
A művészet hidat emel: így kapcsolódik össze a Porsche a kortárs kultúrával
– Interjú Váczi Tamással, a Porsche Centrum Budapest igazgatójával és Árvay Péterrel, a cég marketingvezetőjével
A sikeres vállalatok ma már nem csupán piaci pozícióban, hanem értékteremtésben mérik önmagukat – vallják a Porsche Centrum Budapestnél. A cég számára ez az értékteremtés a művészet nyelvén is megszólal: legutóbb a Világszép Alapítvány KorTárs Kapcsolódások projektjét támogatták. Váczi Tamással és Árvay Péterrel beszélgettünk.
Mit jelent önöknek a művészet, a kultúra?
Váczi Tamás: Kikapcsolódást, menedéket. Legyen szó egy jó könyvről vagy kiállításról, szükségem van rá a feltöltődéshez.
Árvay Péter: Nagyon szeretek festeni, mostanában legtöbbször a kislányommal ragadunk ecsetet. Bár csak kedvtelésből festek, úgy érzem, az önkifejezésben is segít. Az alkotás folyamatát, a közös időtöltést élvezzük a legjobban, de mindig öröm utólag is ránézni a képre – szép emlék.
A festészethez kapcsolódik a Porsche legutóbbi társadalmi szerepvállalása is: fő támogatóként álltak a Világszép KorTárs Kapcsolódások projekt mellé. Hogyan kerültek kapcsolatba a kiállítást megálmodó Világszép Alapítvánnyal? Miért döntöttek úgy, hogy támogatják a kezdeményezésüket?
V. T.: Bár az alapítvány tevékenységét már jó ideje nyomon követtük és csodáltuk, a szerencsének és egy közös ismerősnek köszönhető, hogy alkalmunk nyílt jobban megismerni egymást. A fiatal formatervező művészek karrierjének egyengetése a vállalaton belül is állandó, kiemelt szerepet kap, így magától értetődő számunkra, hogy a tehetséges, ám hátrányos szociális körülmények között élő gyermekeket is támogatjuk az alkotói kibontakozásukban.
Á. P.: Ezek a gyermekek – és persze az alapítvány is – ugyanúgy a fejlődésre és a kiválóságra törekszenek, mint mi a Porsche Centrum Budapestnél, ezen értékek mentén pedig azt hiszem, hitelesen kapcsolódhatunk. Egy pillanatig sem volt kérdés számunkra, hogy segítenünk kell őket a tehetségük felfedezésében.
Váczi Tamás a Világszép Kortárs Kapcsolódások kiállítás megnyitóján (fotó: Egyed Péter)
Mit jelentett az együttműködés a gyakorlatban?
Á. P.: Tavaly karácsony előtt élményvezetési programmal indultunk: ellátogattunk az alapítványhoz, ahol a fiatalok a saját közegükben próbálhatták ki a Porsche-életérzést. Nemcsak őket, de minket is feltöltött a találkozó. A Világszép KorTárs Kapcsolódások felkarolásával szerettük volna biztosítani, hogy a művészek találkozhassanak a gyerekekkel, együtt alkothassanak, s hogy a közös munkából kiállítás, album és PR-videók készüljenek.
Mit tartanak a legfontosabb eredménynek, tanulságnak a Világszép KorTárs Kapcsolódásokból?
V. T.: Számomra a legnagyobb tanulság, hogy minden gyermek érdeklődésének, csatlakozásának egyformán és nagyon lehet örülni. Ebben a projektben sok a változó, de aki megnyílik és szeretne együttműködni az alkotókkal, nemcsak a művészet erejét, hanem saját magát is jobban megismeri.
Á. P.: Fontos eredménynek tartom, hogy a kollégák mindvégig aktívan érdeklődtek a projekt iránt, lelkesítette őket a kulturális együttműködés, és a regionális központ támogatása is. Nagyon várták a kiállítás megnyitóját, hogy láthassák az elkészült műveket.
