Hol tartunk 2023-ban a vállalati gyűjtemények építése terén?
by Helyes Georgina 2023. Nov 13.

Hol tartunk 2023-ban a vállalati gyűjtemények építése terén?

Napjainkban egyre több vállalat ismeri fel a vállalati műgyűjtemények sokféle előnyét.

A műalkotásokra nemcsak pusztán befektetésként tekintenek, hanem olyan fontos eszközként, ami közvetíti a vállalati értékeket, megerősíti az identitást, kreatív légkört teremt a munkavégzéshez, elősegíti a munkavállalók elköteleződését, és kifejezi a társadalmi felelősségvállalási célokat. Bár a 2008-as gazdasági világválság és a Covid-járvány csökkentette, számos megfigyelhető új trend viszont növeli a gyűjtemények relevanciáját.

A Corporate Collections gyűjtéseinek és preferenciáinak változásai

Azok a cégvezetők, akik nyitottak voltak a műtárgyak gyűjtésére, eleinte a saját értékpreferenciájuk szerint kezdték el a vásárlást, és nem céges szinten, tudatosan megfogalmazott koncepció mentén vásároltak műtárgyakat. Napjainkban azonban a preferenciáik jelentősen megváltoztak. A korábbi, inkább ad hoc jellegű gyűjtésmódból egyre inkább áttértek a kidolgozott koncepció alapján történő gyűjtésre, így a cégek többségében ma már szakértőkkel együttműködve vagy saját kurátorral alakítanak ki átgondolt gyűjtési alapelvet.

Idris Khan a Deutsche Bank Centerben (fotó: Liz Ligon)Idris Khan a Deutsche Bank Centerben (fotó: Liz Ligon)

A vállalati művészeti gyűjtemények választéka is bővül. Az elmúlt években a digitális művészet felgyorsította a vállalati művészeti gyűjtemények fejlődését. Míg korábban főként festmények és szobrok domináltak, ma már láthatunk digitális installációkat, virtuálisvalóság-élményeket és kortárs művészeti alkotásokat is. A vállalatok megértették, hogy a művészet sokféle formájával jobban kifejezhetik identitásukat és értékeiket. Russell Chen kortárs művészeti kritikus szerint a vállalatoknak egyre fontosabb, hogy művészeti gyűjteményeik révén támogassák az innovációt, ami hozzájárul a vállalatok kreatív fejlődéséhez is. A digitális művészeti alkotások ráadásul könnyebben hozzáférhetők és megoszthatók, ami azt jelenti, hogy a vállalatok nemcsak saját alkalmazottaiknak és ügyfeleiknek, hanem szélesebb közönségrétegnek is bemutathatják azokat. Jane Miller digitális művészeti szakértő így fogalmaz: „Az interaktív digitális művek új dimenziókat nyitnak a művészeti élményben, és lehetőséget teremtenek a vállalatok számára, hogy aktívan bevonják közönségüket.”

A művészet társadalmi és kulturális szerepének hangsúlyozása

A vállalatok társadalmi felelősségvállalásának növekedése is hozzájárult a kidolgozott koncepció alapján történő gyűjtésmód elterjedéséhez, ezért a gyűjtemények ebben a kontextusban is fejlődnek. Sok vállalat olyan művésszel dolgozik együtt, aki felhívja a figyelmet a fenntarthatóságra és a társadalmi problémákra; inspiráló üzeneteket közvetít. Az AXA XL a klímaváltozás és a fenntarthatóság témáját beemeli művészeti gyűjteményének építésébe. A Deutsche Bank-gyűjtemény olyan globális témákat érint, mint a migráció, a nemek szerepe és a természetvédelem. Susan Rodriguez társadalmi felelősségvállalási szakértő szerint „a vállalatok egyre inkább a művészet erejét használják fel arra, hogy fontos társadalmi ügyekre irányítsák a figyelmet, és példát mutassanak a fenntarthatóság terén.”

Zineb Sedira, Mother, Daughter and I, 2003 Deutsche Bank (A fényképes alkotás egy második generációs migráns anyjához és lányához fűződő kapcsolatait tükrözi. Zineb Sedira saját történelmének kommunikációs és érzelmi szintjeit helyezi előtérbe.)Zineb Sedira, Mother, Daughter and I, 2003 Deutsche Bank (A fényképes alkotás egy második generációs migráns anyjához és lányához fűződő kapcsolatait tükrözi. Zineb Sedira saját történelmének kommunikációs és érzelmi szintjeit helyezi előtérbe.)

Az alkalmazottak bevonása is növekvő trend a vállalati gyűjtések terén. A dolgozók részt vehetnek a műalkotások kiválasztásában vagy akár a gyűjtemények rendezésében. Az Apple például arra ösztönzi munkatársait, hogy szavazzanak az új műalkotások és installációk potenciális beszerzéséről. Több vállalat olyan oktatási programot is biztosít, amelyek segíthetnek elmélyíteni alkalmazottaik és a műalkotások kapcsolatát. Ezek az események nem csupán oktatási élményeket nyújtanak a kollégáknak, hanem inspirálhatják is őket a kreatív gondolkodásra, emellett hozzájárulnak esztétikai érzékük fejlesztéséhez is.

Sok cég mára már felismerte a művészek támogatásának fontosságát, így előszeretettel fektetnek élő kortárs alkotók műveibe, illetve művészeti közösségeket is támogatnak. A cégek gyakran rendeznek olyan kiállításokat, workshopokat és egyéb kulturális eseményeket, amelyeken az alkotók bemutathatják munkáikat. 

