyelőbizottság gyakorol kontrollt. Emellett létezik egy munkástanács [worker’s council], a dolgozók érdekvédelmi szervezete, amelynek minden osztályról tagja egy-egy munkatársunk. Ez teret enged az alulról jövő visszajelzéseknek és kezdeményezéseknek. Tehát van egy felülről és és egy alulról jövő kontroll is, ami lehetővé teszi a demokratikusabb működést.

Mit tart a legfontosabbnak az intézményvezetésben?

Nagyon fontos a megfelelő kommunikáció. Emellett cél egy biztonságos munkakörnyezet kialakítása is. Minden egyes ember fontos a szervezetben, és olyan emberekkel lehet jól együtt dolgozni, akiknek közösek a céljaik és az érdekeik. A művészet mindenkié, és lényeges, hogy ezt kommunikáljuk is: intézményként jó példát mutassunk a környezetünknek.

A 2023-2024-es évad trailer videója.

Lásd még:

Királyi erények

A művészet átértékelődése Hollandiában

Harmincnyolcmillió euróval támogatja egy alapítvány a rotterdami Nederlands Fotomuseumot

Nyitókép: Willemijn Maast (forrás: National Dans Theater)

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