Árvay Péter Wirtz Ágnessel, a Világszép Alapítvány alapítójával (forrás: Porsche Centrum Budapest)
Az idén tizenöt éves Világszép Gyermekvédelmi Alapítvány egyedülálló kezdeményezése, a Világszép KorTárs Kapcsolódások huszonnégy elismert művészt és több mint ötven állami gondoskodásban élő fiatalt hozott össze. A 2025 első félévében megtartott alkalmakon a gyerekek (még a személyes találkozó előtt) megismerték a művészek egyik alkotását, majd az ezt követő workshopokon közösen hoztak létre valami újat – a művészekkel együtt. A találkozásból és a közös munkából inspirálódva készítették el a festők, szobrászok az új alkotásaikat, amelyet az alapítvány javára ajánlottak fel. A műveket elárverezték, a befolyt teljes összeg a Világszép Alapítványhoz került. A képzőművészeti alkotásokból készült tárlat 2025. október 12-ig látható a budapesti Ludwig Múzeumban.
|
Néhány évvel ezelőtt támogatták a youngart galériát, közös ösztöndíjprogramot is hirdettek. Hogyan emlékeznek vissza az együttműködésre? Vannak ezen kívül kevésbé ismert, ám a szívükhöz közel álló kulturális kezdeményezések, amelyek mellé odaállt a Porsche?
Á. P.: A Magyar Képzőművészeti Egyetemen (MKE) kiírt Porsche-pályázat, a Porsche Classic Art volt az első kulturális együttműködésünk. Ennek fontos üzenete volt a művészet örökkévalósága – amit az autóinkkal is igyekszünk képviselni. A Porsche klasszikus formavilága sok tehetséges fiatalt megihletetett, az alkotásokból kiállítást rendeztünk a szalonban. A megnyitón ígéretet tettünk arra, hogy ezután más módokon is támogatjuk a hazai művészeti életet.
Később egy zenei programon dolgoztunk. A Porsche Classic Presents: Evolution of perfection projektben a különböző stílusban tevékenykedő zenészeknek neves zeneszerzők munkáit kellett újraértelmezniük, és az autók tökéletességét a zene nyelvére lefordítaniuk. Ezután következett a youngart online kortárs művészeti platform elindításának támogatása. A youngarttal és a Budapesti Metropolitan Egyetemmel online meetupot és kiállítást is szerveztünk, valamint kétszer írtunk ki közös művészeti pályázatot – mindkettőben zsűriztem, ez a folyamat számomra különösen izgalmas volt, kicsit benézhettem a kulisszák mögé.
V. T.: Az említett projektekben az a közös, hogy az apropót az autógyártás művészi szintre emelése adja. Ez nem lehetne így, ha nem a beszélgetés elején már említett értékek nyomán dolgoznánk globálisan: arra törekszünk, hogy a művészi kivitelezést ötvözzük a kimagasló teljesítménnyel. A Porsche formatervezőire vizuális művészekként tekintünk.
Önök szerint miért fontos, hogy egy autómárka társadalmi, művészeti ügyek mellé álljon? Hogyan tekint a Porsche nemzetközi szinten a művészetek támogatására? Segítenek hasonló projekteket más országokban is?
V. T.: Úgy gondolom, azok a vállalatok tudnak értéket teremteni és fennmaradni, amelyek a saját szegmensükön kívülre is tekintenek, tágabban értelmezik a feladatukat, társadalmi felelősségüket. Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy egyrészt multiként erre valódi lehetőségünk is van, másrészt a stuttgarti vezetés is nyitott a művészetekre. Amit talán kevesebben tudnak: a Porsche számára a kezdetektől nagyon fontosak voltak a művészetek, az alapításkor a márka úttörői dizájnstúdiót is létrehoztak Porsche Design néven, amely leginkább luxus kiegészítőiről (napszemüvegekről, tollakról és órákról) ismert. A Studio F. A. Porsche dizájnügynökség pedig vállalatok számára nyújt formatervezési szolgáltatásokat.
Á. P.: Valóban, nagyon szerencsés és az autóipari szereplők között kivételes helyzet, hogy a német vezetés művészetkedvelő, művészettámogató – más esetben jóval több érvelés előzné meg a hasonló szponzorációs együttműködéseket. Ha már Tamás említette a dizájnstúdiót, hadd emeljem ki, hogy a magyar formatervező, Varga Péter is Stuttgartban dolgozik. Péter a külső dizájnért felelős igazgató, az ő szakmai irányításával készülnek a Porsche-modellek külső formatervei.
Hogyan kerülhetnek egy platformra az üzleti és a kulturális, értékteremtő célok?
V. T.: 2025-re a legtöbb cégvezető már belátta, hogy üzleti értékteremtés nem létezik kulturális értékteremtés nélkül, ugyanakkor a kulturális szegmensnek szüksége van arra, hogy a nagyvállalatok segítsenek a fennmaradásuk biztosításában.
