Cartier: a stílus és legendák szimbóluma
by Esküdt Judit 2025. Sep 05.

Cartier: a stílus és legendák szimbóluma

– A márka történetét izgalmas kiállítás mutatja be a Londonban

A Victoria & Albert Múzeum 2025. november 12-ig látható Cartier-kiállítása bemutatja, hogyan vált a márka a modern arisztokrácia, a divatvilág és a filmsztárok ikonikus ékszerházává. A tárlaton olyan hírességek darabjai láthatók, mint Coco Chanel, Grace Kelly és Elizabeth Taylor, miközben feltárul a Cartier több mint másfél évszázados öröksége. Ismerjük meg a Cartier történetét, kulturális szerepét, művészetekre gyakorolt hatását!

London kulturális térképe egész évben bővelkedik világszínvonalú kiállításokban – a kortárs művészet nagyágyúitól a múzeumi kuriózumokig. Kevés tárlat kínál azonban olyan eleganciát, történelmi mélységet és esztétikai élvezetet, mint a Victoria & Albert Múzeum Cartier-kiállítása.

Több mint ékszertárlat – sokkal inkább időutazás a néhány évszázaddal ezelőtti világ csillogásába, ahol a párizsi luxus, a nemesi dinasztiák és a kifinomult kézművesség találkozik. Betekintést nyújt a XX. századi stílusikonok, az uralkodók, a filmsztárok és a mecénások világába. Megmutatja, hogyan vált a márka nemzetközi kulturális jelenséggé, utánozhatatlan formanyelvé. Rávilágít arra a kifinomult arányérzékre és részletgazdaságra, ami már a kezdetektől megkülönböztette vetélytársaitól a Cartier-t.

A Victoria & Albert Múzeum – amely korábban már a fehérneműk történetét, az olasz divat aranykorát és a férfidivat radikális átalakulását is új szemszögből mutatta be – most a luxusékszerek univerzumába kalauzol. A Cartier párizsi örökségvédelmi osztályán több mint 3600, egészen 1860-ig visszanyúló tárgy található: többek között e gyűjteményből válogatták ki a londoni kiállításon látható 350 darabot. A kultúrtörténeti tárlat a Cartier örökségét nemcsak a királyi udvarok protokollékszereinek tükrében mutatja be, hanem a XX. század fordulóján kibontakozó modern dizájn, kézművesség és globális márkaépítés egyik ikonikus példájaként is.

A kiállítás kurátora, Helen Molesworth, valamint a brit építész, Asif Khan kreatív koncepciója visszarepíti a látogatókat a márka születéséhez. A Cartier már korábbi tárlatok tervezésénél is együttműködött világhírű építészekkel és tervezőkkel – köztük Norman Fosterrel, Elizabeth Dillerrel, Hiroshi Sugimotóval és Sylvain Rocával –, így Khan meghívása tudatos kurátori gyakorlat folytatása. „Ami igazán különlegessé teszi a Cartier-kiállításokat, az az, hogy nem marketingcéllal születnek – a múzeumok keresnek meg minket a felkéréssel” – mondja Renée Frank, a Cartier sajtóreferense. – „A legnagyobb kihívás, hogy miként érvényesülhetnek ezek az apró, finoman kidolgozott tárgyak a múzeumi térben. Nem harsány installációk, hanem visszafogott, részletgazdag alkotások, amelyek megértést és figyelmet igényelnek. Éppen ezért a kurátorok szerepe kulcsfontosságú: nekik kell megteremteniük azt a kontextust, amelyben ezek az ékszerek igazán megszólalhatnak.”

A tárlat bemutatja a korszakot, amikor a Cartier fivérek – Louis, Pierre és Jacques – csatlakozott apjukhoz a családi műhelyben. Céljuk nem kevesebb volt, mint létrehozni a világ első, nemzetközileg is jegyzett ékszerházát. Törekvésük gyorsan sikerre vezetett: 1909-re a Maison Cartier már három világvárosban – Párizsban, Londonban és New Yorkban – is jelen volt. Mindössze három generáció alatt vált az 1847-ben alapított márka globális kulturális és gazdasági szimbólummá – a kifinomultság, a minőség és az időtálló dizájn mércéjévé. A kiállítás másik hangsúlyos fókusza a brit királyi család és a Cartier közötti kapcsolat. VII. Eduárd brit király a „királyok ékszerészének és az ékszerészek királyának” nevezte a márkát nem sokkal azután, hogy az 1902-ben megnyitotta első londoni üzletét, majd hivatalos udvari megrendeléseket kapott. 

A műtárgyak összeállítása nemzetközi együttműködés eredménye: a Royal Collection, rangos múzeumok és magángyűjtők közösen járultak hozzá a rendkívüli válogatás létrejöttéhez. A ritkaságok között található például egy 1910-ben készült, aprólékosan kidolgozott, gyémántokkal díszített bross, valamint egy opál tiara, amelyet Mary Alice Cavendish, Devonshire hercegnéje viselt. Az elmúlt 175 évben olyan divatikonok viseltek Cartier-darabokat, mint Coco Chanel, Wallis, Windsor hercegnéje, Grace Kelly, II. Erzsébet királynő és Rihanna.

