
Hol tartunk 2023-ban a vállalati gyűjtemények építése terén?
Napjainkban egyre több vállalat ismeri fel a vállalati műgyűjtemények sokféle előnyét.
A műalkotásokra nemcsak pusztán befektetésként tekintenek, hanem olyan fontos eszközként, ami közvetíti a vállalati értékeket, megerősíti az identitást, kreatív légkört teremt a munkavégzéshez, elősegíti a munkavállalók elköteleződését, és kifejezi a társadalmi felelősségvállalási célokat. Bár a 2008-as gazdasági világválság és a Covid-járvány csökkentette, számos megfigyelhető új trend viszont növeli a gyűjtemények relevanciáját.
A Corporate Collections gyűjtéseinek és preferenciáinak változásai
Azok a cégvezetők, akik nyitottak voltak a műtárgyak gyűjtésére, eleinte a saját értékpreferenciájuk szerint kezdték el a vásárlást, és nem céges szinten, tudatosan megfogalmazott koncepció mentén vásároltak műtárgyakat. Napjainkban azonban a preferenciáik jelentősen megváltoztak. A korábbi, inkább ad hoc jellegű gyűjtésmódból egyre inkább áttértek a kidolgozott koncepció alapján történő gyűjtésre, így a cégek többségében ma már szakértőkkel együttműködve vagy saját kurátorral alakítanak ki átgondolt gyűjtési alapelvet.
Idris Khan a Deutsche Bank Centerben (fotó: Liz Ligon)
A vállalati művészeti gyűjtemények választéka is bővül. Az elmúlt években a digitális művészet felgyorsította a vállalati művészeti gyűjtemények fejlődését. Míg korábban főként festmények és szobrok domináltak, ma már láthatunk digitális installációkat, virtuálisvalóság-élményeket és kortárs művészeti alkotásokat is. A vállalatok megértették, hogy a művészet sokféle formájával jobban kifejezhetik identitásukat és értékeiket. Russell Chen kortárs művészeti kritikus szerint a vállalatoknak egyre fontosabb, hogy művészeti gyűjteményeik révén támogassák az innovációt, ami hozzájárul a vállalatok kreatív fejlődéséhez is. A digitális művészeti alkotások ráadásul könnyebben hozzáférhetők és megoszthatók, ami azt jelenti, hogy a vállalatok nemcsak saját alkalmazottaiknak és ügyfeleiknek, hanem szélesebb közönségrétegnek is bemutathatják azokat. Jane Miller digitális művészeti szakértő így fogalmaz: „Az interaktív digitális művek új dimenziókat nyitnak a művészeti élményben, és lehetőséget teremtenek a vállalatok számára, hogy aktívan bevonják közönségüket.”
A művészet társadalmi és kulturális szerepének hangsúlyozása
A vállalatok társadalmi felelősségvállalásának növekedése is hozzájárult a kidolgozott koncepció alapján történő gyűjtésmód elterjedéséhez, ezért a gyűjtemények ebben a kontextusban is fejlődnek. Sok vállalat olyan művésszel dolgozik együtt, aki felhívja a figyelmet a fenntarthatóságra és a társadalmi problémákra; inspiráló üzeneteket közvetít. Az AXA XL a klímaváltozás és a fenntarthatóság témáját beemeli művészeti gyűjteményének építésébe. A Deutsche Bank-gyűjtemény olyan globális témákat érint, mint a migráció, a nemek szerepe és a természetvédelem. Susan Rodriguez társadalmi felelősségvállalási szakértő szerint „a vállalatok egyre inkább a művészet erejét használják fel arra, hogy fontos társadalmi ügyekre irányítsák a figyelmet, és példát mutassanak a fenntarthatóság terén.”
Az alkalmazottak bevonása is növekvő trend a vállalati gyűjtések terén. A dolgozók részt vehetnek a műalkotások kiválasztásában vagy akár a gyűjtemények rendezésében. Az Apple például arra ösztönzi munkatársait, hogy szavazzanak az új műalkotások és installációk potenciális beszerzéséről. Több vállalat olyan oktatási programot is biztosít, amelyek segíthetnek elmélyíteni alkalmazottaik és a műalkotások kapcsolatát. Ezek az események nem csupán oktatási élményeket nyújtanak a kollégáknak, hanem inspirálhatják is őket a kreatív gondolkodásra, emellett hozzájárulnak esztétikai érzékük fejlesztéséhez is.
Sok cég mára már felismerte a művészek támogatásának fontosságát, így előszeretettel fektetnek élő kortárs alkotók műveibe, illetve művészeti közösségeket is támogatnak. A cégek gyakran rendeznek olyan kiállításokat, workshopokat és egyéb kulturális eseményeket, amelyeken az alkotók bemutathatják munkáikat.