Forrás: JPMorgan ChaseForrás: JPMorgan Chase

A világ egyik legrégebbi és legelismertebb vállalati gyűjteményeként számontartott JPMorgan Chase művészeti kollekció jelentős részben olyan művészektől származik, akik alulreprezentáltak a művészeti világban. A Meta, amely a Facebook, az Instagram és a WhatsApp tulajdonosa, olyan programot hozott létre, ahol a helyi művészek a cég munkatársaival együtt terveznek és készítenek műveket. Hasonlóképpen az Apple is helyi művészeket bízott meg egyedi freskók készítésével irodái számára világszerte. Az Amszterdami Egyetem felmérése kimutatta, hogy a vállalati művészeti gyűjtemények a holland kortárs művészet keresletének húsz százalékát is lefedik. Egyre több vállalat keresi a közös munkát múzeumokkal és művészeti intézményekkel is. Robert Davis, a művészeti menedzsment szakértője szerint az ilyen partnerségek nemcsak a művészvilág számára előnyösek, hanem hozzájárulnak a vállalatok társadalmi elismertségéhez is.

Vállalati gyűjtemény mint HR-stratégia

A vállalati gyűjtemények egyre fontosabbak az emberi erőforrások szempontjából, és számos vállalatnál hozzájárulnak a sikeres HR-stratégiához. 2023-ra tényként kezelik, hogy az irodákban, tárgyalókban, közösségi terekben kiállított műtárgyak nemcsak a motiváló munkahelyi környezet megteremtéséhez járulnak hozzá, hanem a munkaerő vonzásához és megtartásához is. Egy munkakereső számára a mérlegelésnél vonzó érv lehet a vállalat mellett egy lenyűgöző művészeti gyűjtemény. Kutatások bizonyítják, hogy azok a munkavállalók, akik műalkotások között dolgozhatnak, boldogabbak és elkötelezettebbek a munkájuk és a cégük iránt. Bizonyított tény az is, hogy a művészeteket értékelő munkavállalók hajlandóbbak hosszabb ideig maradni azon vállalatoknál, ahol műtárgyak veszik őket körül. A gyűjtemény építését inspirálhatják is az alkalmazottak. A Microsoft különböző nemzetiségű munkavállalókat foglalkoztat, ezért különös figyelmet fordít arra, hogy a gyűjteményük széles körből merítsen.

Star treck, Microsoft Art Collection (forrás: Microsoft Art Collection)Star treck, Microsoft Art Collection (forrás: Microsoft Art Collection)

Rachel Turner, a munkahelyi élmények szakértője szerint a vállalati művészeti gyűjtemények a munkahelyi környezetet emberközpontúbbá és inspirálóbbá tehetik, ami növeli az alkalmazottak teljesítményét és elégedettségét. Ezt támasztja alá Chiara Paolino, az olasz vállalati művészeti gyűjteményeket kutató akadémikus állítása is: „Messze nem csak szenvedély- és márkaalapú befektetésről szólnak a vállalati gyűjtemények, mostanra a munkahelyi környezet minőségének javítását szolgáló eszközként tekintenek rá, amely társadalmi és gazdasági értelemben is közvetlen előnyt jelenthet a vállalat számára.” Steven Rogers vállalatikultúra-kutató szerint: „A vállalati művészeti gyűjtemények segíthetnek a vezetőknek abban, hogy a vállalatok kulturális szellemét és értékeit erősítsék, ami hozzájárulhat az alkalmazottak elkötelezettségéhez és a vállalati kultúra fenntartásához.”

Magyarországi Corporate Art Collections

Magyarországon egyelőre sokkal kisebb szerepet játszik a vállalati műgyűjtés, mint Nyugat-Európában és az Amerikai Egyesült Államokban. A rendszerváltás után érkező, a műgyűjtés iránti elkötelezettséget magukkal hozó multinacionális vállalatok napjainkra kialakították infrastruktúrájukat, és beszerezték a nívós berendezéshez szükséges festményeket, szobrokat, grafikai alkotásokat is. A magyar adózási környezet sem kedvez a vállalati gyűjtemények építésének: míg a nyugati országok többségében az ingatlanberuházások büdzséjének meghatározott százalékát képzőművészeti alkotásokra kell fordítani, és a műtárgyvásárlást adókedvezményekkel is támogatják, addig idehaza gazdasági szempontból kevés előnnyel jár a gyűjteményépítés.

A KPMG iroda közösségi terében elhelyezett Mengyán-alkotás (forrás: andrasmengyan.com / mutargy.com)A KPMG iroda közösségi terében elhelyezett Mengyán-alkotás (forrás: andrasmengyan.com / mutargy.com)

A jelentős magyarországi műgyűjtemények leginkább bankokhoz és telekommunikációs cégekhez köthetőek. A hazai nagyvállalatok többségénél hiányzik a tematikus, szakértő koncepcióval kialakított gyűjteményépítés, az irodákban megjelenő alkotások sokszor egyetlen személy, a tulajdonos, az építész vagy a dekoratőr ízlését reprezentálják.

A szakemberek szerint a folyamatosan változó gazdasági-szociális környezetben egyre hangsúlyosabbá válik a vállalati kollekciók társadalmi szerepe.  A cégek mindinkább felismerik a művészet és a kultúra támogatásának előnyeit, és vélhetően egyre nagyobb figyelmet fordítanak majd a kidolgozott koncepció alapján történő műgyűjtemény-építésre.

Lásd még:

A corporate art a profit társadalmi-kulturális célú visszaforgatásának egyik formája

Vállalati gyűjtés Magyarországon

Állandó kiállítás a Kempinskiben– a Kempinski Hotel Corvinus gyűjteménye

A világ legjelentősebb vállalati gyűjteményei a bankszektorban

Corporate Art – a kultúrába fektetnek

Nyitókép: A helyi művészek művészeti installációi a Menlo Parkban tlaálható Meta központban (forrás: Meta)

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