by Kozár Alexandra 2024. Jun 10.

Feltörekvő kortárs művészek a Vienna Insurance Group művészeti gyűjteményében

Az osztrák biztosítótársaság –  képzőművészeti gyűjteménye folyamatos bővítésén túl – zenekart is támogat, és építészeti tematikájú kiállításokat rendez.

Közép-Európa vezető biztosítótársasága, az osztrák Vienna Insurance Group – amely a Standard&Poor’s nemzetközi hitelminősítő intézet értékelése szerint a kimagasló pénzügyi biztonságot jelző, legmagasabb fokozatú A+ minősítési besorolással bír, és idén ünnepeli fennállásának kétszázadik évfordulóját – már az 1920-as évek óta promotál művészeket, és támogatja a művészeti szcénát. 

Korán megmutatkozott egy saját képzőművészeti gyűjtemény létrehozásának igénye is, a vállalatcsoport mára figyelemre méltó kollekcióval dicsekedhet a XIX. századtól napjaink kortárs képzőművészeti irányzataiig ívelő portfólióval. A VIG portfóliója a csoport több cégének, leányvállalatának gyűjteményét, a Wiener Städtische Versicherungsverein, vagyis a Bécsi Városi Biztosítótársaság, a Donau Versicherung (Duna Biztosító), valamint a cseh és szerb leányvállalatok önálló képzőművészeti kollekcióit is magában foglalja. 

Marianne Vlaschits, Veszélyes évszak, akril, vászon; 140 x 570 cm (fotó: Vienna Insurance Group) Marianne Vlaschits, Veszélyes évszak, akril, vászon; 140 x 570 cm (fotó: Vienna Insurance Group)

A VIG Bécs-központú gyűjteményei, a Wiener Städtische Biztosítótársaság és a Donau Versicherung portfóliója összesen mintegy hatezernyi műtárgyával elsősorban belső használatra jött létre, az alkotások az irodai terekben, többek közt a cégcsoport székházát adó toronyépület, a Ringturm lépcsőházában találhatóak, amely az évek során gyakorlatilag képzőművészeti kiállítótérré alakult. A számos művészeti irányzatot felvonultató gyűjtemények olykor a közönség előtt is megnyílnak, vezetett túrák vagy kiállítások formájában. 

Barbara Kapusta, A New Fiery Community, 2022, fekete vinyl, 470 cmx490 cm (fotó: Vienna Insurance Group, Neuer Aachener Kunstverein) Barbara Kapusta, A New Fiery Community, 2022, fekete vinyl, 470 cmx490 cm (fotó: Vienna Insurance Group, Neuer Aachener Kunstverein)

Philippe Batka, a VIG két bécsi gyűjteményének kurátora, nem mellesleg maga is művész, elmondta, a kollekció elsősorban nem azért jött létre, hogy a helyi művészeti szcéna részévé váljon vagy szerepet vállaljon Bécs kulturális életében, viszont más gyűjteményekkel ellentétben folyamatosan növekszik. „A biztosítási szektorban az aktívan növekvő vállalati gyűjtemények nem annyira jellemzőek. A VIG-gyűjtemény elsődleges szándéka, hogy a társadalomra a művészeten keresztül pozitív hatást gyakoroljon, a művészek felé pedig elismerés és gesztus” – fogalmazott a kurátor. A gyűjtemény összértéke nem publikus, de az tudható, hogy legértékesebb darabja Oskar Kokoschka Alice Csodaországban című 1942-es képe, a legrégebbi pedig az osztrák Anton Romako Látogatási nap egy olasz börtönben című festménye 1872-ből.

Josef Strau,Downfall Spheres, 2023, kén, ón, ceruza, akril, kőmágnesek vászonra 60x50x6 cm (fotó: kunst-dokumentation.com)Josef Strau,Downfall Spheres, 2023, kén, ón, ceruza, akril, kőmágnesek vászonra 60x50x6 cm (fotó: kunst-dokumentation.com)

A kollekcióépítésnél a vállalat természetesen figyelembe veszi az aktuális trendeket, hiszen a művészek nem vákuumban alkotnak, hanem szorosan kapcsolódnak a láthatóhoz és olykor a láthatatlanhoz is, de nem a kurátorok egyéni ízlése a legfontosabb, inkább a vállalat szempontjai. Mindkét gyűjtemény a fiatal alkotókra, illetve a középgenerációs művészekre összpontosít. A legutóbbi akvizíció során Barbara Kapusta, Julia Haller, Sharif Baruwa, Soshiro Matsubara, Heinz Frank és Birke Gorm műveivel bővült a gyűjtemény. Mindannyian Bécsben élő, alkotó művészek. A beszerzéseket a kurátor javaslatára az igazgatósági tagok hagyják jóvá. A VIG múzeumoknak és legkülönbözőbb kulturális intézményeknek kölcsönzi darabjait, a londoni Tate Gallerytől, a New York-i és bilbaói Guggenheim Múzeumon át az önkormányzati társulásokig. 

Zenekart is támogatnak

A biztosítótársaság a képzőművészeten túl más művészeti ágakat, így a zenét is támogatja, például a Gustav Mahler Ifjúsági Zenekart, melyet az európai zenekari zenészek tehetséggyárának is tartanak. A vállalat filozófiája szerint a legjobb kezdőtőke a fiatal tehetségek számára az igazi szakemberekkel való együttműködés, éppen ezért támogatja a Gustav Mahler Ifjúsági Zenekart. Itt a huszonhat év alatti ifjú muzsikusok lehetőséget kapnak arra, hogy kiváló karmesterekkel és szólistákkal dolgozzanak, kapcsolatot létesítenek hasonló gondolkodású kelet-közép-európai kollégáikkal, és megalapozzák jövőbeli karrierjüket.