A világ egyik legrégebbi és legelismertebb vállalati gyűjteményeként számontartott JPMorgan Chase művészeti kollekció jelentős részben olyan művészektől származik, akik alulreprezentáltak a művészeti világban. A Meta, amely a Facebook, az Instagram és a WhatsApp tulajdonosa, olyan programot hozott létre, ahol a helyi művészek a cég munkatársaival együtt terveznek és készítenek műveket. Hasonlóképpen az Apple is helyi művészeket bízott meg egyedi freskók készítésével irodái számára világszerte. Az Amszterdami Egyetem felmérése kimutatta, hogy a vállalati művészeti gyűjtemények a holland kortárs művészet keresletének húsz százalékát is lefedik. Egyre több vállalat keresi a közös munkát múzeumokkal és művészeti intézményekkel is. Robert Davis, a művészeti menedzsment szakértője szerint az ilyen partnerségek nemcsak a művészvilág számára előnyösek, hanem hozzájárulnak a vállalatok társadalmi elismertségéhez is.
Vállalati gyűjtemény mint HR-stratégia
A vállalati gyűjtemények egyre fontosabbak az emberi erőforrások szempontjából, és számos vállalatnál hozzájárulnak a sikeres HR-stratégiához. 2023-ra tényként kezelik, hogy az irodákban, tárgyalókban, közösségi terekben kiállított műtárgyak nemcsak a motiváló munkahelyi környezet megteremtéséhez járulnak hozzá, hanem a munkaerő vonzásához és megtartásához is. Egy munkakereső számára a mérlegelésnél vonzó érv lehet a vállalat mellett egy lenyűgöző művészeti gyűjtemény. Kutatások bizonyítják, hogy azok a munkavállalók, akik műalkotások között dolgozhatnak, boldogabbak és elkötelezettebbek a munkájuk és a cégük iránt. Bizonyított tény az is, hogy a művészeteket értékelő munkavállalók hajlandóbbak hosszabb ideig maradni azon vállalatoknál, ahol műtárgyak veszik őket körül. A gyűjtemény építését inspirálhatják is az alkalmazottak. A Microsoft különböző nemzetiségű munkavállalókat foglalkoztat, ezért különös figyelmet fordít arra, hogy a gyűjteményük széles körből merítsen.
Star treck, Microsoft Art Collection (forrás: Microsoft Art Collection)
Rachel Turner, a munkahelyi élmények szakértője szerint a vállalati művészeti gyűjtemények a munkahelyi környezetet emberközpontúbbá és inspirálóbbá tehetik, ami növeli az alkalmazottak teljesítményét és elégedettségét. Ezt támasztja alá Chiara Paolino, az olasz vállalati művészeti gyűjteményeket kutató akadémikus állítása is: „Messze nem csak szenvedély- és márkaalapú befektetésről szólnak a vállalati gyűjtemények, mostanra a munkahelyi környezet minőségének javítását szolgáló eszközként tekintenek rá, amely társadalmi és gazdasági értelemben is közvetlen előnyt jelenthet a vállalat számára.” Steven Rogers vállalatikultúra-kutató szerint: „A vállalati művészeti gyűjtemények segíthetnek a vezetőknek abban, hogy a vállalatok kulturális szellemét és értékeit erősítsék, ami hozzájárulhat az alkalmazottak elkötelezettségéhez és a vállalati kultúra fenntartásához.”
Magyarországi Corporate Art Collections
Magyarországon egyelőre sokkal kisebb szerepet játszik a vállalati műgyűjtés, mint Nyugat-Európában és az Amerikai Egyesült Államokban. A rendszerváltás után érkező, a műgyűjtés iránti elkötelezettséget magukkal hozó multinacionális vállalatok napjainkra kialakították infrastruktúrájukat, és beszerezték a nívós berendezéshez szükséges festményeket, szobrokat, grafikai alkotásokat is. A magyar adózási környezet sem kedvez a vállalati gyűjtemények építésének: míg a nyugati országok többségében az ingatlanberuházások büdzséjének meghatározott százalékát képzőművészeti alkotásokra kell fordítani, és a műtárgyvásárlást adókedvezményekkel is támogatják, addig idehaza gazdasági szempontból kevés előnnyel jár a gyűjteményépítés.
A KPMG iroda közösségi terében elhelyezett Mengyán-alkotás (forrás: andrasmengyan.com / mutargy.com)
A jelentős magyarországi műgyűjtemények leginkább bankokhoz és telekommunikációs cégekhez köthetőek. A hazai nagyvállalatok többségénél hiányzik a tematikus, szakértő koncepcióval kialakított gyűjteményépítés, az irodákban megjelenő alkotások sokszor egyetlen személy, a tulajdonos, az építész vagy a dekoratőr ízlését reprezentálják.
A szakemberek szerint a folyamatosan változó gazdasági-szociális környezetben egyre hangsúlyosabbá válik a vállalati kollekciók társadalmi szerepe. A cégek mindinkább felismerik a művészet és a kultúra támogatásának előnyeit, és vélhetően egyre nagyobb figyelmet fordítanak majd a kidolgozott koncepció alapján történő műgyűjtemény-építésre.
Lásd még:
A corporate art a profit társadalmi-kulturális célú visszaforgatásának egyik formája
Vállalati gyűjtés Magyarországon
Állandó kiállítás a Kempinskiben– a Kempinski Hotel Corvinus gyűjteménye
A világ legjelentősebb vállalati gyűjteményei a bankszektorban
Corporate Art – a kultúrába fektetnek
Nyitókép: A helyi művészek művészeti installációi a Menlo Parkban tlaálható Meta központban (forrás: Meta)
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!