A tárlaton helyet kapott Elizabeth Taylor vérvörös rubinokkal díszített nyaklánca, Grace Kelly eljegyzési gyűrűje, Elton John gyémánt-platina brosstűje, valamint egy legendás zafír karóra is, ami egykor Jackie Kennedyé volt (jelenleg Kim Kardashian a tulajdonosa). A rendkívüli gyűjtemény beszédes lenyomata annak, ahogyan a Cartier ékszerei a királyi méltóságokat, a hollywoodi arisztokráciát és a kortárs popkultúra sztárjait, a reality show-k és a közösségi oldalak alakjait összekötik.

„A tárlat új megvilágításba helyezi mindazt, amit eddig a Cartierről gondoltunk” – véli a kurátor. Kiemeli, hogy a kiállítás nem csak a márka történetét tárja fel, hanem rávilágít arra, milyen szoros és kölcsönösen inspiráló kapcsolat fűzi a Cartier-t vásárlóihoz. Ez a dinamika nemcsak a tervezői folyamatokat mozgatja, hanem a kivitelezési nehézségek kreatív megoldásait is ösztönzi.

A Cartier tudatosan építi kulturális jelenlétét világszerte, amit jól tükröz a kortárs művészeti és kulturális párbeszédekben való aktív részvétele is. Cyrille Vigneron, a Cartier Culture and Philanthropy elnöke szerint ezek a kapcsolódások nemcsak inspirációs forrást jelentenek, hanem a márka kreatív folyamataiban is kulcsszerepet játszanak. „A XVIII. századi ideál szerint egyenlő mértékben kell foglalkozni a tudománnyal, a humán tudományokkal és a művészetekkel. Úgy gondolom, hogy egy márkának mindezt a szívén kell viselnie, és ha ez hozzájárul a vállalat jólétéhez, az csak előnyös” – vallja Vigneron. Szerinte a luxusipar törekvései nem szűkülhetnek csupán a profitra: „Az álmokról, a társadalomról is szólniuk kellene.”

Ahogyan a How Cartier’s strategy made it the king of luxury jewelerscímű tanulmány is hangsúlyozza: a Cartier víziója többek között a kreativitás, a szabadság és a kiválóság eszméire épül, miközben célja, hogy a szépséget bármilyen formában képes legyen felismerni és közvetíteni. Ez a szemléletmód olyan kreatív univerzumot hozott létre, amelyben az ékszerek, órák és illatok nem csupán luxuscikkek, hanem a kivételes szakértelem és az időtállóság ötvözetei. 

Új fejezetet nyitott az ékszerház történetében Cyrille Vigneron vezérigazgató – irányítása alatt a Cartier a klasszikus márkakommunikáción túlmutató kezdeményezéseket indított és támogatott. Évek óta hivatalos partnerei a Velencei Filmfesztiválnak, illetve együtt dolgoznak fiatal, úttörő művészekkel a kortárs zene és képzőművészet területén is. „Azt gondolom, a fiatal tehetségek csak erősíthetik a márkánkat. Az ékszer maga is alkalmazott művészet. Kötelességünk biztosítani a kézműves készségek fennmaradását. Nem kérjük a művészeket, hogy termékfejlesztésen dolgozzanak, vagy logókat tervezzenek – a tehetség számít, ezért támogatjuk a munkájukat” – fejti ki Vigneron.

A Cartier kultúraépítő stratégiájának egyik legfontosabb pillére a Cartier Women’s Initiative, amely 2006 óta segíti női vállalkozók globális közösségét. A kezdeményezés célja társadalmi és környezeti hatású vállalkozásokat létrehozó nő támogatása. A program nemcsak anyagi támogatást biztosít, hanem mentorálást, láthatóságot és nemzetközi közösséghez való kapcsolódást is. Eddig több mint háromszáz nő kapott támogatást a világ több mint hatvan országából.

A Cartier mai arculatát nem kizárólag a kifinomult ékszerek és a luxus iránti elkötelezettség határozza meg, hanem az értékalapú szemlélet is, amely a kultúra, a társadalmi felelősségvállalás és a kreatív tehetségek támogatása iránti nyitottságon alapul. A XXI. századra a márka újradefiniálta szerepét: nemcsak termékeiben, hanem gondolkodásmódjában is kortárs lett. A Cartier napjainkban a világ egyik legismertebb ékszermárkája, emellett pedig kulturális és társadalmi platform, amely jövőt formál és határokat lép át – értékeket, közösségeket és generációkat kötve össze.

Nyitókép: Részlet a kiállításból (a nyitókép és a cikkben szereplő fotók forrása a Victoria and Albert Museum)

Lásd még:

Örökségből jövő: Gucci ArtLab, a kreativitás laboratóriuma – A divatház és a művészet kapcsolata

A virágok nyelvén – Yves Saint Laurent kiállítása Párizsban

Művészet és divat párbeszéde a Louvre falai között – Divattörténeti utazás Diortól Marie Antoinette-ig

A város, amely mindig egy lépéssel előrébb jár – A tavasz legizgalmasabb londoni divatkiállításai és -eseményei

Luxus: a művészvilág csodafegyvere – Mecénási szerepben a nagy divatházak

A divat és a kultúra találkozása –  Új dimenziók a turizmus területén

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