Puccini remekműve új fényben: Tosca a Szentmargitbányai Kőfejtőben
by artisbusiness.hu 2025. Nov 17.

Puccini remekműve új fényben: Tosca a Szentmargitbányai Kőfejtőben

– A barokk Róma esztétikáját és Puccini realizmusát idézi meg a látványos 2026-os operaelőadás Thaddeus Strassberger és Giuseppe Palella közös alkotásában.

Jövőre lesz harminc éve, hogy különleges helyszín ad otthont az operairodalom legkiválóbb alkotásainak: 2026 nyarán a korábban már nagy sikerrel játszott Tosca új rendezését láthatja a nagyközönség a Szentmargitbányai Kőfejtőben. Európa egyik legimpozánsabb szabadtéri színpadán Thaddeus Strassberger rendező és Giuseppe Palella jelmeztervező közkedvelt alkotópárosa a barokk Rómába kalauzolja a nézőt – egy olyan világba, ahol a fény és az árnyék, a vallás tekintélye és a forradalmak előszele feszülnek egymásnak. A produkció premierje 2026. július 15-én lesz.

Strassberger és Palella 2021-ben a Turandottal Ázsia, 2024-ben az Aidával Egyiptom csodás világát varázsolta a színpadra  2026-ban a Tosca a napóleoni háborúk idejének Rómáját idézi majd. A színpadképben megjelenik a Sant’ Andrea della Valle bazilika, a Farnese-palota és az Angyalvár is.

„A színpadra soha nem egyszerű háttérképként tekintek, a színpad az aktív elmesélő szerepébe bújik nálam. Színpadi effektusok helyett a díszlet, a fény és a jelmezek összjátékára támaszkodom, a nagy teret pedig arra használom, hogy minél közelebb vigyem a hallgatóságomhoz a kor történelmi feszültségeit, a Vatikán hatalmi átrendeződését és a forradalmi szelek felerősödését” – emelte ki ismertetőjében Thaddeus Strassberger. 

Giuseppe Palella és Thaddeus Strassberger Bécsben, a Zene Házában a jövő évi eseményt bejelentő sajtótájékoztatón (fotó: Andreas Tischler)Giuseppe Palella és Thaddeus Strassberger Bécsben, a Zene Házában a jövő évi eseményt bejelentő sajtótájékoztatón (fotó: Andreas Tischler)

A produkció vizuálisan a barokk Róma esztétikájához, így Caravaggio chiaroscurós (a fény és árnyék használata) technikájához, a XVII. század ünnepelt festőnője, Artemisia Gentileschi pszichológiai mélységeihez, a bolognai iskolát képviselő festő Domenichino letisztult kompozícióihoz és a szobrász Bernini teatralitásához igazodik. A tereket Borromini és Guarini építészete inspirálja, fókuszálva azok mélységére, a perspektívára és az árnyék hatására.

A világosság és sötétség, a fény és árnyék váltakozása tükröződik Palella jelmezterveiben is. „A Tosca-hoz készülő jelmezterveimben a barokk drámai pompáját realista részletgazdagsággal ötvözöm. Nemcsak látványosak, hanem hitelesek is, ennek köszönhetően a szereplők is korhűen lépnek színre” – tette hozzá Giuseppe Palella, jelmeztervező.

A 2027-es szezonban Giuseppe Verdi Rigolettojával tér vissza a rendező-jelmeztervező alkotópáros (Strassberger és Palella) a Kőfejtő színpadára, a zeneművészeti irányítást szintén Valerio Galli veszi kézbe.

Floria Tosca jelmezterve (forrás: Giuseppe Palella)Floria Tosca jelmezterve (forrás: Giuseppe Palella)

Művészeti irányítás és élvonalbeli operaénekesek 

A zeneművészeti irányítást ez alkalommal ismét az az olasz Valerio Galli veszi át, akit már láthattak a 2023-as Carmen produkcióban is. A drámai feszültség és a zenei mélységek iránti finom érzékkel szólaltatja meg majd a Puccini-operák specialistájaként ismert karmester a kőfejtő különleges akusztikájában az olasz mester remekművét. 

Realizmus az operaszínpadon: Tosca és Verismo

A Tosca az olasz realizmus (verismo), az olasz operát 1890 és 1920 között megreformáló stíluskiváló példája. Mitológiai figurák és különböző uradalmak szerelmi történetei helyett valós helyszínek, a hétköznapok és az emberi lélek sötét oldala kerülnek előtérbe. Puccini nem csak utal az erőszakra, hanem meg is mutatja a színpadon, a drámai események szerves része például a gyilkosság, az öngyilkosság, egy nemi erőszak kísérlete is.

