
Az Ulyssestől a Kiscelliig: hat művész a nemzetközi siker kapujában
– Kihirdették a 2025-ös Leopold Bloom Képzőművészeti Díj döntőseit
A 2011 óta kétévente meghirdetett Leopold Bloom Képzőművészeti Díj célja a hazai képzőművészek nemzetközi karrierépítésének támogatása. 2025-ben hetvenkét érvényes pályázat érkezett be, ezek közül választotta ki a nemzetközi zsűri a hat legjobbnak ítélt alkotót. A döntősök – Dezső Tamás, Fabricius Anna, Hajas Katinka, Kiss Adrian, Molnár Judit Lilla, Szalai Dániel – munkáiból szeptemberben rendeznek kiállítást a Kiscelli Múzeum templomterében. A győztes külföldi kiállításon mutathatja be műveit a nemzetközi közönségnek.
Az alapító házaspár, Mary Mc Loughlin és John Ward tizennégy évvel ezelőtt adta át először a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat. Az elismerés és a mögötte álló Leopold Bloom Művészeti Alapítvány az ír gyűjtőpár, valamint a helyüket átvevő, a kezdeményezésüket folytató lányaik, Alice és Rose Ward törekvéseinek megfelelően a magyar képzőművészek karrierjét igyekszik támogatni, és lehetőséget biztosítani számukra, hogy becsatlakozhassanak a nemzetközi művészeti közegbe.
A díj névadója James Joyce világhírű regényének főhőse, Leopold Bloom. Az elismerés az Ulysses és általában a művészet értékeit is szimbolizálja: a nemzetköziséget, a függetlenséget, a kulturális kapcsolatokat.
A Leopold Bloom Művészeti Alapítvány – Kollár Dalma Eszter kurátor vezetésével – 2023-ban megkezdte saját műgyűjteményének építését, ezzel igyekszik tovább támogatni a magyar művészek munkáját, a gyűjtemény jövőbeli utaztatásával pedig külföldi szereplésüket. A döntőbe jutott művészek egy általuk választott műtárgyat önkéntes alapon felajánlhatnak a jelenleg tizennyolc kortárs képzőművész összesen huszonöt művét tartalmazó gyűjteménybe. A kollekciót a Szombathelyi Képtár őrzi, a darabjaiból rendezett aktuális kiállítás 2025. augusztus 31-ig látogatható. A kiállításról bővebben ITT tájékozódhat.
A Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat 2023 óta megújult formában adják át. A győztes hatezer euró összegű díjazásán felül – amely felhasználásával a művész egy külföldi kiállítást valósít meg – minden, a döntőbe jutó alkotó ezer euró honoráriumban részesül. Az Alapítvány ezzel egyrészt igyekszik igazságosabb helyzetet teremteni az oly’ nehezen versenyeztethető képzőművészeti közegben, másrészt elismeri mindazon művészek munkáját, akik a döntőbe jutva végighaladnak a zsűrizés és kiállításrendezés folyamatán. A díj finalistái részt vehetnek az Alapítvány által rendezett kiállításon, műveik és művészi statementjük bekerül a kiállítás nyomtatott, kétnyelvű katalógusába, valamint egy-egy portréfilm is készül róluk. A győztes műveinek külföldi szállítását a díj összegén felül az Alapítvány fő támogatója, a Maurice Ward Art Handling vállalja.
A korhatár- és képzettségbeli megkötés nélküli, nyílt pályázatra jelentkező művészek portfólióit és munkáit az eddigi gyakorlatot követve a nemzetközi művészeti élet elismert szereplőiből álló, független, háromtagú zsűri értékeli: Mary Conlon, Merve Elveren és Jure Kirbiš.
A 2025-ös döntősök:
Dezső Tamás fotóin, installációin, szobrain és kinetikus munkáin keresztül az ember és a természet – azaz a nem emberi – közti kapcsolatot vizsgálja. A személyes és a növényi identitás mélyrétegeit kutatja, és alkotásaival igyekszik bizonyítani, hogy az ember nem felsőbbrendű a világot alkotó szerves és szervetlen entitások között. Erősen elméleti hátterű és kutatásalapú művei az ökológiai válság kérdéseit is feszegetik.