Arra a kérdésre, hogy a képzőművészeti gyűjtemény építése mellett miért támogatnak zenekart is, Philippe Batka kurátor azt válaszolta: Ausztriában általános, hogy a nagy cégek különféle módokon részt vesznek a kulturális életben. A VIG célja az, hogy egyfajta kulturális tudatosságot hozzon létre azokban az országokban, ahol jelen van, és elősegítse a kulturális és földrajzi közeledést. „Csak akkor változtathatjuk meg a világot, ha aktívan dolgozunk rajta, a dolgokat pozitív attitűddel kezeljük és példákkal szemléltetjük. Egymás kölcsönös megértése és tisztelete, a szolidaritás és a békés egymás mellett élés számunkra fontos értékek, melyeket a fiatalabb generációknak is át kívánunk adni. Ezt kiválóan példázza a fiatalokból álló Gustav Mahler zenekar.”

Magyar művészek alkotásai a Ringturm falán

A vállalatcsoport központi székhelye az ikonikus bécsi épület, a Ringturm, amely 1998 óta fontos helyszíne a cég kulturális projektjeinek. Az Erich Boltenstern osztrák építész által az 1950-es években tervezett, a mérsékelten modern építészet ékkövének tekintett épület Ausztria legelső irodaépülete volt. Alsó szintjét Boris Podrecca Belgrádban született, Bécsben élő építész alakította át a korábbi pénztárcsarnokból építészeti kiállításokat befogadni képes térré.

A Ringturm már 1980-ban a bécsi látkép meghatározó része volt (Fotó: Wikimedia)A Ringturm már 1980-ban a bécsi látkép meghatározó része volt (Fotó: Wikimedia)

A kora felhőkarcolójának számító épület Architectur im Ringturm címmel folyamatosan teret ad építészeti kiállításoknak, különös fókusszal a kelet- és közép-európai térség építészetére. Podreccáról 2020-ben, a magyar Otto Wagner-tanítványról, Medgyaszay Istvánról 2022-ben rendeztek kiállítást. A Ringturm ezenkívül a nemzetközi építészeti diskurzus fontos helyszíne, a nyilvános beszélgetésekre, estekre a nemzetközi építészeti-művészeti szcéna meghatározó egyéniségeit hívják meg. Az évek során érintett témák rendkívül szerteágazóak voltak, Japán építészeti örökségétől Norvégia neves építészeinek bemutatásán át a montenegrói tájig és Luxemburg építészetéig terjedtek. 

Fehér László "Társaság“ című festménye 2012-ben díszíti az irodaházat (Fotó: Vienna Insurance Group)Fehér László "Társaság“ című festménye 2012-ben díszíti az irodaházat (Fotó: Vienna Insurance Group)

A Franz-Josefs-Kai északi végén, a Ringstrassén magasló, hetvenhárom méteres, huszonhárom szintes Ringturm tökéletes lehetőséget kínál arra, hogy a város lakóihoz és látogatóihoz közelebb hozza a kortárs művészeteket. 2006 óta a nyári hónapokban óriás képernyővé alakul, ilyenkor egy-egy művész alkotása látható az irodaház falán, nagy méretben. A VIG ezzel a projekttel, neves osztrák és nemzetközi művészek megbízása révén jelentős mértékben hozzájárul a köztéri művészethez és Bécs belvárosának színes városképéhez.

A csaknem két évtizede meghonosított kezdeményezésben kétszer esett a választás magyar alkotóra, az első Fehér László festőművész volt 2012-ben: Társadalom című műve irodaházból művésztoronnyá alakította a Ringturmot. 2022-ben pedig Maurer Dóra Együtt című művével „csomagolták be” az irodaházat: a nemzetközileg is magasan jegyzett művész négyezer négyzetméteren elterülő színes átlós csíkjai a Covidban megfáradt, elveszett emberek összetartozását és a szolidaritást fejezték ki.

Maurer Dóra "Együtt" című alkotásába öltöztetett Ringturm (fotó: Wiener Städtische Versicherungsverein)Maurer Dóra "Együtt" című alkotásába öltöztetett Ringturm (fotó: Wiener Städtische Versicherungsverein)

A Ringturm becsomagolásában részt vevő művészeket azokból az országokból választják, amelyekben a cégcsoport jelen van. A nagyon alapos  kiválasztási folyamat végén a bécsi biztosítótársaság menedzsmentje zárt tárgyaláson dönt a művész személyéről.

A VIG következő projektje egy nagyszabású gyűjteményi kiállítás, amely 2024 májusában nyílik meg a Leopold Museumban, ahol egy teljes emeletet elfoglal majdi. A tárlaton a vállalatcsoport hat gyűjteménye szerepel, mintegy kétszáz művel. Ez a szám nem véletlen: 2024-ben alapításának 200. évfordulóját ünnepli a bécsi biztosítótársaság. A kiállítás címe Ismeretlen ismerősök lesz, arra utalva, hogy a különböző leányvállalatok gyűjteményeinek darabjai együttesen most lesznek először láthatók.

Nyitókép: Soshiro Matsubara, Last Night XLIII, 2020, Mázas kerámia, 26,5x36,5x8,5 cm (fotó: Vienna Insurance Group, David Stjernholm)

Lásd még: 

Kultúra, só és pénz – Salzkammergut – Bad Ischl apraja-nagyja összefogott, hogy kulturális fővárosként magához vonzza a művészetek kedvelőit – nem csak 2024-ben

Bad Ischl és Salzkammergut „kulturális szuperéve” – EKF 2024 – Európa Kulturális Fővárosa, a Salzkammergut régió gazdag művészeti programmal, gyönyörű kirándulási célpontokkal vár idén nyáron

 

 

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!