Á. P.: Hisszük, hogy nagyvállalatként azért is érdemes a művészetbe fektetni, mert pluszinspirációt, ihletforrást teremt a napi üzleti működéshez is – akár az említett formatervezőinket nézve is.
Mi a sikeres együttműködés fokmérője? Miből érzik, hogy valamilyen kulturális kezdeményezéshez érdemes volt csatlakozni?
V. T.: Megható volt látni a résztvevők arcát a Világszép KorTárs Kapcsolódások kiállításmegnyitóján. Nem lehet fontosabb küldetésünk ezekkel az együttműködésekkel, mint az érzékenyítés, a művészet erejének átadása. Az volt a küldetésünk, hogy hidat emeljünk az alapítvány, a művészek és a gyerekek között, valamint megmutassuk a gyerekeknek is, hogy létezik pozitív jövő. Ezt a feladatot sikeresen teljesítettük.
Á. P.: Ahogy Tamás is említette, a pozitív jövőkép formálásában tevékenyen részt tudunk venni, és erre van a legnagyobb szükség. Ezek a gyerekek nehéz háttérrel kezdik az életet, de ha megfelelő támogatást kapnak, megvalósíthatják az álmaikat.
Hogyan zajlik a vállalaton belül a döntési folyamat a kulturális támogatásokkal kapcsolatban?
V. T.: E támogatásokat sorozatos egyeztetések előzik meg a regionális központtal, amelyek során részletesen be kell mutatni az együttműködések célját, résztvevőit, eszközeit, költségvetését. Péter teljes meggyőződéssel képviselte a Világszép Alapítvánnyal való közös munkát, ennek nyomán a vezetőség is egyöntetűen támogatta a projektet.
Tervezik, hogy a jövőben is részt vesznek hasonló projektekben?
V. T.: Igen, nagyon fontos számunkra vállalati szinten és személyesen is.
Á. P.: Az eddigi művészeti projektek csak megerősítették bennünk, hogy a hagyományt folytatni kell. Izgatottan várom a következő együttműködést.
Ha bármit támogathatnának a jövőben a művészetek területén, mi lenne az „álomprojektjük”?
V. T.: A Porsche 75. évfordulója alkalmából autókiállítást szerveztünk a Balaton Park Circuiten. Az álmom, hogy a 100. születésnapon ezt még magasabb szintre emeljük, valamilyen kollaborációt hozzunk létre, CSR-lábbal.
Á. P.: Rendkívül élveztem, hogy a youngart ideiglenes üzletnyitásán a galéria művészei egy sportautó nagyságú, fehér vászonra alkottak egy sajátos performansz keretében. Ezt – valamilyen csavarral – szívesen megismételném egyszer.
Az autó, mint vászon a youngart galériában (forrás: Porsche Centrum Budapest)
Mit tanácsolnának azoknak a vállalatoknak, amelyek még nem tették le a voksukat a kultúra támogatása mellett, de gondolkodnak rajta?
V. T.: Próbáljanak meg kapcsolódást keresni a saját vállalati értékeik és a kulturális szereplők tevékenysége között! Garantáltan találnak majd ilyet.
Á. P.: Kezdjék el, még ma!
Nyitókép: Váczi Tamás és Árvay Péter (forrás: Porsche Centrum Budapest)
Lásd még:
Láthatóvá tenni a láthatatlan gyerekeket– Közösségi patchwork takaró készül a Világszép KorTárs Kapcsolódások kiállításhoz
Rend és káosz kéz a kézben – A Világszép korTárs Kapcsolódások egyik workshopján jártunk
„Az előítéletre a személyes kapcsolat a legjobb gyógyír” – Interjú Wirtz Ágnessel, a Világszép Gyermekvédelmi Alapítvány megálmodójával
Világszép Kapcsolódások – Magyarországon huszonnégyezer gyerekről a saját szülei helyett az állam gondoskodik. Élethelyzetüket sokszor csak művészek közvetítésével van módunk megérteni, átérezni.
Komplex művészettámogatási ökoszisztéma – „Létrehoztuk a youngart – Porsche Képzőművészeti Ösztöndíjat, amelynek keretében tíz alkotónak lehetősége nyílt a youngart első kiállításán bemutatkozni.”
Youngart X-mas Art Fair a MOM Parkban – Megnyitotta ideiglenes üzletét a youngart online galéria a MOM Parkban
„A márkánk az álmokról és az alkotásról szól” – Villáminterjú a Porsche Inter Auto Hungaria marketingvezetőjével, Árvay Péterrel
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!