Fabricius Anna: Message from my Little Daughter, 2024
Fabricius Anna főként társadalmilag elkötelezett projektekkel foglalkozik fotó és videó alapú műveiben. A társadalmi identitás érdekli és azok az interperszonális, globális kérdések, amelyek az egyéni tapasztalat szintjén is megjelenhetnek, de hosszú ideje vizsgálja a munka és a munkaerő változó jellegét is. Munkamódszere kollaboráción, közösségi alkotáson és improvizáción alapul.
Hajas Katinka érzékeny és minimalista festményei, installációi, fotó- és videómunkái külső és belső megfigyelések között képeznek hidakat. Az emberi psziché, és az ember környezete közötti kapcsolatot tudatos, karakteres anyaghasználattal, metaforikusan mutatja be műveiben, amelyek finoman egyensúlyozva hoznak létre kapcsolatot, párbeszédet, sőt egyfajta egységet a külső és belső világok között.
Kiss Adrian: Feküdjünk, már mennének, 2025
Nagyméretű, főként textil alapú installációiban és szobraiban Kiss Adrian azt vizsgálja, hogyan testesítik meg bizonyos anyagok az identitás, a hatalom és az ágencia egymást átszövő narratíváit. Személyes indíttatásának köszönhetően a földművelés és a vidéki környezet is inspirálja alkotásait. Az anyagok performatív aktiválásával és transzformációjával kísérletezve tárja fel a tárgyakban megbúvó történeteket.
Molnár Judit Lilla: Snakes and Ladders, 2025
Molnár Judit Lilla nagyméretű installációiban – amelyek gyakran a játszóterek világát idézik – a felnőttkori dilemmák művészi feldolgozásával foglalkozik. A játék egyszerre formai inspiráció és fogalmi eszköz is, ahol szimbolikusan jelennek meg a komplex rendszerek. Műveinek témáit személyes tapasztalatai alapján és a társadalomtudományok eszköztárával közelíti meg.
Az ember-állat kapcsolatok, mint biopolitikai, társadalmi és ökológiai kérdések jelentik Szalai Dániel műveinek kiindulópontját. Az állatokkal való bánásmód vizsgálatán keresztül a természethez fűződő viszonyunkat és az emberi ellenőrzési rendszereknek való alávetettségünket kérdőjelezi meg. A Minótaurosz metaforikus alakjából is inspirálódva jelenleg a bezártság, az önállóság és a férfiasság témáit kutatja, új anyagokkal kísérletezve és kifejezésmódjában egyre inkább a kétértelműség felé fordulva.
A végső döntést a zsűri személyes találkozások, műteremlátogatások, illetve a közös kiállítás megtekintése után hozza meg. A győztest a finalisták kiállításmegnyitóján – ami egyúttal az ünnepélyes díjátadó gála – hirdetik ki.
A díjról és a pályázatról további információ ITT.
Nyitókép: Részlet a 2023-as döntősök kiállításából (a nyitókép és a cikkben szereplő fotók forrása: Leopold Bloom Képzőművészeti Díj)
Lásd még:
„Ez nem az a díj, aminél már a kiírásakor lehet tudni, ki lesz a díjazott” – Az ír házaspár rengeteg tehetséges művésszel találkozott, és szerették volna elérni, hogy nagyobb nemzetközi figyelmet kapjanak.
Fusz Mátyás nyerte a 2023-as Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat – A döntősök alkotásaiból rendezett kiállítás július 2-ig látogatható a Kiscelli Múzeum Templomterében.
Karrierlökés a nemzetközi képzőművészeti életben – A Leopold Bloom Díj célja, hogy támogassa a kortárs képzőművészeket
A kultúra segít a nehéz párbeszédekben – Interjú Ronan Gargan ír nagykövettel
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!