Az előadás plakátjaAz előadás plakátja

 

A kőfejtő közönsége számára már ismert szopránok szólaltatják meg Floria Tosca szerepét: Joyce El-Khoury, Celine Byrne és Melissa Purnell. Cavaradossi szerepében három, ereje teljes tenort hallhatunk majd: Bror Magnus Tødenest, Yongzhao Yut ésPataki Adorjánt. Scarpia rendőrfőnök szerepén szintén hárman osztoznak majd: Ariunbaatar Ganbaatar, Hansung Yoo és Marco Caria.

A mellékszerepeket is parádés énekesek alakítják: Volodymyr Morozov és Nagy Zoltán Angelotti és a börtönőr szerepén osztoznak majd. Ivan Zinoviev és Ilia Kazakov a sekrestyés, valamint Sciarrone rendőrfőnök szerepét éneklik majd.

„A Toscával a zenetörténet egyik legizgalmasabb operáját mutatjuk be a Kőfejtő monumentális színpadán – egy olyan helyszínen, melyet mintha csak Puccini drámai hangzásvilágára és mély érzelmeire teremtettek volna” – mondta Daniel Serafin, az Opera a Kőfejtőben intendánsa, majd hozzátette: „Külön öröm számomra, hogy ismét a neves és bevált alkotócsapat, Thaddeus Strassberger és Giuseppe Palella köré épül a produkció, és büszke vagyok arra, hogy a nemzetközi élvonalból is kiemelkedő együttesgárdát prezentálunk közönségünknek.”

Michael Gröschl, az Esterházy Alapítvány igazgatósági tagja, Daniel Serafin és Matthias Grün, az Esterházy Alapítvány igazgatóságának elnöke az előadást bejelentő sajtótájékoztatón (fotó: Andreas Tischler)Michael Gröschl, az Esterházy Alapítvány igazgatósági tagja, Daniel Serafin és Matthias Grün, az Esterházy Alapítvány igazgatóságának elnöke az előadást bejelentő sajtótájékoztatón (fotó: Andreas Tischler)

Rico Gulda, az Esterhazy Privatstiftung főintendánsa a produkció kultúrturizmusra gyakorolt hatását emelte ki beszédében, és elmondta: „Az Opera a Kőfejtőben produkcióiban célunk, hogy a művészi kiválóságot a regionális felelősségvállalással ötvözzük. A kultúrára nem szimplán inspiráló élményként tekintünk, ennél jóval többre vágyunk, azt szeretnénk, hogy Burgenland tartományban a turizmus, a foglalkoztatás és a regionális értékteremtés révén ez legyen a fejlődés egyik meghatározó motorja. Így válhat Burgenland nemzetközi vonzerővel rendelkező, élénk kulturális régióvá.”

Giacomo Puccini: Tosca
Premier: 2026. július 15.
További előadások: 2026. július 16., 17., 18., 23., 24., 25., 29., 30. és 31., augusztus 1., 6., 7., 8., 13., 14., 15., 16., 19., 20., 21. és 22., 20:30.
Helyszín:
 Szentmargitbányai Kőfejtő (Steinbruch St. Margarethen), Römersteinbruch 1, 7062 St. Margarethen am Leithagebirge, Ausztria

További információ és jegyvásárlás ITT.

Nyitókép: a Tosca színpadterve Thaddeus-Strassberger tervei alapján (forrás: Thaddeus-Strassberger)

Lásd még:

Giuseppe Palella: „A színházat emberek csinálják, nem gépek!”

Bolyongás a megváltásért: A bolygó hollandi a Szentmargitbányai Kőfejtőben – Interjú Philipp M. Krenn rendezővel

„A művészet az emberi önkifejezés eszköze” – Beszélgetés dr. Ottrubay Istvánnal, az Esterházy Vállalat vezetőjével

„Ebből nem szabad politikai kérdést csinálni” – Beszélgetés az Esterházy Privatstiftung igazgatóhelyettesével, Czigány Balázzsal

A művészet a cégek belső kommunikációjában is segíthet – Beszélgetés Schneider Erikával, az osztrák Eszterházy Alapítvány tanácsadójával

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